Forvirrende graviditet

Anabell

Andre møte med forumet
Okei, dette er et enormt forvirrende tid syntes jeg.
Jeg er 29 år, mamma til en fantastisk gutt på 6 år, og plutselig sitter jeg med en positiv test i hånden.
Jeg blir super glad, men overrasket fordi vi har gått i 2 år uten å bli gravid, men ikke akkuratt prøvd, men heller ikke brukt noe prevansjon, i TO år!
så jeg hadde gidd opp hele svangerskapet. Men så satt vi der, gravid.
Glad og fornøyd, helt til en uke siden, da jeg fikk smerter og begynte å blø.
Javell, surt og trist, men SA. Gikk til legen for å få det bekreftet.

Men, tre blodprøver etter og to utvendige ultralyder der legen ikke finner noe liv får jeg beskjed at hcg nivået stiger!
"foreløpig å oppfatte som intakt svangerskap, svært tidlig fase" sto det på meldingen fra legen min.
Men hvordan i all verden går det an?! Jeg skulle vært uke 8 nå! og vi har ikke så imponerende sexliv at jeg har klart og mistet, å blitt gravid på nytt uten å ha merket det!
Jeg vet jo at jeg har mistet, og har hatt noen forferdelige tunge dager med mange tårer for dette. Klarer ikke å tro at jeg er gravid, og kan ikke knytte meg til det, men er jo umulig å ikke få håp om det når en får den beskjeden fra legen.

Beklager langt innlegg, men måtte lufte meg litt. Noen som har erfaring med lignende situasjoner?
 
Jeg ble nettopp operert for et svangerskap utenfor livmor, og det startet nøyaktig slik. Hos meg gikk det så langt at både eggstokk og eggleder ble ødelagt dessverre.
 
Jeg ble nettopp operert for et svangerskap utenfor livmor, og det startet nøyaktig slik. Hos meg gikk det så langt at både eggstokk og eggleder ble ødelagt dessverre.

Ja, det er jeg jo såklart redd for, men jeg og legen pratet om det, så hun er heldigvis obs på det. Jeg har fått klar beskjed om å gi beskjed hvis jeg kjenner på symptomer på det, så får se hva som skjer videre.
Utrolig leit å høre at det gikk så alvorlig galt hos deg. Håper det ikke er tilfelle her. Takk for svar! :)
 
Ja, det er jeg jo såklart redd for, men jeg og legen pratet om det, så hun er heldigvis obs på det. Jeg har fått klar beskjed om å gi beskjed hvis jeg kjenner på symptomer på det, så får se hva som skjer videre.
Utrolig leit å høre at det gikk så alvorlig galt hos deg. Håper det ikke er tilfelle her. Takk for svar! :)

når ble ul tatt? Utvendig kan det jo være vanskelig å finne noe tidlig så d burde jo ha vært tatt innvendig ul tenker jeg. Og hvordan steg HCG i begynnelsen ?

har selv 4 sa og 1 exu bak meg så litt erfaring! Hadde også blødning i dette svangerskapet - men for første gang gikk det bra tross blødningen!

viktig å huske at man ikke nødvendigvis har symptomer på uten livmor, så litt skummelt å «bare» være obs på symptomer også
 
når ble ul tatt? Utvendig kan det jo være vanskelig å finne noe tidlig så d burde jo ha vært tatt innvendig ul tenker jeg. Og hvordan steg HCG i begynnelsen ?

har selv 4 sa og 1 exu bak meg så litt erfaring! Hadde også blødning i dette svangerskapet - men for første gang gikk det bra tross blødningen!

viktig å huske at man ikke nødvendigvis har symptomer på uten livmor, så litt skummelt å «bare» være obs på symptomer også

Ul ble tatt for en uke siden (det jeg rekner som å være uke 7) og en i går, (7+6). Legen snakket om å sende henvisning videre hvis blod målingene fortsatt steg, men ikke fått noe enda.
Selv aner jeg ikke hva jeg skal gjøre.
 
Ul ble tatt for en uke siden (det jeg rekner som å være uke 7) og en i går, (7+6). Legen snakket om å sende henvisning videre hvis blod målingene fortsatt steg, men ikke fått noe enda.
Selv aner jeg ikke hva jeg skal gjøre.

hvilke symptomer har du fått beskjed om å Være obs på? Og hvordan var den blødningen du hadde som gjorde at du mente du hadde en SA?
 
Ja, det er jeg jo såklart redd for, men jeg og legen pratet om det, så hun er heldigvis obs på det. Jeg har fått klar beskjed om å gi beskjed hvis jeg kjenner på symptomer på det, så får se hva som skjer videre.
Utrolig leit å høre at det gikk så alvorlig galt hos deg. Håper det ikke er tilfelle her. Takk for svar! :)

Jeg hadde dessverre ingen symptomer før det hadde gått altfor langt. Kun blødninger som jeg tolket som SA, og tester som aldri ble negative i etterkant. Smerter hadde jeg ikke før det hadde gått 12 uker siden siste mens.
 
hvilke symptomer har du fått beskjed om å Være obs på? Og hvordan var den blødningen du hadde som gjorde at du mente du hadde en SA?

Hadde type menssmerter i mage og rygg, og mild blødning men med litt tja klumper (beklager detaljer)
Fikk beskjed om å gi beskjed med en gang hvis jeg får smerter i magen.
Nå er alt normalt i igjen. Ingen blødning, litt kvalme, ømme bryst og stigning i hcg nivå.
Grunnen til at legen mener jeg ikke er så langt på vei er pga hcg nivåe blir målt til et svangerskap som er kortere på vei en jeg anntar.
Så kan jo såklart være jeg ikke er så langt på vei som jeg tror, men føles det er rart når jeg tok første positive test 29 februar, 4 dager over tiden. Så 3 mars cb digital der det sto 3-4 uker.
 
