Juleferie eller bli hjemme?

forumNoob

Betatt av forumet
Hei dere! Vi får jo på mange måter verdens fineste førjulsgave i år :) Hvor mange uker vil deres minste være til jul i år? Vår vil være omtrent 4 uker på julaften, gitt at termin stemmer.

Har dere tenkt noe på det praktiske rundt julefeiring/ferie? Tenker da både på eventuelle reiser og hvordan man velger å tilbringe jula :rendeer:santa

Selv bruker jeg og samboer å reise "hjem" hver jul, altså til våre foreldre. Det krever at vi reiser med fly (inkludert noen mellomlandinger) for å komme oss dit, og siden det er ganske dyrt å reise bruker vi vanligvis å bli der et par uker. I år jeg veldig usikker på hvordan dette blir, og om det i det hele tatt er forsvarlig med en så liten baby (og selv som nybakt mor med de følger som kan komme). I tillegg er jeg litt usikker på hvor komfortabel jeg er med å bo hjemme hos andre over så lang tid like etter at vi har fått vårt første barn. Jeg vet at familie ville gjort alt for å gjøre det best/enklest mulig for oss, men jeg liker liksom å klare meg selv og finne ut av ting på egenhånd :angelic:

Noen som har tenkt på dette ennå? Eller har erfaring fra lignende situasjoner fra tidligere barn? :)

Vi har forløpig termin 28. november, og det er vel ikke uvanlig at førstefødte kommer litt på overtid også. Så tenker jula er faretruende kort tid etter potensiell fødsel.
 
Hei dere! Vi får jo på mange måter verdens fineste førjulsgave i år :) Hvor mange uker vil deres minste være til jul i år? Vår vil være omtrent 4 uker på julaften, gitt at termin stemmer.

Har dere tenkt noe på det praktiske rundt julefeiring/ferie? Tenker da både på eventuelle reiser og hvordan man velger å tilbringe jula :rendeer:santa

Selv bruker jeg og samboer å reise "hjem" hver jul, altså til våre foreldre. Det krever at vi reiser med fly (inkludert noen mellomlandinger) for å komme oss dit, og siden det er ganske dyrt å reise bruker vi vanligvis å bli der et par uker. I år jeg veldig usikker på hvordan dette blir, og om det i det hele tatt er forsvarlig med en så liten baby (og selv som nybakt mor med de følger som kan komme). I tillegg er jeg litt usikker på hvor komfortabel jeg er med å bo hjemme hos andre over så lang tid like etter at vi har fått vårt første barn. Jeg vet at familie ville gjort alt for å gjøre det best/enklest mulig for oss, men jeg liker liksom å klare meg selv og finne ut av ting på egenhånd :angelic:

Noen som har tenkt på dette ennå? Eller har erfaring fra lignende situasjoner fra tidligere barn? :)

Vi har forløpig termin 28. november, og det er vel ikke uvanlig at førstefødte kommer litt på overtid også. Så tenker jula er faretruende kort tid etter potensiell fødsel.

Vanskelig å si hvordan verden ser ut i desember, synes jeg, og ikke noe vi har diskutert ennå, men tror vi belager oss på jul hjemme hos oss selv. Min familie bor nærme, hans langt unna, så enklere sånn sett, trenger ikke velge bort familie helt. Det er i hvert fall ikke aktuelt å dra til svigers med fly så fort etterpå :)
 
Vi feirer alltid hjemme.. ingen forskjell der :)
 
Min lille er 8 uker hvis det blir som planlagt! Og vi bor nære begge våre foreldre, men vil nok feire hos svigers som bor rett nedenfor vårt hus. Tenker helt praktisk er det veldig greit å kunne gå hjem tidlig og bare være der en liten stund hvis vi ønsker det.

