Bomkjøp - hva man IKKE trenger kjøpe inn

Snuppeguri

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Marsboerne 2023
Hei fine februarmødre!

tenkte det kunne være fint med en tråd der vi samler erfaringer om kjøp man gjorde med 1. Barn som man ikke kommer til å gjøre igjen - eller ikke fikk bruk for!

er selv førstegangs og usikker på hvilke ting jeg faktisk trenger. Redd for å gå på en smell å kjøpe masse greier som jeg ender opp med å ikke ta i bruk.

tenker på ting til både mor og baby.

så dere med erfaring - fyr løs!
 
Hadde ikke kjøpt så mye til meg selv, så lite bomkjøp der. Endte heller med å måte kjøpe ting etter barhodet når baby kom.
Kanskje ikke så mange som sier dette, men hos oss var vippestol totalt unødvendig. Den ble sikkert brukt totalt en time. Ammepute ble heller aldri brukt. Pumpe hadde jeg ikke trengt å kjøpe på forhånd, tenker at her er det greit å se an behovet.
Iforhold til klær var nok strømpebukser, pysj med føtter og glidelås unødvendig.
 
Vippestol var d eneste som kunne gi meg noen minutter til å løpe på do eller innhalere en kaffe. Så hos meg ble vippestol et must :playful: vugge ble bomkjøp her - sov ikke ett sekund i den :joyful: skulle absolutt ikke samsove hadde jeg tenkt - men det var det visst ikke jeg som bestemte :wacky: Pumpe var bomkjøp, da jeg ikke hadde pumpevennelige pupper i det hele tatt. Fikk ikke ut noe. Anbefaler å få prøve med noen om det blir aktuelt :) angrer på at jeg ikke investerte i en skikkelig ammepute. Lang rygg og ble sittende mye krokrygget med puter etc i tillegg til en hjemmelaget ammepute som jeg hadde fått. Denne gangen har jeg lært :pompus: Ellers kjøpte jeg ikke så mye unødvendig. Kjøpte d mest nødvendige før baby kom bare.
 
Det kommer så an på babyen, så jeg angrer på at jeg ikke venta litt med å kjøpe forskjellige ting. Vippestol, vugge, elektrisk pumpe og gåstol feks. Selv satte jeg pris på nattdrakter med både føtter og glidelås, ammeputen ble brukt hele tiden, smokke og kos er vi avhengig av fortsatt. Brukte klær og leker fikk vi levert fra venner og kjente og det ble satt enormt stor pris på. Kjøp kun det mest nødvendige så ser du an behovet etterhvert er mitt tips :happy:
 
Klær med hette og gensere var totalt bom. Elles hadde jeg ikke klart meg uten: vippestol,pumpe, omslagsbodyer og babynest.
 
Mitt beste tips er å avvente med feks vippestol og pumpe (kan leies på apotek/sykehus før du kjøper), for man vet ikke alltid hva man trenger før man står i det. Det er så individuelt hva man får bruk for, rett og slett (selvfølgelig med unntak av klær og bleier). Og signerer ellers kommentaren over, klær med hette samt gensere til små babyer er helt ubrukelig :p
 
Hehe. Med nr 1 var det sprinkelsenga for den tror jeg aldri hun sov mer enn 10 minutter i. Men vi fikk jo bruk for den senga da nr 2 kom, så ble jo ikke bomkjøp ;)

Ammepute har jeg nesten ikke brukt. Jeg har hatt barn som har spist effektivt så jeg har aldri følt meg "anmefast" og brukte ammeputa minimalt med begge.

Men sånt avhenger av babyens preferanser, mammaens pupper osv, og man kan egentlig ikke vite det på forhånd ;p
 
Jeg fikk ikke bruk for ammeputen. Hadde også kjøpt en manuell brystpumpe på forhånd som jeg bare kunne glemme å bruke - jeg ble fulltidspumper, så trengte en god elektrisk dobbelpumpe :happy:

Utenom det tror jeg vi fikk brukt det meste, og vi var heldig som fikk mye brukt utstyr fra familien.

Jeg bommet helt på hvilken type vogn jeg trengte, da. Etter all research mente jeg at en Emmaljunga edge duo var perfekt, men jeg endte opp med å kvi meg for å trille tur med den fordi den var stor og tung og vanskelig å manøvrere.
 
Det er så individuelt.
Men pysjamaser med føtter i har ingen av guttene ville brukt så de kvitter jeg meg med (de få jeg har igjen)
Tror ikke bittelille heller vil godta de.

Vugge har heller ikke blitt brukt.

Men bæresele ble ikke brukt med første, men vært et must med nummer 2 som hadde kolikk, vi hadde aldri klart oss uten.

Med første hadde vi også flaskeserilisator, men denne gangen har vi kjøpt en diger vannkoker og sterilisert i den, det var så lettvint og greit (begge var mellom 3-4 måneder når vi begynte med flaske da) men var så utrolig greit å ha smokker i den og andre småting.

Ellers kom vi veldig langt med kun bodyer og strømpebukser og sparkebukser og pysjamaser uten føtter og heldresser i ull og fleece.
Andre klær ble aldri brukt :p

Lange babysokker med mye stretch fra cubus har også vært fantastiske og vart lenge :)
 
Det er så individuelt.
Men pysjamaser med føtter i har ingen av guttene ville brukt så de kvitter jeg meg med (de få jeg har igjen)
Tror ikke bittelille heller vil godta de.

