Bekymringer (kan være skremmende)

Jgri000

Glad i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Hei
Har aldri skrevet på forumet før men trenger en plass å lufte bekymringer.

Synes dette er en helt forferdelig tid å være gravid. Jeg sliter med bekymringer for MA da jeg opplevde dette i tidligere svangersap, pga dette ville jeg ikke møte jordmor/lege før jeg fikk bekreftet graviditet rundt uke 12.
Denne ultralyden bestilte jeg til 18. Mars, men ble avlyst. Nå har jeg prøvd å kontaktet jordmor for å kunne komme inn å bekreftet liv å prøve høre hjerte, men jordmødre her tar ikke inn gravide før i uke 24. Fastlegekontor har stengt og vil ikke ta inn de heller.

De prøver å begrense smitte blandt gravide da vi er i en ikke bekreftet risikogruppe sier de, men er livredd for å utvikle svangerskapsdepresjon da jeg går med så mye bekymringer rundt dette. Er livredd for å enten ikke få bekreftet en MA før ordinær ultralyd, eller værre, ikke få ultralyd så ikke få bekreftet en MA eller fosterskader før jeg må gjennom en dødfødsel eller fødsel av foster som så dør.
 
Hører til i Juli - men ønsket bare å sende deg en klem :angelic: Ikke lett å være gravid om dagen! Skulle du til offentlig gyn? kan h*n ringes? dvs er klinikken åpen? med bakgrunn av MA synes jeg du burde kunne komme inn til kjapp sjekk til å sjekke i det minste hjerteaktivitet!
Jeg er fjredegangs og livmor vokser ofte fortere da, likevel slet jordmor skikkelig med å finne hjerte på kontrol når jeg var 15+ så du ville bare bli mer fortvilet etter prøving med doppler. Mulig noen private fortsatt er oppe og kjører? det koster 1100-2000 men verdt det i min mening
 
Hører til i Juli - men ønsket bare å sende deg en klem :angelic: Ikke lett å være gravid om dagen! Skulle du til offentlig gyn? kan h*n ringes? dvs er klinikken åpen? med bakgrunn av MA synes jeg du burde kunne komme inn til kjapp sjekk til å sjekke i det minste hjerteaktivitet!
Jeg er fjredegangs og livmor vokser ofte fortere da, likevel slet jordmor skikkelig med å finne hjerte på kontrol når jeg var 15+ så du ville bare bli mer fortvilet etter prøving med doppler. Mulig noen private fortsatt er oppe og kjører? det koster 1100-2000 men verdt det i min mening

Tusen takk ❤
Skulle til privat, men de stengte og alle private i noen timers kjøretur er stengt og jordmor mente det ikke var vist å sende henvisning til offentlig en gang
Vurderer sterkt å kjøpe egen doppler, men er redd for mer kanskje unødvendig redsel hvis jeg ikke finner hjertelyd og at jeg skal bli helt avhengig av å bruke den om jeg finner, noe som mest trulig ikke er bra for foster.
Er andregangsfødende, men dette svangerskapet har utviklet seg helt ulikt det første, og mer likt det med MA, derfor blir jeg enda mer nervøs, og har veeeldig mye tid til å tenke i disse dager.
 
Tusen takk ❤
Skulle til privat, men de stengte og alle private i noen timers kjøretur er stengt og jordmor mente det ikke var vist å sende henvisning til offentlig en gang
Vurderer sterkt å kjøpe egen doppler, men er redd for mer kanskje unødvendig redsel hvis jeg ikke finner hjertelyd og at jeg skal bli helt avhengig av å bruke den om jeg finner, noe som mest trulig ikke er bra for foster.
Er andregangsfødende, men dette svangerskapet har utviklet seg helt ulikt det første, og mer likt det med MA, derfor blir jeg enda mer nervøs, og har veeeldig mye tid til å tenke i disse dager.
Vond situasjon :( er du da over 12 uker nå? eller skal være?
Jeg er fjerdegangs og har morkaka foran så bevegelser kjente jeg sent i dette svangerskapet (altid ellers kjent tidlig og hatt morkaka bak) mulig du er heldig og kjenner litt til baby snart
 
