Tips rundt ammeslutt

HåpeSpire

Forumet er livet
Assistert-jentene
Oktoberlykke 2019
❤Januarlykke 2022❤
Noen tips, spesielt på natt? :) Har en 9 mnd gammel baby som sover på eget rom. Hvor lang tid tok det før babyen ble vant til å ikke få pupp på natt? Dagtid skal nok gå veldig greit, men han er vant til å få pupp når han våkner på natta så det blir nok litt baluba...
 
Noen tips, spesielt på natt? :) Har en 9 mnd gammel baby som sover på eget rom. Hvor lang tid tok det før babyen ble vant til å ikke få pupp på natt? Dagtid skal nok gå veldig greit, men han er vant til å få pupp når han våkner på natta så det blir nok litt baluba...

Jeg prøve 2 ganger med ammeslutt på natt. Første gang var babyen 8mnd. Han ble veldig urolig, gråt og falt ikke til ro armkroken min eller med smokken. Det kjentes ikke riktig ut.
Prøvde igjen da babyen var blitt 10 mnd, og han gråt noen minutter første natta men på under 10 min hadde han sovnet i armkroken min (vugget han og la han ned i sin seng eller i min når han sov). Det var forskjell fra natt 1 til 2 og etter 3 netter var smokk og mammakos bra nok, så konkluderer med at det var et greit tidspunkt for han å slutte på.
Litt naiv trodde jo jeg at bare han stoppen med nattpupp ville han sove over måltidene og gjennom natta.. Så feil kan man ta. Neon nettet sov han lenger strekk, men gjennomgående var at han våknet hver natt og i perioder alt fra 2 til 10 ganger hver natt. Han sovnet greit igjen - men puppen var faktisk den beste søvnmedisinen. Kanskje ikke det svaret du vil ha, men det er uansett den erfaringen jeg har :)
Neste gang kommer jeg til å la babyen styre nattpuppen mye lenger.
Men sånn oppsummert tenker jeg at dersom det er litt protester, litt gråt men ikke typ en halvtimes hyling, så er babyen klar for å bli hjulpet tilbake i søvn på andre måter enn ved amming. Ellers vil du sikkert raskt merke om det er for tidlig for din baby :)
Lykke til ❤️❤️❤️
 
Jeg prøve 2 ganger med ammeslutt på natt. Første gang var babyen 8mnd. Han ble veldig urolig, gråt og falt ikke til ro armkroken min eller med smokken. Det kjentes ikke riktig ut.
Prøvde igjen da babyen var blitt 10 mnd, og han gråt noen minutter første natta men på under 10 min hadde han sovnet i armkroken min (vugget han og la han ned i sin seng eller i min når han sov). Det var forskjell fra natt 1 til 2 og etter 3 netter var smokk og mammakos bra nok, så konkluderer med at det var et greit tidspunkt for han å slutte på.
Litt naiv trodde jo jeg at bare han stoppen med nattpupp ville han sove over måltidene og gjennom natta.. Så feil kan man ta. Neon nettet sov han lenger strekk, men gjennomgående var at han våknet hver natt og i perioder alt fra 2 til 10 ganger hver natt. Han sovnet greit igjen - men puppen var faktisk den beste søvnmedisinen. Kanskje ikke det svaret du vil ha, men det er uansett den erfaringen jeg har :)
Neste gang kommer jeg til å la babyen styre nattpuppen mye lenger.
Men sånn oppsummert tenker jeg at dersom det er litt protester, litt gråt men ikke typ en halvtimes hyling, så er babyen klar for å bli hjulpet tilbake i søvn på andre måter enn ved amming. Ellers vil du sikkert raskt merke om det er for tidlig for din baby :)
Lykke til ❤️❤️❤️

Takk for svar :) Ja, vi tenker å se det an etter hvert som vi prøver oss fram. Er han ikke klar må vi nok prøve igjen senere. Men så stresser jeg veldig med disse tennene hans... Fikk beskjed av helsesøster om å kutte nattamming da han var 5 mnd fordi "han trenger ikke mat på natta" noe vi ikke gjorde da han så absolutt trengte det. På sist kontroll tok hun helt av og nærmest krevde at vi sluttet fordi han kommer til å få hull. Jeg ringte tannlegen og hørte hva han mente og fikk samme svar der. Jeg har jo lyst til å slutte selv også fordi jeg har behov for mer søvn pga jobb. Men som du sier er det jo ikke gitt at han sover gjennom natta selv om han ikke får pupp. Tror bare vi må prøve å se, men jeg er så bekymret for tennene...

På dagtid skal vi slutte nå uansett, ammer han 1 gang om dagen i ett minutt eller to liksom og han ligger mest og tuller. Jeg har hatt en helt uproblematisk opplevelse med amming, men jeg liker det ikke i det hele tatt og har hatt lyst til å slutte siden dag 1 så det skal bli godt å bli ferdig kjenner jeg!
 
