Noen som har eller har hatt vena cava syndrom?

Aria0306

Flørter med forumet
Junilykke 2020 ♡
Hvordan opplevde dere dette og hvilke symptomer hadde dere?

Har sett for meg at det ofte handler om kvalme og svimmelhet/blodtrykksfall, men legen min nevnte det som en mulighet i går. Hun trodde allikevel det heller var at jeg ikker er ordentlig frisk etter en runde med influensa, men det er jo 5 uker siden jeg hadde det..

Er 27+4 nå. Har siste tiden blitt mer og mer tungpustet, spesielt når jeg ligger. Samtidig er det akkurat som et veldig trykk i brystet eller at det snører seg sammen der. Får veldig hjertebank når disse "anfallene" kommer også. Ved et par tilfeller har jeg blitt så tungpustet at jeg har kjent anløp til panikk, fordi jeg rett og slett føler at jeg ikke får puste ordentlig.
Samtidig har jeg hatt en del hodepine, svake synsforstyrrelser, tett nese, feber og litt høyere blodtrykk. Fryktelig ubehagelig og jeg blir jo litt stressa dersom det er noe jeg kanskje må slite med helt til juni:nailbiting:
 
Hvordan opplevde dere dette og hvilke symptomer hadde dere?

Har sett for meg at det ofte handler om kvalme og svimmelhet/blodtrykksfall, men legen min nevnte det som en mulighet i går. Hun trodde allikevel det heller var at jeg ikker er ordentlig frisk etter en runde med influensa, men det er jo 5 uker siden jeg hadde det..

Er 27+4 nå. Har siste tiden blitt mer og mer tungpustet, spesielt når jeg ligger. Samtidig er det akkurat som et veldig trykk i brystet eller at det snører seg sammen der. Får veldig hjertebank når disse "anfallene" kommer også. Ved et par tilfeller har jeg blitt så tungpustet at jeg har kjent anløp til panikk, fordi jeg rett og slett føler at jeg ikke får puste ordentlig.
Samtidig har jeg hatt en del hodepine, svake synsforstyrrelser, tett nese, feber og litt høyere blodtrykk. Fryktelig ubehagelig og jeg blir jo litt stressa dersom det er noe jeg kanskje må slite med helt til juni:nailbiting:

Regner med du har testet for Corona?
 
Jeg har opplevd det, og jeg blir svimmel og uvel, og kan få litt sånn sløret syn med stjerner. Den ene gangen jeg ble liggende for lenge på rygg så ble jeg i tillegg likblek og det føltes som om jeg skulle svime av (var da jeg ble igangsatt, og kunne liksom ikke gå ut av gyn.stolen med spekulum og ballongkateter oppi høna, så måtte bare holde ut).
 
Mistenker det er det jeg har hatt med de to forrige, og begynner å merke samme tendensene nå. Får ikke puste når jeg ligger på rygg, blir akutt klam og svett, svimmel, klarer ikke tenke og kaster opp, i verste fall besvimer jeg.
 
Jeg har det. Blir svimmel og uvell når jeg ligger på ryggen over en periode. Kom rundt uke 29 tror jeg. Ingen plager ellers. Mener det kun er når du ligger på rygg for det er da livmor presser på vena cava nerven. Når du står eller ligger på siden lettes trykket og du skal raskt føle deg fin igjen
 
Jeg har det. Blir svimmel og uvell når jeg ligger på ryggen over en periode. Kom rundt uke 29 tror jeg. Ingen plager ellers. Mener det kun er når du ligger på rygg for det er da livmor presser på vena cava nerven. Når du står eller ligger på siden lettes trykket og du skal raskt føle deg fin igjen

Hmm.. Da er det kanskje ikke det jeg har. Det har kommet når jeg sitter oppreist og, f. Eks ved senga til 2-åringen når jeg har sunget nattasanger. Da må jeg ha pustepauser underveis i en sang. Kan også gå rundt i huset og så må jeg sette meg fordi jeg blir så tungpustet. Ikke vært mye svimmel...
 
Du har ikke hørt med legen/jordmor om det kan være svangerskapsforgiftning?
 
Du har ikke hørt med legen/jordmor om det kan være svangerskapsforgiftning?

