Utstyrslister

Tussi20

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Junispirene24❤️
Noen som har tips til gode utstyrslister? Er førstegangs så er så usikker på hva vi bør ha og hvor mye av klær osv. :happy:
 
Jeg har tatt utgangspunkt i barnas hus sin utstyrsliste, samt forhørt met rundt med venner. De kommer med anbefalinger, men jeg vurderer selv om det er nødvendig eller ikke for oss. +Lagt til noe ekstra.
 
Jeg har tatt utgangspunkt i barnas hus sin utstyrsliste, samt forhørt met rundt med venner. De kommer med anbefalinger, men jeg vurderer selv om det er nødvendig eller ikke for oss. +Lagt til noe ekstra.

Takk for tips! Skal sjekke ut den. :happy:
 
Sniker
Hva du trenger kommer veldig an på hvor mye du vasker klær, hvor god tilgang til butikk/hvor mye du vil handle og på hvor varm baby er.
Sånn ca det vi brukte/syntes var snedig på starten (tilpasset rundt august):

8-9 omslagsbodyer, vi vasker ikke maasse klær og det kan plutselig gå 3-4 skift på en dag :wideyed: Jeg likte omslagsbodyer da du slapp over hodet de første månedene.
8-9 bukser/strømpebukser, snedig å ha litt av hver da strømpebukser sitter godt på noen mens bare glir opp på andre
2-3 par sokker
2-3 pysjamaser
1-2 gensere (i tilfelle kald baby)
1-2 luer
1-2 litt tykkere dress/ulldress/varme klær til bruk i bilstol og ute
2-3 gulpesmekker (vet aldri, men lurt å ha)
3-5 gulpekluter, snedig både i seng som "pute", til gulping og til mor under amming ved mye lekkasje på andre pupp, men ikke kjøp for mange på starten.
Et par pledd/helsetepper til baby, ofte blir det for varmt med dyne men kaldt uten noe både til dupp på brystet og ved varme sommerdager/netter.

Dette ville jeg var must have for oss på starten blant klær/stoff til baby.

Ellers:
En god krem, vi brukte bepanthen
Febertermometer
Paracet i tilfelle, snedig å ha liggende
Noen vil også ha saltvann og nesesuger
Ammeinnlegg
Noe til å ha på såre pupper om amming
Flere store bind (veldig kjedelig å gå tom)

Opplevde at utstyrslister ofte listet opp mye mer enn hva vi egentlig trengte, værtfall de første månedene, men alt etter smak og behag og hvordan du ser for deg tilværelsen med farting osv.
 
Sniker
Hva du trenger kommer veldig an på hvor mye du vasker klær, hvor god tilgang til butikk/hvor mye du vil handle og på hvor varm baby er.
Sånn ca det vi brukte/syntes var snedig på starten (tilpasset rundt august):

8-9 omslagsbodyer, vi vasker ikke maasse klær og det kan plutselig gå 3-4 skift på en dag :wideyed: Jeg likte omslagsbodyer da du slapp over hodet de første månedene.
8-9 bukser/strømpebukser, snedig å ha litt av hver da strømpebukser sitter godt på noen mens bare glir opp på andre
2-3 par sokker
1-2 gensere (i tilfelle kald baby)
1-2 luer
1-2 litt tykkere dress/ulldress/varme klær til bruk i bilstol og ute
2-3 gulpesmekker (vet aldri, men lurt å ha)
3-5 gulpekluter, snedig både i seng som "pute", til gulping og til mor under amming ved mye lekkasje på andre pupp, men ikke kjøp for mange på starten.
Et par pledd/helsetepper til baby, ofte blir det for varmt med dyne men kaldt uten noe både til dupp på brystet og ved varme sommerdager/netter.

Dette ville jeg var must have for oss på starten blant klær/stoff til baby.

Ellers:
En god krem, vi brukte bepanthen
Febertermometer
Paracet i tilfelle, snedig å ha liggende
Noen vil også ha saltvann og nesesuger
Ammeinnlegg
Noe til å ha på såre pupper om amming
Flere store bind (veldig kjedelig å gå tom)

Opplevde at utstyrslister ofte listet opp mye mer enn hva vi egentlig trengte, værtfall de første månedene, men alt etter smak og behag og hvordan du ser for deg tilværelsen med farting osv.

