Fortelle sjefen?

Novembersprout

Betatt av forumet
Novemberlykke 2020
Jeg jobber som lærer og vet at lederen min allerede jobber med å planlegge hvilke lærere som skal ha hvilke klasser neste skoleår. Hun har spurt med om en prat om dette i løpet av de neste ukene. Burde jeg allerede nå informere henne om at jeg er gravid, slik at hun kan ta hensyn til dette når hun planlegger? Er bare 6 uker nå, så vil være 7-8 når jeg snakker med henne.
 
Jeg tenker det kan vere ok å si ifra?
Jeg har samme dilammet mtp sommerturnus.. Om jeg skal si ifra at jeg er gravid, og en sjans for at jeg ikke kan jobbe i sommer? Vanskelig tema.. men om du har ett godt forhold til sjefen ville jeg sagt ifra
 
Eg hadde i utgangspunktet tenkt å sei så mykje om det før eg absolutt måtte (planen var å vere kontaktlærer), men så slite eg med ryggen og rektor begynte å grave i korfor eg hadde og kva det var og eg hadde ingen løgn klar. Syns det var litt unødvendig og er litt irritert for det, men no vart det no sånn..
 
Eg hadde i utgangspunktet tenkt å sei så mykje om det før eg absolutt måtte (planen var å vere kontaktlærer), men så slite eg med ryggen og rektor begynte å grave i korfor eg hadde og kva det var og eg hadde ingen løgn klar. Syns det var litt unødvendig og er litt irritert for det, men no vart det no sånn..
Synes det er spesielt at rektor skal forhøre noen om hvorfor de har vondt i ryggen! Men det kan jo hjelpe at ledelsen vet så de kan tilrettelegge bedre for dine behov. Håper det går bedre med ryggen snart!
 
Jeg tenker det kan vere ok å si ifra?
Jeg har samme dilammet mtp sommerturnus.. Om jeg skal si ifra at jeg er gravid, og en sjans for at jeg ikke kan jobbe i sommer? Vanskelig tema.. men om du har ett godt forhold til sjefen ville jeg sagt ifra
Ja, er vanskelig dette. Føler jo i utgangspunktet at det er for tidlig å begynne og spre nyheten, men har et veldig godt forhold til sjefen min og vet at det vil lette planleggingen hennes om hun får vite det. Har du bestemt deg for om du skal si noe?
 
Samme her. Er ei anna på jobben som er grsvid med termin i sommer, + en som skal ha et år perm. Og de sliter nok som det er med folk, så jeg kommer til å si fra. Vet at jeg kan stole på at hun holder det hemmelig da, det gjorde hun sist vertfall:)
 
Er i akkurat samme situasjon som deg, og er veldig usikker selv om jeg skal fortelle det enda. Jeg er 6+6, og skal på tidlig UL i morgen. Hvis alt går fint der, kommer jeg nok til å gi beskjed i løpet av de to neste ukene tror jeg...Eller er egentlig veldig i tvil....
 
Last edited:
Er i akkurat samme situasjon som deg, og er veldig usikker selv om jeg skal fortelle det enda. Jeg er 6+6, og skal på tidlig UL i morgen. Hvis alt går fint der, kommer jeg nok til å gi beskjed i løpet av de to neste ukene tror jeg...Eller er egentlig veldig i tvil....
Lykke til på ul ❤️
 
Synes det er spesielt at rektor skal forhøre noen om hvorfor de har vondt i ryggen! Men det kan jo hjelpe at ledelsen vet så de kan tilrettelegge bedre for dine behov. Håper det går bedre med ryggen snart!
Jaa, det syns eg og. Dei har ingen plikt å vite kvifor..
 
Samme dilemma i forhold til planlegging her, men nå er medarbeidersamtale utsatt. Jeg har ikke tenkt å si noe som helst før etter TUL, og håpa egentlig å kunne vente til jeg er rundt 12 uker...
 
Jeg jobber ikke, men gubben fortalte ene sjefen sin det nå. Siden det er permisjoner rett rundt hjørnet(kanskje) Han tenker på at han får jobbe lengst mulig pga opptjeningen av foreldrepenger.
 
Jeg var i samme situasjon som deg. Jeg har en veldig god tone med min leder. Så valgte å fortelle det selv om det da var veldig tidlig. Mye også fordi om det ikke skulle gå bra så kan jeg evt fortelle hvorfor jeg er utafor.

Men dette er jo helt opp til deg.

Lykke til!
 
Jeg har fortalt sjefen da jeg fikk en 14 dagers sykemelding og ønsket å forklare hvorfor. Hun har bare vært sjefen min siden nyttår, men hadde lyst å fortelle tidlig da jeg har en jobb som krever en del opplæring for andre å gjøre, slik at hun kan begynne å tenke på sommeren, permisjon som kommer osv.. Men det er jo opp til hver enkelt hva man ønsker å gjøre, men tror de fleste sjefer setter pris på å bli tidlig informert :)
 
Jeg gav beskjed til min sjef i dag. Jeg jobber som sykepleier og graviditeten vil jo derfor sette en begrensning for hvilke oppgaver jeg kan utføre. I tillegg fikk jeg 14 dagers sykemelding, og jeg ønsket å fortelle sjefen hvorfor. Hun svarte at det var en svært hyggelig nyhet, og at det var synd å høre at formen var dårlig.
 
Jeg fortalte sjefen min i går, siden jeg ble sykmeldt ut april nå. Jeg er bare 5+4, men synes det er greit at hun vet hvorfor:)
 
Jeg kommer nok til å vente så lenge jeg kan, helst til uke 12 og da også forhåpentligvis også etter TUL. Men om jeg blir veldig dårlig vil jeg heller fortelle det tidlig til både teamleder og sjefen min, slik at det er enklere å få forståelse i perioder der jeg leverer dårligere, har mindre overskudd eller rett og slett må bruke egenmelding eller sykemelding. Sjefen min er en veldig ålreit fyr da, og teamleder er som ei venninne å regne, så mulig jeg ville tenkt annerledes om vi ikke hadde hatt et såpass godt forhold.

Skjønner det er hakket vanskeligere for deg å vurdere pga. større planleggingsbehov. Ville nok først og fremst tenkt på meg selv, men om du er komfortabel med det ville jeg sagt fra :)
 
Jeg kommer til å vente en god stund.. Alle på jobben er permittert, så har ingen grunn til å fortelle enda. Om det er sånn at vi åpner igjen snart (tviler, da det er restaurantbransjen), forteller jeg deg så seint som jeg kan, når jeg eventuelt er så dårlig at jeg ikke kan jobbe
 
Back
Topp