Kort lutelfase

baby22021

Forelsket i forumet
:Heartpink Noen som har opplevd å ha for kort lutealfase men har klart å likevel bli gravid eller forlenge fasen mellom EL og mens?
 
:Heartpink Noen som har opplevd å ha for kort lutealfase men har klart å likevel bli gravid eller forlenge fasen mellom EL og mens?

Hadde kort lutealfase, og ba derfor om blodprøve for å sjekke progesteronnivået etter fire PP uten klaff (fikk mensen 6-10 dager etter eggløsning). Blodprøven viste for lavt progesteronnivå, og fikk derfor hormonstøtte måneden etterpå. Ble da gravid med en gang :)
 
Jeg har blitt gravid før, men det er 6 år siden og jeg aner ingenting om hvordan lutealfasen var da. Gikk jo på prevensjon også :joyful: hadde vel kanskje ikke lutealfase....

Så jeg lurer egentlig litt på det samme. Jeg har ca. 10 dager, og føler det er for kort. Som jeg sikkert har smurt over forumet her nå ( :hilarious: ) så har jeg begynt på b6. Vet jo ikke om det funker, men håper det gjør det. Tiden vil vise :wacky:
Men er usikker på hvor lenge jeg drøye før jeg spør etter hjelp av lege. Redd jeg ikke bli hørt, alt med jeg har 10 dager lf...
 
Hadde kort lutealfase, og ba derfor om blodprøve for å sjekke progesteronnivået etter fire PP uten klaff (fikk mensen 6-10 dager etter eggløsning). Blodprøven viste for lavt progesteronnivå, og fikk derfor hormonstøtte måneden etterpå. Ble da gravid med en gang :)
Fikk du dette gjennom fastlege? Måtte du mase, eller følte du deg tatt på alvor?

Vi betalte 2800 kr for privat fertilitetssjekk, og jeg tok opp bekymringen min rundt lutealfasen. Legen bare fnyste av meg og sa det ikke finnes bevis for at støttemedisin fungerer, og at så lenge jeg hadde regelmessig syklus og positiv el-test kan jeg bli gravid. Ville ikke teste progesteron...

Reaksjonen hennes gjør at jeg kvir meg for å spørre om hjelp hos noen andre:sorry:
 
Fikk du dette gjennom fastlege? Måtte du mase, eller følte du deg tatt på alvor?

Vi betalte 2800 kr for privat fertilitetssjekk, og jeg tok opp bekymringen min rundt lutealfasen. Legen bare fnyste av meg og sa det ikke finnes bevis for at støttemedisin fungerer, og at så lenge jeg hadde regelmessig syklus og positiv el-test kan jeg bli gravid. Ville ikke teste progesteron...

Reaksjonen hennes gjør at jeg kvir meg for å spørre om hjelp hos noen andre:sorry:
Så kjipt å få en slik respons.. jeg ønsker hjelp for å sjekke opp dette og håper de tar det serriøst. :confused1
 
Kort lutealfase, jepp! Ca 7-8 dager så var totalt avhengig av en veldig tidlig implantasjon. Ble faktisk gravid denne mnd (positiv test 9 dpo) og begynte med progesterontilskudd 10 dpo.
 
Kort lutealfase, jepp! Ca 7-8 dager så var totalt avhengig av en veldig tidlig implantasjon. Ble faktisk gravid denne mnd (positiv test 9 dpo) og begynte med progesterontilskudd 10 dpo.
Oi ja det var ikke så lang den heller. Så denne mnd ble du gravid uten noe ekstra? Gratulerer så mye!! :D
 
Oi ja det var ikke så lang den heller. Så denne mnd ble du gravid uten noe ekstra? Gratulerer så mye!! :D

ja, jeg hadde time til gyn tirsdag til uka og da tenkte jeg å ta opp at jeg har hatt lutealfaser på mellom 7 og toppen 9 dager de siste 5 syklusene. Trodde ikke det skulle gå an å bli gravid akkurat nå, og hadde sex én gang, også klaffa det! Starta med støttebehandling etter positiv test.

det kan jo hende at jeg hadde en skikkelig eggløsning med gode progesteronverdier akkurat denne pp, såklart. Men jeg har chartet siden november og aldri hatt lenger lutealfase enn 9 dager.
 
ja, jeg hadde time til gyn tirsdag til uka og da tenkte jeg å ta opp at jeg har hatt lutealfaser på mellom 7 og toppen 9 dager de siste 5 syklusene. Trodde ikke det skulle gå an å bli gravid akkurat nå, og hadde sex én gang, også klaffa det! Starta med støttebehandling etter positiv test.

det kan jo hende at jeg hadde en skikkelig eggløsning med gode progesteronverdier akkurat denne pp, såklart. Men jeg har chartet siden november og aldri hatt lenger lutealfase enn 9 dager.
Så godt å høre! :love7
 
Fikk du dette gjennom fastlege? Måtte du mase, eller følte du deg tatt på alvor?

