glukosebelastning

På legekontoret der jeg jobber har vi guggen i kjøleskapet. Tar en blodprøve når pasienten kommer fastende, så drikker hun sukkervannet og må sitte så i ro som mulig etterpå. Får ikke lov å forlate legekontoret hos oss, men vi har plassert dem på et kontor som ikke er i bruk nå i koronatidene. Der sitter man i 2 timer før ny blodprøve. For de fleste går dette helt fint, men jeg kjenner selv at jeg er veldig glad jeg slipper! Dette er min nr 3 og jeg har aldri tatt det. Er så dårlig at jeg hadde sikkert kastet opp igjen alt etter et par minutter uansett:hilarious:
 
Når jeg var på første kontroll nå i april.
Da sa hun at jeg skulle komme fastende og være forberedt på å måtte bli i to timer, men om første blodprøve var fin, så trengte jeg ikke å ta belastningstesten.
Jeg fikk beskjed om at testen skal teas mellom uke 24 og 28 for at den skal være gjeldende. Dette fordi det ofte ikke gir utslag før det :) så det kan hende du må ta hele testen på nytt da. Så lenge en av verdiene er forhøyet har du diagnosen svangerskapsdiabetes, da er det veldig rart om noen kun trenger å ta en blodprøve.
 
Jeg fikk beskjed om at testen skal teas mellom uke 24 og 28 for at den skal være gjeldende. Dette fordi det ofte ikke gir utslag før det :) så det kan hende du må ta hele testen på nytt da. Så lenge en av verdiene er forhøyet har du diagnosen svangerskapsdiabetes, da er det veldig rart om noen kun trenger å ta en blodprøve.

Misforstod hele spørsmålet ditt:bag:
Jeg fikk beskjed om det på første kontroll, at neste kontroll hos legen i uke 24 skulle være fastende og at vi da skulle sjekke blodsukker.
Jeg har altså ikke målt noe som helst blodsukker i første trimester.
Hvorfor legen mener jeg kan droppe å drikke den gøgga og vente to timer om første blodprøve er fin aner jeg ikke, men jeg stoler på at legen vet hva hun snakker om:happy:
 
Eg og fekk beskjed om at "alle" må ta den testen nå. Eg tok den med førstemann og, å sleit med å få det ned. Men det gikk.
 
Jeg vet ikke hvordan jeg skal få til å gjennomføre denne testen jeg, med tanke på helsen min :grumpy: Hvis jeg ikke spiser og drikker vann på over 12 timer så blir jeg dårlig, må fukte halsen typ hvert 5. minutt pga. sykdommen og kan hvertfall ikke sitte på en pinnestol i et venterom i 2 timer med ryggen min heller.. så denne testen er jeg redd for :oops: Hilsen hun som pleide å reise alene til andre siden av verden før sykdommen, nå tør jeg knapt dra på legekontoret i byen :bag:
 
Hei.
Vært på første legekontroll, og der sa de at det er kommet nye retningslinjer. At alle må ta glukosebelastning!?
Jeg har aldri tatt det tidligere, til tross for høy bmi. Er det noen som har tatt det før? Skjønte at jeg må kjøpe den gugga selv, også at jeg må sitte i 2 timer. Noen erfaringer å dele?
Så lenge bmi sier over normal så må du ta, sånn har det vert i 2017 og i 2018 også. Verste med testen er fastingen egentlig, å å måtte sitte å vente på legekontoret
 
Jeg vet ikke hvordan jeg skal få til å gjennomføre denne testen jeg, med tanke på helsen min :grumpy: Hvis jeg ikke spiser og drikker vann på over 12 timer så blir jeg dårlig, må fukte halsen typ hvert 5. minutt pga. sykdommen og kan hvertfall ikke sitte på en pinnestol i et venterom i 2 timer med ryggen min heller.. så denne testen er jeg redd for :oops: Hilsen hun som pleide å reise alene til andre siden av verden før sykdommen, nå tør jeg knapt dra på legekontoret i byen :bag:
Sniker
Du kan måle selv over 2 uke, da er det 2 timer før måltid og etter :)
 
Så lenge bmi sier over normal så må du ta, sånn har det vert i 2017 og i 2018 også. Verste med testen er fastingen egentlig, å å måtte sitte å vente på legekontoret

Enig!

I dag måtte jeg ta fastende blodprøver pga jeg måtte ta noen ekstra prøver i tillegg til de svangerskapsrelaterte på første kontroll, jeg holdt på å svime av på legekontoret fordi jeg var svimmel på forhånd, måtte så vente litt på laboratoriet, tok blodprøve, gikk ut på gangen og så snurra verden bare rundt. Satt på en stol ei stund og drakk vann før jeg klarte å spise frokosten min og fungere litt bedre! Hadde IKKE gått å vente to timer i dag!
 
Kan man det?! :woot: Så genialt. Hvordan går man frem da? Må jeg bare avtale med legen?
Jeg gjorde dette i forrige svangerskap. Snakket med legen og fikk utskrevet blodsukkerapparat og de greiene man trenger på resept. Henta utstyret jeg trengte på apotek og det var det. Fylte ut skjema for å huske verdiene. Hadde de med skjemaet til legen/jordmor som «godkjente» at jeg ikke hadde svangerskapsdiabetes.

Denne gangen slipper jeg å ta hverken glukosebelastningen eller måle på denne måten.
 
Jeg gjorde dette i forrige svangerskap. Snakket med legen og fikk utskrevet blodsukkerapparat og de greiene man trenger på resept. Henta utstyret jeg trengte på apotek og det var det. Fylte ut skjema for å huske verdiene. Hadde de med skjemaet til legen/jordmor som «godkjente» at jeg ikke hadde svangerskapsdiabetes.

Denne gangen slipper jeg å ta hverken glukosebelastningen eller måle på denne måten.

Tusen takk for svar, jeg må nesten få gjort det sånn, håper det ordner seg!
 
Jeg tok glukosebelastningstesten allerede for en uke siden var 11+6 da. Ble henvist av gynekologen min som jeg var på tul hos, hadde kostholdsregulert svangerskapsdiabetes forrige gang (to år siden) og har fått påvist SD igjen nå. Målingene som sist, helt på grensa. Er 172 cm og 62 kg, absolutt ingen diabetes i familien, fødte en frisk frøken på 3006kg og 45 cm for snart 1,5 år siden. La på meg 14 kg i svangerskapet da. Skal begynne målinger av blodsukker i morgen. Man blir vand til det etter en stund, å gå med ubehandlet SD kan få store konsekvenser, så anbefaler alle å ta testen.
 
Hvorfor er denne glukosebelastningen så ubehagelig, er det pga. smaken eller mengden?... Skjønner det for de som sliter med kvalme fra før, men sånn ellers, er det å forvente at dette blir veldig ekkelt?...

Usikker på om jeg "slipper" eller ikke - sist svangerskap måtte jeg ikke ta den, og jeg oppfyller ingen av kravene på listen til NHI...
 
Hvorfor er denne glukosebelastningen så ubehagelig, er det pga. smaken eller mengden?... Skjønner det for de som sliter med kvalme fra før, men sånn ellers, er det å forvente at dette blir veldig ekkelt?...

Usikker på om jeg "slipper" eller ikke - sist svangerskap måtte jeg ikke ta den, og jeg oppfyller ingen av kravene på listen til NHI...
Hovedproblemet er at det er veldig søtt og seigt, syns jeg, så får man ikke skylle munnen eller noe etterpå,og man har ikke spist eller drukket noe i forkant.
 
Back
Topp