Jeg også fikk beskjed om dette med nattamming og tenner da frøkna fikk tenner tidlig. Men jeg mente det var feil, og jeg stoler mer på denne kilden enn mye annet.

https://ammehjelpen.no/tannhelse-og-amming/

Selv om han tuller på dagen så er det ikke dermed sagt det ikke blir en sorg at dere slutter. Men det finner du fort ut av.
 
Last edited:
Amming på natten er nødvendig for barnet hvis barnet ber om det, og tennene er det ikke noen fare med så lenge det er morsmelk.
Det gir mye mer søvn for den ammende også. :)
 
Jeg har nattammet til ungene har vært over to år, og ingen av de har noensinne hatt hull. Tannlegen vår sier at nattamming ikke er et problem, så lenge tennene pusses godt morgen og kveld.
 
Skulle gjerne hatt fasiten..

Leah er 2 år og ammer 1-3 ganger i løpet av natten. Mor trenger sårt snart en hel natt :p
 
Vi klarte ikke kutte nattammingen før før vi helt kuttet ut ammingen, da var hun 18 mnd.

meeen altaå hun vokner like mye på natta selv om hun ikke har ammet på mange mnd:-/

men vi valgte å kutte ammingen pga keg hadde infeksjon på brystknoppene jeg aldri klarte å få bukt med så lenge ammingen sto på, hun var uansett blitt så stor at følte det var ok tid å stoppe, + jeg hadde behov for litt mer fleksibilitet i hvem som kunne ta legging fordi jeg skulle starte med kveldsvakter.
 
Jeg også fikk beskjed om dette med nattamming og tenner da frøkna fikk tenner tidlig. Men jeg mente det var feil, og jeg stoler mer på denne kilden enn mye annet.

https://ammehjelpen.no/tannhelse-og-amming/

Selv om han tuller på dagen så er det ikke dermed sagt det ikke blir en sorg at dere slutter. Men det finner du fort ut av.

Takk for link :) Jeg syns det er vanskelig vite hva som er rett. Snakket også med ei venninne som er tannlege. Hun sa at all forskning hun kjente til samt erfaring viser at tennene tar skade av nattamming. Så vi kommer til å prøve å slutte. Det gikk greit natt til lørdag, da våknet han 1 gang og sovnet med bare byssing. I natt er det så varmt at han svetter en del så da har han fått. Jeg har ikke ammet han på dagtid siden torsdag, og det har gått helt uten problem :) Han har ikke lyst på, og da føler jeg ikke behov for å tvinge han heller.
 
Amming på natten er nødvendig for barnet hvis barnet ber om det, og tennene er det ikke noen fare med så lenge det er morsmelk.
Det gir mye mer søvn for den ammende også. :)

Hm, etter å ha snakket med enda en dyktig tannlege som har spesialisert seg innenfor barn ser ikke det ut til å stemme helt. Ifølge henne viser all forskning og hennes erfaring at det skader tennene. Vi prøver å slutte, men det blir nok en langsom prosess :) Han etterspør ikke puppen, det er bare jeg som alltid har gitt han det. Klarte seg uten pupp natt til lørdag, og ba ikke om det heller. Så vi får se, jeg kommer ikke til å nekte han om han plutselig vil ha i hvert fall :)
 
Jeg har nattammet til ungene har vært over to år, og ingen av de har noensinne hatt hull. Tannlegen vår sier at nattamming ikke er et problem, så lenge tennene pusses godt morgen og kveld.

Det er så rart at det er forskjellige svar fra fagfolk :arghh: Har snakket med enda en tannlege som sier det er skadelig. Vi kommer nok til å slutte for å være helt sikker. Har slitt mye med tennene selv, vil ikke at mini skal ha problemer også...
 
Vi klarte ikke kutte nattammingen før før vi helt kuttet ut ammingen, da var hun 18 mnd.

meeen altaå hun vokner like mye på natta selv om hun ikke har ammet på mange mnd:-/

men vi valgte å kutte ammingen pga keg hadde infeksjon på brystknoppene jeg aldri klarte å få bukt med så lenge ammingen sto på, hun var uansett blitt så stor at følte det var ok tid å stoppe, + jeg hadde behov for litt mer fleksibilitet i hvem som kunne ta legging fordi jeg skulle starte med kveldsvakter.

Ja, jeg er redd for at han fremdeles vil våkne. Men så lenge han roer seg uten pupp er jeg fornøyd. Høres ut som om det var lurt for deg å stoppe :)
 
Det er så rart at det er forskjellige svar fra fagfolk :arghh: Har snakket med enda en tannlege som sier det er skadelig. Vi kommer nok til å slutte for å være helt sikker. Har slitt mye med tennene selv, vil ikke at mini skal ha problemer også...

