Når har dere første svangerskapskontroll?

Jeg hadde første kontroll hos jordmor i går, 9+1. Har time hos legen for blodprøver og kontroll 12+0.
 
Var i dag, 11+4, men tok bare blodprøver ;) skal tilbake om 14 dager, for å fylle ut helsekortet og ha en ordinær kontroll, da sender han også henvisning om oul.
 
Var hos jordmor i uke 9, skal til legen nå på fredag for 12 ukers kontroll og TUL mandag :) hååper ikke den blir avlyst, har sett frem til å se om det er liv i maange uker nå..
 
Ringte legekontoret i går fordi jeg ENDELIG er kvitt bihulebetennelsen som har gjort at jeg ikke har fått sette fot innenfor noe legekontor før nå. Jeg er 9+2 i dag, fikk første kontroll hos fastlege når jeg er 13+1.
Jeg har ikke fått tatt hcg-prøve en gang, så i frustrasjon ringte jeg og fikk privat TUL i morgen for å roe meg ned litt...
 
Jeg ringte til helsestasjon angående første svangerskapskontroll. Sekretær der sa hun ikke hadde lov til å sette opp time før i uke 24! Dette pga korona og mindre bemanning. Hvis jeg er heldig kan jeg få tidligere, jordmor skal ringe og ha litt veiledning over telefon.

Dette er mitt første svangerskap, og vet ikke om jeg nå må vente med å dele nyheten helt til uke 24 når jeg har sett at alt er bra med barnet? Andre som har opplevd det samme?
 
Jeg ringte til helsestasjon angående første svangerskapskontroll. Sekretær der sa hun ikke hadde lov til å sette opp time før i uke 24! Dette pga korona og mindre bemanning. Hvis jeg er heldig kan jeg få tidligere, jordmor skal ringe og ha litt veiledning over telefon.

Dette er mitt første svangerskap, og vet ikke om jeg nå må vente med å dele nyheten helt til uke 24 når jeg har sett at alt er bra med barnet? Andre som har opplevd det samme?

Da ville jeg hørt med legen? Ordinær ultralyd er jo mye før, i tillegg bør du ta blodprøver rundt uke 12.
 
Jeg ringte til helsestasjon angående første svangerskapskontroll. Sekretær der sa hun ikke hadde lov til å sette opp time før i uke 24! Dette pga korona og mindre bemanning. Hvis jeg er heldig kan jeg få tidligere, jordmor skal ringe og ha litt veiledning over telefon.

Dette er mitt første svangerskap, og vet ikke om jeg nå må vente med å dele nyheten helt til uke 24 når jeg har sett at alt er bra med barnet? Andre som har opplevd det samme?
Som nemnt ovenfor ville eg kontakta legen! Rart det er så ulikt rundt om! Her nekta sjukehuset TUL, men helsestasjonen har ope for oppmøtetimar til kontroll!
 
Tusen takk for svarene. Jeg får forsøke det. Ringte til legen for en uke eller to siden, for jeg vurderte å ta første sjekk hos legen, men da fikk jeg beskjed om å kontakte dem igjen når jeg er i uke 12.
 
Jeg har kontaktet legen min nå og spurt når jeg skal ha første svangerskapskontroll. Sist svangerskap husker jeg at jeg først var til legekontoret og så ordnet de med henvisning videre til jordmor/ helsestasjon.
Antar jeg ikke skal inn før i uke 12, men får høre hva han sier.
 
Tusen takk for svarene. Jeg får forsøke det. Ringte til legen for en uke eller to siden, for jeg vurderte å ta første sjekk hos legen, men da fikk jeg beskjed om å kontakte dem igjen når jeg er i uke 12.
Jeg har bestilt time selv i uke 13+0 hos fastlegen, sist var det når som helst etter 12+0 som gjalt her i forhold til blodprøver...
Men nå har jeg jo minst ukentlige legeavtaler om dagen, så er stadig innom både legekontor og sykehus, timen 13+0 er bare for å fylle ut helsekortet, sjekke urin og ta blodprøver.
 
Jeg ble satt opp på første svangerskapskontroll når jeg er 12+0 (neste uke). Timen skal foregå via telefonsamtale, også må jeg nedom for å ta blodprøve og levere urinprøve.
 
Jeg ringte til helsestasjon angående første svangerskapskontroll. Sekretær der sa hun ikke hadde lov til å sette opp time før i uke 24! Dette pga korona og mindre bemanning. Hvis jeg er heldig kan jeg få tidligere, jordmor skal ringe og ha litt veiledning over telefon.

