Vektnedgang etter fødsel

Kristinh

Andre møte med forumet
Hva er normalt? Jeg fødte 4 februar, og har gått ned 8 av de 14 kiloene jeg la på meg i svangerskapet. Er normalvektig (veide 64 før jeg ble gravid, er 70 nå). De første kiloene forsvant fort, men disse seks ser ut til å sitte fast.. Er det uvanlig at det går såpass sakte?

Vi fikk ikke til ammingen - kan det være en årsak til at jeg ikke går ned i vekt? Ellers blir det jo endel hjemmekos i disse corona-tider, kan være en årsak.. jeg mener ikke å fokusere på usunn vektnedgang, men passer kun inn i gravid-bukser og det er så upraktisk ☺️
 
Det er nok veldig individuelt, både hva man legger på seg, og hvor fort man går det ned :)

Jeg har to barn og et normalvektig utgangspunkt. I begge svangerskapene har jeg lagt på meg 10-12kg (litt usikker på utgangsvekt). De første 5-6 kiloene har forsvunnet raskt begge gangene, etter 2-4 uker kanskje. Etter det har det gått tregere, og jeg har ikke fulgt så nøye med heller. Etter førstemann hadde jeg mista all ekstra vekt i løpet av det første halvåret med fullamming, men det tok mye lengre tid å få tilbake samme fasong. Etter et drøyt år med trening begynte det å nærme seg noe, men så ble jeg gravid på nytt:hilarious: Nå er det to måneder siden fødsel, og jeg passer inn i de fleste av klærne mine, men noen er (mye) trangere i livet.

Amming vil nok gjøre en del for vektnedgang, men når du ikke ammer slipper du jo å tenke like mye på hva du spiser (også slipper du kanskje oksehungeren jeg har hatt:hilarious:). Jeg hadde ikke stressa så mye med vektnedgang enda. Ei jordmor på føden sa til meg at det fort kunne ta 6-12mnd. Husk på at du brukte 9 mnd på å legge på deg, gi deg selv den samme tiden til å gå ned igjen ;)
 
Det er litt tidlig å miste alt enda. Ja ekstra kos og ikke amming påvirker. Når man Ammer forbrenner man ganske mye, derfor har kroppen et fettlager å ta av. Siden du ikke Ammer så må du forbrenne dette på en annen måte.
Det kan ta tid, men det beste er å ikke stresse med disse kiloene. Du er fin som du er
 
Kiloene renner ikke nødvendigvis av våre fordi man ammer. Her går det sakte ned, men matlysten er stor og det går med endel sjokolade..

Men er ikke sikkert at du hadde passa klærne selv om du går ned, kroppen endrer fasong også etter svangerskap. Magen blir slappere og hoftene faktisk videre. Endel av det går seg til etterhvert, men ikke alt.
 
Gikk ned alt i løpet av de første ukene, og endte litt under startvekt. Men mistet nok en del muskler under graviditeten. Men med lavt aktivitetsnivå og mye hjemmetid har vekta nå begynt å krype opp igjen... Ammer heldigvis og håper det kan holde ting i balanse! Iflg BMI så er jeg såvidt overvektig. Men trives med kroppen slik den ser ut nå, har ikke forandret seg sååå mye pga graviditeten. Magen er litt slappere, men hadde ikke flat mage i utgangspunktet.
 
Tusen takk for svar, dere! Det er jo godt å høre at det kan ta tid. Jeg veier plutselig 2 kg mer enn for noen uker siden faktisk - det må jo tilskrives mye hjemmekos, vil jeg tro?

Hører gjerne fra flere som har født, hvor lang tid det tok å komme tilbake til utgangspunktet?
 
Forrige gang gikk jeg ned 10 av 12 kg etter noen dager uten og gjøre noe. De siste 2 satt godt, men kunne kanskje jobbet hardere for og få de vekk også. Denne gangen gikk jeg bare opp 2,5 kg og er 5 kg under startvekt nå. Gjorde ingenting for det, det bare ble sånn.
Oi, bare 2,5 kg opp i et svangerskap, hvordan er det mulig? :) babyen veier jo 4-5 kilo. Men godt vi er forskjellige :)
 
Gikk opp 14 kg her, etter 14 dager var alle de kiloene borte, etter 6 uker veide jeg 3 kg mindre enn jeg gjorde da jeg ble gravid. Baby har melkeproteinallergi så jeg lever på helt melkefri kost. Det gjør at jeg sliter litt med å få i meg nok mat desverre.. :oops: Er ganske tynn i utgangspunktet.
 