Vond situasjon :( er du da over 12 uker nå? eller skal være?
Jeg er fjerdegangs og har morkaka foran så bevegelser kjente jeg sent i dette svangerskapet (altid ellers kjent tidlig og hatt morkaka bak) mulig du er heldig og kjenner litt til baby snart

Skal være litt over uke 13, sist hadde jeg også morkake forran så fikk sent tegn til liv, håper enten jeg kjenner noe så jeg får bekreftet liv eller at kroppen rydder opp snart!

Har veldig dårlig magefølelse, men kan enten være den stemmer eller hodet lurer kroppen pga jeg må gå å undre. Må bare vente og se vil jeg tro, men er det som er så skummelt.
 
Skal være litt over uke 13, sist hadde jeg også morkake forran så fikk sent tegn til liv, håper enten jeg kjenner noe så jeg får bekreftet liv eller at kroppen rydder opp snart!

Har veldig dårlig magefølelse, men kan enten være den stemmer eller hodet lurer kroppen pga jeg må gå å undre. Må bare vente og se vil jeg tro, men er det som er så skummelt.
Krysser fingre for at alt er bra!
Det er litt tidlig men kan du evt. ordne med et glass juice med isbiter og så drikke det og legge deg flat i 30 min og sjekke om du kjenner noe?
 
Alt er nok bra❤️ jeg har opplevd 2 spontanabort og morkakeløsning.. Og går og bekymrer meg og.. Men d hjelper lite ❤️ Eg er nå 14+2, kjenner ingen ting liv ennå... Har vært kvalm frem til nå, og nå forsvant det også.. Man blir jo helt kokko disse dagene.. Både pga corona situasjonen og for det man tidligere har opplevd. Men doppler gav bare meg bekymringer sist svangerskap, da d av og til var vanskelig å finne hjertelyden pga morkaken min lå og foran og tilslutt ble Eg helt hektet... Men om du er så bekymret hadde eg ikke gitt meg med tanke på jordmor, ring dem ned, gråt om nødvendig... Så må dei vel ta deg inn... ❤️ Dette går nok bra ❤️
 
Oki, etter litt masing så fikk jeg tilbudt å måle HCG på mandag og onsdag, meen.

Jeg har både lest her og flere andre plasser at HCG synker når livmoren tar over, noe som skjer rundt 11-14. Så, er ikke måling av HCG en veldig dårlig måte å sjekke om svangerskapet utvikler seg riktig i uke 13-14? Da det både kan være økning og synking?

Hva ville dere gjort?
 
Min egen erfaring er at hcg er unøyaktig. Jeg hadde en blødning og tok hcg som visste synkende verdier, men jeg er fortsatt gravid og har sett en levende baby på ultralyd to ganger Legen min sa at hcg ikke alltid er korrekt og det er vanskelig å forklare hvorfor. Jeg tok forøvrig i uke 6 og da skal den egentlig være ganske korrekt for morkaken (ikke livmoren, den er det hele tiden) utviklet ikke og tar over for plommesekken før senere.

Jeg tror rett og slett du bare må roe ned litt og slappe av. Er det noe som tilsier at du skulle hatt en abort nå? Har det skjedd noe eller er du bare engstelig?

jeg vil sterkt fraråde og kjøpe en doppler. Det kan lett bare gjøre vondt værre (i tillegg er det stressende for fosteret og bli utsatt for den ofte, samme med ultralyd).
 
Hei
Har aldri skrevet på forumet før men trenger en plass å lufte bekymringer.

Synes dette er en helt forferdelig tid å være gravid. Jeg sliter med bekymringer for MA da jeg opplevde dette i tidligere svangersap, pga dette ville jeg ikke møte jordmor/lege før jeg fikk bekreftet graviditet rundt uke 12.
Denne ultralyden bestilte jeg til 18. Mars, men ble avlyst. Nå har jeg prøvd å kontaktet jordmor for å kunne komme inn å bekreftet liv å prøve høre hjerte, men jordmødre her tar ikke inn gravide før i uke 24. Fastlegekontor har stengt og vil ikke ta inn de heller.

