Sykemelding pga coronavirus?

E

Eline2020

Guest
Coronaviruset fortsetter og eskalere og nye tiltak blir satt i gang hele tida. Begynner å bli litt bekymra. Ikke mye, men litt pga baby i magen. har ikke tatt influensavaksine heller, for fikk tilbud om den i 1.trimester.

Lurer på om det er noen av dere som sykemelder dere 100% nå pga coronaviruset?
 
Nei, svangerskap og risiko for corona er da ingen grunn for sykmelding.
 
Flisespikkeri, men nå er det ikke jeg selv som tar avgjørelsen om sykmelding - det er det legen som gjør :)

Jeg er 50 % sykmeldt fra før av. Denne tiden vekk fra jobb har jeg brukt på å sove, og å lade opp til være en god mamma for 2-åringen min. Nå som hun skal være hjemme fra bhg i 2 uker blir det ikke mye avslapning for mor, for å si det sånn... Jeg vurderer å være føre var og ringe legen i morgen for å spørre om det kunne vært aktuelt med 100 % sykmelding, for å forebygge at jeg går helt på felgen. Å være hjemme med lillesnupp på dagtid, for så å skulle jobbe kveld eller natt - vel, det hadde vært slitsomt om jeg ikke var gravid også.

Så ja, indirekte kommer jeg nok til å be om økt sykmelding pga korona. Ikke av frykt for viruset, men i frykt for å møte veggen som konsekvens av restriksjonene situasjonen fører med seg.
 
Coronaviruset fortsetter og eskalere og nye tiltak blir satt i gang hele tida. Begynner å bli litt bekymra. Ikke mye, men litt pga baby i magen. har ikke tatt influensavaksine heller, for fikk tilbud om den i 1.trimester.

Lurer på om det er noen av dere som sykemelder dere 100% nå pga coronaviruset?

Du kan jo gå og ta influensavaksinen nå da. Det er noe man må be om selv, ikke nødvendigvis noe som gis tilbud om. Forutenom at det er visse tider på året det feks ikke finnes en aktuell vaksine, typ midt på sommeren.
 
Du kan jo gå og ta influensavaksinen nå da. Det er noe man må be om selv, ikke nødvendigvis noe som gis tilbud om. Forutenom at det er visse tider på året det feks ikke finnes en aktuell vaksine, typ midt på sommeren.

Vet, litt skeptisk til å ta den. Aldri tatt den før, så vet ikke hvordan jeg reagerer. Kanskje dumt å ta den første gang jeg er gravid.
Har du tatt den?
 
Legen min sa at dersom jeg vil sykemeldes for å forebygge covid-19 så må jeg også overholde karantenereglene. Det orker jeg ikke så da lar jeg det være.
 
Du kan jo gå og ta influensavaksinen nå da. Det er noe man må be om selv, ikke nødvendigvis noe som gis tilbud om. Forutenom at det er visse tider på året det feks ikke finnes en aktuell vaksine, typ midt på sommeren.

Til info, spurte jordmor angående influensavaksine på kontrollen i januar/februar. Ho svarte at det va lite hensiktsmessig å ta influensavaksine midt i sesongen siden den ikke vil virke med det første... det vil ta litt tid før den vil fungere. For å få god effekt av den bør den tas før sesongen begynner. I tillegg er det barna som har vært hardest rammet denne sesongen og ikke de voksne. Men hun skulle selvfølgelig ordne dersom jeg ønsket å ta den. Valgte å stå over. :)
 
Til info, spurte jordmor angående influensavaksine på kontrollen i januar/februar. Ho svarte at det va lite hensiktsmessig å ta influensavaksine midt i sesongen siden den ikke vil virke med det første... det vil ta litt tid før den vil fungere. For å få god effekt av den bør den tas før sesongen begynner. I tillegg er det barna som har vært hardest rammet denne sesongen og ikke de voksne. Men hun skulle selvfølgelig ordne dersom jeg ønsket å ta den. Valgte å stå over. :)

Ja influensatoppen er vel nå i mars/april, tror den har full effekt etter ca 14 dager også er det ikke så aktuelt å ta den for å beskytte den nyfødte som blir født først i juni heller.
Jeg fødte sist i januar, så var ikke snakk om annet enn å ta den for min del. En i termingruppa mi havna på sykehus med komplikasjoner pga influensa+gravid i siste trimester (det gikk bra altså, men var ikke noe særlig).
 
