Fast føde

KML

Glad i forumet
Marsboere 2020
Da er vi inne i den fjerde uka med grøt og har rykket opp til to måltider. Ett på morgenen å ett på ettermiddag. Har til nå gitt Hipp milde havregrøt som jeg blander med morsmelk.
Men nå skal han begynne å få grøt laget på havre mel og hirsje flak :) Dette var en favoritt til de eldre søsknene da de var små. Blir spennende å prøve! Blander i sviskekompott :)
Har dere begynt med fast føde?
Evt hva?
 
Ikke begynt enda, har ingen hastverk
 
  • Liker
Reactions: KML
Bare såvidt fått smake på banan, potet og svisker (hver for seg).
Veldig interessert i hva vi spiser, men mamma holder igjen. 4.5 måned
 
  • Liker
Reactions: KML
Har alltid begynt med grøt fra tre mnd alder. Vært stort sett ferdig med amming når barna har vært rundt 6mnd. De har fått MME på flaske til de har vært rundt 10 mnd. Fått vann på koppp fra ca 7-8mnd alder. Da hadde de
grøt til frokost, brødskive til lunsj, grønnsaks blanding med fisk eller leverpostei til middag og grøt til kvelds. Liker å ha hjemme laget, og går nok for d denne gangen å. Men av å til så må man ta ett kjapt glass fra butikken :)
 
Her er det lite interesse av mat enda, så vi venter med det. Storebror kastet seg etter maten vår på denne alderen og fikk derfor smake litt fra fingeren.

Vi kjører blw (baby lead weaning) og da må barnet ha bedre kontroll på rygg og nakke enn hva lillebror har. Helst skal de sitte selv, men om barnet sitter stødig i armene mine så er det godt nok å ha hen på fanget.

Så vi venter nok til anbefalte 6mnd. Kanskje senere om utviklingen ikke er på plass da. Ingen grunn til å skynte seg.
 
Her er det lite interesse av mat enda, så vi venter med det. Storebror kastet seg etter maten vår på denne alderen og fikk derfor smake litt fra fingeren.

Vi kjører blw (baby lead weaning) og da må barnet ha bedre kontroll på rygg og nakke enn hva lillebror har. Helst skal de sitte selv, men om barnet sitter stødig i armene mine så er det godt nok å ha hen på fanget.

Så vi venter nok til anbefalte 6mnd. Kanskje senere om utviklingen ikke er på plass da. Ingen grunn til å skynte seg.
Nils sitter i vippestolen sin å får mat :D Føler ikke at vi skyndter oss på noe som helst vis. Har aldri venta til 6mnd alder... Vi er alle forskjellige å gjør forskjellige ting..
 
Nils sitter i vippestolen sin å får mat :D Føler ikke at vi skyndter oss på noe som helst vis. Har aldri venta til 6mnd alder... Vi er alle forskjellige å gjør forskjellige ting..
Unnskyld om du følte jeg var mammapoliti nå. Det var ikke meningen. Skulle frem til det samme som du sier: vi er forskjellige og det som er rett for oss er ikke nødvendigvis det for andre.
 
Stor interesse for maten min ☺️ Pga mest mme kosthold skal han begynne med mat nå ved 4 mnd Har fått smake litt fiskesaus og most banan fra fingeren til nå. Fikk første skje med grøt til lunsj idag, han bar ikke overbevist men skal få en skje til nå ved middag ☺️
 
  • Liker
Reactions: KML
Her har vi smakt på gulrotmos og fruktmos. Hun gaper høyt når hun får det, svelger ca 50% resten blir spyttet ut (samme hvor mye som er på sjeia).

nå har vi en liten pause på noen dager da hun plutselig fikk så mye luft i magen og huset er nå fult av besøk og mange nye inntrykk på kort tid.
 
Vi prøver å få gitt henne en liten porsjon grøt om dagen. Helsesøster anbefaler at vi skal opp i 2 faste måltider om dagen, men har ikke helt fått til det enda. Jobber fortsatt med å få i henne en porsjon. Ellers så har hun fått smake sviskemos og vannmelon
 
Ikke noe fast føde her enda, men hun er veldig veldig interessert i hva vi spiser. Hun smatter og glaner, og har begynt å bli sint for at hun ikke får noe. Hs mente vi skal vente til hun er 4 mnd, det er 1 1/2 uke igjen til og hun er 16 uker i morgen. Når begynte dere?
 
Ikke noe fast føde her enda, men hun er veldig veldig interessert i hva vi spiser. Hun smatter og glaner, og har begynt å bli sint for at hun ikke får noe. Hs mente vi skal vente til hun er 4 mnd, det er 1 1/2 uke igjen til og hun er 16 uker i morgen. Når begynte dere?
Begynt så smått med smake prøver av grøt da han var rundt 13 uker :)
 
Begynt så smått med smake prøver av grøt da han var rundt 13 uker :)
Jeg har så lyst til å starte med smaksprøver på henne, når jeg ser hvor interessert hun er:) Men hs mente 4 mnder.
 
Jeg har så lyst til å starte med smaksprøver på henne, når jeg ser hvor interessert hun er:) Men hs mente 4 mnder.
Jeg sniker fra mai - men det er ikke anbefalt å gi fast føde før 4 mnd. Tidligst 4 mnd og senest 6 mnd :)
 
Jeg sniker fra mai - men det er ikke anbefalt å gi fast føde før 4 mnd. Tidligst 4 mnd og senest 6 mnd :)
Derfor jeg holder igjen, får bare så dårlig samvittighet når hun hele tiden ser på meg og smatter:hilarious: Men, det er bare 1 1/2 uke igjen, så får stålsette meg litt til:)
 
D er nok best du venter som HS sier.
Dette er mitt tredje barn, plus at jeg har vært avlastningshjem så d blir egentlig mitt fjerde. Så har jeg 15 års erfaring med arbeid med barn så jeg vet hva jeg driver med. D blir tidsnok at disse små skal få fast føde. Jeg har alltid begynt ved tre mnd alder å har god erfaring med d. Ingen av mine har lidd noen nød, tvert i mot!
 
D er nok best du venter som HS sier.
Dette er mitt tredje barn, plus at jeg har vært avlastningshjem så d blir egentlig mitt fjerde. Så har jeg 15 års erfaring med arbeid med barn så jeg vet hva jeg driver med. D blir tidsnok at disse små skal få fast føde. Jeg har alltid begynt ved tre mnd alder å har god erfaring med d. Ingen av mine har lidd noen nød, tvert i mot!

selv om man har mange barn så betyr jo ikkw det at man har mer rett enn anbefalningene som gis av helse? Jeg har også 3 barn samt jobber med barn, men jeg synes det er viktig å ikke fronte sine valg som «de riktige» for andre også fordi om det har gått bra med dine. For anbefalningene er ikke 3 mnd, men 4 ;)
 
Lille diktator er bare 14 uker, og får kun smake tran og ekle drikkevaksiner. Men han følger veldig med når vi spiser, så jeg gleder meg til å kunne la han smake etterhvert! Ikke minst gleder jeg meg til han blir stor nok til å bestikkes:rolleyes:
 
Me
selv om man har mange barn så betyr jo ikkw det at man har mer rett enn anbefalningene som gis av helse? Jeg har også 3 barn samt jobber med barn, men jeg synes det er viktig å ikke fronte sine valg som «de riktige» for andre også fordi om det har gått bra med dine. For anbefalningene er ikke 3 mnd, men 4 ;)
Men jeg fronter d heller ikke. Jeg sier at hun bør følge d HS sier. Å hvordan vi har gjort...
 
Back
Topp