Amme-hyppighet, tytt, søvn, besjebleier.

Hunher

Andre møte med forumet
Hei.

Jeg har flere spørsmål, samler alle opp her.
Svar etter din erfaring og gjerne med info rundt alder på mini osv ;)

1. hvor ofte ammer dere?
-Her er det en blanding mellom hver 2-3 time på natt og formidag, hver 1-2 time på ettermiddag kveld.

2. hvor lenge varer en amming?
- 20min er en god en, da pleier han sove mot 3+ timer. Boen går mot 30min og endel (spesielt dem på ettermiddag/kveld) på 5-15min.

3. har dere begynt med tutt/smokk? Hvis ja, hvor gammel var mini da dere begynte? Hvorfor begynte dere? I hvilke situasjoner gir dere mini smokk?
- Vi har ikke begynt enda, men det frister på nattestid grunnet uro.

4. hvor mye sover deres lille?
-Lillemann (18 dager) sover i 2-3 timers perioder. Er vel våken våken 6-8h ila en dag.

5. hvor ofte besjer deres mini?
- her er det som oftest 1h+ etter amming. Så ganske mange ganger ila en dag. Det har dog avtatt litt smålig.

6. besjebleie på natten, om dere har ammet, rapt og fått mini til å sove, for så høre at mini i søvne gjør i bleien, vekker dere mini for å bytte eller lar det være til han skal ha ny mat?

på forhånd takk for svar ;)
 
Frøkna vår er 1 uke :happy:

1. Ammer ca hver 2-3 time hele døgnet.

2. Alt fra 20 minutter til 1 time. Noen ganger må vi amme, rape (og gulpe litt gitt) bytte bleie, og amme mer.

3. Ja, gir smokk ved legging på kvelden og ellers hvis hun er mett, ønsker ikke mer mat men ønsker å suge. Hun bruker kun smokken for å sovne, så fyker den ut igjen. Har en del melk foreløpig, så hun klarer ikke alltid å tømme puppen. Veldig suttebehov på hun her, med eldstemann var det ikke nødvendig. Ga hun smokk i løpet av når hun var 4 dager gammel.

4. Sover i 2-3 timer av gangen, våkner som regel av seg selv for å spise.

5. 3-4 ganger i løpet av dagen/natten.

6. Den byttes, våkner hun igjen så gir jeg litt pupp så hun faller i ny søvn.
 
1. Veldig uregelmessig. Sover han lenge så må han ammes masse når han våkner. På natta våkner han kanskje hver 3. Time og vil ha pupp. Sover etter 20 min på puppen.

2. Alt fra 7 minutter til 45 min. Som sagt, mye amming hvis han har sovet lenge.

3. Ikke smokk. Smatter han, så får han pupp!

4. Sover store deler av natta og litt sånn tilfeldig ila dagen. Men blir et parr lengre blunder ja. Men generelt syns vi han er mye våken:Heartblue

5. Hele tiden. Elsker å bæsje på stellebordet.

6. Skifter bleien på natta. Prøver å vandre han i søvn eller gi pupp hvis han blir våken etter bytting. Men er han sulten, så er det pupp før bleieskifte.
 
1. Ammer når lille viser tegn til å være sulten døgnet rundt. Det kan gå fra 30 minutter til 4 timer mellom hver amming. Han legger på seg 500g hver uke så da vet vi at denne måten å gjøre det på fungerer bra for oss.

2. De små blir flinkere til å «tømme» brystet jo eldre de blir. Lar han ligge på brystet så lenge han vil, og det tar kortere og kortere tid ;-) i begynnelsen ville han gjerne ligge 30-40 minutter, nå kan han ofte gi seg etter 5 minutter. Som sagt legger han godt på seg så da vet vi at «selvregulering» fungerer godt for oss :)

3. Har ett barn fra før som ikke tok smokk fordi vi ventet noen uker med å prøve - så du kan banne på at smokken ble med i fødebagen denne gangen. Amen for smokk! Tilbyr alltid pupp før tutt når han viser tegn til uro, og ellers får han tutt når vi kjører bil eller når han faktisk må vente litt før jeg kan amme (for eksempel fordi jeg må hjelpe storesøster på 2 med noe kjapt først).

