Solbriller og solkrem til liten baby?

Kristinh

Andre møte med forumet
Har baby på 11 uker. Bør jeg kjøpe solbriller allerede nå - og bruke solkrem? Hva slags, og hvor kjøper jeg det? Det er jo ganske sterke UV-stråler i sola nå om dagen.
 
Solbriller får du vel kjøpt på barnebutikker. Je ghadde tenkt å kjøpe av merke mokki. Var på apoteket her om dagen og skulle kjøpe solkrem men da fikk jeg beskjed om at det skulle ikke brukes før barnet var 6 mnd. De skulle holdes i skyggen før den tid, så da har jeg ikke kjøpt noe enda :) Hva har dere andre gjort?
 
Har baby på 11 uker. Bør jeg kjøpe solbriller allerede nå - og bruke solkrem? Hva slags, og hvor kjøper jeg det? Det er jo ganske sterke UV-stråler i sola nå om dagen.

Sniker
Du burde kjøpe en solhatt, men solkrem og å ha babyen i sola bør unngå si langt det går :) . Hvis du bruker bæretøy, ville jeg hatt tynne klær på babyen og brukt en paraply for å skjerme mot sola. Inntil de lærer å krabbe og sånn sett ikke kan tvinges til å være i skygge, skal de helst lite i sol og ikke ha solkrem.
Kos deg med babyen i finværet :)
 
Frøkna her er bare 9 uker ennå, så fortsatt litt tid til hun er ute uten å ligge i vognen. Men skal kjøpe solbriller utover, tenker det er greit å ha i sommer. Jeg kjøpte en solkrem på tilbud nå, cosmica kids med faktor 50, i tilfelle det blir behov på f.eks hender og ansikt selv om jeg har hørt det ikke skal brukes før de er 6 mnd. Familien har båt så store muligheter det blir turer ut med den i ferien, og fort gjort at hun får noe sol på seg selv om vi vil holde henne i skyggen, bruke hatt etc. I tillegg har jeg en hud som blir veldig fort solbrent og bruker ofte solfaktor 50 selv, så da vil kremen bli brukt uansett.
 
Tusen takk for svar! Fra hvilken alder bruker man solbriller?

Det er sikkert litt individuelt, vi brukte det jevnlig fra den våren han var ett år (født i januar), sommeren før var det nok med en stor solhatt med god brem. Men ingenting i veien for å bruke fra 4-6 mnd heller :) så det er litt smak og behag, hvor mye sol det er og hvor mye babyen er utafor vogna i våkentiden sin.
Vi har likt noen solbriller uten sånne stenger til å ha over ørene (i mangel på rett terminologi her) men med solbrillleglass og strikk rundt hodet :)
 
Solbriller har vi kjøpt, men ikke solkrem selv om jeg ser helsedirektoratet anbefaler solkrem også for barn under 6 mnd. På de yngste barna skal man også bruke solkrem med fysisk filter og ikke kjemisk.
Har kjøpt solhatt med uv-beskyttelse og langermet uv-trøye og uv-bukse. Uv-telt kan også være greit til sommeren.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20200427_204057_com.google.android.apps.docs.jpg
    Screenshot_20200427_204057_com.google.android.apps.docs.jpg
    20,5 KB · Visninger: 12
Lille er 9 uker og har allerede fått solbriller. Bruker de når vi er ute i bæresjal/-sele.
 
Back
Topp