Hva slags bil har dere?

Heldige dere som ikke er avhengig av bil daglig! Her er det helt elendig bussforbindelse, og vi bor heller ikke i nærheten av noen butikker, så må nesten ha bil :shifty:

Samboer har en v50 som etterhvert skal byttes i en mindre «konebil», så det blir min nye som brukes på turer osv. Har vurdert Mitsubishi outlander som noen av dere nevner her. Da sitter man jo høyt, og de er overkommelige i pris også. Ellers syns jeg Kia Optima er kjempefin, og også Ford Mondeo.

Vanskelig det her! Skal man gå for stort bagasjerom på en stasjonsvogn, eller sitte litt høyere og ha noe mindre bagasjerom?:wtf:
 
Hvordan er denne med benplass i baksetet mtp bilstol nr 2 og soden beltestol? Vi så på superb i sommer, og jeg digga bakseteplassen, men så vil sambo gjerne ha høyere bil og da har vi vært inne på kodiaq også, men ikke sett på enda.
Vi synes det ikke er trangt i baksetene. Vi har hatt to bilstoler i og en voksen bak og det har ikke vært noe problem med benplassen. Vi har også kjørt bilen uten bilstol med 5 voksne der så å si alle er over 180 uten problem ;) i forhold til superben tror jeg de er ganske like i forhold til plassen bak ;) vi kan også justere baksetene lenger bak eller frem. Så der kan vi justere i forhold til om vi trenger mer benplass eller mer plass i bagasjerommet ;)
 
Vi har en liten golf kombi (98-modell) :hilarious: har klart oss veldig fint med den med bare ett barn, men skal innrømme at vi gjerne skulle hatt noe større nå som vi venter nummer to. Nå har vi valgt en god del barneutstyr basert på at vi har liten bil, så vi klarer oss greit (har kontrollert at vi har plass til to bilstoler og vogn for to). Har vært på hyttetur med vogn, reiseseng, barnestol og klær og mat for ei uke, med DET er det nok ikke plass til med to barn:happy: Vi har det også som FrkVerpesyk at vi tar kollektivt i hverdagen og bruker bilen til å f eks besøke besteforeldre.

Men vi har titta litt på bil altså. Siden vi bruker den så lite i hverdagen (årlig kjørelengde på den vi har er ca 3000km) så ønsker vi ikke å legge ned alt for mye penger (150’ kanskje?). Våre søkekriterier på Finn er stasjonsvogner og flerbruksbiler som gir mye bil for pengene (kombinasjon av årstall og kjørelengde). Vi har i tillegg krav om hengerfeste, siden vi holder på å pusse opp hus, og på ønskelista står automatgir. Skinninteriør er også et pluss med småbarn:wacky: Vi titta litt på SUVer og biler med firehjulstrekk, men har slått dette fra oss, da vi ikke egentlig har behovet og de koster en del mer. De modellene vi oftest kommer tilbake til er Skoda octavia og Volkswagen Passat blant stasjonsvognene, og Skoda Roomster, Skoda Yeti og Volkswagen Touran blant flerbruksbilene. Jeg synes flerbruksbilene SER skikkelig tantete ut, men lånte en av mamma i jula (Toyota verso) og det er jo superdigg å sitte så høyt, i tillegg er de veldig praktiske.

Foreløpig sitter vi litt på gjerdet. Vi får se om behovet presser seg fram i løpet av våren når vi får kjent på realiteten av å ha to barn:hilarious:

Flerbruksbilene ser ganske tantete ut ja, de er nok også dyrere i drift enn en stasjonsvogn. Vi hadde avensis tidligere og savner den etter overgangen til sharan. Det var mye bil for pengene. Topp utstyrt og ekstremt billig i drift. Men måtte bytte, fikk ikke plass til 3 barneseter i avensisen. Spent på hvordan utgiftsnivået blir fremover. Fordelen med sharan er sykt god plass, og barna sitter høyt og det er skyvedører. Skinnseter er «må ha» med barn:p
 
