Gravid i disse koronatider

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hei

Hvordan går det med dere som er gravide nå i disse koronatider? Er dere bekymret? Får dere ekstra oppfølging? Er det noe dere lurer på?

Babyverdens journalister har skrevet flere artikler relatert til koronapandemien. Disse kan du lese her. Det vil komme flere artikler etterhvert.
Kanskje du selv har en historie du ønsker skal komme med her? Kontakt oss gjerne på babyverden@sandviks.com, eller send meg en pm, så setter jeg deg i kontakt med journalistene våre.
 
Er bekymret for hvordan tilstandene på sykehuset vil være når det er tid for fødsel, og for å bli skilt fra barna vist de blir født premature.
Tenker også på hvordan det blir fremover når alt blir tyngre. Merker det alt både på rygg og psyke. Er hjemme med et skolebarn og et barnehagebarn. Mannen er opptatt med arbeid både på dag og kveld, og besteforeldrene tørr ikke hjelpe fordi de er redd for smitte.
 
Får heller mindre oppfølging føler jeg da...
De vil jo helst ikke ha folk på venterommene. Så jeg syns det er både stressende og angstfylt... snakket med jordmor på telefonen og fikk ikke time før i mai...for da håpet de situasjonen var bedre! Min situasjon er kjip NÅ den...
 
Jeg fikk min OUL-time som normalt (bortsett fra at mannen min ikke fikk vært med da).
Jordmor-timer går som normalt.
Jeg føler meg (foreløpig) godt tatt vare på. :)
 
Egentlig ikke veldig bekymret, men dersom det skulle skje at det blir prematur fødsel (eller andre uforutsette ting) så er jeg jo sånn sett redd for hvordan corona og restriksjoner påvirker baby, nærhet osv.

Oppfølging er vel ikke blitt tettere akkurat, men fordi jeg har en del plager i svangerskapet så følges jeg opp regelmessig. Ifht det at samfunnet er i lock down så er egentlig hverdagen min helt lik som før. På grunn av plager i svangerskapet var jeg allerede "isolert" i eget hjem :hilarious:
 
Hadde heldigvis ultralyd i starten av mars, så far fikk blitt med. Har også hatt kontroll hos jordmor i uke 24 og planlagt neste kontroll som er i uke 28. Var også innom laben på legekontoret og tok glukosebelastningstest. Da jeg bestilte timen ba de meg gi beskjed om å si ifra før jeg kom hvis jeg hadde symtomer på luftsveisinfeksjon. For da ville de ta på seg fult verneutstyr. De var opptatt av at jeg fikk tatt den til rett tid, så de sa de ville heller kle på seg enn at jeg skulle utsette den. så jeg føler at jeg får god oppfølging.

Jeg er mer spent på hva som skjer i forbindelse med fødsel, og håper virkelig faren til mini kan bli med. Tørr ikke tenke på å skulle måtte føde alene.
 
Hadde heldigvis ultralyd i starten av mars, så far fikk blitt med. Har også hatt kontroll hos jordmor i uke 24 og planlagt neste kontroll som er i uke 28. Var også innom laben på legekontoret og tok glukosebelastningstest. Da jeg bestilte timen ba de meg gi beskjed om å si ifra før jeg kom hvis jeg hadde symtomer på luftsveisinfeksjon. For da ville de ta på seg fult verneutstyr. De var opptatt av at jeg fikk tatt den til rett tid, så de sa de ville heller kle på seg enn at jeg skulle utsette den. så jeg føler at jeg får god oppfølging.

Jeg er mer spent på hva som skjer i forbindelse med fødsel, og håper virkelig faren til mini kan bli med. Tørr ikke tenke på å skulle måtte føde alene.
Glukosetest skal jo skje mellom uke 24 og uke 28 så du har 4 uker på deg :)
 
Jeg bor i utlandet og her er det varslet landsomfattende streik på alle sykehus pga blant annet mangel på beskyttelsesutstyr for ansatte. Pandemien er bare i startfasen her og ingen vet hvordan den vil slå ut i dette fattige landet. Selv er jeg heldig som kjenner flere leger godt og vi har råd til å betale for å gå privat. Men synes utrolig synd på alle som nå kommer til å bli avvist på sykehusene (inkludert gravide og fødende) :(
 
Far fikk ikke vært med på ultralyd, jordmor timen jeg skulle ha i april ble flyttet til mai.. er 22 uker på vei og allerede bekymret på hvordan fødselsen vil bli og hva skjer hvis noe uforventet skjer før...
Er permittert og psyken, økonomien og kroppen føler jeg begynner å bli tung...

