Vippestol

Silkehår

Blir kjent med forumet
I den o'store jungelen av babyutstyr er det lett å gå seg vill. Derfor lurer jeg på;
Er det noen som har vippestol å anbefale? :happy:
 
Babybjørn sin, uten tvil :)
 
Vi lånte en fra Babybjørn sist, hadde ikke med første og savna det ikke. Har ikke bestemt meg for om jeg vil ha nå, synes egentlig behovet er nokså lite. Vi har newborn seat til tripp trapp, føler det dekker det samme behovet.
 
Har hørt at fysioterapeuter fraråder vippestol, så tror vi kommer til å styre unna :dummy:
 
Vi hadde ikke vippestol sist og kommer nok ikke til å kjøpe en denne gangen heller. Som noen nevner over her, så kan new born seat til tripptrapp brukes til samme formål. Det har vi, men ble ikke mye brukt annet enn til måltider (slik at babyen fikk sitte med oss ved bordet) og hvis jeg feks skulle dusje når vi var alene hjemme (men da kunne hun fint ligge på en myk matte på badegulvet også). Ellers anbefales det vel at babyen får ligge slik at de får beveget seg mest mulig fritt, men jeg forstår at vippestol og lignende er en grei ting å ha for mange. Og vi brukte jo new born seat de gangene vi ønsket at hun skulle være nærmere oss enn det hun var da hun lå på matte på gulvet, feks.
 
Tror ikke vi kommer til å kjøpe vippestol, men har satt det opp på ønskelista vår :happy: hvis vi ser behovet melder seg og vi ikke har så kommer vi til å kjøpe en, men tror det blir en billig variant :p
 
Babybjörn, ingen over og ingen ved siden av. Gull verdt hos mange for at mor skal rekke å vaske håret uten at det blir krise på badet ;-)
Fysioterapeuter fraråder vippestol fordi noen kan finne på å sette barnet oppi der i lange strekk av gangen som barnevakt. Så lenge du bruker den i korte strekk av gangen, så er den gull verdt hos mange. Og skal du først ha vippestol - tenker i hvertfall jeg at det er greit å investere i en ordentlig, for det ER forskjell på IKEA og Babybjörn sin ;-)
 
Tror vippestol blir erstattet av babynest her. Hadde ikke babynest når mine var små så da brukte jeg vippestol på badet når jeg dusjet. Nå har jeg jo eldre barn som heller kan følge med litt :happy:
 
Babybjörn, ingen over og ingen ved siden av. Gull verdt hos mange for at mor skal rekke å vaske håret uten at det blir krise på badet ;-)
Fysioterapeuter fraråder vippestol fordi noen kan finne på å sette barnet oppi der i lange strekk av gangen som barnevakt. Så lenge du bruker den i korte strekk av gangen, så er den gull verdt hos mange. Og skal du først ha vippestol - tenker i hvertfall jeg at det er greit å investere i en ordentlig, for det ER forskjell på IKEA og Babybjörn sin ;-)
Men siden babyen uansett ikke skal sitte i stolen mer enn en kort stund, hvorfor er det da så mye bedre med en som koster 1000 kr ekstra..? Jeg har sett på en billigere vippestol på barnas hus, og ser jo tydelig forskjell på stolene. Men tenker hvis det er snakk om at barnet skal sitte der når jeg er 10-15 minutter i dusjen, så ser jeg ikke helt poenget med å kjøpe vippestol til 1500 kr :p
Har ingen erfaring - derfor jeg spør altså.
 
Men siden babyen uansett ikke skal sitte i stolen mer enn en kort stund, hvorfor er det da så mye bedre med en som koster 1000 kr ekstra..? Jeg har sett på en billigere vippestol på barnas hus, og ser jo tydelig forskjell på stolene. Men tenker hvis det er snakk om at barnet skal sitte der når jeg er 10-15 minutter i dusjen, så ser jeg ikke helt poenget med å kjøpe vippestol til 1500 kr :p
Har ingen erfaring - derfor jeg spør altså.
Ergonomien er helt annerledes i for eksempel Yngri vippestolene og Babybjørn, måten man endrer helling eller i det hele tatt kan endre hellingen er forskjellig, og ikke minst maxvekten på vippestolen er veldig forskjellig. Du får rett og slett mye mer for pengene for en Babybjørn, som du i tillegg får solgt videre for minimum halv pris, ofte mer!
 