Har en Skoda Octavia. Vi er veldig fornøyd med vår bil. God plass i bagasjerommet og det er plass til to bilstoler i baksetet. Blir ikke mye plass igjen i midten da men det har vi ikke behov for. :)
 
Har Ford Mondeo stasjonsvogn. I grunn en stor bil med god plass, men et helvete å få plass til to bakovervendte stoler og en babystol. Snart prøvd alle mulige kombinasjoner. Gleder meg ikke akkurat til å kjøre til og fra barnehagen to ganger om dagen og ut og inn med tre unger :wideyed:

bagasjeplassen er egentlig også ganske bra, men vi har stor hund som tar halve plassen, så når vi skal på ferie tar hundeburet halve plassen, vogna går akkurat ved siden av også et par bager oppå der. Men når hunden ikke er med er det veldog god plass baki der :p
 
Vi synes det ikke er trangt i baksetene. Vi har hatt to bilstoler i og en voksen bak og det har ikke vært noe problem med benplassen. Vi har også kjørt bilen uten bilstol med 5 voksne der så å si alle er over 180 uten problem ;) i forhold til superben tror jeg de er ganske like i forhold til plassen bak ;) vi kan også justere baksetene lenger bak eller frem. Så der kan vi justere i forhold til om vi trenger mer benplass eller mer plass i bagasjerommet ;)
Da er kodiaq absolutt en bil vi skal sjekke ut!
 
Flerbruksbilene ser ganske tantete ut ja, de er nok også dyrere i drift enn en stasjonsvogn. Vi hadde avensis tidligere og savner den etter overgangen til sharan. Det var mye bil for pengene. Topp utstyrt og ekstremt billig i drift. Men måtte bytte, fikk ikke plass til 3 barneseter i avensisen. Spent på hvordan utgiftsnivået blir fremover. Fordelen med sharan er sykt god plass, og barna sitter høyt og det er skyvedører. Skinnseter er «må ha» med barn:p
Vi så en sharan parkert ved Nadderudhallen forrige helg og tenkte «åh, for en praktisk bil, det hadde vært noe for oss». Skyvedører og barn er jo helt genialt! Ellers er avensis også en fin bil ja, toyotaer er jo fantastiske i drift!

Kjører dere mye bil i hverdagen? Vi fyller maks en tank i måneden, så drivstofforbruk er ganske underordna for vår del:hilarious:
 
Vi så en sharan parkert ved Nadderudhallen forrige helg og tenkte «åh, for en praktisk bil, det hadde vært noe for oss». Skyvedører og barn er jo helt genialt! Ellers er avensis også en fin bil ja, toyotaer er jo fantastiske i drift!

Kjører dere mye bil i hverdagen? Vi fyller maks en tank i måneden, så drivstofforbruk er ganske underordna for vår del:hilarious:
Så genialt som skyvedører er for barnefamilier er det veldig rart det ikke finnes flere biler med det
 
Vi så en sharan parkert ved Nadderudhallen forrige helg og tenkte «åh, for en praktisk bil, det hadde vært noe for oss». Skyvedører og barn er jo helt genialt! Ellers er avensis også en fin bil ja, toyotaer er jo fantastiske i drift!

Kjører dere mye bil i hverdagen? Vi fyller maks en tank i måneden, så drivstofforbruk er ganske underordna for vår del:hilarious:

Vi kjører en del, både til jobb og i helgene opp dit vi pusser opp hus, så merker at det er høyere drivstoffutgifter :rolleyes:
 
Heldige dere som ikke er avhengig av bil daglig! Her er det helt elendig bussforbindelse, og vi bor heller ikke i nærheten av noen butikker, så må nesten ha bil :shifty:

Samboer har en v50 som etterhvert skal byttes i en mindre «konebil», så det blir min nye som brukes på turer osv. Har vurdert Mitsubishi outlander som noen av dere nevner her. Da sitter man jo høyt, og de er overkommelige i pris også. Ellers syns jeg Kia Optima er kjempefin, og også Ford Mondeo.