Sitter igjen med mange spørsmål man ikke har svar på eller vet ikke hvor man får svar..
 
Føltes så lenge til august og fødsel da alle restriksjonene kom. Men jeg begynner å innse at barsel blir uten far. Håper han holder seg frisk til å være med på fødselen!
 
Far fikk ikke vært med på ultralyd, jordmor timen jeg skulle ha i april ble flyttet til mai.. er 22 uker på vei og allerede bekymret på hvordan fødselsen vil bli og hva skjer hvis noe uforventet skjer før...
Er permittert og psyken, økonomien og kroppen føler jeg begynner å bli tung...

Sitter igjen med mange spørsmål man ikke har svar på eller vet ikke hvor man får svar..

Vi er flere:Heartred
Jeg føler det på samme måte som deg!
 
Har dere fått oppfølging hos jordmor som normalt? Jeg har ikke vært hos jordmor på svangerskapskontroll siden februar og fikk ny time i mai, men har ikke hørt noe i mellomtiden bortsett fra en gang da jeg tok kontakt selv. Har heldigvis en god fastlege som tok grep og fulgte opp. Er førstegangsfødende og lurer veldig på om andre også har måttet be om å få den vanlige oppfølgingen. I så fall er det ikke bra. WHO har tydelig sagt at oppfølging av gravide er en prioritert oppgave for helsevesenet, også i disse koronatider.
 
Har dere fått oppfølging hos jordmor som normalt? Jeg har ikke vært hos jordmor på svangerskapskontroll siden februar og fikk ny time i mai, men har ikke hørt noe i mellomtiden bortsett fra en gang da jeg tok kontakt selv. Har heldigvis en god fastlege som tok grep og fulgte opp. Er førstegangsfødende og lurer veldig på om andre også har måttet be om å få den vanlige oppfølgingen. I så fall er det ikke bra. WHO har tydelig sagt at oppfølging av gravide er en prioritert oppgave for helsevesenet, også i disse koronatider.
Ja, alle jordmor-timer går som normalt her.
Men forrige uke så hadde vi kortere time enn normalt. De hadde fått beskjed om å ha så korte konsultasjoner som mulig. Men fikk målt blodtrykk, sjekket urin, hørt hjertelyd, og pratet litt.
 
Jeg har enda ikke vært hos jordmor, jeg tok ikke kontakt før i Mars (før nedstengning) og tenkte da at jeg sikkert fikk en time ganske snart siden jeg hadde kommet litt på vei! skulle bli innkalt til time når de hadde kapasitet.. har ikke hørt noe enda.. Har vært hos fastlegen pga. Sykemelding, og at formen har vært litt sånn passe de siste månedene.. han er heldigvis veldig tilgjengelig selv i disse tider og jeg har fått komme dit og ikke bare tlf. Samtaler. Han har sjekket hjertelyd og det var betryggende:) første barnet vårt, og kjenner ingen andre gravide eller har venner med barn, så hadde vært godt å ha noen å spørre og få litt informasjon fra.. fastlegen er det vertfall bare å ringe til:happy: utrolig glad for det! Men håper jeg får en time med jordmor/på helsestasjonen også :)
 
Oppfølging går som normalt, bortsett fra OUL som jeg ikke fikk før uke 21o_O

bekymrer meg veldig for min mann sin allergi, og hva den vil ha å si på fødselen. Han snufser fra mars til oktober, og medisinen tar ikke bort mer enn toppen av symptomene. Finner ingen informasjon om unntak for allergi, og bekymrer meg derfor om jeg må gjennomføre dette uten han. Pga ALLERGI!!!:arghh:
 
Oppfølging går som normalt, bortsett fra OUL som jeg ikke fikk før uke 21o_O

bekymrer meg veldig for min mann sin allergi, og hva den vil ha å si på fødselen. Han snufser fra mars til oktober, og medisinen tar ikke bort mer enn toppen av symptomene. Finner ingen informasjon om unntak for allergi, og bekymrer meg derfor om jeg må gjennomføre dette uten han. Pga ALLERGI!!!:arghh:
I veilederene til bhg og skole står det om allergi, og at de som har det får komme i bhg og skole som normalt :)
 
Bra at mange får det de skal! Skulle likt å se at noen gikk dette litt mer systematisk i sømmende. Er det forskjeller rundt om i landet og evt. hvilke konsekvenser kan det få at enkelte gravide ikke følges opp slik de skal? @Forumansvarlig Tamara , noe for dere?
 
Back
Topp