Ikke TUL?

Augustinaen

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Junilykke2018
Sommerfuglene
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Snøkrystallene2021❄️
Noen som ikke skal på TUL? Får inntrykk av at alle skal :P
Vi har ikke vært, og har ikke bestilt heller..

Hadde det ikke vært for at jeg så og si er symptomløs (utenom litt ømme bryst, trøtt osv...), så hadde jeg nok ikke bestilt jeg heller. Men siden jeg har gått og ventet på kvalmen som aldri kommer, så har jeg bestilt for å være trygg på at det er en liten spire der. Skal når jeg er 8+1 :happy:

Det er jo egentlig totalt unødvendig for de fleste, sånn rent medisinsk. Men for meg er det første gang jeg er gravid og alt er så spennende, så klarer ikke la vær. Men ikke sikkert om jeg gjør det med nummer 2 når den tid kommer :)

Var på to TUL forrige svangerskap før OUL, det samme skal jeg med dette svangerskapet. Gjør det for å se om fosteret er friskt og betrygge meg selv. Har omtrent ingen symptomer og liker å ha kontroll på det lille som går - typ om fosteret er friskt utfra TUL og at det vokser som det skal:)

Det er jo egentlig totalt unødvendig for de fleste, sånn rent medisinsk. Men for meg er det første gang jeg er gravid og alt er så spennende, så klarer ikke la vær. Men ikke sikkert om jeg gjør det med nummer 2 når den tid kommer :)

I uke 12 har det jo absolutt medisinsk verdi. De går jo igjennom hele fosteret og sjekker at alt er bra. Bedre med abort i uke 12 eller 18 er min mening :)

Jeg var tidlig fordi jeg ville få bekreftet liv, og så skal jeg tilbake igjen i uke 13/14 for å sjekke at har utviklet seg som det skal, samt sjekke kjønn :happy:
Men hadde det ikke vært for forum, så hadde jeg nok ventet til OUL. :p

I uke 12 har det jo absolutt medisinsk verdi. De går jo igjennom hele fosteret og sjekker at alt er bra. Bedre med abort i uke 12 eller 18 er min mening :)

mente i forhold til å være i risikogrupper og sånt. Heldigvis er jo oddsen lav for at det er noe galt med fostret. Men skjønner godt at folk ønsker å være så sikre man kan. Jeg er bare ikke helt i den kategorien. Dropper NIPT test feks, selv om jeg har mange venninner som har tatt det. Er jo hvordan man føler det selv som er viktig.

Gjorde det ikke med nr 1. Da satt jeg med samme inntrykk som deg. Følte ikke behovet da. Hadde veldig tydelige symptomer.
Denne gangen tenker jeg på å bestille faktisk pga jeg hadde en SA tidligere i år og er ekstra nervøs. Men kan hende jeg ombestemmer meg om jeg får kvalme osv og føler meg trygg på at ting går som de skal:)

Jeg har bestilt TUL privat i uke 7 fordi jeg ikke har så mye symptomer og er førstegangsgravid. Så ønsker å se at der er liv.
Har også fått innkallelse til TUL i uke 11 på sykehuset men det er pga ryggmargsbrokk i nær familie så får tatt en sjekk ang det.

Jeg skal ikke. Er veldig spent og skulle gjerne gjort det, men syns det blir dyrt å betale selv når det er vanlig å vente til uke 17-18 og få det gratis.

Hadde det ikke vært for mine 2 MA er det ikke sikkert jeg hadde dratt, men må få bekreftet liv så jeg ikke kaster bort flere uker og tror jeg er gravid, som ville skjedd sist gang da kroppen ikke ordnet opp selv :)

Jeg får det på sykehuset så slipper heldigvis betale noe :)

Vi vil gjerne bekrefte liv før vi forteller det til familie/venner, så derfor kommer vi til å dra på TUL privat. Vil uansett vente på at samboer kommer hjem fra sjøen så får ikke dratt før uke 11+0, så håper vi også får sett litt mer en bare en liten prikk :love7

Nei, har ikke behov for det.

Har heller ikke bestilt time til TUL, kommer ikke til å gjøre det heller. Fikk jo se bittelille på sykehuset på ultralyd, men fikk ingen bilder. De måtte sjekke at det var noe der og at alt så bra ut før jeg kunne begynne behandling. Venter til OUL, blir spennende når den tid kommer. :happy:

Jeg var i uke 7 sist, men har ikke bestilt noe denne gangen (7+4 nå). Har mye av symptomene som I forrige svangerskap, og rett og slett ikke tid nå, så vurderer evt nærmere uke 12 hvis jeg i det hele tatt gjør det (da er det jo plutselig sommerferie):p Har selvfølgelig veldig lyst, men skal se om jeg klarer å vente denne gangen...

Edit: endte opp med å bestille i dag, så skal når jeg er 9+5;) Kjenner jeg ble litt stresset etter å ha fortalt det til nærmeste familie (som er ganske mange) i tilfelle det ikke er liv. Så blir fint å få sjekket...:dummy:

Last edited:
Jeg var ikke på tul i mitt første svangerskap, hadde aldri noe behov for det heller. Svangerskapet endte med hastekeisersnitt og en drøy uke på nyfødtintensiven på grunn av morkakesvikt 9 dager på overtid. Derfor trengte jeg å bli litt beroliget i mitt andre svangerskap, fastlegen var enig og henviste meg. Var på tul i uke 10 og oppdaget at hjertet hadde sluttet å slå ca en uke tidligere. Legen mente at det kunne ta opp imot fire uker før kroppen min ordnet opp i det selv, jeg ble derfor lagt inn fire dager senere for å ta medisinsk abort. Derfor kommer jeg til å be om tul denne gangen også, vil vite at alt ser bra ut før søsken og besteforeldre får vite noe.

Vi skal ikke:) Ikke vært på TUL med de 2 andre heller. Hadde jeg opplevd blødning ol. så hadde vi nok sjekket, men har sluppet det så langt.

Burde sikkert sjekket siden den gryende følelsen på at det ikke bare er én mageboer, ikke gir seg.. Forteller nok lege/jordmor om mine tanker på første kontroll, så får vi se utfallet:p

Jeg også har en følelse på at det er to mageboere inni her :hilarious: guriland det blir spennende :joyful:
Grunnet diabetes type 1 så får jeg ultralyder fra uken 8 :) og hver 4 uke fremover så det er sånn det er :) hadde jeg ikke vært kronisk syk hadde jeg nok ikke betalt flere tusen krone for tul :hilarious: om ikke det hadde vært mistanke om noe feil da :)
Men nå blir det som det blir. Og spennende blir det :)

Vi var ikke med de 2 første. Jeg har klart å la hver å bestille veldig tidlig ul, selvom jeg har vært veldig fristet.. blir ekstra bekymret av å være medlem her inne:nailbiting: men vi har bestilt i uke 12 denne gang, men det er fordi vi er litt eldre denne gang og vil vite at alt ser greit ut:happy:

Back
Topp