4. Han sover når han vil og hvor han vil, men storesøster er både bråkete og ivrig - så han blir vekket myyye i løpet av dagen ;-)

5. Alt er normalt når det kommer til bæsj hos de små så lenge de fullammes og fargen er fin.

6. Bytter ALLTID bæsjebleier så fort som mulig, de små får utrolig fort såre rumper og det kan bli så smertefullt for dem.
 
Hei.

Jeg har flere spørsmål, samler alle opp her.
Svar etter din erfaring og gjerne med info rundt alder på mini osv ;)

1. hvor ofte ammer dere?
-Her er det en blanding mellom hver 2-3 time på natt og formidag, hver 1-2 time på ettermiddag kveld.

2. hvor lenge varer en amming?
- 20min er en god en, da pleier han sove mot 3+ timer. Boen går mot 30min og endel (spesielt dem på ettermiddag/kveld) på 5-15min.

3. har dere begynt med tutt/smokk? Hvis ja, hvor gammel var mini da dere begynte? Hvorfor begynte dere? I hvilke situasjoner gir dere mini smokk?
- Vi har ikke begynt enda, men det frister på nattestid grunnet uro.

4. hvor mye sover deres lille?
-Lillemann (18 dager) sover i 2-3 timers perioder. Er vel våken våken 6-8h ila en dag.

5. hvor ofte besjer deres mini?
- her er det som oftest 1h+ etter amming. Så ganske mange ganger ila en dag. Det har dog avtatt litt smålig.

6. besjebleie på natten, om dere har ammet, rapt og fått mini til å sove, for så høre at mini i søvne gjør i bleien, vekker dere mini for å bytte eller lar det være til han skal ha ny mat?

på forhånd takk for svar ;)

1. Ammer så ofte baby viser tegn på sult, sover baby mer enn 3 timer så vekker vi pga ingen vektoppgang.

2. Her kan de vare fra 20 min til 60 min (hvor slutten av de 60 min er bare kos og soving)

3. Vi har ikke begynt med smokk og blir ikke å gjøre det før hun har nådd fødselsvekten sin og kanskje enda litt til.

4. Litt forskjellig hvor mye hun sover, men gsr minst 2-3 3 timers blunder. Hun sover store deler av natten, må vekkes for å få mat da

5. Er litt forskjellig, er helt nylig at magen virkelig har fått fart og at bæsjen har gått riktig farge og konsistens. Bæsjer 4-5 ganger om dagen :)

6. Bæsjebleier skiftes med en gang (venter 5 min for å være sikker på at baby er ferdig). Magesyre er sterk og ikke bra for baby hud å bli liggende med
 
Min har lagt på seg 500 g per uke. Spiser hele tiden noen dager og sover et par timer mellom hver amming andre dager. Lar baby styre 100 % da det er lettest og gir minst mulig gråt og uro. Gulper og raper mye, hyppige bæsjebleier. Må skifte ofte. Hun våkner veldig lett men da jeg prøvde å drøye skift til etter lur ble hun sår. Må bysse oHun er Ikke interessert i smokk. Hun sover veldig urolig og våkner lett av lyder osv. Passer ikke så bra når man har stor husholdning med mange barn og dyr... hehe
 
Han er straks 2 uker :)

1. hvor ofte ammer dere?
- Veldig varierende. Han sover stort sett hele natten, våkner én gang for mat rundt 1:30-02. Så er neste amming når han våkner en gang ut på mårran.
På dagtid kan det gå flere timer hvis han sover, men har vært nødt til å vekke han hver 2-3.time for mat på dagen pga tette melkeganger.