Vi betalte 2800 kr for privat fertilitetssjekk, og jeg tok opp bekymringen min rundt lutealfasen. Legen bare fnyste av meg og sa det ikke finnes bevis for at støttemedisin fungerer, og at så lenge jeg hadde regelmessig syklus og positiv el-test kan jeg bli gravid. Ville ikke teste progesteron...

Reaksjonen hennes gjør at jeg kvir meg for å spørre om hjelp hos noen andre:sorry:

Jeg fikk det etter utredning hos Medicus. Første hormonprøve jeg tok viste at alle hormoner var greie, men hun foreslo letrozol fordi jeg hadde lange sykluser. Så sa jeg at jeg ville teste progesteronet også fordi jeg trodde det kunne være lavt fordi jeg fikk mensen så kort tid etter positiv eggløsningstest. Det sa hun var greit, og da hun ringte meg med resultatene sa hun at hun lagde en resept på Duphaston til meg. Går det an å høre med en annen gynekolog der du ble utredet? Og si at du gjerne vil ta blodprøve syv dager etter eggløsning?
 
Joiner denne tråden. Andre syklus etter uttak av spiral og fortsatt 8 døgn lutealfase... Har bestilt time hos gynekolog (privat) på tirsdag, i tillegg til å be fastlegen om time (men det tar vel en evighet). Håper de tar blodprøver som gir mening og at det ikke blir alt for komplisert å gjøre noe med...
Sukk. Cd1 i dag. Ikke min favorittdag.
 
Kanskje jeg også burde kontakte gynekolog :) bare for å sjekke. Kjenner at det plager meg veldig dette her. Gir det noen sykluser til.
 
Jeg fikk utskrevet crinone av fastlegen min. Hadde mellom 10 og 11 dagers lutealfase, men spottet fra 8dpo. Blodprøve hos fastlege viste at progesteronnivået mitt var greit, men blodprøven ble tatt tidlig dpo.

Gikk også til privat gynekolog som avfeide meg totalt, og selv da jeg viste tempegrafene mine sa hun at dette ikke hadde noe for seg.

Fastlegen, der i mot, synes grafene mine gikk veldig opp og ned, så hun skrev ut progesteronstøtte. Jeg ble gravid første runde med crinone, Pp11.
 
Har også fått kort lutealfase etter første barn... den varierer mellom 8 og 12 dager.. Legen min mente også at det ikke var noe å bry seg og og bare å prøve...
 
Har også fått kort lutealfase etter første barn... den varierer mellom 8 og 12 dager.. Legen min mente også at det ikke var noe å bry seg og og bare å prøve...
Samme her. Jeg har fine progresteronverdier, men jeg tror det er noe feil siden jeg har så kort lf.
 
Hm, hvor lenge har dere prøvd? Mente legen det kom til å gå til tross for kort lutealfase?

Vi har akkurat begynt å prøve på nr 2.
Legen mente at siden det ikke var noe problem sist måtte vi bare prøve nå og.
Men det er jo først etter at jeg fikk mensen tilbake etter fødsel at lutealfasen har vært kortere...
Krysser fingrene for at det snart kommer en lenger som det sitter på...
 
Vi har akkurat begynt å prøve på nr 2.
Legen mente at siden det ikke var noe problem sist måtte vi bare prøve nå og.
Men det er jo først etter at jeg fikk mensen tilbake etter fødsel at lutealfasen har vært kortere...
Krysser fingrene for at det snart kommer en lenger som det sitter på...
Ja, får håpe det klaffer snart!:D
 
Vi har akkurat begynt å prøve på nr 2.
Legen mente at siden det ikke var noe problem sist måtte vi bare prøve nå og.
Men det er jo først etter at jeg fikk mensen tilbake etter fødsel at lutealfasen har vært kortere...
Krysser fingrene for at det snart kommer en lenger som det sitter på...
Ammer du? amming kan gi kortere lf også.
 
Back
Topp