Fosterdiagnostikk

Mammaentilsnart5

Blir kjent med forumet
Hei! Jeg dro på tidlig ultralyd på torsdag og trodde jeg skulle være 11+5. Ultralyd damen mente jeg var i uke 11+1. Ganske kjapt under ultralyd sa legen at hun så forstørret nakkefold :-( Vanligvis skal det ligge på 2,4mm men ligger på 4,2mm hos min. Hun henviste videre til Rikshospitalet da disse var eksperter på fosterdiagnostikk. Riksen ringte allerede på fredag Og jeg fikk time førstkommende mandag kl. 09. Fikk også vite at det overhodet ikke trenger å bety noenting. Er det noen som har vært igjennom dette før? Fikk dere eventuelt vite alt kjapt? Om fosteret er friskt og eventuelt kjønn? Jeg har 4 friske barn fra før så ble litt overrasket.
 
Har ikke erfaring, men krysser fingrene for deg at det er helt normalt og at prøvene er fine :) Godt du fikk time raskt.
 
Sniker
Kjønn så tidlig blir dessverre bare getting
 
Kan ikke noe om det. Men håper du får svar av noen andre som kanskje har erfaring.
 
Sniker
Det er ikke så uvanlig at nakkefold måles til litt forstørret, men at fostermedisin kan finne et friskt foster. De er jo tross alt ekspertene selv om andre gynekologer/jordmødre også er dyktige :)
Kjønn vil de nok ikke fokusere på, og det er vel også litt tidlig å si, jeg har hvertfall ikke fått vite det på Riksen fostermedisin så tidlig.

Ellers kan jeg betrygge deg med at du er i de beste hender der. For å kunne gi gravide time raskt, en skal jo helst ikke vente lenge for å bli undersøkt, har de ofte dobbelt og trippelbooking av timer. Med andre ord kan man måtte vente en stund og komme inn senere til timen, det er greit å forberede seg på mentalt og ha med noe tidsfordriv. Ofte er det ikke så store forsinkelser, jeg har kommet inn 5-15 min over oppsatt tid stort sett, men iblant et par ganger måttet vente 45-60 min over tiden. At timen din er tidlig på dagen hjelper nok på der så du kommer inn ca til oppsatt tid.

Lykke til ❤️
 
Hei! Jeg dro på tidlig ultralyd på torsdag og trodde jeg skulle være 11+5. Ultralyd damen mente jeg var i uke 11+1. Ganske kjapt under ultralyd sa legen at hun så forstørret nakkefold :-( Vanligvis skal det ligge på 2,4mm men ligger på 4,2mm hos min. Hun henviste videre til Rikshospitalet da disse var eksperter på fosterdiagnostikk. Riksen ringte allerede på fredag Og jeg fikk time førstkommende mandag kl. 09. Fikk også vite at det overhodet ikke trenger å bety noenting. Er det noen som har vært igjennom dette før? Fikk dere eventuelt vite alt kjapt? Om fosteret er friskt og eventuelt kjønn? Jeg har 4 friske barn fra før så ble litt overrasket.
Hei!

Jeg var gjennom det samme i august/september. Var på privat ul ca 11+5, hvor han raskt så forstørret nakkefold. Hos oss var den mellom 6 og 7 mm hvis jeg ikke husker feil. Han ringte til sykehuset, som satte meg opp på time allerede neste morgen. Der tok de ny ul som bekreftet funnet på nakkefolden, samt at hun fant hjertefeil på fosteret. Ble da tilbudt morkakeprøve samme dag, noe som vi takket ja til, men dette var mest en «formalitet» for å få svaret svart på hvitt; funnet på ul viste jo meget stor sannsynlighet for avvik, med så stor nakkefold og i tillegg hjertefeil. Det ble også tatt blodprøver av både meg og mannen for å se om vi var bærere av kromosomfeilgen. Måtte vente på svar fra morkakeprøven i 3 dager, den viste som vi hadde antatt kromosomavvik, trisomi 21. Fikk svar på prøven per telefon fra legen torsdagskveld, var på time på gyn pol fredag for å få satt opp avtale til svangerskapsavbrudd, og var på gyn tirsdagen etter for å få gjenomført aborten. Kjønn var ikke nøye for oss i denne sammenheng.

Dette ble utfallet hos oss. Men det trenger absolutt ikke å bli det samme hos deg! Nakkefold på 4mm er ikke veldig mye mer enn normalt, så det trenger ikke bety at noe er feil. Har tre venninner faktisk, der det ble funnet forstørret nakkefold, men som viste seg å ikke være noen ting. Så ikke bekymre deg for tidlig, selv om det er lett å si.

Håper alt går bra for deg, du vet mye mer allerede i morgen :Heartred
 
Hei! Jeg dro på tidlig ultralyd på torsdag og trodde jeg skulle være 11+5. Ultralyd damen mente jeg var i uke 11+1. Ganske kjapt under ultralyd sa legen at hun så forstørret nakkefold :-( Vanligvis skal det ligge på 2,4mm men ligger på 4,2mm hos min. Hun henviste videre til Rikshospitalet da disse var eksperter på fosterdiagnostikk. Riksen ringte allerede på fredag Og jeg fikk time førstkommende mandag kl. 09. Fikk også vite at det overhodet ikke trenger å bety noenting. Er det noen som har vært igjennom dette før? Fikk dere eventuelt vite alt kjapt? Om fosteret er friskt og eventuelt kjønn? Jeg har 4 friske barn fra før så ble litt overrasket.

Har ikke erfaring, men skal egentlig selv på fosterdiagnostikk. Ser du fikk svar allerede dagen etterpå. Jordmor henviste meg først for 3 uker siden, men det var skjedd tekniske feil og henvisningen ble ikke mottatt. Ifølge jm sendte hun en ny henvisning på tirsdag. Fortsatt ikke hørt noe, så begynner faktisk å bli veldig grinete og stressa over dette :shifty:

Håper ingenting er galt med den lille bebisen din <3
 
Har ikke erfaring, men skal egentlig selv på fosterdiagnostikk. Ser du fikk svar allerede dagen etterpå. Jordmor henviste meg først for 3 uker siden, men det var skjedd tekniske feil og henvisningen ble ikke mottatt. Ifølge jm sendte hun en ny henvisning på tirsdag. Fortsatt ikke hørt noe, så begynner faktisk å bli veldig grinete og stressa over dette :shifty:

Håper ingenting er galt med den lille bebisen din <3. Tusen takk for svar :) oi, såpass. Det var lenge å vente synes jeg! Men er det noen spesifikk grunn til at du er henvist? Legen mente jeg måtte forberede meg på morkake prøve. Håper alle svarene kommer fort ❤️
 

Ja da jeg var gravid sist fikk jeg svar etter 3 dager. Ble ringt i dag for time til telefonkonsultasjon i morgen.
 
Da har jeg vært på Rikshospitalet og følte jeg fikk en grundig ultralyd og beskjeder. Nakkefold ble bekreftet til 4,2 mm, risiko var lav grunnet alder men det blir morkakeprøve i morgen :-(
 
Da har jeg vært på Rikshospitalet og følte jeg fikk en grundig ultralyd og beskjeder. Nakkefold ble bekreftet til 4,2 mm, risiko var lav grunnet alder men det blir morkakeprøve i morgen :-(
Lykke til :Heartred
 
Back
Topp