Lagt inn for observasjon, men ingen så til meg?

Ugla95

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Nå trenger jeg egentlig bare å høre om dette er normalt eller ikke, for jeg sitter med veldig blandede følelser.

Jeg ble lagt inn på føden i et døgn pga fare for prematur fødsel -nebbing, kortere livmorhals, smerter og blødninger. Ikke noe superdramatisk, men for å følge med på hvor fort alt utvikler seg og eventuelt sende meg til et sykehus med nyfødtintensiv. Jeg kom inn på sykehuset kl 8 og var ferdig med alt av undersøkelser og prøver kl 9.30.

Så satt jeg der, til kl 16. Ingen innom, bare meg på et pasientrom som så i veggen og prøvde å glemme smertene og bekymringene. Jeg var helt alene på hele fødeavdelingen, så forutenom det som er av usynlig arbeid hadde de allverdens med tid til meg. Ingen kommer innom, ingen forteller meg hvor jeg kunne finne mat, toalett måtte jeg lete meg frem til selv. Når mannen min kom spurte jeg ene jordmora om jeg ikke kunne dra hjem og komme tilbake i morgen istede, fikk til svar at de måtte observere meg lengre. Men observering av en pasient går vel utpå å faktisk se til pasienten også? Mener ikke de skal sitte hos meg konstant, men å la meg være helt alene i et døgn synes jeg var veldig lite kult. Følte jeg var der til bry for dem, at de ikke gadd når de først hadde en rolig vakt. Endte med at jeg fikk dra hjem på perm, men må innrømme at det frister lite å dra tilbake med eventuell forverring når jeg ikke føler jeg blir tatt på alvor..

Måtte bare syte litt, for i dag har ikke vært en særlig god dag!
 
Kunne du spurt dem kanskje? Hvordan de observerer når de ikke kommer innom? Jeg tenker at det er ikke så rart du følte hele opplegget var litt lite profesjonelt...
 
Sniker
Var det ikke en tråd på rommet du kunne trekke i?
 
Huff, dette høres veldig kjipt ut :( Jeg vet ingenting om hva som er vanlig, men det høres jo ut som «observasjonen» ble gjennomført med særdeles lite faktisk observasjon .... Skjønner at du ikke følte deg særlig ivaretatt.
 
Jo, dro i den da jeg hadde sterke kynnere. Kom ingen før etter 20 minutter, og da hadde det jo roet seg, aå hun gikk igjen..

Hm, du har nok hatt litt uflaks. Men jeg opplever at så lenge de tolker ting som rolig, så kommer de ikke springende innom uten på oppfordring. Hvis du skal inn igjen ville jeg fortalt om dette, de har ingen mulighet til å forbedre seg eller gi deg en bedre behandling neste gang ved mindre du sier ifra :)
Når det er sagt er min erfaring at man ofte må spørre og mase når man er på obs-posten, og si ifra om hvilke behov man har.
Du hr nok hatt litt uflaks, men jeg har aldri opplevd at de daffer rundt i gangene når det er rolig og sitter på vaktrommet mens noen har ringt i snora, men det kan ha skjedd og det er såklart ikke bra. Du kan finne ut om det faktisk var rolig eller ikke ved å spørre, de har jo logg over anntal innlagte og fødende denne dagen.

Når det er sagt, synes jeg ikke dette var verdens beste behandling og så lenge du er bekymret burde de sjekke innom oftere. Til senere kan du feks be dem spesifikt om å komme tilbake til deg om en viss tid dersom det er mulig.
 
Hm, du har nok hatt litt uflaks. Men jeg opplever at så lenge de tolker ting som rolig, så kommer de ikke springende innom uten på oppfordring. Hvis du skal inn igjen ville jeg fortalt om dette, de har ingen mulighet til å forbedre seg eller gi deg en bedre behandling neste gang ved mindre du sier ifra :)
Når det er sagt er min erfaring at man ofte må spørre og mase når man er på obs-posten, og si ifra om hvilke behov man har.
Du hr nok hatt litt uflaks, men jeg har aldri opplevd at de daffer rundt i gangene når det er rolig og sitter på vaktrommet mens noen har ringt i snora, men det kan ha skjedd og det er såklart ikke bra. Du kan finne ut om det faktisk var rolig eller ikke ved å spørre, de har jo logg over anntal innlagte og fødende denne dagen.

Når det er sagt, synes jeg ikke dette var verdens beste behandling og så lenge du er bekymret burde de sjekke innom oftere. Til senere kan du feks be dem spesifikt om å komme tilbake til deg om en viss tid dersom det er mulig.
Enig.
 
Sniker fra juni. Jeg hadde samme utfordring som deg i forrige svangerskap. Var der totalt fire uker før jenta mi kom(i u34). Min erfaring er at det kommer an på hvor kritisk det er der og da. De sjekket mer til meg når jeg fikk drypp og lungemodning feks. Om det ikke var noe som sto på, eller noe utvikling, var jeg stort sett alene. Veldig ensomt, men forsto jo også at det ikke var så mye å gjøre.

Håper du slipper forverring, masse lykke til <3
 
Hm, du har nok hatt litt uflaks. Men jeg opplever at så lenge de tolker ting som rolig, så kommer de ikke springende innom uten på oppfordring. Hvis du skal inn igjen ville jeg fortalt om dette, de har ingen mulighet til å forbedre seg eller gi deg en bedre behandling neste gang ved mindre du sier ifra :)
Når det er sagt er min erfaring at man ofte må spørre og mase når man er på obs-posten, og si ifra om hvilke behov man har.
Du hr nok hatt litt uflaks, men jeg har aldri opplevd at de daffer rundt i gangene når det er rolig og sitter på vaktrommet mens noen har ringt i snora, men det kan ha skjedd og det er såklart ikke bra. Du kan finne ut om det faktisk var rolig eller ikke ved å spørre, de har jo logg over anntal innlagte og fødende denne dagen.

Når det er sagt, synes jeg ikke dette var verdens beste behandling og så lenge du er bekymret burde de sjekke innom oftere. Til senere kan du feks be dem spesifikt om å komme tilbake til deg om en viss tid dersom det er mulig.
Du har nok rett, jeg skjønner at det ikke blir bedre av å skrive det her, så må nok prate med dem. Jeg er redd for å være masete, så ikke dumt som du skriver å be om en viss tid til de kommer inn igjen.
 
Du har nok rett, jeg skjønner at det ikke blir bedre av å skrive det her, så må nok prate med dem. Jeg er redd for å være masete, så ikke dumt som du skriver å be om en viss tid til de kommer inn igjen.

Kjenner på det samme selv, at man er redd for å mase for mye og heller skulle ønske at de kom innom jevnlig. Får uansett håpe du i første omgang slipper å bli lagt til observasjon.
 
Hvis du var koblet til CTG registrering så har de i hvertfall på SUS egen skjerm på personalrommet hvor de hele tiden kan se hvordan registreringene ser ut for de ulike pasientene.. så da er det ikke så rart ingen kommer inn hvis det ikke ser unormalt ut
 
Back
Topp