De prøver å begrense smitte blandt gravide da vi er i en ikke bekreftet risikogruppe sier de, men er livredd for å utvikle svangerskapsdepresjon da jeg går med så mye bekymringer rundt dette. Er livredd for å enten ikke få bekreftet en MA før ordinær ultralyd, eller værre, ikke få ultralyd så ikke få bekreftet en MA eller fosterskader før jeg må gjennom en dødfødsel eller fødsel av foster som så dør.
Huff:Heartred Har du mulighet til å ta privat ul eller undersøkelse? Jeg måtte det nå etter 2 tidligere MA ellers hadde jeg ikke fått ro i kroppen,var helt ødelagt. Var der denne uken så vet det er mange private klinkkker som har åpent :) masse lykke til,krysser fingrene
 
Jeg har også hatt veldig mye bekymringer denne gangen. Så kan kjenne meg litt igjen i det du skriver og synes fortsatt det er ganske uvirkelig at jeg faktisk er gravid. Er så godt som symptomfri.
Skjønner godt det de andre skriver om doppler, om man ikke finner hjertelyden kan det føre til enda mere stress og bekymringer.

Lettere sagt enn gjort men prøv å stress ned!
Stress er ikke bra for noe i en slik situasjon.
Verken for deg eller om det er liv i magen. Og mest sannsynlig så er det nok liv der:Heartred
 
Oki, etter litt masing så fikk jeg tilbudt å måle HCG på mandag og onsdag, meen.

Jeg har både lest her og flere andre plasser at HCG synker når livmoren tar over, noe som skjer rundt 11-14. Så, er ikke måling av HCG en veldig dårlig måte å sjekke om svangerskapet utvikler seg riktig i uke 13-14? Da det både kan være økning og synking?

Hva ville dere gjort?
Sniker
Jeg ville ha ventet. Det er ikke bra for fosteret at du stresser for mye og dessverre er situasjonen i Norge i dag veldig vanskelig :(
Det er veldig tidlig å kjenne liv, kan være vanskelig å finne med doppler.
 
Sniker.

Åneiii, kjenner meg så godt igjen :( vondt å være så redd. En venninne av meg fikk også avlyst offentlig TUL, men fikk time hos Volvat samme dag. Kanskje du kan ringe noen private klinikker og forklare situasjonen, så kanskje de forstår hvorfor du er desperat etter å få sjekka?

Håper det løser seg ❤️ har selv vært på 4 ultralyder pga mye bekymringer, så vet veldig godt hvordan det er :( klem ❤️
 
Opplevde litt brun utflod, er helt på tuppa. Har sendt mail til jordmorkontoret, håper virkelig jeg får komme inn i bare 5 min for å se om de finner hjertelyd! :nailbiting:
 
Jeg har også hatt veldig mye bekymringer denne gangen. Så kan kjenne meg litt igjen i det du skriver og synes fortsatt det er ganske uvirkelig at jeg faktisk er gravid. Er så godt som symptomfri.

Jeg har det på samme måte. Har nesten ingen symptomer, føler meg ganske bra. Kan ikke huske at jeg var sånn forrige gang, hverken når det gjelder form eller bekymringer. Nå har jeg fått det for meg at barnet ikke lever eller er alvorlig sykt eller noe, selv om det er ingenting som skulle tilsi at det er noe galt. Det bekymrer meg også at magen er såpass liten også. Merkelig hvordan slike tanker setter seg sånn fast.

Til trådstarteren: jeg håper du får den støtten og hjelpen du trenger for å stresse ned. Det er så mye enklere sagt enn gjort, men. Jeg prøver å ikke ta sorgene på forskudd hvert fall. Mange klemmer herfra!
 
