Får partner være med på ultralyd?

meteorit

Forelsket i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Ikke fått beskjed om annet, men klikket meg inn på Oslo Universitets Sykehus sine sider, og jaggu måtte jeg lete lenge før jeg fant ut at nei, partner får ikke være med. Må dra alene, noe som er trist, men forståelig i disse tider. Skulle bare ønske at slik informasjon ble mer tydelig gjort. Tenk om vi begge plutselig stod der, og han ble nektet adgang. Så nå blir det Facetime på ultralyden!

Her er utdrag av hva som stod på siden til OUS:

https://oslo-universitetssykehus.no...nnforer-en-rekke-tiltak-pga-koronasituasjonen

Svangerskap og fødsel:

  • Oppsatte poliklinisk timer går som normalt inntil du får beskjed om noe annet
  • Ledsager kan ikke være med inn på sykehuset hvis du skal på poliklinisk kontroll eller til ultralydscreening
  • Dersom ledsager har luftveisinfeksjon/smitte eller sitter i karantene kan ledsager dessverre ikke være med på fødselen.
    Ledsager som er frisk og ikke i karantene kan være med på fødselen. Ledsager kan kun oppholde seg på fødestuen og må ha med mat og drikke.
  • Dersom mor har luftveisinfeksjon/smitte?/smitte/sår hals/selv er satt i karantene, vil mor isoleres på sykehuset
  • Ledsager kan ikke være med på keisersnitt
Barsel:

  • Barseloppholdet blir så kort som mulig, ca 48 timer
  • Ledsager kan av smittehensyn dessverre ikke komme på besøk på barsel/barselhotellet
  • Andre besøkene, inkludert søsken kan heller ikke komme på besøk
  • De nyfødte barna kan ikke tas med ut av barsel avdelingen/barselhotellet før de er utskrevet

    Vi ber om forståelse for disse restriksjonene og ulempene som følger av dette. Vi vil legge til rette for trygg og god oppfølging i svangerskapet, fødsel og barsel.
 
Samme restriksjoner på Haukeland og det gikk veldig fint ☺️ Jeg fikk påminning på SMS hvor det stod:

"På grunn av koronavirus-epidemien må vi begrense talet på folk inn i sjukehuset. Berre pasientar som treng det kan ta med seg pårørande.
Meir info på https://helse-bergen.no/koronavirus.
Vennleg helsing Haukeland universitetssjukehus
(Du kan ikkje svare på denne meldinga.)"

Innpå linken stod det mer konkret.
 
Likt på Ahus også. Har time på fredag og fikk påminnelse på SMS i dag

«Vi viser til tidligere innkalling og minner om time ved Fødeavdelingen, Fødepol S301 Nordbyhagen fredag 3. april 2020 kl. xx.xx. Hvis du ikke kan møte så vennligst ta kontakt. Under smittesituasjonen med koronaviruset har vi innført besøksstopp for å beskytte mot smitte. Unntak: Barn inntil 18 år, fødende og kritisk syke pasienter kan ha med seg én pårørende. Vi beklager ulemper dette medfører, men ber om forståelse og omtanke for pasienter og ansatte. Du skal ikke møte til oppsatt time hvis du eller din ledsager til sykehuset i løpet av siste 14 dager har vært i utlandet, har hatt kontakt med en som er smittet av korona eller har luftveissymptomer (inkludert feber, hoste, tungpustethet, sår hals, forkjølelse) Ta kontakt med avdelingen på telefon for avklaring. Telefonnummer finner du i innkallingsbrevet. Kun pasienter som har behov for ledsager kan ha pårørende med inn på sykehuset under oppholdet. Ledsager skal begrenses til et minimum for å begrense smitte i sykehuset. Vi ber om forståelse for det. Se oppdatert informasjon på våre nettsider www.ahus.no Mvh Ahus»
 
Utdrag fra Ahus sin side til gravide og fødende:

https://www.ahus.no/nyheter/informasjon-til-fodende


Om polikliniske konsultasjoner
  • Oppsatte timer går som normalt hvis ikke annen beskjed gis
  • Det er svært viktig å forholde seg til informasjon som sendes på SMS i forkant av timen
  • Partner skal ikke være med på polikliniske konsultasjoner, dette for å begrense besøk på sykehus
    • Heller ikke på ultralyd.
 
Samme på St. Olavs også. Kjenner jeg gruer meg litt, for jeg fikk ikke ultralyd-time på St. Olavs i Trondheim, som er det nærmeste sykehuset, men på Orkanger. Er en liten kjøretur på 30-40 min, og pga korona og stengte barnehager kommer ikke mannen til å bli med. Har ingen grunn til å forvente dårlige nyheter, men kjenner at jeg har lite lyst til å sitte i Orkanger alene hvis det skulle vise seg å være noe galt. Blir en lang kjøretur hjem. Men forhåpentligvis går det helt fint!
 
Nei, det får han nok ikke, Heller ikke noen andre. Kun den som har time om ikke spesielle behov for ledsager.
 
