Tidlig Ultralyd privat i Trondheim Medicus eller Spiren?

Alaska

Forelsket i forumet
Skuddårsspirene 2024
Jeg vurderer tidlig ultralyd privat for å sjekke at alt er bra. Hadde tenkt til å dra til Sverige for NIPT test, men det går jo ikke nå. Er det slik at de ikke kan sjekke nakkefold? Må man vente til uke 19 for å finne ev. avvik?

Det virker som om partner kan være med på Medicus. Hva er deres erfaringer med tidlig ultralyd og spiller det noen rolle om man velger spiren eller medicus?
 
Jeg har ikke vært på Spiren, men hadde ultralyd på Medicus! De var kjempeflinke, tok seg god tid og involverte pappaen på en fin måte. Vil ikke tro at Spiren er så annerledes, men kan anbefale Medicus på det varmeste.
 
Jeg skal på Spiren i uka her, partner får ikke være med. Er til ultralyd i uke 12 hos gynekolog:) håper hun sjekker det som kan sjekkes av nakkefold osv. Om nakkefolden er unormal så sees det best ved uke 11-13, ikke ved oul i uke 17-19. Om en velger medicus eller spiren tror jeg ikke spiller så stor rolle, de er dyktige på begge plassene!:) jeg har vært på Spiren i de to andre svangerskapene, men det var i uke 7. Gynekologen var veldig flink, forklarte og viste oss hva som var hva på skjermen:)
 
Har hatt mange spørsmål rundt det samme. Kom akkurat av telefonen med Medicus selv. De har vel ikke direkte lov til å si at de sjekker nakkefold, men mellom linjene sa hun at om ser de tegn til avvik vil jeg bli henvist til fosterdiagnostikk med en gang. Legene er dyktige og har mye erfaring så hun mente jeg ville få svar på det jeg lurte på. Så ble time neste uke :happy:
 
Vil forresten være ut i uke 11 (ut i fra siste mens) neste uke og hun mente det var en fin tid. Jeg har lest at nakkefold vokser seg til etter uke 14, så blir vanskeligere å se avvik etter dette
 
Skiker. Du kan bestille NIPT test på nett fra Sverige og få lege i Norge til å ta blodprøven. Mulig du må ringe litt rundt før du får noen til å ta. Jeg vet om en som har gjort det sånn og fikk svar fra klinikken om at det var relativt vanlig også. Spurte nå i forbindelse med coronasituasjonen.
 
Jeg skal til Medicus nå på fredag, fikk beskjed om at far ikke kunne være med sånn som situasjonen er nå dessverre.
jeg er da 11+2 og fikk beskjed om at mellom uke 11-14 kunne de se om det skulle være noe og i såfall om det var mistanke henvise videre. :)
 
Jeg skal til Medicus nå på fredag, fikk beskjed om at far ikke kunne være med sånn som situasjonen er nå dessverre.
jeg er da 11+2 og fikk beskjed om at mellom uke 11-14 kunne de se om det skulle være noe og i såfall om det var mistanke henvise videre. :)

Vi skal også på fredag å fått beskjed om at han kan være med. Spurte direkte og fikk ja. Så håper de vet hva de svarer på. Har lang reisevei så kjipt om dette ikke stemmer nå
 
Vi skal også på fredag å fått beskjed om at han kan være med. Spurte direkte og fikk ja. Så håper de vet hva de svarer på. Har lang reisevei så kjipt om dette ikke stemmer nå
hæ? da må jeg ringe de på nytt og spørre om han her også kan få være med :)
 
Vi skal også på fredag å fått beskjed om at han kan være med. Spurte direkte og fikk ja. Så håper de vet hva de svarer på. Har lang reisevei så kjipt om dette ikke stemmer nå
Nå fikk jeg nytt svar om at de skjønte om han ville være med, å så lenge han var frisk og rask skulle det gå bra.:) tusen takk for at du sa det:smug:
 
Takk for svar. Da prøver jeg medicus og håper partner kan være med på timen :) Merkelig hvordan slike ting blir bonus nå for tiden...

Skjønner at de ikke kan si noe om nakkefold direkte på mail. Kjipt at bioteknologiloven gjør at man må vente til uke 19 for å få klart svar fra offentlig . Må man da søke nemd for å avslutte svangerskap om det skulle være noe? Det er jo to måneder mellom TUL og OUL. Vil heller velge selv og vite tidlig enn å gå gravid så lenge, for så å måtte søke nemnd.
 
