Har dere fått mage?

Er nok sikker lettare no. Eg fekk høyre hjartelyd med doppler 12+3. Fekk beskjed om at eg ikkje måtte verte nervøs om eg ikkje hørte noko, for eg var sånn på grensa om ein sin kan høyre eller ikkje. Veit det er litt forskjellig når leger og jordmødre vil starte lytting. Sidan det kan vere vanskeleg å høyre noko, sjølv om alt er bra. Tenker når du er over 12 veker bør det vere mulig, men har eigentleg ikkje peiling.
Legen sa han ikke lytter med doppler, men fikk ta ultralyd og der var det hjerteslag:happy: så nå gledee jeg meg til å fortelle det til familien!
 
Legen sa han ikke lytter med doppler, men fikk ta ultralyd og der var det hjerteslag:happy: så nå gledee jeg meg til å fortelle det til familien!

Så kjekt❤ er så deilig å gå høyre hjerteslag. Fekk du sjå litt også?
 
Så kjekt❤ er så deilig å gå høyre hjerteslag. Fekk du sjå litt også?
Fikk se men ikke høre :) de har ikke det beste apparatet på legekontoret, men kunne se at det var et foster med hjerte som slår :happy: fikk høre det da jeg var på tul hos privat gynekolog, så nå ser jeg frem til oul om 6 uker :woot: føles ut som en evighet til :wtf:
 
Er det vanleg at legar og jordmødre gjer dette? Ikkje vore snakk om verken hos lege eller jordmor her. Men så har eg heller ikkje spurt. Var til jordmor i veke 12.
Ja, etterhvert må de det for å få fylt ut på skjema, men ikkje alle som bruker det på 12ukers kontrollen
 
Er det vanleg at legar og jordmødre gjer dette? Ikkje vore snakk om verken hos lege eller jordmor her. Men så har eg heller ikkje spurt. Var til jordmor i veke 12.
Jordmor sa at hun kunne det etter 12 uker da jeg var på kontroll for 3 uker siden. Men dette var på grunn av at jeg har vært så bekymret pga sa tidligere i år. Legen gikk med på en ultralyd siden jeg har hatt småblødninger denne gangen, og siden jeg har vært så bekymret. Men han presiserte at det er ikke sånn at jeg kan komme der for ul hver uke/hele tiden. Og det er ingen problem, men det var godt å få den bekreftelsen på at det er liv i magen :)
 
Ganske spesielt å ikke bruke doppler :bored:
Nei det er ikke spesielt.
Det anbefales i grunn for leger og jordmødte å ikke bruke dopler før den gravide er over 16 uker på vei, pga faren for at man ikke finner hjertelyden. Det fører til økt stress hos den gravide og ofte større belastning på gyn. avd som blir nødt til å ta TUL fordi den gravide stresser seg halvt i hjel selv om det er helt normalt å ikke alltid finne hjertelyden med dopler tidlig i svangerskapet.
Om lege/jordmor i tillegg har UL apparat vil det være å foretrekke da man både får se at fosteret har ok størrelse for antatt antall uker, og fosterets hjerterytme kan måles via UL-proben.
Har selv opplevd at legen brukte kjempe kjempe lang tid på å finne hjertelyd med dopler, selv om jeg var 30 uker på vei. Kjente godt med liv i mens han letet etter riktig posisjon, så ble ikke nervøs, men til og med legen sa at «hadde jeg ikke sett at babyen bevegde seg så hadde jeg stressa nå». Babyen lå da med ryggen og hjerte sitt laangt inn mot min rygg.
 
Nei det er ikke spesielt.
Det anbefales i grunn for leger og jordmødte å ikke bruke dopler før den gravide er over 16 uker på vei, pga faren for at man ikke finner hjertelyden. Det fører til økt stress hos den gravide og ofte større belastning på gyn. avd som blir nødt til å ta TUL fordi den gravide stresser seg halvt i hjel selv om det er helt normalt å ikke alltid finne hjertelyden med dopler tidlig i svangerskapet.
Om lege/jordmor i tillegg har UL apparat vil det være å foretrekke da man både får se at fosteret har ok størrelse for antatt antall uker, og fosterets hjerterytme kan måles via UL-proben.
Har selv opplevd at legen brukte kjempe kjempe lang tid på å finne hjertelyd med dopler, selv om jeg var 30 uker på vei. Kjente godt med liv i mens han letet etter riktig posisjon, så ble ikke nervøs, men til og med legen sa at «hadde jeg ikke sett at babyen bevegde seg så hadde jeg stressa nå». Babyen lå da med ryggen og hjerte sitt laangt inn mot min rygg.
Legen sa han ikke lyttet med doppler, tolket som aldri.. Slapp av! Dette er ikke min første rodeo, venter min 3. Når man nermer seg termin er det ikke Alltid så lett å finne lyden nei, men det må gjøres
 
Japp ;) fjerdemann i magen så magen er noen dager større enn før :p
 
16+4 og litt mage. Ikke verre enn at jeg kan gå for å være litt koronafeit. Tettsittende t-skjorter har jeg en pause fra for øyeblikket.
 
16+4, mammabukse på, prøver å skjule det med store T-skjorte og cardigans:wacky:
 
Er førstegangsgravid og har fått ganske "stor mage", i hvert fall i følge alle andre som kommenterer den:hilarious: er i uke 17 i dag :rolleyes:
 
Back
Topp