Hvor skal babyen din sove første tiden?

EmVee

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Vi har kjøpt oss hus som vi tar over 1.mai - flytter inn 1.juni. (skal pusse opp bad først) Da får vi også tid til å male før vi flytter inn.

Jeg elsker den "romantiske" ideen om å male og fikse babyrom, men erfaring sier at baby ikke sover særlig innpå der så vet ikke om jeg skal stresse med det? Jeg har allerede bekkenløsning og er livredd for forverring. Må male stue og gutterommet til 13-åringen først og fremst. Vet jeg får hjelp altså.

Må uansett ha stellebord, kommode osv innpå babyrommet men da kommer det jo til og se så halvferdig ut uten en seng? :hilarious: Jeg er interiørnerd forresten. Eeelsker det. (Må ha stellebord på soverom pga plassmangel)

Jeg samsov med første og kommer helt sikkert til å gjøre det nå også. Bedside crib på mitt soverom og vanlig sprinkelseng på barnerom...? Bedside crib er jo uansett ikke noe man bruker så veldig lenge? Det fantes ikke når førstemann kom til verden så dette er nytt :p

Ting går aldri som man tenker men jeg håper jo baby kan sove i vogn ute eller i babynest/sprinkelseng på dagtid og på natta sammen med meg enten i storsenga eller i bedside crib.

Hva er deres plan? :D

Føler meg helt førstegangs og gal her jeg sitter, men dette grubler no jeg på..:laughing002
 
Last edited:
Første gangs her og helt panikk for det med soving. Hva, hvordan og hvorfor!! :wacky:

Jeg har bare tenkt å ha sprinkelsenga inne på vårt rom i starten... så håper jeg ho kan bo på rommet vegg i vegg ganske fort :p Men det blir sikkert ikke som jeg forestiller meg det!!
 
Planen er at hun sover i bedside crib frem til jul, og så flytter hun inn på naborommet/eget rom da. Liker å ta slike endringer når begge foreldrene er hjemme, så har vi litt mer energi om det skulle bli nattevåk :)

Storesøster sov hos oss i bedsiden frem til 7 mnd, flytta helt uproblematisk inn på eget rom da. Men hun bruker fremdeles rommet sitt kun til soving, så vi hadde ikke trengt å bruke energi på å pusse opp rommet før fødsel sist. Klok av skade gjør vi absolutt ingenting med lillesøsters rom på en god stund enda :)
 
Her blir det at babyen skal sove i sprinkelseng på våres soverom, og regner med den gjør det det første året. Så barnerom tar jeg seinere, gidder ikke stresse med det:happy:
 
Bedsidecrib :) fint å amme i senga, kose og legge tilbake, slik at alle sover trygt :)
 
Gutane har sovet på vårt rom til dei var ca 1 år, tenker det samme no. Stelle gjer vi på badet der det er varmt og godt og vi har vatn - vi vasker med klut, ikkje våtservietter.
 
Sover enten i vår seng eller i sprinkelsenga rett ved. Nå ligger toåringen fortsatt i vår seng, så spørs om vi prøver litt ekstra på sprinkelsenga denne gangen. Hvis baby bare tar smokken så tror jeg seng går fint også.

Hun skal dele rom med storesøster når den tid kommer. Men det blir nok ikke før hun er 1+
Storebror begynte å sove på eget rom da han var 3
 
Skal ha en liten seng ved siden av min seng, trives ikke med samsoving. Og ihvertfall ikke når den store senga som regel også er invandert av en toåring og en hund :p
 
Første gangs her og helt panikk for det med soving. Hva, hvordan og hvorfor!! :wacky:

Jeg har bare tenkt å ha sprinkelsenga inne på vårt rom i starten... så håper jeg ho kan bo på rommet vegg i vegg ganske fort :p Men det blir sikkert ikke som jeg forestiller meg det!!
LUB anbefaler at spedbarn sover på samme rom som foreldrene de første 6 månedene. Det forebygger krybbedød!
 
Vi har kjøpt bedsidecrib, som kan brukes til 6mnd, etter det så flytter hun inn på soverommet rett over vårt. Og til der har vi kjøpt Sebra baby/jr seng som vi skal ha der :happy: Og til sengene har vi kjøpt 3D madrass/overmadrass fra Aerosleep som gjør at ungen får puste selvom hun skulle snu seg på magen etc. Anbefales!
 
Vi gjør som vi gjorde med storesøster! ☺️ Starter inne på vårt rom, og flytter på eget rom når vi finner ut av det. Tror storesøster var 9 mnd da hun flytta inn på eget rom.
Foreløpig er lillesøster sitt rom nå brukt til ett gjesterom/oppbevaring, men har allerede rydder ut av skapet der inne, mangler noe småtteri - samt hive ut gjestesenga og male ☺️ Det tar vi når mannen har turnusfri i permisjonen min, så stresser ikke med det. Heldigvis relativt nytt hus (2016) så er godt vedlikeholdt så det går nok fort å fikse☺️
 
Første gangs her og helt panikk for det med soving. Hva, hvordan og hvorfor!! :wacky:

Jeg har bare tenkt å ha sprinkelsenga inne på vårt rom i starten... så håper jeg ho kan bo på rommet vegg i vegg ganske fort :p Men det blir sikkert ikke som jeg forestiller meg det!!

https://www.lub.no/forebygging/fore...t-sove-i-egen-seng-eller-forsvarlig-samsoving

Hvis du stresser med dette med soving, kan du lese alt du trenger å vite her om babyens sovemiljø :)
Anbefales samme rom som foreldrene i de første 6 mnd og ideelt sett det første året.
Vikstigste i sprinkelsenga er å unngå babynest og sengekant.
 