Nå fikk jeg nytt svar om at de skjønte om han ville være med, å så lenge han var frisk og rask skulle det gå bra.:) tusen takk for at du sa det:smug:

Ååå det var godt å høre, jeg ble så engstelig for at jeg måtte begynne å dra alene her ❤️ Den på st Olavs må vi nok ta alene så denne 1 ultralyden ville vært fint å få dele med far :)
 
Ååå det var godt å høre, jeg ble så engstelig for at jeg måtte begynne å dra alene her ❤️ Den på st Olavs må vi nok ta alene så denne 1 ultralyden ville vært fint å få dele med far :)
Ja jeg ble veldig glad for at vi kunne gjøre dette samme. Dette er første babyen så alt er så nytt :)
 
Jeg skal også på TUL hos Medicus, snakket med dem i dag. Kjempeglad for at mannen kan være med.
 
Jeg skal også på TUL hos Medicus, snakket med dem i dag. Kjempeglad for at mannen kan være med.

Fikk kontrabeskjed fra Medicus i dag, partner får ikke være med inn likevel. Så da er jeg usikker på hva vi gjør... Mannen har gledet seg, og det koster jo litt. Kjedelig, men det er jo forståelig at de må følge retningslinjene.
 
Fikk kontrabeskjed fra Medicus i dag, partner får ikke være med inn likevel. Så da er jeg usikker på hva vi gjør... Mannen har gledet seg, og det koster jo litt. Kjedelig, men det er jo forståelig at de må følge retningslinjene.
Ringte de deg med den beskjeden?
 
Ringte de deg med den beskjeden?

Nei, det startet med at mannen min ringte dem på mandag for å høre om det var slik at partner fikk være med. Da sa de ja, så da bestemte vi oss for å ta en TUL for å se hjerteslag (jeg har termin i desember, men ble nysgjerrig på denne tråden da jeg oppdaget den).
Fikk da beskjed om å gjøre en timebestilling via nettsiden, så skulle de sette oss opp på en time etter uke 7. Det gjorde vi i går.
Så fikk jeg SMS i dag morges at det ikke var noen ledige timer til legen vi hadde ønsket hos, men de hadde ledig kapasitet hos andre leger. Og da jeg ringte dem etterpå for å finne en time som passet fikk jeg beskjeden om at de måtte følge retningslinjene.
 
Nei, det startet med at mannen min ringte dem på mandag for å høre om det var slik at partner fikk være med. Da sa de ja, så da bestemte vi oss for å ta en TUL for å se hjerteslag (jeg har termin i desember, men ble nysgjerrig på denne tråden da jeg oppdaget den).
Fikk da beskjed om å gjøre en timebestilling via nettsiden, så skulle de sette oss opp på en time etter uke 7. Det gjorde vi i går.
Så fikk jeg SMS i dag morges at det ikke var noen ledige timer til legen vi hadde ønsket hos, men de hadde ledig kapasitet hos andre leger. Og da jeg ringte dem etterpå for å finne en time som passet fikk jeg beskjeden om at de måtte følge retningslinjene.
Så rart, jeg ringte de i går for å dobbelsjekke og fikk beskjed at om samboeren er i fin form osv kunne han få være med selv om de helst så at jeg kom alene - håper ikke vi kommer dit for så å få beskjed om at han ikke kan være men inn alikevell:(
 
Så rart, jeg ringte de i går for å dobbelsjekke og fikk beskjed at om samboeren er i fin form osv kunne han få være med selv om de helst så at jeg kom alene - håper ikke vi kommer dit for så å få beskjed om at han ikke kan være men inn alikevell:(


Ja, det var det vi fikk beskjed om først på mandag også, at det var greit så lenge han var frisk, så... Kjedelig. Mulig de har strammet inn for oss «nye» nå da som ikke har avtale allerede, håper det for deres del :)
 
Ja, det var det vi fikk beskjed om først på mandag også, at det var greit så lenge han var frisk, så... Kjedelig. Mulig de har strammet inn for oss «nye» nå da som ikke har avtale allerede, håper det for deres del :)
Krysser fingrene for at jeg ikke hører noe fra de innen min time:rolleyes:
 
Back
Topp