Forvirra nybegynner søker råd

Kristin1996

Andre møte med forumet
Hei. Jeg er helt fersk i "gamet" og søker nå råd hos dere! Håper dere kan hjelpe meg og få litt orden i sakene. Mister nattesøvn her..Mange tanker.

Jeg slutta på p-piller i august 2019. Dro for første gang, som 23 åring til gynekolog september 2019 for sjekk hvor jeg tok innvendig ultralyd, celleprøve osv, ergo «hele pakka», og fikk sms tilbake med at alt så 100 % bra ut. Jeg hadde masse egg.

Jeg har fortsatt ikke fått normal syklus og aner ikke hva syklusen min er. Det er veldig frustrerende! Sist jeg hadde mensen var 17-25 januar. Før det husker jeg dessverre ikke da jeg ikke skrev det ned, men tror jeg hadde to eller tre ganger i løpet av høsten. Alt jeg vet er at jeg har lange sykluser.

På torsdag 26 mars (5 dager siden), merket jeg at jeg hadde veldig ømme nipler. Det har jeg aldri hatt før. Dette har vedvart. I dag tok jeg min første graviditetstest som var negativ.
Jeg skal til gynekolog igjen om tre dager hvor jeg har bestilt time grunner uregelmessige blødninger. Men aner egentlig ikke hva gynekolog kan finne utav for meg? Når jeg ikke aner egen syklus selv. Vet ikke engang om det egentlig er fastlegen jeg burde gå til?

Jeg har gått til innkjøp av eggløsningstester men vet ikke hvordan eller når jeg skal starte testing ettersom jeg har så lite forståelse for egen syklus? Kjenner jeg bare er stressa ettersom det står på bruksanvisningen at man bør vite normal sykluslengde før man starter testing.

Kan noen komme med råd/erfaringer/hjelp til lille, frustrerte nybegynner meg?
 
Jeg ville kjøpt billige tester og begynt testing en uke etter mens og holdt på til du var sikker på positiv test, og gjort dette hver syklus.
 
Etter ppille slutt kan det ta ei stund før en kommer inni skikkelig syklus igjen dessverre. Men jeg ville bare fulgt med på syklusen og notert mensen og begynt med eggløsningstester for å se hva tid du har eggløsning. Ømme nipler kan være tegn på eggløsning. Jeg får alltid det rundt eggløsningstida
 
Etter ppille slutt kan det ta ei stund før en kommer inni skikkelig syklus igjen dessverre. Men jeg ville bare fulgt med på syklusen og notert mensen og begynt med eggløsningstester for å se hva tid du har eggløsning. Ømme nipler kan være tegn på eggløsning. Jeg får alltid det rundt eggløsningstida
Signere denne :)
 
Tusen takk for svar :)
Da kan jeg gjøre det.
Ja, jeg har lest at man kan få det før så håper nå at mensen nærmer seg siden jeg har disse ømme niplene som jeg aldri har hatt før. Ikke de forrige gangene når jeg hadde mensen etter og ha sluttet på pilla heller. Men kanskje det er et nytt tegn. Jeg tar imot det meste av tegn som kroppen sender for at jeg skal kunne lære å kjenne min egen kropp bedre. Men ble litt skuffa da jeg var veldig sikker på at jeg kanskje kunne være gravid.. Men men!
Da får jeg kjøpe enda flere eggløsningstester og vente på mens :)

Tusen takk dere som svarte.
Er det noen som kan svare mer på hva en gynekolog kan gjøre ift til uregelmessig mens? Om det i det hele tatt er noe?
 
Da har jeg vært hos gyn i dag. Jeg har masse egg men de ligger veldig tett og kan se ut til at det er vanskelig og få eggløsning pga dette. Hun var inne på tanken på om jeg kan ha pcos.. Kjenner det gjør meg litt lei og stressa. Nå er planen å vente på mens, og dra inn 1.dag for blodprøvetakning og deretter ny blodprøvetakning mellom dag 20-25, for å sjekke om jeg har eggløsning. Hun nevnte også at jeg kan prøve med femar.. Men først ville hun se meg og blodprøvene under menstruasjon. Da svarte jeg at da får vi bare vente for det kan ta tid Huff. Er fullt klar over at mange prøver i mange år, men synes det er tungt og vanskelig at ting er så usikkert. Jeg er en kontrollfreak uten like så dette er ukomfortabelt..
 