Hadde type menssmerter i mage og rygg, og mild blødning men med litt tja klumper (beklager detaljer)
Fikk beskjed om å gi beskjed med en gang hvis jeg får smerter i magen.
Nå er alt normalt i igjen. Ingen blødning, litt kvalme, ømme bryst og stigning i hcg nivå.
Grunnen til at legen mener jeg ikke er så langt på vei er pga hcg nivåe blir målt til et svangerskap som er kortere på vei en jeg anntar.
Så kan jo såklart være jeg ikke er så langt på vei som jeg tror, men føles det er rart når jeg tok første positive test 29 februar, 4 dager over tiden. Så 3 mars cb digital der det sto 3-4 uker.

Just keep in mind at et svangerskap utenfor livmor også fører til stigning i hcg, men ofte ikke like fort som i et normalt svangerskap. Jeg tok en blodprøve i det skulle vært uke 10/11, og den var bare på 503 - altså veldig lav til å være så langt på vei, men ganske høy tatt i betraktning at den burde vært på under 5. Tok ny blodprøve 11 dager etter, og da hadde den faktisk sunket til 240 - men da var det såpass akutt at jeg ble innlagt i påvente av operasjon.
 
Og, som overlege ved gyn på St. Olavs sa til meg for en uke siden, en ex.u finner man ikke før man bevisst leter etter det.
 
Just keep in mind at et svangerskap utenfor livmor også fører til stigning i hcg, men ofte ikke like fort som i et normalt svangerskap. Jeg tok en blodprøve i det skulle vært uke 10/11, og den var bare på 503 - altså veldig lav til å være så langt på vei, men ganske høy tatt i betraktning at den burde vært på under 5. Tok ny blodprøve 11 dager etter, og da hadde den faktisk sunket til 240 - men da var det såpass akutt at jeg ble innlagt i påvente av operasjon.

Ja, det er i tankene.
Masse tusen takk for svar!
 
Hadde type menssmerter i mage og rygg, og mild blødning men med litt tja klumper (beklager detaljer)
Fikk beskjed om å gi beskjed med en gang hvis jeg får smerter i magen.
Nå er alt normalt i igjen. Ingen blødning, litt kvalme, ømme bryst og stigning i hcg nivå.
Grunnen til at legen mener jeg ikke er så langt på vei er pga hcg nivåe blir målt til et svangerskap som er kortere på vei en jeg anntar.
Så kan jo såklart være jeg ikke er så langt på vei som jeg tror, men føles det er rart når jeg tok første positive test 29 februar, 4 dager over tiden. Så 3 mars cb digital der det sto 3-4 uker.

jeg hadde nemlig noe jeg antok var vanlig mens rundt ikm.. to uker etter fikk jeg kraftige smerter som «lettet» når det kom små blødninger..fortsatte slik noen dager og da sa legevakt at det bare var mens æ.. etter noen dager sto keg knapt på føttene og legevakt «konkluderte med SA» (først da jeg fant ut av jeg var gravid).. jeg ønsket ul da jeg sa tydelig at dette ikke var SA, men ble sendt hjem med døgndose med paralgin forte.. tok ikke noe av smertene (og jeg tar maks 1 Paracet hvis jeg er skikkelig dårlig). Morgenen etter var det inn på sykehus igjen.. de fikk ikke til å se om det var utenfor livmor siden jeg var så smertepåvirket at jeg ikke klarte å ligge ned på benken.. litt etter sprakk egglederen min.. fra de fant ut av det til jeg var nede på operasjonsstua tok det 20 min..
 
Okei. Jeg fikk mast meg til tidlig ul på sykehuset, og fikk heldigvis beskjed at det ikke er svangerskap utenfor livmor.. Det er jeg utrolig glad for.. Men ul viste tom forstersekk så har nokk vert et egg som ikke utviklet seg, hadde et fagord for det som jeg ikke husket.. Fikk med meg en haug tabletter så jeg skulle ta etter svar på ny blodprøve.
Legen på sykehuset var litt interessert i å se hva hcg nivået var nå siden jeg kun har hatt økning..

Så kom telefonen fra legen.. Enda en stigning, så ligger nå over 3000 sa hun..
Og da må jeg bare vente da, en uke til.. Så blir det ny kontroll ny ul og så får vi se..

Jeg kjenner jeg blir helt tullete av dette svangerskapet..

Går det i det hele an at jeg er 5-6 uker på vei når jeg satt med positiv test 28 februar? Opp til 3 uker mindre enn jeg trodde...

Selv er jeg helt sikker på at dette ikke går bra, men når jeg stadig får beskjed om å vente å se, får en hele vegen litt håp..
Hvor mangen ganger skal jeg måtte miste denne babyen før jeg faktisk gjør det for siste gang..

Beklager et langt innlegg, blir måtte vel bare ut med litt frustrasjon...
 
Med min første var jeg inne til ultralyd i det jeg trodde var 7+5. Så samme som deg, tom fostersekk. Var inn og ut noen ganger og de fant bønne med bankende hjerte 2 uker senere. Ble da satt til å være 7+5 og unnfangelsen ville da vært samtidig som jeg testet positivt. Håper du også får positivt svar neste gang du er inne :Heartred
 
Back
Topp