Dette er mitt første svangerskap, og vet ikke om jeg nå må vente med å dele nyheten helt til uke 24 når jeg har sett at alt er bra med barnet? Andre som har opplevd det samme?
Sniker
Oul er jo i mellom uke 17 og 20, så der for du vite om alt er bra, jordmor sjekker uansett ikke så mye før etter oul :) vanlig svangerskapsoppfølging er prøver i mellom uke 8 og 12, oul, så er det uke 24, 28, 32 og 36 med mindre det er noe spesielt :)
 
Sniker
Oul er jo i mellom uke 17 og 20, så der for du vite om alt er bra, jordmor sjekker uansett ikke så mye før etter oul :) vanlig svangerskapsoppfølging er prøver i mellom uke 8 og 12, oul, så er det uke 24, 28, 32 og 36 med mindre det er noe spesielt :)

Men det er jo disse de ikke vil gi meg :( de vil ikke treffe meg før uke 24, så da blir det ingen tidlig svangerskapsoppfølging og ingen oul med mindre fastlege vil ta meg inn. Men sist ba fastlegekontor meg bare ringe igjen senere :(
 
Jeg ble satt opp på første svangerskapskontroll når jeg er 12+0 (neste uke). Timen skal foregå via telefonsamtale, også må jeg nedom for å ta blodprøve og levere urinprøve.

Interessant. Bra at du får komme inn og levere blodprøve og urinprøve selv om samtalen er over telefon. Da sjekker nok det viktigste.
 
Men det er jo disse de ikke vil gi meg :( de vil ikke treffe meg før uke 24, så da blir det ingen tidlig svangerskapsoppfølging og ingen oul med mindre fastlege vil ta meg inn. Men sist ba fastlegekontor meg bare ringe igjen senere :(

Tenker kontrollene er for mor og fosterets sikkerhet, så veldig kritikkverdig at de ikke gir noen form for kontroll. Kanskje det er noen andre instanser du kan kontakte for å høre om det er sånn det skal være? Uke 24 er sent og langt etter første OUL egentlig skal være.
 
Men det er jo disse de ikke vil gi meg :( de vil ikke treffe meg før uke 24, så da blir det ingen tidlig svangerskapsoppfølging og ingen oul med mindre fastlege vil ta meg inn. Men sist ba fastlegekontor meg bare ringe igjen senere :(
Jeg tenker det har skjedd en misforståelse her. At helsestasjonen ikke setter opp timer før i uke 24 gjelder for meg også pga. koronasituasjonen. MEN, bestill deg en legetime og ta første svangerskapskontroll der i stede. Du skal ta en del blodprøver som bl.a. kontroll av blodtype. Dette er viktig for videre oppfølging i svangerskapet. Som oftest må disse blodprøvene tas hos legen uansett, derfor er det mange som tar første svangerskapskontroll der. Legen henviser deg til OUL som gjennomføres på sykehuset. Helsestasjonen gjennomfører ikke OUL, men både lege og jordmor kan henvise. Så for å oppsummere: ring legekontoret, bestill en time for svangerskapskontroll, be om at lege tar alle blodprøver og sender prøvesvarene direkte hjem til deg. Da oppbevarer du dette sammen med helsekort for gravide som legen fyller ut sammen med deg på kontrollen. Be også om henvisning til OUL og søk om evt. fødeplass dersom det er aktuelt. Det vet legen. :)
 
Men det er jo disse de ikke vil gi meg :( de vil ikke treffe meg før uke 24, så da blir det ingen tidlig svangerskapsoppfølging og ingen oul med mindre fastlege vil ta meg inn. Men sist ba fastlegekontor meg bare ringe igjen senere :(
Tror nok det har blitt noen misforståelser her :) ring legen, bestill time der, slik at du får tatt blodprøver og få henvisning til oul evt søkt fødeplass :)
 
Nå har jeg bestilt time hos legen! Hun i skranken var veldig påpasselig om at det MÅTTE være før eller uke 12.. og pga situasjonen er som den er så hadde de svært redusert kapasitet... men hun klarte å skvise meg inn slik at jeg fikk time mens jeg da er 11+3
Så rart, legen min mente det ikke var vits at jeg kom inn før uke 12, er det noe spesielt som gjør at man bør komme inn før?
 
Back
Topp