Starte med grøt?

Noen barn trenger litt tid på å lære seg å fordele maten i munnen og ikke spytte det ut. Et triks jeg har lært meg er å ikke ta ut skjeen med en gang, men holde den inne helt til babyen har fordelt maten i munnen. På den måten får ikke tunga mulighet til å dytte maten ut igjen. Hvis jeg ikke gjør det med minstemann kommer det meste ut, men når jeg gjør det så spiser hun en porsjon grøt uten problemer.
Vi gikk rett over til ny grøt neste gang vi prøvde, og den likte han faktisk så har ikke hatt like mye problemer (nesten ikke i det hele tatt) med at han spytter det ut/dytter det ut med tunga :) Prøvde den første grøten igjen idag (pakken var ikke helt tom), og jeg tror ikke han liker den noe serlig, men tipse ditt hjalp absolutt. Begynte med fæle grimaser da, men så godtok han det. Tror nok vi dropper den grøten når pakken er tomt. ;) Men tusen takk for tips og triks :)
 
Vi gikk rett over til ny grøt neste gang vi prøvde, og den likte han faktisk så har ikke hatt like mye problemer (nesten ikke i det hele tatt) med at han spytter det ut/dytter det ut med tunga :) Prøvde den første grøten igjen idag (pakken var ikke helt tom), og jeg tror ikke han liker den noe serlig, men tipse ditt hjalp absolutt. Begynte med fæle grimaser da, men så godtok han det. Tror nok vi dropper den grøten når pakken er tomt. ;) Men tusen takk for tips og triks :)

så bra at han likte den nye grøten. :)
 
Når man starter med å gi grøt på kveld i håp om lengre soveperioder og det ikke skjer av seg selv, kan det være at det er fordi barnet er sulten, men kanskje også at det våkner av gammel vane, ikke nødvendigvis fordi den er skrubbsulten. Hvis målet er å kutte ned på antall amminger kan det være en idé at pappa prøver å vugge baby i søvn den første gang babyen våkner eller så, og at mor sover et annet sted for å ikke distrahere med puppeduft.

Mener ikke at man skal slutte med nattamming altså, for da skal vel baby være eldre og ha flere fast føde måltider iløpet av dagen. Men hvis babyen våkner veldig ofte med korte soveperioder, så kaaaan det skyldes vane, og mulig pappa lå steppe inn for å venne av. Men, alle barn er ulike, og jeg mener ikke man skal prøve å avenne nattammingen helt. Selv har jeg en gutt som sover veldig uregelmessig på natt, noen ganger sover han to timer, andre ganger fem.
 
Ja, og jeg burde jo vite det - på barn nr 4.... Men man håper jo så veldig at noe skal hjelpe...

her også ammer vi mer enn før på natta. baby som har sovet fra fødsel hele natta med to oppvåkninger for mat. det er sånn passe tungt nå.. grøten har bare bidratt til at vi har flere bæsje-bleier på natta også. håper det går over.
 
Mine er litt tettere enn dine. Har enten vært gravid eller hatt en baby (eller begge deler) de siste tre årene :p. Ja det er stas når de kan spise med oss. Minstemann spiser grøt til lunsj med meg, middagsmos med alle sammen også grøt til kveldsmat sammen med pappa (han har litt alenetid med henne, mens jeg har alene tid med de to andre). Krysser fingrene for at magen er samarbeidsvillig og at han er litt mer fornøyd på kvelden (og natten) :)

når begynte du med middags-mos? jeg føler meg litt frem. nå har han smakt på grøt, hirse og havre. banan og sviske. har lyst på koke gulerot i morgen å prøve det.
 
når begynte du med middags-mos? jeg føler meg litt frem. nå har han smakt på grøt, hirse og havre. banan og sviske. har lyst på koke gulerot i morgen å prøve det.

Begynte med grønnsaksmos samtidig som grøt. Etter en uke gikk jeg over til middagsmos. Begynte først med fisk og vegetar siden det er litt lettere for magen enn kjøtt.
 
Begynte med grønnsaksmos samtidig som grøt. Etter en uke gikk jeg over til middagsmos. Begynte først med fisk og vegetar siden det er litt lettere for magen enn kjøtt.
Ok. Prøvde å gi søtpotetmos i går, men det likte han ikke. :p han får smake på det igjen i dag.
Da kan jeg forsette i det tempoet jeg gjør. Magen er værtfall fin.
 
Ok. Prøvde å gi søtpotetmos i går, men det likte han ikke. :p han får smake på det igjen i dag.
Da kan jeg forsette i det tempoet jeg gjør. Magen er værtfall fin.

så bra at magen er fin. Bare å prøve igjen med søtpotet kan ta tid med nye smaker. Gulrot og gresskar er hakke søtere enn søtpotet
 
Når kan man begynne å gi middagsmos? Kjøtt er kanskje hardt for magen?
 
Hjelp! Jeg føler tida går fort mot at jeg skal ut i jobb om litt over 2 mnd og ville starte sånn smått med grøt. Starta opp med hirsegrøt for ca 2 uker soden, små mengder! Ble ikke bæsj på to dager og tilsatte litt sviskermos. Virket som det ble mer magevondt og tok sviskermos i annenhver dag. Hun er nå verre å legge på kvelden og er mer våken om natta. Gråter og har mulig vondt i magen. Siste døgn har hun hatt mer flytende bæsj, fra å først bli mer fast.. Hva gjør jeg?
 