Gikk opp 12 kg, alle kiloene er borte nå 2 mnd etter fødsel. Er faktisk et par kg under startvekt. Fullammer, men rører meg lite. Ser derfor at jeg har mistet en del muskelmasse, så må nok trene litt etter hvert. Det blir bare ikke prioritert enda da jeg heller vil nyte babytiden litt til før jeg legger et slikt press på meg selv.
 
Gikk vel opp ca 16-17 kg. Normalvektig og godt trent. 7 kg ble borte rett etter fødsel. Så går det sakte men sikkert nedover. 7,5 kg igjen til startvekt. Baby er 2 mnd i dag. Fullammer, og det tar på, så trenger å ha litt å gå på. Vet det av erfaring fra de to forrige svangerskapene.
 
Gikk opp 13 kg og har gått ned 12 kg. Jeg fullammer så det har nok litt å si. På sykehuset fikk jeg beskjed om at kroppen forbrenner ca 500-800 kalorier ekstra i døgnet når man ammer, og bortsett fra litt sjokolade så spiser jeg så og si det samme som før graviditeten.
 
La på meg så mye som 24kg i svangerskapet.. står igjen med +8kg fra før jeg ble gravid.. har en følelse av at jeg ikke kommer til å komme tilbake til startvekt med det første..
 
Gikk opp 12,5 kilo i svangerskapet (veldig slank i utgangspunktet), og har nå gått ned 10 kilo så langt og håper det holder seg der en god stund fremover for kroppen trenger ekstra opplagsnæring når man ammer.

Til TS: ikke stress med de ekstra kiloene, kroppen trenger tid på å hente seg inn til normalen og kanskje må du slå deg til ro med en «ny normal» for en periode, og det er helt ok! Når kroppen har kommet ordentlig til hektene igjen etter fødsel og babyen er blitt større, blir det gjerne lettere å komme seg på trening osv, så kan du heller sette inn støtet da :)
 
Takk for at dere deler! :) og takk for støttende ord - @FrkVerpesyk , det er helt sant :)

Jeg går veldig mye turer, men virker som om det kanskje ikke er nok til å gjøre så mye med vekta. Men skal absolutt ikke stresse med dette, altså :) Regner med at det at jeg ikke ammer, har en del å si her, og sånn ble det jo bare.
 
Gikk opp 20 kg i sv.skapet, var kraftig fra før, og bare gått ned 7-8 kg, så her vil det nok ta tid å nå startvekt... + at jeg vil ned enda 10 kg enn før jeg ble gravid. Fullammer, men er for rolig og koser meg for mye, så det er nok grunnen til at kg sitter på her :dead:
 
Tenker dette er individuelt og at man må være snill og tålmodig med seg selv. Forrige gang la jeg på meg over 20 kg og hadde fortsatt igjen rundt 5 kg til startvekt før svangerskapet da jeg ble gravid igjen. Denne gangen la jeg på meg kanskje 14 kg og mangler nå 4 kg til startvekt før dette svangerskapet. Ammer ikke jeg heller :)
 
Tusen takk for svar, dere! Det er jo godt å høre at det kan ta tid. Jeg veier plutselig 2 kg mer enn for noen uker siden faktisk - det må jo tilskrives mye hjemmekos, vil jeg tro?

Hører gjerne fra flere som har født, hvor lang tid det tok å komme tilbake til utgangspunktet?
Jeg kom aldri tilbake til utgangspunktet etter første. La på meg 16 kg, og gikk ned de første 10 ganske raskt. Deretter gikk det sakte, og stoppet helt opp med 3 kg pluss ifht før graviditet. Måtte over på melkefri kost pga allergi hos baby, og når jeg endelig var ferdig å amme og kunne drikke vanlig melk igjen, så skjøt jeg opp 7 kg til på kort tid:( spiser normalt sunt, men orket ikke opprettholde treningsnivået jeg hadde før graviditet pga baby/barn som knapt sov og null overskudd. Denne graviditeten gikk jeg opp 15 kg, tok av 13 kg på 5 uker uten å gjøre stort, og gikk opp igjen 1 kg i påska når jeg unna meg snop. Jeg er ikke sånn som går særlig ned i vekt av amming, og må jobbe hardt om jeg skal klare å få av de 13 kg jeg totalt sett har i pluss ifht vekta før første svangerskap.
 
Back
Topp