For din del kan det jo være en idé å invitere noen på feiring hjemme hos deg selv kanskje. 4 uker er jo fortsatt ganske smått og samtidig vet du ikke hvilken form du selv eller barnet ditt vil være i til denne tid :angelic:
 
Julen med førstemann, han var da ca 2 mnd., feiret vi hjemme kun oss tre. Var en deilig og avslappende jul, helt på våre premisser og uten hensyn til noen andre. Vil nok gjøre akkurat det samme julen som kommer nå.
Både hos min familie og hos svigerfamilien er det forhold som gjør at det blir for kaotisk/lite tilpasset små barn til at jeg hadde orket feiring med en nyfødt. Hadde heller ikke orket gjester.

Forventer at folk forstår dette og har ikke dårlig samvittighet overfor besteforeldre eller annen familie :)
 
Vanskelig å si hvordan verden ser ut i desember, synes jeg, og ikke noe vi har diskutert ennå, men tror vi belager oss på jul hjemme hos oss selv. Min familie bor nærme, hans langt unna, så enklere sånn sett, trenger ikke velge bort familie helt. Det er i hvert fall ikke aktuelt å dra til svigers med fly så fort etterpå :)
Enig, er egentlig helt umulig å vite. Og vi må bestille flybilletter tidlig om vi skal dra, for det blir fort veldig dyrt. Så tviler vel egentlig på at vi blir å gjøre det. Så fint at dere har noe familie litt nærmere da :)
 
Min lille er 8 uker hvis det blir som planlagt! Og vi bor nære begge våre foreldre, men vil nok feire hos svigers som bor rett nedenfor vårt hus. Tenker helt praktisk er det veldig greit å kunne gå hjem tidlig og bare være der en liten stund hvis vi ønsker det.

For din del kan det jo være en idé å invitere noen på feiring hjemme hos deg selv kanskje. 4 uker er jo fortsatt ganske smått og samtidig vet du ikke hvilken form du selv eller barnet ditt vil være i til denne tid :angelic:

Det hadde vært perfekt ja. Skulle veldig gjerne hatt familien litt nærmer! Vi har dessverre liten omgangskrets her vi bor nå, og de få vi er helt nære reiser selv bort i juletida. Så eventuelle besøk måtte vært tilreisende familie, og tror kanksje jeg i alle fall ikke orker å ha noen på lengre overnattingsbesøk her :sorry: Men det kan jo være godt også da, man trenger kanskje mye tid for seg selv og den lille familien sin i ei sånn tid :Heartred skulle bare gjerne hatt muligheten til å treffes litt nå og da, for å få den fine julestemninga
 
Julen med førstemann, han var da ca 2 mnd., feiret vi hjemme kun oss tre. Var en deilig og avslappende jul, helt på våre premisser og uten hensyn til noen andre. Vil nok gjøre akkurat det samme julen som kommer nå.
Både hos min familie og hos svigerfamilien er det forhold som gjør at det blir for kaotisk/lite tilpasset små barn til at jeg hadde orket feiring med en nyfødt. Hadde heller ikke orket gjester.

Forventer at folk forstår dette og har ikke dårlig samvittighet overfor besteforeldre eller annen familie :)

Det er gode poeng, er nok veldig godt å bare kunne gjøre alt helt uavhengig av alle andre. Tror familiene våre vil være veldig forståelsesfulle om ikke vi kommer dit, men er litt småbekymra for at kanskje svigers kan finne på å invitere seg selv hit i stedet for da :eek: Min egen familie er jeg ikke redd for å snakke rett ut til, men litt vanskeligere på samboers side.
 
Vi skal absolutt være hjemme i år :) feiret jul hos foreldrene mine i fjor med en datter på 6 mnd, og syntes til og med at det ble litt styrete.. Liker godt å være hjemme og ha rutiner - så får heller svigermor komme en tur til oss i år. Hun kan heldigvis kjøre hjem når vi sier i fra :)
 
I utgangspunktet så skal vi ha flyttet inn i nytt hus innen jul, og kjæresten har allerede invitert hele storfamilien på julaften hos oss:smiley-ashamed004 spørs om det blir noe av nå ja... nå er jeg egentlig mest spent på om huset blir ferdig før jeg føder eller om vi er midt i et kaos i nov/des:nailbiting:
 
Jeg har termin imellom 26 november og 2 desember tror jeg, haha, men vi bor heldigvis nærme foreldre men vi blir å dra til mammaen min 23 desember for da har hun bursdag og evt bli der til 1 juledag. Jeg vet jeg nesten ikke vil få tid med min bebbis når vi først er der og det er jo kjempe deilig og vite. Men da har vi ca tre dager med nybakte besteforeldre og tante + nybakt oldefar.
 
