Fødebag

Majja83

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Har dere begynt å tenke på fødebagen? Jeg tanker å begynne pakking snart, siden det er en liten risiko for tidlig fødsel. Og fordi jeg ikke stoler på at mannen finner frem det jeg trenger :yuck:

Er 2,5 år siden sist så trenger litt input til hva som må med. Risikerer også å bli en stund på sykehuset om babyene kommer tidlig...

Så langt har jeg tenkt:
Toalettsaker (shampo, tannkost, tannkrem, hårbørste, medisin)
Lypsyl og fuktighetskrem
Hårstrikk
Mobillader
Bukser, 2-3 stk
Truser
Ammebher
Ammesingleter
Ammeinnlegg
Jakke/cardigan (lettere ved amming enn genser)
Skrivesaker
Sokker
Slipperser
Tepper og klær/hentesett til babyene
Ev bæresjal
Drikkeflaske

Får man de nettingtrusene på barsel nå, eller må man ha med selv?

Hva mangler? Noe snacks kanskje? Gidder ikke drasse på for mye heller, rekner med en kan få levert forsyninger om nødvendig.

Purelan-salve. Du får vel på barsel men bare en klatt i en boks, jeg syns det er noe som er greit å ha med selv :joyful:

ellers så har jeg lest at MAM kompresser for brystvortene anbefales av veldig mange, og i følge ei venninne som jobber på barsel så er det veldig mange som har det med og at det funker som bare det på såre brystvorter. Jeg har kjøpt 2 pakker i tillegg til purelan.

Slik jeg har forstått det her i Stavanger så er det ikke mulig å få levert noe til barsel. Heller ikke lov å gå ut av AVD ned i kjosk eller apotek. Så jeg har begynt å pakke. Så har jeg den klar i tilfelle jeg trenger den. Med kynnere å små blødninger vet du aldri hva som skjer.
Jeg har regnet at jeg skal hvertfall ha 3 skift til baby eller mer med meg. Jeg har hatt babyer som fryser. Bæresjal er et must. Kan jeg binde baby fast til meg. Jeg har laget en liste til meg. En liste til baby og en liste med mat. Jeg får helt angst av å ikke kunne ha tilgang til alt det jeg kunne tenkt meg å småspise på. Har funnet frem en stor trillebag slik at jeg får alt med meg. Uavhengig av om mannen er hjemme eller ikke. Legger en sammenleggbar kjølebag i den. Er super avhengig av å små spise etter fødsel.

Slik jeg har forstått det her i Stavanger så er det ikke mulig å få levert noe til barsel. Heller ikke lov å gå ut av AVD ned i kjosk eller apotek. Så jeg har begynt å pakke. Så har jeg den klar i tilfelle jeg trenger den. Med kynnere å små blødninger vet du aldri hva som skjer.
Jeg har regnet at jeg skal hvertfall ha 3 skift til baby eller mer med meg. Jeg har hatt babyer som fryser. Bæresjal er et must. Kan jeg binde baby fast til meg. Jeg har laget en liste til meg. En liste til baby og en liste med mat. Jeg får helt angst av å ikke kunne ha tilgang til alt det jeg kunne tenkt meg å småspise på. Har funnet frem en stor trillebag slik at jeg får alt med meg. Uavhengig av om mannen er hjemme eller ikke. Legger en sammenleggbar kjølebag i den. Er super avhengig av å små spise etter fødsel.
Det har jeg faktisk ikke tenkt på! At man ikke får noe levert på barsel - er jo veldig lurt å pakke med seg litt småsnacks og drikke man kunne tenke seg!

Oj, det må jeg sjekke. Skal også føde i Stavanger. Vet jo ikke om jeg blir innlagt 3 døgn eller flere uker, men kan jo ikke pakke for ukesvis heller :dontknow

Jeg tenkte på å pakke med meg litt vaskemiddel for å vaske ting i vasken hvis nødvendig. Jeg har hatt slike unger som har klart å tisse gulpe og bæsje ut alt på barsel. Så jeg vil være sikret for hvertfall 3 dager. Blir d mer så kan jeg vaske.