Vanskelig det her! Skal man gå for stort bagasjerom på en stasjonsvogn, eller sitte litt høyere og ha noe mindre bagasjerom?:wtf:

tror helt ærlig at det ikke er særlig stor forskjell på bagasjerommet i en Outlander og en stasjonsvogn. Om det er det som er avgjørende så bør du absolutt sjekke det. Jeg syns hvertfall at jeg har veldig god plass i bagasjerommet til outlanderen.
 
Min bil er ikke familiebil, men funker for meg og en til. Får meg fra A til B, og blitt glad i min lille bil. Skulle gjerne hatt større bil, men liker å kjøre liten bil. Men meste skal være med fem dører og ac. Har Peugeot 209, ikke drømmebilen og blir mobbet at jeg har fransk bil, men ja den funker. Er avhengig av bil her jeg bor.
 
Vi ser på Nissan Evalia, ikke direkte pen, og går vel mest som 2 seter til håndverkere, men selges også som syvseter (i praksis 6 seter siden midtsetet i rad 2 er helt ubrukelig smalt)
 
Sniker fra April **

Vi har endt opp med å bytte bil litt for hyppig i denne småbarnspetioden.
Først kjøpte vi en Nissan Leaf , men måtte ha en til pga rekkevidden. Så kjøpte vi en Hyundai Tucson som er en relativt stor SUV som lurer deg skikkelig ift plass. Da hadde vi 0 barn. Så kom barn nr 1 og 2 i løpet av ett år og den ble irriterende trang. Måtte ha takboks og/eller henger med oss når vi skulle dra på ferie/hytten osv. Så når jeg nå fang ut at vi ventet nr 3, så røyk den fort. Nå har vi kjøpt en Toyota Proace Verco med 8 seter og enormt bagasjerom. Hiver søskenvognen inn fullt oppslått uten problem, ungene har laaaaaang avstand mellom hverandre , jeg kan sitte behagelig i bilen å amme, sjåfør sitter høy og har god sikt og jeg kan gå bak til barna uten å måtte gå ut av bilen :angelic:
Føltes som ett stort steg å ta ift bil, da den er så stor. Men nå i etterkant så har vi aldri angret :)
Kunne tydelig spart oss litt penger om vi hadde tenkt litt mer langsiktig første gang :rolleyes:
 
Vi hadde en vw touran 5 seter, men nå når vi venter barn nr4 måtte vi ha 7 seter.
Så har kjøpt en peugeot 5008 i tillegg. Veldig fornøyd med begge bilene
 
Vi har stor plass, VW Multivan :) Men så har vi snart 4 barn under 6 år, så alle har barnesete.. Deilig å kunne sette vogna rett inn , uten å legge sammen. Deilig å kunne gå inn i bilen å hjelpe barna inn i setet, og greit med ekstra plass og ekstra sete hvis man skulle trenge.
 
Vi har en e-golf, men blir aldri ferdig med valg av bil. Vi må ha noe større pga stor hund, og snart babyen. Men vi kjører ikke mye, derfor har egolfen vært gull.

Håper vi finner ut av det til påske :hilarious:
 
Last edited:
Vi kjører BMW X1. Herlig bil å kjøre, men dessverre litt trangt i baksete. Med førstemann så sitter vi litt trangt i passasjersete framme. Har gått fint til nå, men blir nok nødt til å snu han og flytte han til bak førersete nu når frøkna kommer. Ikke ideelt, men har ikke akkurat råd til å kjøpe ny bil.
Heldigvis så er bagasjerommet akkurat passe stort til å romme vogna, så blir nok neppe bilferie til sommeren
 
Back
Topp