Hvordan løser dere baby og sol?

kas91

Andre møte med forumet
I dag har jeg egentlig flere spørsmål..

1. dere bæremammaer, hvordan gjør dere det på sommeren? Mini er straks 4mnd gammel, og jeg vil gjerne ta meg noen toppturer i sommer. Da i bæresele. Men hvordan gjør man det med tanke på å skjerme babyen best mulig for solen? Og uten å bli overopphetet?

2. Dette gjelder vel litt det samme. Det sies at sommeren er så fin tid å ha baby på. Men jeg har ikke helt skjønt hvordan jeg skal nyte solen når jeg har en baby. Hvor lite sol tåler de? Hvordan løser dere dette?

haha ja, du skjønner kanskje at jeg er førstegangsmor og nå surrer hodet fælt:smiley-bounce022
 
I dag har jeg egentlig flere spørsmål..

1. dere bæremammaer, hvordan gjør dere det på sommeren? Mini er straks 4mnd gammel, og jeg vil gjerne ta meg noen toppturer i sommer. Da i bæresele. Men hvordan gjør man det med tanke på å skjerme babyen best mulig for solen? Og uten å bli overopphetet?

2. Dette gjelder vel litt det samme. Det sies at sommeren er så fin tid å ha baby på. Men jeg har ikke helt skjønt hvordan jeg skal nyte solen når jeg har en baby. Hvor lite sol tåler de? Hvordan løser dere dette?

haha ja, du skjønner kanskje at jeg er førstegangsmor og nå surrer hodet fælt:smiley-bounce022
Huff ja har litt samme dilemmaet ang sol PG at jeg har en baby som gjerne kun vil bæres. I bæresele går det jo med tynn uvdrakt og en solhatt og ha litt solkrem det du vet solen kan komme til. Men lange toppturer i stek varme er kanskje ikke det letteste, men går vel om man tar mange pauser. Nei sommer med baby er noe møkk syntes jeg, de som syntes det liker best trilleturer ikke strandturer:hilarious: men ja kan jo dra pp stranda andre steder med stor paraply eller legge seg i skyggen, men ja baby skal ikke være i sola. De brennes utrolig lett. Så babyen skal helst ikke være i sola i det heletatt har jeg forstått, men over tre mnd så begynner kroppen ofte å lære å regulere litt varme selv men de blir fort veldig varme så må passe på. Vi har vært inne siden på lørdag selv i skyggen ble han her for varm. Han ble doven og svett så det et et godt tegn å gå et kjølig sted.
Men jo flere mnd de blir jo enklere blir dette. Jeg gleder meg til august da kanskje han her taklet varmen mer og kanskje jeg kan ta noen strand turer. Men ja null problem om du ikke liker sola å ha med baby ut men om du liker sola og vil bli brun er ikke det like lett syntes jeg.:hilarious::hungover: Får bli brun neste år tenker jeg:happy:
Men får å svare på bæringen så har vi bare tatt på minst mulig tynne klær, så kjenner jo jeg hvor varm han blir mellom oss, men skal gå til innkjøp av uvdrakt så slipper han å brennes hvertfall. Solhatt går han med hver gang vi bærer uansett.
 
Finnes slike uvtelt for baby. Jeg synes det er dårlig og teltet vi har hatt ble deformert etter første eller andre gangs bruk. Vi er litt mindre ute når det er som varmest. Oppholder oss i skyggen eller under en parasoll og har leketeppe på gulvet.
Jeg bærer ikke så mye, mest trilletur. Vi har brukt en del uv drakt og solhatt på de minste om sommeren
 
Her bytter mannen og jeg litt på å være inne med baby. Det er 27 varmegrader og strålende sol her, så det blir alt for varmt for lille, selv i skyggen... Inne har vi aircondition så vi får kjølt ned litt. Veldig kjedelig, og jeg vil helst være ute og nyte sola hele tiden, men vi kommer sterkere tilbake neste sommer, tenker jeg :hilarious:

De dagene det ikke er fullt så varmt bruker vi å ha baby i uv-telt eller skygge fra levegg/parasoll :)
 
Sniker

For bæreturer med baby gjelder det å finne en stor og god solhatt. Det er en som jeg tror heter "many months" eller noe slikt som er veldig god. Tror hvertfall de har hatt den i bæreglede sin nettbutikk. Der finner du også en egen artikkel om bæring på sommeren/i sola.

Ellers er det greit å gå med paraply om man ikke kan gå i skyggen.

Når det gjelder toppturer som tar en hel dag ville jeg ikke gjort det om det er på en dag med hetebølge. Men turer som ikke er så lange kan funke fint, og unngå type sånne turer med mye vind mot toppen da mange små plages og holder pusten av og på når de får mye vind i ansiktet (individuelt hvor mye bbyeme2reagerer på vind såklart). Man må noen ganger tenke andre turer når man har med baby, enn man ville gjort tidligere. En mulighet er også å ha med liggeunderlag og et godt teppe og legge babyen ned mens den sover, dersom det funker med din baby :) eller bare når den lille trenger å sprelle litt.

Du kjenner jo barnet, så test gjerne litt på forhånd, men på de varmeste dagene er det bedre å legge opp til noe annet enn langtur i sola. Vi hadde baby i denne alderen sommeren 2018 da det var hetebølge og måtte holde oss hjemme og mest i skyggen ute. Det var kjedelig å ikke kunne gå turer hverken med sele eller vogn, men babyen hylte og var utilpass i varmen. Nå var det helt ekstrem varme den sommeren, så la oss ikke håpe det blir sånn denne sommeren. Med en vanlig norsk sommer skal det gå fint å gå turer, særlig om det er blanding av sol/overskyet. :)

Det finnes trekk til sele mot regn/vind, og jeg har også sett noen bruke regnrekket til en sekk eller stormtrekk fra vogna om det skulle behøves.
Fra babyen er 6 mnd kan du bære den på ryggen i sele, det er mye lettere på tur og greit å få til alene med litt øving, men med 2 stk går det helt fint å få baby på ryggen. Husk bare å ha midjebeltet godt høyt opp i midjen så babyen kommer så høyt opp på ryggen som mulig. (nederste del av beltet skal være over hoftene uansett om du bærer på rygg eller mage, men det vet du sikkert :))

For svar nummer 2 så synes jeg det er sykt oppskrytt at sommeren er fint med baby. Det er fint fra babyen kn krabbe, tåler litt sol og kan leke på stranda og vasse/bade litt, men før 10 mnd synes jeg varmt sommervær og baby ikke passer så særlig godt sammen :p men det er jo samtidig mye styr på klde vinterdager med masse klær og akkurat når du har kledd på ungen 3 lag - så driter den. Så babylivet er kanskje tidvis litt balete uansett vær :joyful:
 
2. vi bruker parasoll og uv telt men synes det kan være vanskelig med lite barn og sommer selv. Ikke så lett å komme seg ut og rundt omkring.
 
Back
Topp