2. hvor lenge varer en amming?
- Veldig varierende her også. Alt fra 10-30 min. Ofte sovner han etter 5 min :p

3. har dere begynt med tutt/smokk? Hvis ja, hvor gammel var mini da dere begynte? Hvorfor begynte dere? I hvilke situasjoner gir dere mini smokk?
- Vi begynte med smokk når han var 4 dager tror jeg. Begynte fordi jeg var desperat etter at storesøster tok smokk, men ho ville aldri ta. Orker ikke et sånt styr igjen når vi har et barn fra før som også trenger sin oppmerksomhet. Gir smokk når han skal sove, ved stelling hvis han hyler og hvis han generelt er urolig.

4. hvor mye sover deres lille?
- Han sover HELE tiden :p hele natten og stort sett hele dagen. Er vel våken en time 3-4 ganger om dagen.

5. hvor ofte besjer deres mini?
- Ganske mange bæsjebleier her. Klarer ikke holde tellinga engang :hilarious:

6. besjebleie på natten, om dere har ammet, rapt og fått mini til å sove, for så høre at mini i søvne gjør i bleien, vekker dere mini for å bytte eller lar det være til han skal ha ny mat?
- Ja, så klart! Ellers blir han jo sår.
 
2 dager gammel, men under 2 døgn.

1. hvor ofte ammer dere?
Han bur på puppen.

2. hvor lenge varer en amming?
Altså, hender jo han sovner på puppen. Men når eg då tek han av, så våkner han og får pupp igjen.

3. har dere begynt med tutt/smokk? Hvis ja, hvor gammel var mini da dere begynte? Hvorfor begynte dere? I hvilke situasjoner gir dere mini smokk?
Fordi eg veit av erfaring at melka kjem for fullt om ein dag eller to, og då er det fint å få stabilisert amminga i nokon dager før vi begynner med smokk.

4. hvor mye sover deres lille?
Heile dagen, men med jamne mellomrom er han våken

5. hvor ofte besjer deres mini?
Siste rest med bek kom i går. Ingen avføring i dag

6. besjebleie på natten, om dere har ammet, rapt og fått mini til å sove, for så høre at mini i søvne gjør i bleien, vekker dere mini for å bytte eller lar det være til han skal ha ny mat?
Bytter på natta, så ikkje han blir sår
 
1. Ammer når lille viser tegn til å være sulten døgnet rundt. Det kan gå fra 30 minutter til 4 timer mellom hver amming. Han legger på seg 500g hver uke så da vet vi at denne måten å gjøre det på fungerer bra for oss.

2. De små blir flinkere til å «tømme» brystet jo eldre de blir. Lar han ligge på brystet så lenge han vil, og det tar kortere og kortere tid ;-) i begynnelsen ville han gjerne ligge 30-40 minutter, nå kan han ofte gi seg etter 5 minutter. Som sagt legger han godt på seg så da vet vi at «selvregulering» fungerer godt for oss :)

3. Har ett barn fra før som ikke tok smokk fordi vi ventet noen uker med å prøve - så du kan banne på at smokken ble med i fødebagen denne gangen. Amen for smokk! Tilbyr alltid pupp før tutt når han viser tegn til uro, og ellers får han tutt når vi kjører bil eller når han faktisk må vente litt før jeg kan amme (for eksempel fordi jeg må hjelpe storesøster på 2 med noe kjapt først).

4. Han sover når han vil og hvor han vil, men storesøster er både bråkete og ivrig - så han blir vekket myyye i løpet av dagen ;-)

5. Alt er normalt når det kommer til bæsj hos de små så lenge de fullammes og fargen er fin.

6. Bytter ALLTID bæsjebleier så fort som mulig, de små får utrolig fort såre rumper og det kan bli så smertefullt for dem.