Samme på St. Olavs også. Kjenner jeg gruer meg litt, for jeg fikk ikke ultralyd-time på St. Olavs i Trondheim, som er det nærmeste sykehuset, men på Orkanger. Er en liten kjøretur på 30-40 min, og pga korona og stengte barnehager kommer ikke mannen til å bli med. Har ingen grunn til å forvente dårlige nyheter, men kjenner at jeg har lite lyst til å sitte i Orkanger alene hvis det skulle vise seg å være noe galt. Blir en lang kjøretur hjem. Men forhåpentligvis går det helt fint!
Så at alle blir flytta til Orkanger ja. Merkelig greier. Og langt nok å kjøre om en bor i Trondheim eller nordover. Kjenner jeg er glad jeg er ferdig på OUL, for Hadde i går og var i trondheim
 
Nei, står på SUS sine sider at partner ikke kan bli med. Synd, men det går greit.
 
Så at alle blir flytta til Orkanger ja. Merkelig greier. Og langt nok å kjøre om en bor i Trondheim eller nordover. Kjenner jeg er glad jeg er ferdig på OUL, for Hadde i går og var i trondheim
Begrunnelsen jeg fikk var at det ikke var ledige timer igjen i Trondheim. Jeg fikk tildelt time en måned før korona stengte ned alt. Men ja, enig i det du sier. Er langt nok å kjøre bare fra Trondheim til Orkanger. Og man er jo nesten nødt til å ha bil for å komme seg dit. Jeg har ikke sjekket bussrutene, men de kjører vel lørdagsrute for tiden og da kan det bli utfordrende med kollektivtransport også.
 
Samme på St. Olavs også. Kjenner jeg gruer meg litt, for jeg fikk ikke ultralyd-time på St. Olavs i Trondheim, som er det nærmeste sykehuset, men på Orkanger. Er en liten kjøretur på 30-40 min, og pga korona og stengte barnehager kommer ikke mannen til å bli med. Har ingen grunn til å forvente dårlige nyheter, men kjenner at jeg har lite lyst til å sitte i Orkanger alene hvis det skulle vise seg å være noe galt. Blir en lang kjøretur hjem. Men forhåpentligvis går det helt fint!
Så rart at du fikk på Orkanger? Jeg var der på oul i forrige svangerskap - det er nærmeste sykehus for meg - men denne gangen har jeg fått time i Trondheim.
 
Samme på St. Olavs også. Kjenner jeg gruer meg litt, for jeg fikk ikke ultralyd-time på St. Olavs i Trondheim, som er det nærmeste sykehuset, men på Orkanger. Er en liten kjøretur på 30-40 min, og pga korona og stengte barnehager kommer ikke mannen til å bli med. Har ingen grunn til å forvente dårlige nyheter, men kjenner at jeg har lite lyst til å sitte i Orkanger alene hvis det skulle vise seg å være noe galt. Blir en lang kjøretur hjem. Men forhåpentligvis går det helt fint!

Jeg fikk nettopp SMS fra helsenorge om at timen min er endret. Kanskje det er endringen da, at det er i Orkanger i stedet :nailbiting::hilarious: Herrigud. Får ikke logga inn og sjekka, for innlogginga til helsenorge har litt problemer :wacky:
 
Åh, der! Fikk logga inn. «Tjenesten er ikke tilgjengelig. Vennligst prøv igjen senere». Venter to sekunder. Sånn da har jeg venta litt, så da prøver jeg igjen :hilarious: Ikke mye tålmodighet her i gården :hilarious: Gikk på 8ende forsøket :D

Har fortsatt time på st. Olavs, men blitt flyttet tre dager frem, så da er jeg 19+5 i stedet for 20+1 på oul :) Det var flaks. Jeg har ikke ringt og klaga på det, men de har kanskje oppdaget det selv ved en tilfeldighet. Tas i mot med stor takk de tre dagene :happy::happy:

Pappaen får sikkert ikke være med, men det hadde ikke gått uansett siden lillegutt nok uansett er hjemme fra bhg fortsatt da.
 
Noen som vet om det er sånn på Sykehuset i Vestfold, Tønsberg?
 
Samme på St. Olavs også. Kjenner jeg gruer meg litt, for jeg fikk ikke ultralyd-time på St. Olavs i Trondheim, som er det nærmeste sykehuset, men på Orkanger. Er en liten kjøretur på 30-40 min, og pga korona og stengte barnehager kommer ikke mannen til å bli med. Har ingen grunn til å forvente dårlige nyheter, men kjenner at jeg har lite lyst til å sitte i Orkanger alene hvis det skulle vise seg å være noe galt. Blir en lang kjøretur hjem. Men forhåpentligvis går det helt fint!

Fikk time på orkanger her også. Jeg må først busse 2-3 timer til Trondheim for så å finne buss å komme meg til Orkanger å samma turen hjem. Liker ikke å kjøre slik selv så når sambo ikke kan bli med så blir det nok buss. Skikkelig tungvindt men skjønner de bare må.
 
Back
Topp