Hvordan er underlivet etter fødsel?

Frumommy

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2018
Hei,

3 uker siden fødsel. Måtte sy en del, fikk forstoppelse, hemorider og for en uke siden fikk jeg urinveisinfeksjon. Første tiden tisset jeg på meg uten styring. Alt har blitt bedre, men føler fortsatt "nedpress" og skvetter litt av og til. Føler jeg ikke har kontroll.

Vet det er viktig med knipeøvelser. Prøver å være flink, men i disse dager med en 2 åring hjemme + baby blir det lite tid/prioritert. Leste om prolaps i går at det var 1/3 kvinner som fikk det. Synest det hørtes mye ut. Noen som sliter eller har tips/råd? Tenker jeg skal ta en privat time med gynekolog etter 6 ukers kontrollen.
 
Etter at jeg fødte førstemann opplevde jeg akkurat det samme som du beskriver. Hos meg ble det gradvis bedre uke for uke og etter en stund (kanskje 4-5 mnd) hadde jeg ikke noen plager i det hele tatt.
Nå som jeg har født andremann har jeg faktisk mye mer kontroll enn første gangen og har ikke slitt noe særlig med lekkasje.
 
Jeg følte det samme som deg med førstemann. Det gikk heldigvis gradvis bedre og etter noen måneder følte jeg meg helt fin igjen. Denne gangen var det bare et par pyntesting, så har hverken hatt lekkasjer eller mangel på kontroll denne gangen. Selv om en skulle tro at systemet var «slappere» denne gang enn sist.
 
Underlivet mitt kjennes normalt ut, og lekker ikke med mindre jeg trener litt hardt. Merker derimot st bekkenbunnsmusklaturen er svakere enn hva den har vært. Jeg gjør derfor knipeøvelser så ofte jeg kommer på det, også har jeg investert i vaginakuler som jeg skal trene opp musklaturen med. Så langt klarer jeg ikke noe mye mer enn fem minutter med kula, men det er en start.
 
Har ikke hatt problemer med skvetting, men jeg begynte nesten å tisse før jeg fikk satt meg pp toalettet.. det har blitt bedre, men det er fortsatt slik at når jeg tisser, klarer jeg ikke knipe av strålen umiddelbart.. det tar litt tid før det skjer.. Ble klippet og revnet, og sliter med smerter og at det ikke har grodd som det skal.. ble henvist til sykehuset etter 6ukers kontrollen.. men det tar nok tid å få hjelp nå
 
Hadde problemer med skvettingen etter sist fødsel og da sluttet det når hormonene var ute av kroppen. Men null problem nå. Sydd og litt sånt, men nå 8 uker etter virker ting tilbake til normalt, men ja går på piller mot hemoroider, samme som sist. Og nå får vi jo ikke 6 ukers kontrollen før alt dette er over, men vil selv til priv gyn for å sjekke om alt er bra. Stusser litt over ting, men det «fungerer» normalt og null smerter så håper alt er bra.
 
Hadde problemer med skvettingen etter sist fødsel og da sluttet det når hormonene var ute av kroppen. Men null problem nå. Sydd og litt sånt, men nå 8 uker etter virker ting tilbake til normalt, men ja går på piller mot hemoroider, samme som sist. Og nå får vi jo ikke 6 ukers kontrollen før alt dette er over, men vil selv til priv gyn for å sjekke om alt er bra. Stusser litt over ting, men det «fungerer» normalt og null smerter så håper alt er bra.
Var hos privat gyn i dag, var veldig greit å få sjekket om alt sto bra til:p alt var tipp topp og jeg fikk også satt inn spiral. Lille er 7 uker på torsdag :p
 
Var hos privat gyn i dag, var veldig greit å få sjekket om alt sto bra til:p alt var tipp topp og jeg fikk også satt inn spiral. Lille er 7 uker på torsdag :p
Så bra, jeg vurderer selv p bestille time bare for få ro med at alt er bra. Skal sjekke hvem som er åpen rundt her.
 
Nå kjennes det greit ut. Ble klippet og revnet litt. 10 uker siden fødsel i dag.
 
Back
Topp