Tusen takk for en god liste! Denne skal jeg bruke! :joyful: Vi vasker nok ikke sånn kjempe mye klær, så bør ha til noen skift ja :hilarious:
 
Tusen takk for en god liste! Denne skal jeg bruke! :joyful: Vi vasker nok ikke sånn kjempe mye klær, så bør ha til noen skift ja :hilarious:

Ofte blir det også vasket enda mindre den første tiden, og kjedelig å må stresse med syntes jeg, så heller litt for mange enn for få :rolleyes:
Men ville kjøpt dette i 56 så heller noen få i mindre i tilfelle og supplere der, om ikke babyen blir veldig liten og smal takler de løse klær og mye kan brettes opp :)
Ellers sier andre småting litt seg selv, vil dere gjøre bleieskift med vann/olje trengs det kanskje flere kluter eller tørrservietter eller så våtservietter. Q-tips til baby selges på apotek/butikk, men tror også du får med i noen gratispakker til stell av navle og ører. Jeg bet mye neglene på starten, ellers kan det være lurt med saks med butt ende til neglestell. Babyolje var også med i gratispakke før, kan brukes i bad (trengs ikke da) eller koselig å smøre inn baby/massere etterpå.
Du får ofte masse forskjellige produkt fra gratispakkene, så lurt å vente med småting til etter du ha hentet disse
 
Ofte blir det også vasket enda mindre den første tiden, og kjedelig å må stresse med syntes jeg, så heller litt for mange enn for få :rolleyes:
Men ville kjøpt dette i 56 så heller noen få i mindre i tilfelle og supplere der, om ikke babyen blir veldig liten og smal takler de løse klær og mye kan brettes opp :)
Ellers sier andre småting litt seg selv, vil dere gjøre bleieskift med vann/olje trengs det kanskje flere kluter eller tørrservietter eller så våtservietter. Q-tips til baby selges på apotek/butikk, men tror også du får med i noen gratispakker til stell av navle og ører. Jeg bet mye neglene på starten, ellers kan det være lurt med saks med butt ende til neglestell. Babyolje var også med i gratispakke før, kan brukes i bad (trengs ikke da) eller koselig å smøre inn baby/massere etterpå.
Du får ofte masse forskjellige produkt fra gratispakkene, så lurt å vente med småting til etter du ha hentet disse

Ja, har kjøpt et par nyfødtpakker med klær brukt, og det var mest 56, så tenker at om hun trenger mer av 50 så får vi heller kjøpe litt etter fødselen. Jeg brukte 50 en god stund når jeg ble født så er ikke utenklig at vi trenger litt mer av det. Og det er jo sant som du sier, man kan jo bare brette opp litt.
Ja, kommer nok til å se på babypakkene før sånt blir kjøpt ja. Også tenker jeg at det er ting som kanskje blir siste innkjøp før termin. :happy:
Tusen takk for gode tips! :love017
 
Et tips: du trenger ikke å ha ALT innkjøpt til baby kommer :) Mye kan bestilles på nett og kommer rimelig fort hvis du ser det er behov for det :)
 
Hva en trenger/føler en trenger varierer nok veldig fra person til person. Spesielt når det kommer til utstyr. Dessuten er det ikke alle babyer som vil bruke alt, f.eks noen barn nekter vippestol mens andre barn er "avhengig" av den.

Til neste vil jeg ha
*bæresjal (fant ut alt for seint at det er utrolig praktisk når man har en klistremerke-baby)
*naturebond silikonpumpe (virker veldig kjekk)
*vogn (har allerede)
*bedside crib (har allerede)
*dagseng eller babynest
*spilleliste med White noise klar på telefonen :hilarious:
*ammekurv med "alt jeg trenger" oppi (snacks, drikke, headsett, nettbrett, ammeinnlegg, salver, melkeoppsamler osv) så det skal føles litt bedre å være ammefast i sofaen.
*kremer til såre rumper, såre nipler osv
*termometer til badevann og til baby
* neglesaks (de vokser så sykt fort)
*nedkjølingsbind til etter fødsel (ikke et must, men kjekt i en del tilfeller)
*store bind til meg
*stellebord/matte og stellesaker (kremer, pudder, kluter/Servietter, bleier).

Har en mye lenger liste i hodet, men den inneholder veldig mye som er lagt til kun etter erfaring med førstemann, eller som er ting vi allerede har som er kjekt men ikke nødvendig. Og som det blir nevnt over her så trenger ikke alt stå klart til babyen kommer.

I tillegg er jeg enig i kleslisten som er over her (jeg har allerede alt for mye klær etter førstemann).
 
Back
Topp