Permisjonspenger

Solsikke85

Glad i forumet
*Aprilbaby 2018*
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Hei,

Forstår jeg det riktig at hvor mye du får regnes ut fra snittet de tre siste månedene før permisjonen starter?

Og hvis perm. starter f. eks. 21. august, telles da mai-juni-juli eller teller man fra 21. juni til 20. august? Og er det noen som vet hva som skjer om man er permittert?

Ble mange spørsmål dette.. :)
 
Er det ikke de 6 beste fra de 10 siste mnd da? :anyone

Det hadde vært fantastisk! Da hadde jeg ikke trengt å bekymre meg for permittering.

Men leser på Nav, og der står det:

* For å ha rett til foreldrepenger må du ha jobbet eller fått utbetalinger av NAV i 6 av de 10 siste månedene før du starter å ta ut foreldrepenger.

* Foreldrepengene dine regnes vanligvis ut fra gjennomsnittet av inntekten du har hatt i de 3 siste kalendermånedene før foreldrepengeperioden din starter. Dette gjelder både hvis du er fast ansatt eller har varierende arbeidsperioder eller inntekter.

Hvis det er mer enn 25 prosent forskjell mellom årsinntekten din og inntekten din de 3 siste månedene, må vi vurdere hvilken inntekt som er mest representativ i din situasjon.

https://familie.nav.no/om-foreldrepenger
 
Sitat fra smartepenger.no, oppdatert 28.mars 2020.

«Hvis du mottar dagpenger blir foreldrepengene bestemt av de beste av disse to alternativene:

  1. Gjennomsnittet av inntekten de siste tre månedene
  2. Gjennomsnitt av de seks beste av de ti siste månedene»
 
Og som permittert får man jo dagpenger. Så de av oss her inne som blir permittert har så og si sikret vanlig lønn i foreldrepenger. Fordi en får 20 dager (som er lik ca en mnd) full lønn (dette diskuteres om skal økes), og det da er rundt 4 mnd igjen (kommer an på termin) til permisjonsstart. :)

Med førstemann i 2016 var jeg i skifte mellom to jobber (en med mye bedre betalt) og så ble jeg sykemeldt resten av svangerskapet fra den vikarjobben med best betalt fra uke 20. Når de da regnet ut foreldrepengene fikk jeg da (etter en del papirer og telefoner den gang) foreldrepenger ut i fra de 6 beste av de 10 siste mnd. Da gikk jeg altså på sykepenger og ikke dagpenger, men fikk det da også.
 
Back
Topp