Hjelp! Jeg føler tida går fort mot at jeg skal ut i jobb om litt over 2 mnd og ville starte sånn smått med grøt. Starta opp med hirsegrøt for ca 2 uker soden, små mengder! Ble ikke bæsj på to dager og tilsatte litt sviskermos. Virket som det ble mer magevondt og tok sviskermos i annenhver dag. Hun er nå verre å legge på kvelden og er mer våken om natta. Gråter og har mulig vondt i magen. Siste døgn har hun hatt mer flytende bæsj, fra å først bli mer fast.. Hva gjør jeg?

Stakkar liten <3
Kanskje du heller skal forsøke med fruktmos evt grønnsaksmos så magen kan bli vant til å fordøye det. Jeg gir vann i flaske i tillegg mens jeg mater med grøt for av erfaring vet jeg at de lett kan få hard mage i tillegg til å lage grøten vannete.
Håper det snart blir bedre for dere.
 
Hjelp! Jeg føler tida går fort mot at jeg skal ut i jobb om litt over 2 mnd og ville starte sånn smått med grøt. Starta opp med hirsegrøt for ca 2 uker soden, små mengder! Ble ikke bæsj på to dager og tilsatte litt sviskermos. Virket som det ble mer magevondt og tok sviskermos i annenhver dag. Hun er nå verre å legge på kvelden og er mer våken om natta. Gråter og har mulig vondt i magen. Siste døgn har hun hatt mer flytende bæsj, fra å først bli mer fast.. Hva gjør jeg?

huff stakkars liten. Her gir jeg sviske eller aprikos mos etter hvert grøt måltid. Både for å forebygge forstoppelse og sikre jernopptak (jern må ha c vitamin for å tas opp i kroppen). Gir også vann til måltidet. Som smiley skriver er grønnsaksmos litt mer magevennlig så kan være en ide å prøve med det noen dager og de om magen tåler det bedre, for så å starte opp igjen med grøt.
 
Her har frøkna blitt mindre å mindre interessert i puppen på dagtid, og i tillegg var ikke grøt eller frukt/grønnsakspure noe godt. Litt rådløs en ettermiddag satt jeg og pumpet og fikk en ide. Hva om jeg blander grøtpulveret i melken? søkte og søkte på internett men ble ikke noe klokere, var enten null problem eller veldig fyfy i følge andre mødre på ulike forum oppgjennom årene. Tenkte jeg skulle teste det ut likevell.

Skal si dere at grøten gikk ned på høykant. Har aldri sett jenta så vill før. I tillegg ble det da full fart på magen igjen OG hun sovner mye lettere å sover mye lengre før det er på tide med pupp igjen. Skal ikke anbefale det, da jeg ikke vet om det er bra eller ikke, men prøv det ut likevell tenker nå jeg;):wtf:
 
Last edited:
Her har frøkna blitt mindre å mindre interessert i puppen på dagtid, og i tillegg var ikke grøt eller frukt/grønnsakspure noe godt. Litt rådløs en ettermiddag satt jeg og pumpet og fikk en ide. Hva om jeg blander grøtpulveret i melken? søkte og søkte på internett men ble ikke noe klokere, var enten null problem eller veldig fyfy i følge andre mødre på ulike forum oppgjennom årene. Tenkte jeg skulle teste det ut likevell.

Skal si dere at grøten gikk ned på høykant. Har aldri sett jenta så vill før. I tillegg ble det da full fart på magen igjen OG hun sovner mye lettere å sover mye lengre før det er på tide med pupp igjen. Skal ikke anbefale det, da jeg ikke vet om det er bra eller ikke, men prøv det ut likevell tenker nå jeg;):wtf:

Tror det er ganske vanlig å blande mm og grøtpulver nettopp fordi det er en kjent smak. Hvorfor skulle det være fyfy?
 
Her har frøkna blitt mindre å mindre interessert i puppen på dagtid, og i tillegg var ikke grøt eller frukt/grønnsakspure noe godt. Litt rådløs en ettermiddag satt jeg og pumpet og fikk en ide. Hva om jeg blander grøtpulveret i melken? søkte og søkte på internett men ble ikke noe klokere, var enten null problem eller veldig fyfy i følge andre mødre på ulike forum oppgjennom årene. Tenkte jeg skulle teste det ut likevell.

Skal si dere at grøten gikk ned på høykant. Har aldri sett jenta så vill før. I tillegg ble det da full fart på magen igjen OG hun sovner mye lettere å sover mye lengre før det er på tide med pupp igjen. Skal ikke anbefale det, da jeg ikke vet om det er bra eller ikke, men prøv det ut likevell tenker nå jeg;):wtf:

Aldri hørt at det skal være fy fy:rolleyes:
Tvert imot så har jeg fått forståelsen for at det er bra å starte med mm eller mme i grøten;)

Så bra at du fant noe som fungerte for dere. Det er ikke bare bare å bli klok på disse små. Hva de vil ha og ikke vil ha:hilarious:
 
Om man bruker mm/mme i grøt som egentlig skal blandes med vann blir den mer kaloririk/energirik. Liker ikke å bruke ordet kalori om babymat men... Til babyer som sliter med å gå opp i vekt eller har fallende kurve anbefaler noen å bruke mm/mme i grøten. Fikk forklart dette på helsestasjonen. Brukte det selv en periode i starten for at baby skulle lettere venne seg til smaken.
 
Back
Topp