Vet, litt skeptisk til å ta den. Aldri tatt den før, så vet ikke hvordan jeg reagerer. Kanskje dumt å ta den første gang jeg er gravid.
Har du tatt den?

Jeg har faktisk utelukkende bare tatt den som gravid. Denne vinteren er jeg ikke gravid og tar den ikke da jeg ellers har godt immunforsvar som ikke-gravid, og ikke har noen utsatte i nær familie. Vaksinen er forbundet med svært få bivirkninger :)
 
Ja influensatoppen er vel nå i mars/april, tror den har full effekt etter ca 14 dager også er det ikke så aktuelt å ta den for å beskytte den nyfødte som blir født først i juni heller.
Jeg fødte sist i januar, så var ikke snakk om annet enn å ta den for min del. En i termingruppa mi havna på sykehus med komplikasjoner pga influensa+gravid i siste trimester (det gikk bra altså, men var ikke noe særlig).

Jeg hadde influensa i mai i fjor. Så jeg hadde tatt den nå om jeg ikke hadde tatt den alt. Et lite helvette å få som ikke-gravid, så vil ikke hatt det som gravid.
 
Jeg hadde influensa i mai i fjor. Så jeg hadde tatt den nå om jeg ikke hadde tatt den alt. Et lite helvette å få som ikke-gravid, så vil ikke hatt det som gravid.

Ja jeg har faktisk ikke hatt influensa noen gang, men ble kraftig forkjøla som gravid og det var noe heeelt annet enn til vanlig. Men er vel noe med slimhinnene som er endret så man kan slite mer med å komme seg av diverse sykdommer.
Samboer hadde influensa for noen år siden, og hn lå rett ut i nesten 3 uker, så det er ikke noen spøk om man blir skikkelig rammet. Jeg kommer nok til å ta vaksinen når den er klar i et nytt svangerskap, uansett hvor langt jeg er på vei så lenge jeg er forbi første trimesteret.
 
Ja jeg har faktisk ikke hatt influensa noen gang, men ble kraftig forkjøla som gravid og det var noe heeelt annet enn til vanlig. Men er vel noe med slimhinnene som er endret så man kan slite mer med å komme seg av diverse sykdommer.
Samboer hadde influensa for noen år siden, og hn lå rett ut i nesten 3 uker, så det er ikke noen spøk om man blir skikkelig rammet. Jeg kommer nok til å ta vaksinen når den er klar i et nytt svangerskap, uansett hvor langt jeg er på vei så lenge jeg er forbi første trimesteret.
Det er helt jævlig. Diaré i nesten uke, og feber i godt over en uke. Måtte droppe utdrikningslaget mitt:p
 
Jeg er ikke i arbeid, men er hjemme med barna. Holder oss for oss selv nå frem til skolen åpner igjen, tar ikke imot besøk og drar ikke bort. Håper mannen holder seg frisk, han er tømrer og vi har ikke råd til at han skal være hjemme uten lønn.

Når det er sagt, så kommer jeg til å være veldig streng i barseltiden om ikke viruset slipper innen fødsel. Jeg har en kreftsyk far, så ingen får komme på barselbesøk før han har vært her ihvertfall. Da har jeg gjort mitt for at ikke hans levetid blir forkortet ytterligere.
 
Jeg hadde influensa i mai i fjor. Så jeg hadde tatt den nå om jeg ikke hadde tatt den alt. Et lite helvette å få som ikke-gravid, så vil ikke hatt det som gravid.

men man må vel ta ny hvert år? :)
 
Det tror jeg ikke han hadde syntes. Det er helt naturlig å være redd for babyen sin dor et ukjent virus som tydeligvis tar helt av.

Hun fortalte meg i forrige uke da jeg var på kontroll at hun synes dette korona hysteriet var helt latterlig...så jo, jeg tror hun hadde trodd jeg hadde blitt gal
 
Back
Topp