Når har dere første svangerskapskontroll?

Så rart, legen min mente det ikke var vits at jeg kom inn før uke 12, er det noe spesielt som gjør at man bør komme inn før?

Hvis du har et vanlig svangerskap er det ikke nødvendig å komme inn før uke 12, ettersom det er da de foretrekker å ta første blodprøver hos lege. De som har time hos jordmor eller lege før dette har en samtale noe man kan ta over telefon.
 
Jeg har ikke orket å ta kontakt med legen enda, venter til fredag da jeg skal ha ny TUL, går da bra da, så tar jeg kontakt og bestiller en time.

(Venter pga historier med MA’er)

Tipper han vil ha meg raskt inn om alt er bra på fredag. Må jo søke fødeplass etc..

Time hos jordmor blir nok ikke aktuelt før tidligst i midten av svangerskapet grunnet jordmormangel i Oslo.

Oslo her også, ringte jordmor i uke 7, har fått time i uke 14. (Så tar første kontroll med legen, heh)

Hvor i Oslo bor dere? Bor selv i Oslo (St. Hanshaugen) og hører det er veldig varierende når man får tilbud fra jordmor nå.
Ringte forrige uke og var forberedt på time lenge etter uke 12, men fikk time på mandag allerede (litt over 8 uker på vei da).
Ble oppringt i går og fikk beskjed om at timen blir over telefon, og så setter de opp ny time på helsestasjonen i uke 12 for blodprøver og mer snakk.
 
Hvor i Oslo bor dere? Bor selv i Oslo (St. Hanshaugen) og hører det er veldig varierende når man får tilbud fra jordmor nå.
Ringte forrige uke og var forberedt på time lenge etter uke 12, men fikk time på mandag allerede (litt over 8 uker på vei da).
Ble oppringt i går og fikk beskjed om at timen blir over telefon, og så setter de opp ny time på helsestasjonen i uke 12 for blodprøver og mer snakk.

Gamle Oslo. Tok første kontroll hos fastlegen nå i uke 11, har vært der så ofte pga sykemelding, så gjør meg ikke så mye å vente litt på jordmortime. Den blir på helsestasjonen, ikke telefon.
 
Fikk time hos lege første dag i uke 12 :) Men har bestilt privat tidlig UL for å sjekke om alt er ok. Den er uken før..

Har ikke gjort det offisielt enda og er litt forsiktig. Tenkte at om vi tar tidlig UL så kan vi fortelle nyheten etter det.

Jordmor ville ikke ha meg inn før uke 16, kunne få tlf før det om det var noe jeg ville prate om.
 
Last edited:
Hadde min å fredag som var, var da 11+6 legen ville ha meg inn så nærme uke 12 som mulig pga faren for spontanaborter osv. Søkte samtidig svangerskapspenger når den "trygge" perioden er kommet:happy:
 
Jeg fikk time til første konsultasjon hos jordmor uke 12+2, men fikk også en telefonsamtale med henne uke 8+1 (forrige uke). Det syns jeg var veldig beroligende ettersom jeg er førstegangsgravid og følte veldig på et behov for å bli litt "ivaretatt". Nå har jeg også bestil TUL til uke 12+0 :)
 
Jeg skal inn på første kontroll når jeg er 12+3. Jordmor skal bestille time til UL når vi møtes. Og hun skal prøve å se om vi hører hjertelyd. Er det veldig vanlig å bestille (privat) TUL før første møte med jordmor? Jeg har liksom prøvd å vært tålmodig her, har jo ikke fått noe bekreftelse på at ting er OK, helt siden første test var positiv for fleere uker (mnd) siden... Er det vanlig å bestille legetime eller TUL i mellomtiden - ventetiden? Er 11+5 i dag, førstegangs gravid hvis dere ikke skjønte det heheh!
 
Jeg skal inn på første kontroll når jeg er 12+3. Jordmor skal bestille time til UL når vi møtes. Og hun skal prøve å se om vi hører hjertelyd. Er det veldig vanlig å bestille (privat) TUL før første møte med jordmor? Jeg har liksom prøvd å vært tålmodig her, har jo ikke fått noe bekreftelse på at ting er OK, helt siden første test var positiv for fleere uker (mnd) siden... Er det vanlig å bestille legetime eller TUL i mellomtiden - ventetiden? Er 11+5 i dag, førstegangs gravid hvis dere ikke skjønte det heheh!
Eg gjorde det ikkje med første :) Grunne til at eg gjorde no var av familiære grunnar (var ikkje der første svangerskap). Så eg fekk ingen bekreftelse før hos jordmor i veke 12 med første heller :) i tillegg hadde ingen symptom! :)
 
Jeg skal inn på første kontroll når jeg er 12+3. Jordmor skal bestille time til UL når vi møtes. Og hun skal prøve å se om vi hører hjertelyd. Er det veldig vanlig å bestille (privat) TUL før første møte med jordmor? Jeg har liksom prøvd å vært tålmodig her, har jo ikke fått noe bekreftelse på at ting er OK, helt siden første test var positiv for fleere uker (mnd) siden... Er det vanlig å bestille legetime eller TUL i mellomtiden - ventetiden? Er 11+5 i dag, førstegangs gravid hvis dere ikke skjønte det heheh!