Da har jeg vært hos gyn i dag. Jeg har masse egg men de ligger veldig tett og kan se ut til at det er vanskelig og få eggløsning pga dette. Hun var inne på tanken på om jeg kan ha pcos.. Kjenner det gjør meg litt lei og stressa. Nå er planen å vente på mens, og dra inn 1.dag for blodprøvetakning og deretter ny blodprøvetakning mellom dag 20-25, for å sjekke om jeg har eggløsning. Hun nevnte også at jeg kan prøve med femar.. Men først ville hun se meg og blodprøvene under menstruasjon. Da svarte jeg at da får vi bare vente for det kan ta tid Huff. Er fullt klar over at mange prøver i mange år, men synes det er tungt og vanskelig at ting er så usikkert. Jeg er en kontrollfreak uten like så dette er ukomfortabelt..

Ville bare si ifra om at jeg hadde litt av det samme. Testosteronet mitt var lavt, så hadde ikke PCOS. Men hadde mange egg i hver eggpose og fikk eggløsninger sent på grunn av det, så tror jeg hadde PCO. Fikk Femar for å teste om det ga meg raskere eggløsning, og ble så gravid på to forsøk på rad. Den første mistet jeg i uke 5, og den andre er jeg fremdeles gravid med (i uke 18 nå) ❤️☺️ Det er håp med PCO og sene eggløsninger, men ville absolutt tatt imot Femar for å øke sjansene. Jeg hadde heller ingen bivirkninger (utover å bli gravid)
 
Ville bare si ifra om at jeg hadde litt av det samme. Testosteronet mitt var lavt, så hadde ikke PCOS. Men hadde mange egg i hver eggpose og fikk eggløsninger sent på grunn av det, så tror jeg hadde PCO. Fikk Femar for å teste om det ga meg raskere eggløsning, og ble så gravid på to forsøk på rad. Den første mistet jeg i uke 5, og den andre er jeg fremdeles gravid med (i uke 18 nå) ❤️☺️ Det er håp med PCO og sene eggløsninger, men ville absolutt tatt imot Femar for å øke sjansene. Jeg hadde heller ingen bivirkninger (utover å bli gravid)

Så utrolig fint at du ville dele dette☺️ Tusen takk! Og så fint å høre at det gikk bra med deg. Og gratulerer!!! I går svevde det mange tanker men litt roligere nå.. Vi får ta tiden til hjelp❤️
 
Da har jeg vært hos gyn i dag. Jeg har masse egg men de ligger veldig tett og kan se ut til at det er vanskelig og få eggløsning pga dette. Hun var inne på tanken på om jeg kan ha pcos.. Kjenner det gjør meg litt lei og stressa. Nå er planen å vente på mens, og dra inn 1.dag for blodprøvetakning og deretter ny blodprøvetakning mellom dag 20-25, for å sjekke om jeg har eggløsning. Hun nevnte også at jeg kan prøve med femar.. Men først ville hun se meg og blodprøvene under menstruasjon. Da svarte jeg at da får vi bare vente for det kan ta tid Huff. Er fullt klar over at mange prøver i mange år, men synes det er tungt og vanskelig at ting er så usikkert. Jeg er en kontrollfreak uten like så dette er ukomfortabelt..
Jeg har PCOS, og trodde jeg skulle slite enormt med å bli gravid da jeg kunne gå flere mnd uten mens. Hadde det faktisk ikke på 1 år en gang også. Jeg stressa veldig med at mange med PCOS sliter, men det trenger ikke gjelde for alle.

Men jeg ble gravid på 4 PP første gang (mistet desverre uke 9+3) og etter vi startet igjen ble jeg gravid på 2 PP. Mistet den ene tvillingen dessverre i uke 10, men sitter her nå og er 35+1 uker på vei med ei frisk jente og har termin i mai.

Masse lykke til. ❤️
 
Back
Topp