Vugge har heller ikke blitt brukt.

Men bæresele ble ikke brukt med første, men vært et must med nummer 2 som hadde kolikk, vi hadde aldri klart oss uten.

Med første hadde vi også flaskeserilisator, men denne gangen har vi kjøpt en diger vannkoker og sterilisert i den, det var så lettvint og greit (begge var mellom 3-4 måneder når vi begynte med flaske da) men var så utrolig greit å ha smokker i den og andre småting.

Ellers kom vi veldig langt med kun bodyer og strømpebukser og sparkebukser og pysjamaser uten føtter og heldresser i ull og fleece.
Andre klær ble aldri brukt :p

Lange babysokker med mye stretch fra cubus har også vært fantastiske og vart lenge :)

Vi klippet bare av beina på de pysjen vi hadde med føtter, så slapp vi å kaste de. Litt løs rundt beina, men det funket :D
 
Bæresjal og manuell brystpumpe ble ikke brukt :joyful: Lifehack: ta av den ene siden av sprinkelsenga, sett den mot veggen og skyv deres seng klin inntil. Så slipper du å bruke masse penger på en bedsidecrib, så er det bare å sette på grinda når det er tid for det.
 
Jeg var sikker på at bedside crib var noe jeg kom til å måtte løpe og kjøpe når vi fikk mini.
Men hun sov aldri borte fra meg den tiden hun kunne ha brukt den, så det var penger spart der :)
Vugge var også unødvendig for vår del, men den var arv.
Bæresele og ammepute var det beste jeg hadde.
 
Med førstemann var ammepute et must. Kjøpte en stødig en, cosyfix tror jeg den het. Med andremann trengte jeg ikke ammepute. Omslagsbodyer var best å bruke i starten. Med andremann fikk vi veldig nytte av stokke sin newborn set til tripp trapp. Da fikk minste være med opp under middagen og slikt. Brukte den mer enn vippestol. Til meg selv brukte jeg mye ammesingletene som du får kjøpe på hennes og mauritz. Så praktiske når du ska amme, både hjemme og offentlig ellers tror jeg det er lurt å ta det litt som det kommer, og kjøpe inn etter behov.
 
Klarte meg fint uten bæresele både med nr.1 og 2. De var sovebabyer, og likte seg godt i vogna si..
 
Sniker fra mars

Hvis du kjøper inn minst mulig, er du garantert færre bomkjøp. Men tror det alltid blir ett eller annet, særlig som førstegangs.

Hadde lest så mange her på forumet som mente både ammepute og Lekegrind var bortkasta, så det kjøpte jeg ikke - og det viste seg at det trengte vi virkelig. Men ikke verre enn at butikken og finn.no var åpen etter fødsel også. Og skal du ha ammepute - kjøp cosifix. Ja, bbhugme er en fantastisk gravidpute, men den funker best til amming om du egentlig ikke har så store utfordringer med å legge til eller sugetak. Synes jeg da. :p

Ellers synes jeg bukser og pysj med fot, hettejakke, genser og stramme jeansaktige bukser er bortkasta til baby. Men så samtidig noen i familien ha hettejakke på babyen sin nå nylig, så smaken er som baken der :p

Søk opp ikea bedside-hack om du vil spare penger ved ikke å kjøpe en egen bedsideseng. Kan fint skru i noen fester under slik at enkle sprinkelsenger som egentlig ikke skal monteres på øverste hakk med en side nede, fint kan monteres slik likevel.
 
Jeg brukte aldri stor vogn på nummer to, syntes den var tung å dra med seg da jeg også hadde en 2 åring. Så brukte en liten og lett med ståbrett bak. Brukte hellet aldri vippestol på hverken nr en eller to. Og heller ikke sprinkelseng da de begge sov med meg. Så for min del blir det å kjøpe en lett vogn og ikke de andre tinga. Skulle det bli behov er det jo bare å kjøpe etter bebis har kommet.
 
Frøkna vår hata vippestolen, men lekegrinda med babygym var kjempe. Lekegrinda skal opp nå da jeg ikke tror denne babyen får mye fred på gulvet. Brukte ikke senga første 6 mnd. Sov i min seng. Til nr 2 blir den satt inn på vårt rom en stund før fordi den er i bruk hos storesøster. Gidder ikke pakke den bort selv om jeg tenker å samsove denne gangen og.
Savna bilstolpose (storesøster var oktoberbaby). Jeg tok utdanning og far var hjemme en dag i uka så hadde ikke klart meg elektrisk pumpe. Den ligger fra sist. Får se om den blir brukt eller bare solgt.
 
Bedside crib var bortkasta her, innen han slutta å sove i senga vår, var han stor nok til sprinkelseng på øverste hakket. Vi brukte bedside criben som seng på dagtid uti stua, men da tror jeg heller at jeg vil ha en Leandervugge eller lignende til nestemann, og så sover hen heller med oss på natta :D
 
Jeg kjøpte masse utstyr før babyen ble født sist gang, og det var jeg veldig glad for etterpå! Babyen skrek fra morgen til kveld pga magvondt og jeg var helt utslitt. Tanken på gå på et handlesenter var så å si helt utenkelig for både meg og far som var slet så av søvnmangel de første tre mnd. Det eneste jeg husker vi ikke trengte var flaskevarmeren. Mikroen fungerer like så bra og tar mye kortere tid på å varme opp morsmelken :)
 
Back
Topp