Jeg legger ikke på meg...

Vivi

Blir kjent med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Er i uke 35+ 1. På over tre uker har jeg ikke lagt på meg et gram, men gått ned ca 0,5 kg. Kjenner meg sliten og har lite energi om dagen, men spiser helt som normalt. Matinntaket har altså ikke gått ned, men likevel legger jeg ikke på meg. Vil tro jeg spiser ganske normalt, og unner meg også en del ekstra når jeg føler for det. Opplever ikke at magen blir større disse ukene heller. Jeg har gått til jevnlige vekstkontroller med baby pga mine to tidligere barn var 2800 gr ved fødsel. Denne gangen blir det også en liten baby, men innenfor det som er normalt.

Nå kjenner jeg likevel at jeg begynner å bli litt bekymret. Jeg har ikke vært på kontroll på over tre uker, men skal i neste uke. Er det normalt at vekten ikke øker på tre/ fire uker? Vekt totalt i svangerskapet har økt med 7- 8 kg. Var normalvektig i forkant. Hadde trodd vekten skulle fortsette å øke jevnt, spesielt nå mot slutten...men nå står det stille. Bør jeg prøve å få kontroll tidligere, eller er det ingenting å bekymre seg for?
 
Er du usikker, ring og snakk med jordmor. Grubling hjelper ingen :rolleyes:.

men for å kanskje roe deg ned så du ikke trenger å være så bekymret, så har ikke jeg gått opp de siste 4 ukene. I går var jeg på kontroll og har gått ned 1 kg siden forrige uke (har kontroll hver uke).

legen og jordmor har spurt om jeg spiser og det virket ikke som de la noe mer vekt på det. Siden alt virket bra med baby i magen og at jeg faktisk spiser (noe jeg gjør). Men igjen er du usikker så ring. Alltid ring 1 gang for mye, enn 1 gang for lite :Heartred
 
Er du usikker, ring og snakk med jordmor. Grubling hjelper ingen :rolleyes:.

men for å kanskje roe deg ned så du ikke trenger å være så bekymret, så har ikke jeg gått opp de siste 4 ukene. I går var jeg på kontroll og har gått ned 1 kg siden forrige uke (har kontroll hver uke).

legen og jordmor har spurt om jeg spiser og det virket ikke som de la noe mer vekt på det. Siden alt virket bra med baby i magen og at jeg faktisk spiser (noe jeg gjør). Men igjen er du usikker så ring. Alltid ring 1 gang for mye, enn 1 gang for lite :Heartred
Ja, jeg tror nok baby vil ta den næringen den skal ha uansett....og godt å høre at din lege og jordmor ikke ble videre bekymret! :Heartred Både jordmoren og min faste lege er på ferie, så jeg har vært litt avventende med å bestille ekstra kontroll hos en annen....men kanskje jeg bare skal gjøre det for å ikke bekymre meg unødvendig. Jeg merker nå at jeg syns 4 uker mellom hver kontroll er lenge :sorry: Så håper å få gå annenhver uke nå på slutten når legen og jordmor er tilbake igjen.
 
Her har vekten også stått stille siste (nesten) 4 ukene. Men livmoren vokser som den skal og jeg har spist akkurat det jeg har ønsket og normale mengder. Jordmor var ikke bekymret når jeg tok det opp. Bestilte selv en ekstra time mellom 32 og 36 da jeg synes det var for lenge. Det er det også full forståelse for :)
 
Er i uke 35+ 1. På over tre uker har jeg ikke lagt på meg et gram, men gått ned ca 0,5 kg. Kjenner meg sliten og har lite energi om dagen, men spiser helt som normalt. Matinntaket har altså ikke gått ned, men likevel legger jeg ikke på meg. Vil tro jeg spiser ganske normalt, og unner meg også en del ekstra når jeg føler for det. Opplever ikke at magen blir større disse ukene heller. Jeg har gått til jevnlige vekstkontroller med baby pga mine to tidligere barn var 2800 gr ved fødsel. Denne gangen blir det også en liten baby, men innenfor det som er normalt.

Nå kjenner jeg likevel at jeg begynner å bli litt bekymret. Jeg har ikke vært på kontroll på over tre uker, men skal i neste uke. Er det normalt at vekten ikke øker på tre/ fire uker? Vekt totalt i svangerskapet har økt med 7- 8 kg. Var normalvektig i forkant. Hadde trodd vekten skulle fortsette å øke jevnt, spesielt nå mot slutten...men nå står det stille. Bør jeg prøve å få kontroll tidligere, eller er det ingenting å bekymre seg for?
Fra uke 32 til uke 36 så hadde jeg ikke gått opp ett gram.. tror ikke jeg har gått opp noe i ettertid heller, kanskje gått ned (38 uker i morgen).
Jeg har ikke så veldig stor mage og babyen ligger helt opp i magesekken, så jeg har rett å slett ikke plass til mat for tiden. :sorry:

Kan spise ett rundstykke om morgenen for så å gulpe/ha sure oppstøt i 4-5 timer etterpå :dead:.
 
Magen min har ikke vokst siden uke 26 sånn ca... og vekta har også stått stille veldig lenge! Har selv gått opp 4 kg i svangerskapet totalt! Babyen er på -7% i vekst, så helt innenfor normalen her også! Skal på ny vekstkontroll på mandag, så får vi se hvordan hun vokser! Tror det er ganske normalt visstnok :)
 
Her er matlysten litt laber for tiden, er mye sliten og har lite energi. Hadde gått ned 0,5 kg fra uke 33 til uke 35.

Som legen så fint sa det så er mini en parasitt som også nå legger på seg og tar det h*n trenger, så det er meg det går ut over når jeg ikke får i meg nok næring. Prøver å spise sunt og nok men av og til funker det bare ikke.
 
Vekten min sto også stille fra uke 28 til 35, etter det har jeg lagt på meg 4 kg til (38 uker nå). Babyen og jeg er sunne og har det helt fint, og livmor og baby vokser som den skal :happy:
 
Last edited:
Jeg har lagt på meg 6 kg, og fra mars til nå i juli har jeg bare gått ned. Men er litt på vei opp nå.
Men sliter veldig med lite energi jeg også. Og sliter med å få i meg nok mat.
 
Jeg gikk plutselig ned 2,5 kg. Snakket med en ernærings fysiolog jeg jobber med. Hun kom med litt tips til hva jeg burde prioritere å spise for å få i meg nok næring.
Feks å sørge for min 3 porsjoner meieriprodukter. At jeg byttet ut vanlig yoghurt med skyr ell lignende slik at jeg fikk opp protein og kalsium inntaket.
Prioritere grønnsaker forran frukt. Drikke biola.
Selv om baby får det den trenger så trenger vi energi. Det har ikke så mye med vekt oppgang men at vi får det vi trenger. hør med jordmor eller lege om det finnes et tilbud der dere kan få snakket litt med noen om ernæring. Jeg merker at energi nivået er høyere nå som jeg spiser andre ting.
 
Her er det helt motsatt...
Har nesten ikke spist noen ting, men gått opp 4 kg på 4 uker...
 
Back
Topp