Pålegg til baby

Smør, bar skalk, leverpostei, prim, most banan, makrell på tube, polarkaviar ( den inneholder gode mengder omega 3).... Det meste er bare tynt lag da, spesielt der det er salt. :)
 
Til nå har han bare fått smakt på brødskive uten noe, men tenker å ta på leverpostei etterhvert, vi holder oss unna smør, smørost, osv til rundt 10 mnd, selv om det er små mengder :)
 
jeg prøver å ikke gi salt så lager mye vegetarpålegg og nøttepålegg.
Skjønner at det kan være litt avansert, litt enkle varianter er:

- Nøttepålegg uten salt finnes i velassorterte matbutikker og helsekost
- Most egg sammen med most avokado
- moste middagsrester (eks fisk/kjøtt med litt grønnsaker er supert pålegg)
 
Brødskive? Trodde det var alt for tidlig. Hvordan går dere frem her?
 
Brødskive? Trodde det var alt for tidlig. Hvordan går dere frem her?
sniker: Min fikk brødskive for første gang idag :p 5 mnd og 1 uke xD Han likte det mye bedre enn den hersens grøten
 
sniker: Min fikk brødskive for første gang idag :p 5 mnd og 1 uke xD Han likte det mye bedre enn den hersens grøten
Ga du i små biter da eller? Lille kan jo ikke tygge en gang og klarer heller ikke å sitte oppreist i stol. Å hun er snart 7mnd. Så føles liksom det er for tidlig.
 
Ga du i små biter da eller? Lille kan jo ikke tygge en gang og klarer heller ikke å sitte oppreist i stol. Å hun er snart 7mnd. Så føles liksom det er for tidlig.
Ja, små biter. Og han tygger godt på gommene sine. Men min sitter oppreist i tripp-trapp uten større problem
 
Ja, små biter. Og han tygger godt på gommene sine. Men min sitter oppreist i tripp-trapp uten større problem
Lille hadde for stramt tungeband til nylig. Muligens enda litt for stramt. Så hun sutte på alt enda. Tatt litt tid å lære seg dette når tunga ikke fungerer. I tillegg var hun sen i utviklingen pga favorittside. Så sitter dårlig i stol. Så sjønner jo at man må bare ha tålmodighet. Blir nok brødskive med leverpostei litt etterhvert tenker jeg :)
 
Ga du i små biter da eller? Lille kan jo ikke tygge en gang og klarer heller ikke å sitte oppreist i stol. Å hun er snart 7mnd. Så føles liksom det er for tidlig.

Vi har gitt han en skive som han smaker og tygger på selv. (Vi gir mat i stokke babyseat. Med eldste gav vi i mat mens hun satt i vippestol til hun hadde lært seg å sette seg opp selv.)
 
Brødskive? Trodde det var alt for tidlig. Hvordan går dere frem her?
Varierer fra barn til barn. Noen spiser skive ved 6 mnd, andre er eldre før de får i seg en skive.
Mi nr2 fikk en halv skive m/skorpe i hånden fra hun var 6 mnd. Hun hadde da et par tenner, og mestret skiven veldig greit. Hun nektet grøt.

Har nå to stk på straks 7 mnd og de er ikke i nærheten av å få til å spise skive. (gav de en skorpe å tygge på - funket dårlig). Ingen tenner har de heller. Så her blir det grøt og mos en stund til.
 
Varierer fra barn til barn. Noen spiser skive ved 6 mnd, andre er eldre før de får i seg en skive.
Mi nr2 fikk en halv skive m/skorpe i hånden fra hun var 6 mnd. Hun hadde da et par tenner, og mestret skiven veldig greit. Hun nektet grøt.

Har nå to stk på straks 7 mnd og de er ikke i nærheten av å få til å spise skive. (gav de en skorpe å tygge på - funket dårlig). Ingen tenner har de heller. Så her blir det grøt og mos en stund til.
Ja. Sant. Gir mye mening det :)
 
Ga du i små biter da eller? Lille kan jo ikke tygge en gang og klarer heller ikke å sitte oppreist i stol. Å hun er snart 7mnd. Så føles liksom det er for tidlig.

jeg gir 1/4 skive som hun holder selv og tar biter av. Med nr 1 gav jeg små biter, men så fant jeg ut at de klarer det helt fint selv (og mindre sjanse for at de setter i halsen når de styrer selv) så nr 2 og 3 har fått styre selv når de har klart å holde på skiven. Mine har spist brød fra de har vært 5 mnd.
Gommene tygger godt.
 
Back
Topp