Har partner sluttet med snus/røyk med deg?

Tiol

Gift med forumet
Juli13-jentene
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
❄️ Januargull 2023 ❄️
Her slutta først jeg da vi var 5 uker på vei. Samboer slutta 1 mnd etterpå. Trodde lenge han hadde slutta, helt til han en dag kom fra jobb og det stinka snus av munnen hans :hilarious: Bustet han skikkelig og han ble ydmyk og sa han hadde fått en av en på jobb og at han ikke skulle gjøre det mer.

MEN! I dag forsvant han plutselig ut med søpla, før han gikk i dusjen veldig lenge og plutselig gikk å pusset tennene ... Jeg ble jo mistenksom da:rolleyes: Og jaggu, i jakkelomma på jobb-jakken lå det en snusboks!

Jeg føler meg skikkelig ført bak lyset, selv om jeg egentlig bare ler av det. Stakkars, han har jobbet hardt for å skjule det :hilarious:

Kompromiss blir vel at han får snuse på jobb men ikke hjemme. Men synes fortsatt det er dårlig gjort å ikke gjennomføre. Jeg bærer tross alt ungen hans og sliter med snustrang selv :meh:

Har deres partner slutta? Har det gått fint? Hvordan hadde du reagert på liknende situasjon?
 
Det spørs litt. Hvorfor skal han også slutte? Har han sagt at han skal slutte sammen med deg? Isåfall hvis han har sagt han skal slutte sammen med meg hadde jeg nok blitt litt sint og skuffet... Men samtidig, det er ikke han som er gravid :p MEN han kunne vært ærlig med deg om det, det er jeg veldig enig i.

Jeg sluttet med snus og samboer skulle slutte med energidrikk, jeg er på dag 326 uten snus og samboeren tok seg en energidrikk igår :hilarious: trøster meg med at jeg har i det minste bedre viljestyrke enn han :facepalm:
 
Vi slutta begge to sommeren før jeg ble gravid for første gang, i 2016. Jeg med snus og han med røyken. Han tar seg en røyk i festlig lag en gang i blant, men angrer seg bestandig etterpå. Jeg har fremdeles ikke sprukket selv om jeg brukte myye lenger tid på å slutte helt. Var en del gjemming av snusbokser i jakkelommer og forsiktig snusing i sofakroken eller ute på tur. Om det er noe trøst gjemte jeg det jo unna for å fortsette å støtte han mens jeg skjemtes over at jeg ikke klarte slutte helt like lett som han :facepalm: og det førte jo til at jeg trappa ned og slutta for godt så ;)
 
Hahaha huff, jeg hadde blitt sur hvis mannen drev og snek seg bak ryggen min sånn (hvis vi hadde hatt en avtale om at begge skulle slutte). Da er det bedre å være ærlig!

Her så røyker eller snuser ingen av oss, har aldri gjort det, så vi slipper å forholde oss til det.
 
Sluttet å røyke i 2018. På dagen. Big mistake. Jeg fikk en skikkelig kraftig reaksjon av å slutte så fort.

Man må tenke at det er veldig enkelt å holde seg unna når man vet at det skader en liten baby inni seg. For mange er til og med ikke det nok. Så selv om man som mor klarer det enkelt er det ikke sikkert det går like lett for far. Det er sterke psykiske og fysike prosesser på gang. Å slutte med nikotin, da kanskje spesielt røyking likestilles av psykologer som jobber med avhengighet som alkoholisme. Nå vet jeg ikke om snus er like alvorlig men er jo litt av samme greia. Det er ikke enkelt. Og det følger en for livet. Gi han cred for at han prøver. Det er kjempeflott av han!
 
Det spørs litt. Hvorfor skal han også slutte? Har han sagt at han skal slutte sammen med deg? Isåfall hvis han har sagt han skal slutte sammen med meg hadde jeg nok blitt litt sint og skuffet... Men samtidig, det er ikke han som er gravid :p MEN han kunne vært ærlig med deg om det, det er jeg veldig enig i.

Jeg sluttet med snus og samboer skulle slutte med energidrikk, jeg er på dag 326 uten snus og samboeren tok seg en energidrikk igår :hilarious: trøster meg med at jeg har i det minste bedre viljestyrke enn han :facepalm:
Jo det var et ønske fra hans side å slutte, samtidig som jeg var pådriver på det også. Målet er jo å spare opp penger til baby og ulønnet permisjon, så det er surt at han bruker opp pengene på snus istedenfor :shifty:
 
Samboer forsøker å redusere forbruket av røyk, han er nede på 2-3 sigaretter pr dag. Nå er det ikke så dyrt her vi bor, men han får ikke holde baby på flere timer, kose med baby på flere timer, sove med baby eller liknende om han røyker. Og det vet han :p Enn så lenge er han altså på veg til å slutte. Vi får se :)

Jeg har aldri benyttet meg av annet enn en joint i selskapelige sammenkomster, noe som uansett var sjeldent. Så noe avhengighet eller «må få slutta» har jeg ikke. Savner gin og aquavit :p
 
Jo det var et ønske fra hans side å slutte, samtidig som jeg var pådriver på det også. Målet er jo å spare opp penger til baby og ulønnet permisjon, så det er surt at han bruker opp pengene på snus istedenfor :shifty:
Du får gni inn hvilket svakt menneske han er, sånt liker ikke mannfolk å høre :p så får du gjøre det helt klart at da får han kutte ned på andre goder for å gjøre opp for seg! Har gjort det klart for kjæresten at dette får han ta fra egen lomme, og skal ikke gå utover felles økonomi og baby!
 