Første gangs her og helt panikk for det med soving. Hva, hvordan og hvorfor!! :wacky:

Jeg har bare tenkt å ha sprinkelsenga inne på vårt rom i starten... så håper jeg ho kan bo på rommet vegg i vegg ganske fort :p Men det blir sikkert ikke som jeg forestiller meg det!!

Samme her! Vært et kaos uten like å bestemme seg. Ang. sprinkelseng, skal du ha sengekant eller ikke? Må gå for noe uten sengekant her da jeg er redd for krybbedød. Og da er jeg redd baby setter seg fast i sprinklene?

Tror jeg har bestemt meg for vugge på soverommet ved siden av senga. Har ei sprinkelseng på eget rom som barnet kan ligge i etterhvert når hun blir stor nok. Og en lekegrind til å ha i stua for å få fred fra hundene.
 
Sprinkelseng på vårt rom, gjør den om til en «bedside crib» inntil vår seng :)
Meeeeen, kommer nok til å ha ferdig soverommet sånn ellers likevel :hilarious:
 
Samme her! Vært et kaos uten like å bestemme seg. Ang. sprinkelseng, skal du ha sengekant eller ikke? Må gå for noe uten sengekant her da jeg er redd for krybbedød. Og da er jeg redd baby setter seg fast i sprinklene?

Tror jeg har bestemt meg for vugge på soverommet ved siden av senga. Har ei sprinkelseng på eget rom som barnet kan ligge i etterhvert når hun blir stor nok. Og en lekegrind til å ha i stua for å få fred fra hundene.

Sniker
De lærer seg å ta hender ut av sprinkler etterhvert og det har sjelden oppstått alvorlige ulykker som følge av det, men som følge av sengekant har det dessverre skjedd. (Det har jeg ikke funnet på, men lest på LUB.no sine sider om sengekant)
Vi har aldri brukt sengekant og det har virkelig gått helt fint. De lærer seg å ikke snu på seg sånn at de dunker hodet borti kanten også.
Sengekant og sengeslange er ting som er på markedet fordi folk tror at de "må" ha det og fordi butikkene får solgt det, men det er ikke til det beste for babyen.
Om babyen ikke har det lunt nok, kan man pakke dyna lett rundt kroppen, svøpe i et teppe, eller rulle et helseteppe og lage et slags nest av det (mest aktuelt når de er bittesmå, og såklart sånn at de ikke kan tå teppe over ansikt eller bli liggende å puste inn i det, det gjøres ofte i sengene på nyfødt intensiv).
 
Sniker
De lærer seg å ta hender ut av sprinkler etterhvert og det har sjelden oppstått alvorlige ulykker som følge av det, men som følge av sengekant har det dessverre skjedd. (Det har jeg ikke funnet på, men lest på LUB.no sine sider om sengekant)
Vi har aldri brukt sengekant og det har virkelig gått helt fint. De lærer seg å ikke snu på seg sånn at de dunker hodet borti kanten også.
Sengekant og sengeslange er ting som er på markedet fordi folk tror at de "må" ha det og fordi butikkene får solgt det, men det er ikke til det beste for babyen.
Om babyen ikke har det lunt nok, kan man pakke dyna lett rundt kroppen, svøpe i et teppe, eller rulle et helseteppe og lage et slags nest av det (mest aktuelt når de er bittesmå, og såklart sånn at de ikke kan tå teppe over ansikt eller bli liggende å puste inn i det, det gjøres ofte i sengene på nyfødt intensiv).

Takk for informativt innlegg. Jeg kan altså satse på feks ei Troll vugge med sprinkler uten å være utrolig for at barnet skader seg i sprinklene?
 
Så deilig og gøy med nytt hus. ❤

Vi har en sprinkelseng som skal stå inntil min side. Så blir det evt oppi den eller samsoving. Har nest også evt. Får se hva som funker best.
 
Takk for informativt innlegg. Jeg kan altså satse på feks ei Troll vugge med sprinkler uten å være utrolig for at barnet skader seg i sprinklene?

Så absolutt, de bittesmå nyfødte ligger stor sett ganske rolig og sover, eller om de spreller kommer de seg liksom ikke av flekken :p de er også så små at de ligger midt i senga og sover, og plutselig finner man ut at babyen ikke vil sove der heller :hilarious: men om det så kjennes greit ut å samsove, jeg trodde absolutt ikke det før fødsel, så er det fint å ha en bedside seng eller sprinkelseng ved siden av, sånn at babyen kan ligge ytterst uten å kunne ramle ut. (Om man har vanlig sprinkelseng kan den festes til voksenseng med bagasjestropper for eksempel).
Hender at min har satt fast en fot i sprinklene nå, 2 år, men da roper han også kommer vi og hjelper. Han har ikke skadet seg, hverken nå eller da han var mindre. :) siden han begynte å sove i sprinkelseng, fra sånn 8 mnd og til nå tenker jeg det var skjedd 2-3 ganger at han har klart å stappe foten ut. Det skjer alltid når han er våken og kråker rundt, ikke i søvne.
 
Samme her! Vært et kaos uten like å bestemme seg. Ang. sprinkelseng, skal du ha sengekant eller ikke? Må gå for noe uten sengekant her da jeg er redd for krybbedød. Og da er jeg redd baby setter seg fast i sprinklene?

Tror jeg har bestemt meg for vugge på soverommet ved siden av senga. Har ei sprinkelseng på eget rom som barnet kan ligge i etterhvert når hun blir stor nok. Og en lekegrind til å ha i stua for å få fred fra hundene.


Sykt mye å tenke på :sorry:
Jeg har sengekant, men vet ikke om jeg skal bruke den eller ikke...

Har vugge i stua, og har i grunn tenkt å ha lekegrind også... :p Alt man må tenke på!!!
 
Back
Topp