Jeg har kjøpt en ekstra hårføner og putta i bagen... Er så redd jeg skal glemme det hvis den ikke lå i bagen. brukte det til å tørke meg etter dusjing de første dagene etter nummer 1, var helt mørbanket nedentil Og d var veldig behagelig å slippe å bruke håndkle da... ;);)

Til alle dere som tenker å vaske klærne på barsel : får dere ikke låne klær til babyen der??? :eek: Med første fant jeg ut at det var like enkelt å bruke klærne de hadde der til henne, skiftet til klærne vi hadde med dagen vi dro hjem

Har begynt på liste (kopierte inn mye fra tråden her). Kommer ikke til å gjøre ting klart før i juli så lenge det ikke er noe som tyder på tidlig fødsel.

Til alle dere som tenker å vaske klærne på barsel : får dere ikke låne klær til babyen der??? :eek: Med første fant jeg ut at det var like enkelt å bruke klærne de hadde der til henne, skiftet til klærne vi hadde med dagen vi dro hjem

Ofte er klærne til baby gjerne stive og store (var det sist), sist hadde jeg på mini en omslagstrøye fra avdelingen da vi var en tur i felleslokaler for å treffe besteforeldre, men den var ALT for stor, han hadde stort sett bare bleie på seg så lenge vi bar inne på rommet (varmeste dagene sommeren 2017 var vi på KK i Bergen)

Jeg synes det er koselig å bruke egne klær, så derfor vil jeg pakke med et par bodyer iallefall:) Brukte kun bleie og body på barsel sist, og hjemmestrikket ullteppe (hadde en sånn flanell-duk inni første døgnet i tilfelle babybek-lekkasje) tullet rundt han.:)

Jeg har skrevet ned AirPods/headset til telefonen. Kjekt å ha mtp å prate i telefonen (dersom det fortsatt ikke er lov å ha besøk f eks), og hvis man vil høre lydbok eller se serie og ligger på dobbeltrom. Kan bli lange dager dersom det fortsatt er like strengt som i dag, og ikke er lov til å forlate rommet :p

Fødebagen ja...hmmm. Hva skal man pakke med seg tro? Sist pakket jeg med alt mulig rart, men endte opp med å bruke lite av det. Prøver å huske hva jeg syntes var kjekt å ha.
  • Et par-tre skift til meg selv med behagelige klær
  • Et par truser (jeg brukte kun nettingtrusene på barsel sist, men greit å ha med et par vanlige også)
  • Amme-bh og ammetopper
  • Ammeinnlegg
  • Tøfler,slippers eller andre lettvinte innesko
  • Morgenkåpe
  • Hårstrikk og lypsyl
  • Toalettsaker
  • Hårføner til å tørke seg nedentil om nødvendig
  • Mobillader
  • Noe godt å spise/drikke. Husk salami!
  • Klær til baby når vi skal reise hjem (på barsel brukte vi bare det som fantes der, men det er smak og behag)
  • «Uglepose» til babyen

Vi var 2 uker på nyfødt intensiv med våre tvillinger, de ble født i uke 34+6. Jeg var innlagt på barsel første 6 dagene. En ting jeg ikke hadde tenkt på var at da jeg ble utskrevet fra barsel måtte jeg ordne ting til meg selv. F.eks hadde jeg ikke tatt med bind og Purelan salve, for det sa alle at jeg fikk på sykehuset, men på nyfødt intensiv hadde de ikke slikt. Stjelte også med meg et par nattskjorter fra barsel, for det hadde jeg heller ikke tatt med :hilarious:
Jeg hadde også med ammepute. De hadde til utlån og, men ikke til å kunne amme begge med, og jeg ønsket å øve på dobbeltamming med min egen pute.
Nå er det jo langt fra alle tvillinger som havner på intensiv og da. Jeg hadde ikke pakket ferdig fødebaggen da fødselen plutselig startet :nailbiting: Så veldig mye hentet mannen min hjemme i dagene etter fødsel. F.eks brukte vi lammeskinnene våre på sykehuset og, siden premature har ekstra vanskeligheter med å regulere varmen, men hadde ikke de i fødebaggen.. Nå er det jo litt andre regler for å gå inn/ut av sykehuset, i hvert fall foreløpig. Kan jo håpe de åpner mer og mer nå utover.

vi har kun fått tepper og noen overdeler. Ikke noe til å ha på baby på bena. Og med unger som fryser så blir d litt lite. Derfor tar jeg med ekstra klær.