Hva gjør du når han blir vekket? Her ble lille vekket HVER gang han sovna på dagen, han ble utslitt og overtrøtt stakkar. Fikk bare 5 minutter her og der. Mannen måtte til slutt ta han med i vogna, der han fikk sovet i 1 time:bag:
 
1. hvor ofte ammer dere?
.Aldri sjeldnere enn hver 2 time... stor gutt: krever mye mat- ofte:)

2. hvor lenge varer en amming?
- spørs hvor lenge han vil ligge... han har ALDRI sluppet puppen selv:banghead: suger vortene lilla til tider... men varierer fra 10 minutter til 20 minutter på hver pupp:facepalm:

3. har dere begynt med tutt/smokk? Hvis ja, hvor gammel var mini da dere begynte? Hvorfor begynte dere? I hvilke situasjoner gir dere mini smokk?
- Har prøvd, men han nekter. Brekker seg:hilarious: storesøster tok ikke tutt; og det var grusomt! Så vi hadde med på sykehuset, men han vil ikke ha. Selv ikke om vi dypper den i sukkervann:facepalm:.

4. hvor mye sover deres lille?
- varierer. Han er en del våken og bare snakker og kikker. Ellers sover han 1-2 timer...

5. hvor ofte besjer deres mini?
- 2 ganger dagen.

6. besjebleie på natten... skifter ALLTID:happy:
 
Hva gjør du når han blir vekket? Her ble lille vekket HVER gang han sovna på dagen, han ble utslitt og overtrøtt stakkar. Fikk bare 5 minutter her og der. Mannen måtte til slutt ta han med i vogna, der han fikk sovet i 1 time:bag:
Huff ja han blir vekka heele tiden her også stakkar. Storesøster eeer så ivrig og vil bare kose og være med han... ikke lett å være 2 år heller... vi prøver oss litt frem - prøver å lære storesøster at når lillebror sover da kan vi ikke pirke borti han osv. Men vi lar storesøster leke som normalt - han vekkes foreløpig ikke så mye av høyt støynivå så da kjører vi på videre med det. (Storesøster var sånn som våknet hvis ei knappenål datt i gulvet ;-) ). Ellers går en av oss ut på lekeplassen eller sånn med storesøster hver dag og da får lillebror seg en god hvil i freeeed.. :hilarious:
 
19 dager idag.

1. Ammer 8-14 ganger på et døgn, ofte en blanding av 3-timers intervaller og noen bolker med amming hver halvtime-time.

2. Dier i 5-20min. Men så skal det rapes, gulpes, bæsjes, styres, spises litt mer, så bruker fort to timer på måltidet i 2-4 tiden.

3. Tar smokk (babynova/bibs) men gir kun i bil hvis nødvendig. Blir sugeforvirret.

4. Sover masse!

5. Bæsjer 6-14 ganger om dagen.

6. Skifter alltid bæsj på natt.
 
Huff ja han blir vekka heele tiden her også stakkar. Storesøster eeer så ivrig og vil bare kose og være med han... ikke lett å være 2 år heller... vi prøver oss litt frem - prøver å lære storesøster at når lillebror sover da kan vi ikke pirke borti han osv. Men vi lar storesøster leke som normalt - han vekkes foreløpig ikke så mye av høyt støynivå så da kjører vi på videre med det. (Storesøster var sånn som våknet hvis ei knappenål datt i gulvet ;-) ). Ellers går en av oss ut på lekeplassen eller sånn med storesøster hver dag og da får lillebror seg en god hvil i freeeed.. :hilarious:


Ja, jeg syns det var enklere når vi gikk fra 1 til 2, men nå var vi på hytta med 4 store unger og han lille her:hilarious: pøsregn i 6 dager!! Holdt på å klikke hele gjengen:bag::banghead::hilarious:
Vi har også en regel om at vi ikke pirker i han når han sover:hilarious: dette er første baby med hår, og ALLE vil ta han på håret i nakken når han sover:banghead:
 
Back
Topp