Ditt beste tips mot sterke menstruasjonssmerter

Kengu

Forumet er livet
VIP
Ja, hva er dine tips mot sterke smerter?

Jeg har alltid hatt smerter og kraftige blødninger, men nå har det blitt ennå verre å jeg orker snart ikke mer så nå trenger jeg tips for å se om noe kan hjelpe.
 
Her hjalp det veldig når jeg fikk satt inn spiral. Fra å være sengeliggende har jeg nå bare ubetydelige smerter en dag og en blødning en dag som kun trenger truseinnlegg .

ellers brukte jeg mye varmepute som smertelindring
 
Prevensjonsmidler som primært stanser eggløsningen er vel å foretrekke først som mulig hjelpemiddel.

Ellers har jeg god effekt av voltaren 50mg tabletter ved slike smerter (og smerter generelt i det området).
 
Last edited:
Ja, hva er dine tips mot sterke smerter?

Jeg har alltid hatt smerter og kraftige blødninger, men nå har det blitt ennå verre å jeg orker snart ikke mer så nå trenger jeg tips for å se om noe kan hjelpe.
P-piller. Men utenom det, hold deg varm,særlig på beina. Kjenner du at det begynner å murre, så ta smertestillende med én gang. Hvis du venter til det er kjempevondt kan det bli vanskelig å ta kontroll på smertene igjen med smertestillende. Hvis du har veldig vondt, så kan det hjelpe å legge seg ned under dyna, med varmeflaske, og sove/hvile mens Ibux og/eller Paracet får virke. Ibux er generelt bedre mot menssmerter, men det er ikke alle som skal ta slik smertestillende.
 
Les litt om cyklokapron. Det hemmer blødningene hvertfall og kan gjøre at smertene litt mindre. Men om du har sterke smerter og mye blødning så er det en overhengende fare for endometriose og da er det veldig lite som hjelper annet enn hormoner, enten i form av spiral eller p-piller. Mange får procen eller lupron for det men det er ikke å anbefale. Det er folk som påstår at de får mindre smerter med et betennelsesvennlig kosthold, men det har jeg ingen grunn til å uttale meg om.

Jeg tar vimovo og/eller paralgin forte for smertene, pluss cyklokapron om det er tidspunkter jeg vet jeg ikke kan drive å springe på do hver time for å skifte.
 
Jeg bruker Paracet/Ibux og varmepute. Prøver mest mulig å bevege meg litt, men kan skjønne at det kan være vanskelig...
 
Jeg fikk beskjed av legen om å ta paracet + ibux forebyggende. Om det først begynner å gjøre vondt, har pillene mye mindre effekt. Så om jeg hver eneste jævla gang ender opp med kraftige smerter de fire første dagene, så kjør på med smertestillende FØR smerten oppstår.

Varmepose hjelper også veldig på for meg. Jeg har noen hveteposer fra clas ohlson som er gull verdt.
 
Kona har vært plaget med ekstreme smerter, og hun fikk beskjed om å ta paracet og ibux morgen, midt på dagen og kveld fra 2-3 dager før forventet mens og til smertene bruker og gi seg. For henne er det som regel på dag 3 med mensen. Ifølge henne hjelper det veldig, og er det som har lindret mest av det hun har prøvd. Legen sa at det gjelder å komme smertene i forkjøpet.
 
Nsaidprodukter tåler jeg ikke, så det utgår, det samme gjør ohså prevensjon
 
Back
Topp