Ofte er klærne til baby gjerne stive og store (var det sist), sist hadde jeg på mini en omslagstrøye fra avdelingen da vi var en tur i felleslokaler for å treffe besteforeldre, men den var ALT for stor, han hadde stort sett bare bleie på seg så lenge vi bar inne på rommet (varmeste dagene sommeren 2017 var vi på KK i Bergen)

Jo at man har med seg klær skjønner jeg, var mer kommentaren om at hun ville ta med seg vaskemiddel for å evt vaske klærne i vasken om de ble skitne og ikke hadde flere jeg siktet til, tenkte hvis alt skulle bli utgulpet/bæsjet ut så har de på avd da

Jo at man har med seg klær skjønner jeg, var mer kommentaren om at hun ville ta med seg vaskemiddel for å evt vaske klærne i vasken om de ble skitne og ikke hadde flere jeg siktet til, tenkte hvis alt skulle bli utgulpet/bæsjet ut så har de på avd da

Om man ikke ønsker å bruke det de har på avd, er alternativet å vaske det man har med om alt blir utgulpet/nedbæsjet:)

Det jeg kommer på i farta som jeg ville valgt i tillegg til det som står på lista di er morgenkåpe. Den bruker jeg mye på barsel.

Ellers pakker jeg alltid med ullsokker til babyen, for mine babyer bruker alltid å bli så kald på føttene. Bruker sokkene spesielt før blodprøven, ellers sliter personalet med å få nok blod, så jeg ender med å trøste en hylende baby som de stikker i evig tid føles det ut som :nailbiting: Da er det greit å levere fra seg en baby med varme føtter, da går alt så mye bedre for alle :happy:

Jeg har ikke tenkt å vaske klær på barsel, men jeg skal ta med mange skift. Vi fikk ikke låne klær sist, så samboer måtte ut og kjøpe da de tre settene vi hadde med var skitne.

Jeg skal ha pks så vil være minst 4 dager på barsel, men har fått forespeilet lenger. Derfor en del skift. Til lillesøster har jeg pakket i stellevesken, og til meg har jeg pakket en liten bag fra HH. Lurer på om den er 50 L

Til meg:
Helsekort, lilla perm med papirer
Mobil, lader, lommebok
Kamera, lader

Toalettsaker
Dusjsåpe, shampo og balsam i reisestørrelse
Lypsyl
Hårstrikk og spenner
Paracet
Voksenbleier ;) Har ikke nok skift til å blø gjennom buksene mine :hilarious:

Bukser 3 stk
Truser 6 stk
Ammebher 4 stk (hadde mye melk sist og lakk gjennom det meste)
Ammesingleter 4
Ammeinnlegg (1 pakke engangs fra libero)
Lang cardigan som skjuler bleierumpa
Morgenkåpe
Sokker 6 stk
Slippers til innebruk
Slippers til dusj
Purelan
Multimam kompresser
Brystskjold (puppen var for hard sist pga all melken, så storebror fikk ikke tak de første dagene. Tar med for i tilfelle)
Melkeoppsamlere
Manuell brystpumpe

Til lillesøster:
7 skift, inkl hentesettet
2 pysj
Tynn lue i ull til rett etter fødsel
Tynne bomullsluer
Et hav av forskjellige smokker :hilarious:
Et par bleier og våtservietter til hjemreise, i tilfelle det skjer noe i bilen. Vi har 2 timers reisevei.
Teppe til hjemreise ligger i bilstolen som står i bilen.

Drikkeflaske
Bæresjal
Strikketøy, dagbok+penn, kryssord
Snacks
Drikke
Spekemat ;)

Back
Topp