Vi skal være hjemme i jula. Har vært hjemme i jula helt fra vi fikk førstemann. Synes det er så deilig at jeg ikke klarer å se for meg å være noe annet sted med det første :p Skjønner det er annerledes når man ikke har familien i nærheten osv. Men jeg ville heller hatt besøk enn å dra bort på besøk tror jeg. Min vil være 5 uker hvis han kommer til termin :)
 
Vi bor nære begges familier, og har brukt å feire annenhvert år med min og hans. Jeg har termin samtidig som deg, og tenker at i år blir nok første året vi feirer julaften hjemme som en nybakt familie på fire :)

Hadde aldri i verden orket å overnatte borte når eldstemann var 4 uker gammel, da hadde jeg mer enn nok med meg selv og baby! :p
 
Her blir det første jul hjemme. Lille blubb vil være 8-6 uker etter som og vi orker nok ikke kjøre verken til mine eller hans foreldre, litt langt med 6 timer i bil og bitteliten blubb!
 
Minstemor er født 24.11 og vi reiste til svigers og feiret jul og nyttår det året. Var hjemme et par dager i romjulen bare. Hadde ca 2,5 time kjøretid. Ville ikke planlagt noe før baby er kommet og dere ser hvordan det går! Har god tid til å se det an når baby er født :happy:
 
Første ungen vår var 2 uker gammel i jula. Det tok oss bare to timer å kjøre til svigers, så vi var der. Var innom mine foreldre 3 timer unna også før dette. Denne gangen skal vi også feire hos svigers. Har annenhver hos mine foreldre/hans foreldre enn så lenge.

Men tror ikke jeg hadde tatt fly med så liten baby.. for min del har jeg tilbragt minimum annenhver helg, og over lengte tid med svigers uten problem. Så det å være der et par uker hadde ikke vært et problem for meg.. men man vet aldri hvordan ting er etter fødsel.. ammeproblemer, kolikk, sliten osv. Så hadde jeg vært dere tror jeg at jeg ville vært hjemme dere tre:Heartred
 
Sniker
Dette er vanskelig å se for seg på forhånd, i utgangspunktet er det ikke ett problem å reise, men man må se an formen selv tenker jeg
 
Vi feirer jul hos oss, så får de som vil komme hit og være med på feiringa. I år tenker jeg at vi inviterer besteforeldrene litt tidligere enn normalt, så jeg kan enten få hjelp til barnepass eller til å lage maten til julemiddagen. Jeg hadde nok ikke flydd med en liten på 4 uker selv, i tillegg fødte jeg prematurt forrige gang så jeg ser jo for meg potensiell barseltid med et par ukers opphold på nyfødtintensiv først og så hjem og komme litt i rutiner.
 
I utgangspunktet så skal vi ha flyttet inn i nytt hus innen jul, og kjæresten har allerede invitert hele storfamilien på julaften hos oss:smiley-ashamed004 spørs om det blir noe av nå ja... nå er jeg egentlig mest spent på om huset blir ferdig før jeg føder eller om vi er midt i et kaos i nov/des:nailbiting:
Oj, ekstra spennende! Håper dere blir (omtrent) ferdige innen november :joyful:
 
Minstemor er født 24.11 og vi reiste til svigers og feiret jul og nyttår det året. Var hjemme et par dager i romjulen bare. Hadde ca 2,5 time kjøretid. Ville ikke planlagt noe før baby er kommet og dere ser hvordan det går! Har god tid til å se det an når baby er født :happy:
Er den planleggingen som er deler av problemet, for vi må kjøpe flybilletter veldig tidlig hvis det ikke skal koste oss en formue. Tror kanskje vi bare må la det ligge :p
 
Back
Topp