Dere med lavt sf-mål

Vivi

Blir kjent med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Hei
Jeg er i uke 35+3 og var på kontroll i går og fikk målt sf-mål til 30 cm. Babyen har hele tiden ligget under rød strek, men nå var det et kraftig fall på kurven som gjorde meg bekymret. Han er jo nesten på det hvite utenfor :nailbiting:

Fikk time på sykehus samme dag og tok en sparketest som var bra. Jeg fikk også time til kontroll med ultralyd og videre undersøkelser på mandag (...det blir en lang helg :shy:)
Har noen av dere hatt et tilsvarende lavt mål? Hva skjedde evt videre med dere?
 
Jeg var på sykehuset for vekstkontroll (ctg, spark og ultralyd) for 4 uker siden.
Da hadde sf-målet blitt 1 cm mindre enn det var 4 uker før der igjen. Alt var fint med lillegutt og grunnen var leie på babyen (skråleie)
Var hos legen i går og da hadde han lagt seg med hodet ned og sf-målet var akkurat på den røde streken.

kan leie ha noe og si hos deg også?
 
Jeg var på sykehuset for vekstkontroll (ctg, spark og ultralyd) for 4 uker siden.
Da hadde sf-målet blitt 1 cm mindre enn det var 4 uker før der igjen. Alt var fint med lillegutt og grunnen var leie på babyen (skråleie)
Var hos legen i går og da hadde han lagt seg med hodet ned og sf-målet var akkurat på den røde streken.

kan leie ha noe og si hos deg også?

Her har babyen ligget i samme leie lenge med hodet ned...så det har ikke endret seg.
 
Jeg hadde SF-mål på 27 i uke 32. Spent på hva det viser i neste uke på kontroll. SF-målet har vært lavt siden uke 28(lagt helt ned mot det hvite de siste målingene). Vært på 3 vekstkontroller på sykehuset så langt, og baby måler alt fra minus 14-10 %, men virker å ha det bra. Her lurer de på om bakovervendt livmor kan spille en rolle.
 
Jeg har bare 4 mål på helsekortet og alle 4 var målt av forskjellige leger/jordmødre. Men jeg var på UL i uke 30 og da var babyen -7% mindre. Fikk kontroll i uke 36 og da var lille -15% (jeg forsto legen -5%) og ca. 2300g. Alt annet var i orden med gutten min. Da var det snakk om ingangsetting hvis han ikke vokser nok på 2 uker. I uke 38 var det en annen lege som utførte UL og som målte babyen å være -5% og rundt 3070g så jeg ikke blir satt i gang. Hodet hans var mye lavere i bekkenet denne gangen selv om han har på alle UL vært med hodet ned. Tror at det er litt avhengig av hvem som måler, om hodet er festet osv. Håper at alt står bra med gutten din, lykke til på mandag! :Heartred
 
Last edited:
Jeg hadde SF-mål 34 i uke 36 og gutten har fulgt kurven sin rett på oversiden av streken hele veien. Men i dag på 38 ukes kontroll var målet 33, altså godt under streken. JM trodde det var endret leie, men ba meg ha lav terskel for å ringe føden om jeg kjenner mindre liv. Utover det blir neste kontroll i uke 40 som planlagt:confused005
 
Jeg hadde SF-mål 34 i uke 36 og gutten har fulgt kurven sin rett på oversiden av streken hele veien. Men i dag på 38 ukes kontroll var målet 33, altså godt under streken. JM trodde det var endret leie, men ba meg ha lav terskel for å ringe føden om jeg kjenner mindre liv. Utover det blir neste kontroll i uke 40 som planlagt:confused005

Kanskje det rett og slett handler om ny stilling ja, eller at babyen har lagt seg lenger ned i bekkenet. Jeg er glad for at jeg får sjekket ordentlig opp i det på føden på mandag, og var glad for å bli sendt dit i etterkant av legen sitt mål.

Kanskje du kan ringe dit dersom du kjenner at du går rundt og er utrygg på at alt er ok? Så slipper du å gruble i to uker. Det er jo ikke noe kjekt når barnet plutselig endrer helt plass på vekstkurven :(

Lykke til :Heartred
 
Kanskje det rett og slett handler om ny stilling ja, eller at babyen har lagt seg lenger ned i bekkenet. Jeg er glad for at jeg får sjekket ordentlig opp i det på føden på mandag, og var glad for å bli sendt dit i etterkant av legen sitt mål.

Kanskje du kan ringe dit dersom du kjenner at du går rundt og er utrygg på at alt er ok? Så slipper du å gruble i to uker. Det er jo ikke noe kjekt når barnet plutselig endrer helt plass på vekstkurven :(

Lykke til :Heartred

Ja, jeg vurderer å kontakte dem og høre. Det er masse liv i magen, men det ligger liksom i bakhodet hele tiden.. :( Godt du ble fulgt opp ordentlig!
 
Back
Topp