Jeg har det på samme måte. Har nesten ingen symptomer, føler meg ganske bra. Kan ikke huske at jeg var sånn forrige gang, hverken når det gjelder form eller bekymringer. Nå har jeg fått det for meg at barnet ikke lever eller er alvorlig sykt eller noe, selv om det er ingenting som skulle tilsi at det er noe galt. Det bekymrer meg også at magen er såpass liten også. Merkelig hvordan slike tanker setter seg sånn fast.

Til trådstarteren: jeg håper du får den støtten og hjelpen du trenger for å stresse ned. Det er så mye enklere sagt enn gjort, men. Jeg prøver å ikke ta sorgene på forskudd hvert fall. Mange klemmer herfra!

Jeg har mange samme tanker, tenker på alle symptomer på at noe Kan være galt, som at magen ikke har vokst mye, har ikke lagt på med nåkk osv.

Har egentlig konkludert med 90% sikkerhet på at hovedgrunnen til at jeg tenker sånn er fordi jeg ikke kan finne ut om det stemmer. Hater og ikke ha kontroll, og vet jo jeg må slippe endel kontroll iløpet av svangerskapet, men nå som jeg føler jeg har absolutt ingen sjanse på å sjekke, da bynner tankene å spinne enda mer.
 
Jeg har mange samme tanker, tenker på alle symptomer på at noe Kan være galt, som at magen ikke har vokst mye, har ikke lagt på med nåkk osv.

Har egentlig konkludert med 90% sikkerhet på at hovedgrunnen til at jeg tenker sånn er fordi jeg ikke kan finne ut om det stemmer. Hater og ikke ha kontroll, og vet jo jeg må slippe endel kontroll iløpet av svangerskapet, men nå som jeg føler jeg har absolutt ingen sjanse på å sjekke, da bynner tankene å spinne enda mer.
Skjønner deg veldig godt! Det er vanskelig å ikke ha kontroll eller føle at man ikke har kontroll. Men jeg tror at hvis det plager deg veldig mye, så bør du ta kontakt med noen som kan hjelpe. Om jordmor ikke tar inn besøk nå, så har de vel fortsatt mulighet til å ha samtale over telefon? Vet at det ikke blir det samme, og at man ikke får sjekket hjertelyd og sånt. Men kanskje hjelper det litt likevel, og kanskje skjønner jordmor at det hadde vært greit med et besøk også. Er ikke bra å gå rundt og være så bekymret.
 
Jeg har det på samme måte. Har nesten ingen symptomer, føler meg ganske bra. Kan ikke huske at jeg var sånn forrige gang, hverken når det gjelder form eller bekymringer. Nå har jeg fått det for meg at barnet ikke lever eller er alvorlig sykt eller noe, selv om det er ingenting som skulle tilsi at det er noe galt. Det bekymrer meg også at magen er såpass liten også. Merkelig hvordan slike tanker setter seg sånn fast.

Til trådstarteren: jeg håper du får den støtten og hjelpen du trenger for å stresse ned. Det er så mye enklere sagt enn gjort, men. Jeg prøver å ikke ta sorgene på forskudd hvert fall. Mange klemmer herfra!
Veldig rart for meg å ha så lite symptomer, har to svangerskap bak meg hvor jeg hadde mye symptomer.
Men det hjalp veldig å se lille på TUL og få vite at alt så bra ut og få høre at det er like vanlig å ha få symptomer som å ha mange symptomer.
Virkelig ikke noe kjekt å gå å bekymre seg hele tiden.
 
Opplevde litt brun utflod, er helt på tuppa. Har sendt mail til jordmorkontoret, håper virkelig jeg får komme inn i bare 5 min for å se om de finner hjertelyd! :nailbiting:

Jeg opplevde brun utflod torsdag og fredag. Var på ultralyd på fredag og kjenner liv nå, så alt er fint tross rar utflod. Tenkte bare jeg skulle si ifra om at det ikke trenger å bety dårlige nyheter. En venninne av meg som er gravid med termin nå snart, hadde også dette i andre trimester, men alt gikk fint med henne også ❤️
 
Back
Topp