Har snakket med to tannleger som har sagt at det ikke er skadelig:) helsesykepleier mente også det ikke var skadelig + ammehjelpena artikkel som vist til over viser til det:)

Tannlegen viste til at tenne blir også lite berørt så lenge barnet får flaske eller pupp så kommer det så langt bak i munnen at det uansett hadde lite kontakt med tennene blant annet som en av årsakene til at det ikke skader tennene.

mange barn er jo født med tenner eller får det når det er veldig ung, hadde ej niese som fikk når hun var knappe 3 mnd, de ammer jo de også i lang tid etter tennene.

jeg hadde ikke vært så bekymret for tennene;-)
 
Det er så rart at det er forskjellige svar fra fagfolk :arghh: Har snakket med enda en tannlege som sier det er skadelig. Vi kommer nok til å slutte for å være helt sikker. Har slitt mye med tennene selv, vil ikke at mini skal ha problemer også...

Den linken du fikk ang tannhelse er "fasiten" på ting innenfor amming, og det helsesøster og annet helsepersonell skal oppdatere seg på, så jeg vil si den er til å stole på.
Men om du vil slutte på natt av andre grunner er det såklart helt i orden, men du skal ikke trenge å slutte på grunn av tennene, for det går som sagt fint så lenge en pusser morgen og kveld :)
 
Har snakket med to tannleger som har sagt at det ikke er skadelig:) helsesykepleier mente også det ikke var skadelig + ammehjelpena artikkel som vist til over viser til det:)

Tannlegen viste til at tenne blir også lite berørt så lenge barnet får flaske eller pupp så kommer det så langt bak i munnen at det uansett hadde lite kontakt med tennene blant annet som en av årsakene til at det ikke skader tennene.

mange barn er jo født med tenner eller får det når det er veldig ung, hadde ej niese som fikk når hun var knappe 3 mnd, de ammer jo de også i lang tid etter tennene.

jeg hadde ikke vært så bekymret for tennene;-)

Det kan hende, men infoen jeg har fått er fra folk jeg har stor tillit til både som fagpersoner og som mennesker. Så jeg velger å høre på dem, og føler at det er tryggest å slutte :) Han er klar for det, og jeg har vært klar LENGE. Så vi prøver oss frem :) Har gått veldig bra disse dagene.
 
Den linken du fikk ang tannhelse er "fasiten" på ting innenfor amming, og det helsesøster og annet helsepersonell skal oppdatere seg på, så jeg vil si den er til å stole på.
Men om du vil slutte på natt av andre grunner er det såklart helt i orden, men du skal ikke trenge å slutte på grunn av tennene, for det går som sagt fint så lenge en pusser morgen og kveld :)

Ja, det kan hende men jeg velger å stole på den informasjonen jeg har fått fra dyktige fagfolk. Jeg hadde nok heller ventet hadde han hatt behov for å fortsette, men både han og jeg er mer enn klar nok så vi får bare prøve :)
 
Den linken du fikk ang tannhelse er "fasiten" på ting innenfor amming, og det helsesøster og annet helsepersonell skal oppdatere seg på, så jeg vil si den er til å stole på.
Men om du vil slutte på natt av andre grunner er det såklart helt i orden, men du skal ikke trenge å slutte på grunn av tennene, for det går som sagt fint så lenge en pusser morgen og kveld :)

Har sendt den linken til venninna mi som er tannlege og har spesialisert seg innenfor barn. Spent på hva hun sier :)
 
Det blir spennende :)

Hun leita frem og leste de studiene de viste til, og sa at hun er enig i enkelte ting og uenig i andre. Hun får relativt ofte inn toåringer som må trekke tenner, og at fellesnevneren er at alle blir ammet/får mme på natta. Hun sa at hun ikke vil anbefale at noen slutter å amme babyen på natt dersom babyen har behov for det men at man bør begrense det så godt man kan og at etter 1 år vil hun anbefale å slutte helt. Og at man må være veldig nøye med tannpussen om morgenen da det er lav spyttproduksjon på natta som gjør at tennene "bader i melk". Det er vistnok mange som ikke tenker det er så viktig med tannpuss om morgenen fordi de ikke har spist noe på natta.

Så alt i alt konkluderer jeg med at man kan amme babyen på natt uten dårlig samvittighet, men at man må være veldig obs på tannhelsa og bør slutte eller trappe ned etter 1 år. Så det er jo bra for de som ikke vil/kan slutte :) Men vi slutter uansett. Føles litt tryggere å være på den sikre siden, spesielt når han ikke uttrykker noe behov selv. Han har ikke spurt etter pupp en eneste gang siden torsdag, jeg ga han 1 gang natt til i dag bare da det var så varmt. Men han hadde nok ikke trengt det. Spent på natta som kommer :)
 
Back
Topp