Jeg var på kontroll på sykehuset på tirsdag, nevnte det der. Legen der ba meg dra til fastlegen, fått time der den 17. Hun ba meg ha veldig lav terskel for å kontakte dem dersom jeg ble verre, men ellers syns jeg ikke det virket som hun syns dette var så mye å bekymre seg for.. Tror hun mente det var influensaen som fortsatt henger litt i. Slo ut med 1+ på proteiner på urinprøven og skal tilbake dit rett over påske.
 
Jeg merket det veldig godt i dag på vekstkontroll på føde.pol. Svimmel og uvel og kaldsvette. Fikk tatt siste del av ultralyden mens jeg lå på siden :)
 
Du har ikke hørt med legen/jordmor om det kan være svangerskapsforgiftning?

Oppdatering. Var på ekstra sjekk i dag og har forhøyet blodtrykk. Så mistanke om svangerskapsforgiftning. Heldigvis fin urinprøve og fine blodprøver, men skal inn igjen på sykehuset i morgen for kontrollprøver og blodtrykksmåling. Fikk medisiner i dag, så håper det er nok til å få blodtrykket ned. Kan i grunn få være nesten hva som helst annet, bare ikke det. Spesielt ikke så tidlig som nå:nailbiting:
 
Uff, lykke til i dag!
 
Oppdatering. Var på ekstra sjekk i dag og har forhøyet blodtrykk. Så mistanke om svangerskapsforgiftning. Heldigvis fin urinprøve og fine blodprøver, men skal inn igjen på sykehuset i morgen for kontrollprøver og blodtrykksmåling. Fikk medisiner i dag, så håper det er nok til å få blodtrykket ned. Kan i grunn få være nesten hva som helst annet, bare ikke det. Spesielt ikke så tidlig som nå:nailbiting:

krysser fingrene for at det ikke er svangerskapsforgiftning! Skjønner deg veldig godt. Du må ha masse lykke til :Heartred :)
 
krysser fingrene for at det ikke er svangerskapsforgiftning! Skjønner deg veldig godt. Du må ha masse lykke til :Heartred :)

Tusen takk:Heartred Blodtrykket var bedre på torsdag, så foreløpig ser det greit ut. Skal på ny kontroll på sykehuset igjen i dag, så de tar det hvertfall på alvor og følger opp tett:)
 
Kan jeg spørre hvor høyt trykket ditt var? Jeg har hatt 1+ på proteiner de siste fire kontrollene, men ingen som har reagert på det..! De sier det er vanlig i 3.trimester.. Har litt forhøyet undertrykk også:wideyed: Føler de er litt slappe på legekontoret her altså..
 
Jeg hadde høyt blodtrykk sist svangerskap og det gikk kjempe fint, fikk meds og de fynket kjempe bra og det utviklet seg ikke til noe svangerskapsforgiftning.

68fastback 1+ på protein kan være så enkelt som utflod og er veldig vanlig spesielt i slutten av svangerskapet. Jeg har hatt 1+ nesten hele svangerskapet denne gangen. De pleier ikke å reagere på protiner før det er vertfall 2+
Forhøyet undertrykk er heller ikke farlig så lenge overtrykket er fint. Trykket skal være under 140/90, alt over det er obs obs!

Men er du bekymret så ringer du jordmor eller legen og spør, alltid bedre å sjeke enn og bekymre seg ;)
 
Trykket mitt er 125/86, så jeg syns det er for høyt.. Skal ta det opp på neste kontroll ;)
 
Kan jeg spørre hvor høyt trykket ditt var? Jeg har hatt 1+ på proteiner de siste fire kontrollene, men ingen som har reagert på det..! De sier det er vanlig i 3.trimester.. Har litt forhøyet undertrykk også:wideyed: Føler de er litt slappe på legekontoret her altså..

På målingene forrige onsdag lå jeg rundt 155/110. Fikk blodtrykkssenkende (Trandate) og hadde ny måling på torsdag. Da lå jeg 135-140/85. På kontroll i går hadde det stabilisert seg på rundt 130/80, så vet ikke hva det høyet trykket før helga var jeg:wideyed: Skal følges opp med målinger 1 gang i uka. Både urin- og blodprøver er fine, så ser jo ikke ut som svangerskapsforgiftning, foreløpig hvertfall.
 
Back
Topp