Delte magemuskler

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Hvem hva hvor? :p

Jeg tror jeg har fått delte magemuskler. Magen ser litt ut som en «trekant» når jeg spenner den - og det er en mykere stripe på 3-4cm i midten av magen/over navlen.

Er dette normalt? Er det farlig? Er det tidlig å få? Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre videre deling? Forblir de slik resten av graviditeten? Kan de gå sammen igjen etter graviditeten?

Jeg er veldig tynn og hadde helt flat mage med tendenser til sixpack før. Føler meg lett ulykkelig for at det har skjedd, men sånn er det kanskje å være 24 uker på veg? :p
 
Helt normalt med delte magemuskler i graviditeten. Ikke tren mage eller anstreng deg med «situps» bevegelser - da kan du få brokk ;-)
Hos de aller fleste vil de gro fint sammen igjen en stund etter fødselen :)
 
Sniker
Helt vanlig og går tilbake igjen en gang etter fødsel :)
Knipemuskeløvelser er bra også for delte magemuskler da du jobber med kjernemuskulaturen, så det er bra både under svangerskap og etterpå. Men de vil såklart fortsette å være delt til babyen er ute.
Jeg kan ikke for mye om hva man skal gjøre, men sit ups vet jeg at ikke er bra for delte magemuskler.
 
Vent og se hva som skjer når babyen er ute. Kan hende du spretter tilbake som ingenting. Kroppen din vet hva den skal gjøre. Magemusklene må flytte på seg nå for å gi plass til babyen. Det ser litt crazy ut når du spenner deg osv men ikke bekymre deg :love017
 
Har det samme :) Har hatt det helt siden forrige svangerskap (med termin i august 2018). For meg rakk de ikke komme sammen mellom svangerskapene, men det er veldig individuelt sånn jeg har forstått det. For noen går det sammen av seg selv ganske fort, for andre vil det aldri komme sammen igjen. Etter hva jeg har funnet ut gjennom research på nettet, så er det ingenting man kan gjøre selv for å få dem sammen igjen. Man må ta tiden til hjelp, og ikke belaste magemusklene for mye. Hvis problemet blir skikkelig ille, så er operasjon løsningen, men jeg tror ikke det er så vanlig når det ikke har vært flerlinger.

Sist svangerskap var jeg med på treningsgruppe for gravide med fysioterapeuter, og der var de veldig nøye på at vi måtte unngå å få sånn trekant på magen. Det kunne gjøre problemet verre, sånn jeg forstod det. Så det er greit å følge med på magen, unngå å få trekant, og “stramme“ magemusklene når du f.eks skal reise deg fra senga :)
 
Mine gikk vokste aldri helt sammen igjen etter fødsel i slutten av 2017, men tror det er nokså normalt. Ikke trente jeg eller gjorde noe spesielt for å få de til å gå tilbake igjen heller. Tipper jeg kanskje blir å oppsøke fysioterapeut etter siste barn (ønsker oss tre), for å få tips til øvelser for å styrke magemusklene igjen, men ellers tenker jeg at det er en del av forandringen kroppen går gjennom med graviditet, fødsel og småbarnstid :)
 
Jeg har så ekstremt med ubehag på øverste del av magen - Mellom ribbeina. Konkluderte med at det må jo være magemusklene som deler seg, men jeg kan ikke kjenne en stripe som er spesielt mykere enn resten av magen da :p Men er det noen andre som har det konstante ubehaget i magemusklene øverst i magen? Kjennes ut som det river og sliter der og er ekstremt ømt i festet til musklene i ribbeina :yuck:
 
Jeg har så ekstremt med ubehag på øverste del av magen - Mellom ribbeina. Konkluderte med at det må jo være magemusklene som deler seg, men jeg kan ikke kjenne en stripe som er spesielt mykere enn resten av magen da :p Men er det noen andre som har det konstante ubehaget i magemusklene øverst i magen? Kjennes ut som det river og sliter der og er ekstremt ømt i festet til musklene i ribbeina :yuck:

Ja, jeg har enormt mye smerter i mellomgulv/venstre ribbein på «innsiden» (altså på høyre side sett ovenifra, av venstre ribbein). Særlig når jeg sitter, eller spiser. Går kun vekk om jeg ligger horisontalt. Mange mener det er halsbrann men har prøvd gaviscon- har ikke hjulpet. Føles 100% muskulært ut, men tror det har mer med strekk i musklene. Selve separasjonen tror jeg ikke har gjort vondt, eller er relatert til ribbeinsproblematikken... Trooor jeg :p
 
Ja, jeg har enormt mye smerter i mellomgulv/venstre ribbein på «innsiden» (altså på høyre side sett ovenifra, av venstre ribbein). Særlig når jeg sitter, eller spiser. Går kun vekk om jeg ligger horisontalt. Mange mener det er halsbrann men har prøvd gaviscon- har ikke hjulpet. Føles 100% muskulært ut, men tror det har mer med strekk i musklene. Selve separasjonen tror jeg ikke har gjort vondt, eller er relatert til ribbeinsproblematikken... Trooor jeg :p

Så «fint» at du kjenner deg igjen i det, for ingen andre forstår hva jeg prater om :woot: Jeg har aldri tenkt tanken engang på halsbrann, for det har jeg periodevis hatt og det er så i halsen/brystet. Dette er jo på magen mellom ribbeina :stop: og ja, eneste som funker er å ligge på rygg. Stå/gå/sitte er uutholdelig når det først er blitt ubehagelig. Av og til må jeg ligge og spise i sofaen :joyful:
 
Så «fint» at du kjenner deg igjen i det, for ingen andre forstår hva jeg prater om :woot: Jeg har aldri tenkt tanken engang på halsbrann, for det har jeg periodevis hatt og det er så i halsen/brystet. Dette er jo på magen mellom ribbeina :stop: og ja, eneste som funker er å ligge på rygg. Stå/gå/sitte er uutholdelig når det først er blitt ubehagelig. Av og til må jeg ligge og spise i sofaen :joyful:

Skjønner 100% hva du mener - må ofte spise i horisontalen i sofaen også!! Legen sier bare det halsbrann, noe jeg ikke tror!
 
Jeg fikk også delte magemuskler veldig tidlig. Fikk et massivt brokk like ved navlen i uke 34. Det forsvant idet ungen kom ut :p Har ikke hatt noe problemer i ettertid, 8 mnd siden fødsel. Har ikke trent men har fått tilbake full styrke i magemusklene likevel.
 
Går heldigvis tilbake igjen, dersom du passer på å la magemusklene dine slappe av. Det gjorde ikke jeg sist, så jeg endte opp med en brokk. Ikke gøy i det heletatt. Måtte opereres til slutt.
 
De som får stor baby og/eller har flerlingsvangerskap kan ha varige delte magemuskler som ikke trekker seg sammen igjen selv. Samme kan gjelder for overvektige med stort magemål.
 
I dag har jeg halsbrann, så kan dermed konstantere at halsbrann og den «sviende» og strekkende følelsen i magemusklene/ribbeina IKKE er det samme, kan ikke sammenlignes engang :wtf:
 
Back
Topp