Er også første gang og syns d er forferderlig lenge å vente til uke 17-19 for å få se noe. For det er litt uvirkelig samt at vi kjenner jo ikke liv fra fosteret så tidlig som nå. Så man blir jo litt redd for at det ikke er liv lengre. Men nå fikk jeg se i går på kontroll fordi de måtte vite eksakt cm pga noen henvendelser videre. Å det var så godt, var heldig å fanga et øyeblikk der det var mye bevegelser i armer og ben også fikk jeg se et hjerte som slo! Så hvis du ikke får tidlig ultralyd så vil jeg anbefale å gå til privat. Men om du er veldig bekymret så kan du jo snakka med jordmor. Kanskje du er veldig heldig å får se hvis di har tid? :p:D
 
Fått time til første kontroll hos lege 6 mai. 11+6 ifl tul i uke 6. Men er ikke helt sikker på denne terminen, da jeg var sikker på at jeg var gravid over en uke før jeg ventet mens. Om tul stemmer, kjente jeg da symptomer før egget festet seg, noe som ikke er mulig. Ut fra min beregning, er jeg 12+5 på første kontroll. Så her er termin 16 eller 22 november :hilarious:
 
Jeg skal inn på første kontroll når jeg er 12+3. Jordmor skal bestille time til UL når vi møtes. Og hun skal prøve å se om vi hører hjertelyd. Er det veldig vanlig å bestille (privat) TUL før første møte med jordmor? Jeg har liksom prøvd å vært tålmodig her, har jo ikke fått noe bekreftelse på at ting er OK, helt siden første test var positiv for fleere uker (mnd) siden... Er det vanlig å bestille legetime eller TUL i mellomtiden - ventetiden? Er 11+5 i dag, førstegangs gravid hvis dere ikke skjønte det heheh!

Førstegangsgravid her også, og har hele tiden altfor mye jeg lurer på :p Så skjønner deg godt!

Vi hadde en telefonsamtale med jordmor rundt uke 8, men skal inn til første kontroll først i uke 12. Vi spurte henne over telefon litt rundt dette med TUL, fordi vi kjenner litt på at det er fryktelig lenge å vente til nesten halvgått svangerskap (OUL) før vi får noen bekreftelse på at det står bra til der inne. Inntrykket vi fikk fra henne (uten at hun sa det rett ut) var at det fra "jordmordmiljøet" presses på politikerne for at vi skal få TUL inkludert i den vanlige svangerskapsomsorgen, nettopp fordi så mange velger å gjøre det privat for å få en bekreftelse. I dag er det jo ikke inkludert fordi man mener det ikke kan vises til noen økt helsegevinst ved å ha TUL, men jeg tror kanksje man da ikke medregner mors psykiske helse oppi det hele. For noen er det helt greit å vente, for andre blir det ganske uutholdelig. For ikke å nevne den enorme ekstra påkjenningen (fysisk og psykisk) det er å gå mange uker ekstra gravid dersom det faktisk ikke lengre er liv i magen...

Det vi bestemte oss for var å da bestille TUL like før første kontroll, for da kan vi jo snakke med jordmor på første kontroll dersom det er noe vi er bekymra for eller om vi trenger råd eller å lufte tanker basert på funn på TUL. Har TUL 12+0, første kontroll 12+2.

Jordmors alternative løsning var å utsette kontrollen ei uke eller to, for da er det større sjanse for å kunne lytte etter hjertelyd fra fosteret. Da vil man jo også få en indikasjon på hvordan det står til der inne. Det er jo ei mer økonomisk løsning enn privat TUL.
 
Jeg har hatt første kontroll i dag hos legen. Er 11+ 3 i dAg. Fikk tatt blodprøver og han skulle sende søknad om fødeplass. :)
 
Får vi ikke høre hjertelyd på første kontroll?
Kommer an på når første kontroll er, vil jeg tro. Jeg var på første kontroll 9+1 og da ville ikke jordmor prøve å lytte etter den lille. Var på ny kontroll i dag, 11+1, og da lytta ho etter den lille.
 
Jeg skal ha første svangerskapskontroll hos fastlegen 8.mai. Da er jeg i uke 12 :)
 
Her blir fyrste kontroll når eg er 12+3.
Var forsåvidt også til legen i veke 7, men det var fyrst og fremst knytta til søknad om svangerskapspengar pga jobb som ikkje er mogleg å tilretteleggja. Men legen fylte også ut helsekort når eg fyrst var innom.
 
Får vi ikke høre hjertelyd på første kontroll?
Tror ikke det er vanlig nei... De fleste vil ikke lytte etter hjertelyd så tidlig fordi mor kan bli så stressa om de ikke finner den...
 
Back
Topp