Dersom foreldrene røyker, har drukket alkohol, bruker rusmidler/sløvende medikamenter eller sover på en sofa bør de unngå å sove sammen med barnet sitt på grunn av økt risiko for krybbedød.

Samsoving og snusbruk
Det finnes lite forskning på snusbruk og krybbedød. På bakgrunn av at vi vet at røyking gir økt risiko for krybbedød ved samsoving, og at risikoen også kan bestå i at avfallsstoffer fra nikotin utsondres gjennom huden, frarådes snusere å samsove med barnet. Fordi vi har lite dokumentert kunnskap, og krybbedødsforskning omkring snus er vanskelig å gjennomføre (bl.a. pga lave krybbedødstall), har LUB en «føre var» holdning. Dette betyr i praksis at barnet ikke bør sove rett ved siden av en forelder som snuser.

https://www.lub.no/tema/forebygging/samsoving-en-risikofaktor

Burde være litt motivasjon i det her, tenker jeg..
 
Jeg har aldri snusa eller røyka. Men mannen her røyker. Han hadde egentlig slutta i høst men på grunn av stress rundt sykdom i familien så begynte han på igjen i desember.
Straks jeg fant ut at jeg var gravid så fikk han beskjed om å slutte ellers får han sove på sofaen når baby kommer, jeg skal ha samsovingsmadrass i vår seng. Men ua sett får han ikke sove på samme rom som baby med røyk ånde.

Nå er nok snus hakket bedre enn røyk når det kommer til det der, men å spare penger til baby burde jo være nok motivasjon i seg selv.
 
Sniker (er fader ikke lett å sove for tia si:shifty:)

Nå snuser ikke mannen min da, men jeg tror ikke jeg hadde forventa at han slutta for min del. Men jeg ville nok forventa at han ikke snuste foran meg.
Jeg har vært i litt samme situasjon bare motsatt. Da jeg møtte mannen min snusa jeg, noe han syns var direkte disgusting! Så jeg lovte å slutte, men gikk sakte men sikkert tilbake til gamle vaner. Jeg smugsnusa kanskje 1 år eller noe før jeg innrømte det :hilarious: Men så lenge han ikke merka noe var det jo ikke noe problem :angelic:
Så jeg tenker at her må vi damer leve med at det er vi som er gravide og det er vi som påfører babyen dritt ved å snuse. Så får man heller innføre snuseforbud i heimen, hvertfall når begge er tilstede :)
 
Sniker (er fader ikke lett å sove for tia si:shifty:)

Nå snuser ikke mannen min da, men jeg tror ikke jeg hadde forventa at han slutta for min del. Men jeg ville nok forventa at han ikke snuste foran meg.
Jeg har vært i litt samme situasjon bare motsatt. Da jeg møtte mannen min snusa jeg, noe han syns var direkte disgusting! Så jeg lovte å slutte, men gikk sakte men sikkert tilbake til gamle vaner. Jeg smugsnusa kanskje 1 år eller noe før jeg innrømte det :hilarious: Men så lenge han ikke merka noe var det jo ikke noe problem :angelic:
Så jeg tenker at her må vi damer leve med at det er vi som er gravide og det er vi som påfører babyen dritt ved å snuse. Så får man heller innføre snuseforbud i heimen, hvertfall når begge er tilstede :)
Er forsåvidt helt enig, hadde det bare ikke vært for at det var HAN som ville slutte i solidaritet :facepalm: hahhaa!!:banghead:
 
Her er det bare jeg som har sluttet.. men, jeg kan ikke si så mye! Vi skulle slutte sammen for 3 år siden, min samboer sluttet i to år - jeg smugsnuset og sluttet ikke før jeg ble gravid ‍♀️
 
Nei. Men det gjør meg ingenting, jeg sluttet helt av meg selv bare fordi jeg ikke hadde lyst på tilslutt! Han må gjerne slutte, men da ikke for min del :)
 
Ikke sluttet her..
 
Nå hverken snuser eller røyker vi her i huset, men da jeg ble gravid begynte samboeren min å heller kjøpe alkoholfri øl, så vi begge kan ta et glass. Og ellers så spør han meg om jeg synes det er greit at han tar seg en øl med alkohol noen helger av og til. Og det setter jeg veldig pris på.

Ikke helt sammenlignbart med noe man er avhengig av, som tobakksprodukter. Men hadde vi snuset eller røyket, så hadde jeg ikke villet han skulle gjøre det foran meg, eller i huset når jeg var der. Blir litt som han skulle sittet og spise spekeskinke foran meg, jeg eeeelsker spekemat og det hadde vært tortur å se på.
 
Back
Topp