Ergonomien er helt annerledes i for eksempel Yngri vippestolene og Babybjørn, måten man endrer helling eller i det hele tatt kan endre hellingen er forskjellig, og ikke minst maxvekten på vippestolen er veldig forskjellig. Du får rett og slett mye mer for pengene for en Babybjørn, som du i tillegg får solgt videre for minimum halv pris, ofte mer!
Ja det er sikkert sant. Men skjønner fortsatt ikke hvorfor det er så viktig når den uansett blir bukt i få minutter, og ikke daglig :p tror ikke jeg velger å legge så mye penger i noe som brukes så lite - om jeg i det hele tatt blir å kjøpe :facepalm:
 
Jeg har Stokke steps vippestol og veldig fornøyd med den ! Koster litt , men ingen problem å selge videre etter endt bruk ;) Den kan og festes på Stokke spisestolen:)
 
Synes Babybjørn sine vippestoler ser geniale ut, så har skaffet en av det. Til første
Ja det er sikkert sant. Men skjønner fortsatt ikke hvorfor det er så viktig når den uansett blir bukt i få minutter, og ikke daglig :p tror ikke jeg velger å legge så mye penger i noe som brukes så lite - om jeg i det hele tatt blir å kjøpe :facepalm:

Det er hovedsakelig på starten den ikke er anbefalt i lange perioder av gangen, men har du en vippestol som kan legges flat er det ikke farlig for baby å være der lenger heller da det blir ganske likt sengen. Mange bruker vippestolen til å ta dupper i hvis baby må gynges i søvn :)
Vi hadde en 4ME vippestol til første, men har kjøpt til en Babybjørn denne gangan for den er lettere å holde i bevegelse både for barn og voksen.
Når de er litt større synes mange barn der er morro og sitte i vippestolen og vippe selv/leke med tilhørende leke, så blir ofte brukt en del senere også, det var værtfall min erfaring med første. Så veldig snedig å kan putte de i vippestolen når de begynner å røre litt mer på seg og du skal dusje/gå på do eller skal noe i annet rom :p
Men det går absolutt an å se an behov, vi brukte ikke vippestol mye i starten til førstemann siden vi hadde muligheten til alltid å ha han i hender, men nå på nr 2 har vi ikke muligheten til det og begynner vel tidligere med vippestol :)
 
Vi har babybjørn vippestol etter de to andre og synes det var kjekt å ha! Til f eks når jeg skulle dusje o.l og babyen var våken og jeg ikke ville gå fra han/hun i et annet rom. Også hadde vi den oppå bordet når vi spiste middag, så de kunne være med oss hvis de ikke sov akkurat da :bag: Det går jo ikke nå når vi er fire stk fra før, så vi har kjøpt new born Seat til tripp trappen. Den kan jeg ikke dra med meg opp i andre etasje, så tenker det er greit å ha vippestolen i tillegg.

Også brukte vi vippestolen når vi begynte med grøt og mos. For ingen av de kunne sitte oppreist på den alderen (6 og 7 mnd), så da var den veldig god å ha. Nå kommer vi nok til å bruke Stokke til det formålet, men vippestolen er jo lett å ta med seg dersom man skal være på besøk hos andre :)
 
Ja det er sikkert sant. Men skjønner fortsatt ikke hvorfor det er så viktig når den uansett blir bukt i få minutter, og ikke daglig :p tror ikke jeg velger å legge så mye penger i noe som brukes så lite - om jeg i det hele tatt blir å kjøpe :facepalm:

*sniker*
Jeg kjøpte akkurat en brukt babybjorn til 400 kroner. Ligger mange til den prisen ute på finn. I tipp topp stand. Kan ta av trekket veldig enkelt og vaske i vaskemaskinen, og resten kan vaskes med såpe og vann. Vips, ingen kjempeinvestering allikevel! :) Men vippestol er jo som du sier ikke noe du -må- ha, du kan se jo an behovet når baby er født og.
 
Når kan man bruke vippestol?

Man kan egentlig bruke det fra fødsel, men dog i korte perioder i starten og de bør ikke sove lenger strekk der. De fleste nyfødte faller litt sammen i vippestol de første ukene, men det funker fint mens du feks tar en rask dusj.
Vi brukte vår fra rundt 6 uker, da likte han å sitte der mens jeg lagde middag eller vi spiste om han var våken akkurat da.

Vi hadde babybjørn vippestol og brukte den virkelig veldig mye. Trodde ikke det var noe must før fødsel, men det er virkelig noe jeg ikke ville vært foruten. Etterhvert lærte han å vippe selv også. Brukte den stort sett til underholdning, ikke så mye til soving og aldri til mating.
 
Jeg har også brukt babybjörn til mine barn, hadde den samme til alle 3 og den har vært helt super. Den har hjulpet meg i mange situasjoner:D så det er noe jeg absolutt tenker å kjøpe nå også
 
Vi har hatt Babybjørn til begge barna våre, og kommer til å bruke den til tredje også. Den er grei å drasse med seg hvis jeg feks skal ta meg en dusj, eller hvis vi skal på hytten. Ellers så bruker vi newborn sete til Stokke stolen under middagene og når vi er på kjøkkenet..
 
Back
Topp