Hvor sent kan tvillinger snu seg?

Ikke i bruk1

Betatt av forumet
Påskekyllingene 2020
Er gravid med tvillinger i uke 27 nå. Og lurer på når det er for liten plass til at de kan snu seg inni der? Forrige gang vi var på ul lå tvilling nr 1 i seteleie.
 
Er gravid med tvillinger i uke 27 nå. Og lurer på når det er for liten plass til at de kan snu seg inni der? Forrige gang vi var på ul lå tvilling nr 1 i seteleie.
Så sent som timer før fødsel ;) Bekreftet med ultralyd på fødestuen.
Var 3,2kg og nesten 2,6kg da de ble født.
 
Tvilling nr 2 i familien måtte ut med KS da hen snudde seg under fødsel mens tvilling 1 ble født vaginalt.
 
Tvilling nr 2 i familien måtte ut med KS da hen snudde seg under fødsel mens tvilling 1 ble født vaginalt.

akkurat det samme erfarte en venninne av meg. Hun fikk høre at det var et kjent «problem» for når førstemann er født blir det plutselig veldig god plass.
 
akkurat det samme erfarte en venninne av meg. Hun fikk høre at det var et kjent «problem» for når førstemann er født blir det plutselig veldig god plass.
Er derfor en av fødselslegene sin jobb er å holde fast tvilling 2 i riktig posisjon når tv1 har komt ut :) Sikkert ikke alltid de klarer det da..
 
Mener det skjedde en gang etter uke 30. Før det lå begge i sete. Tv2 som snudde seg da, tv1 forble i seteleie fram til de kom til verden.
 
Er derfor en av fødselslegene sin jobb er å holde fast tvilling 2 i riktig posisjon når tv1 har komt ut :) Sikkert ikke alltid de klarer det da..

det vet jeg ikke, men det gir jo mening. Lurer på hvordan de i såfall klarer å holde fast en baby inni magen...
 
det vet jeg ikke, men det gir jo mening. Lurer på hvordan de i såfall klarer å holde fast en baby inni magen...
Holder utapå magen da :p Ene legen "legger seg" oppå magen og holder tvilling2 i et fast grep fra utsiden helt til tv2 er klar for å møte verden. Dermed hindrer de at baby legger seg i tverrleie.
 
Holder utapå magen da :p Ene legen "legger seg" oppå magen og holder tvilling2 i et fast grep fra utsiden helt til tv2 er klar for å møte verden. Dermed hindrer de at baby legger seg i tverrleie.

De gjør jo vendingsforsøk når man har en i seteleie så da bør det jo være «enkelt» å bare holde den fast
 
De gjør jo vendingsforsøk når man har en i seteleie så da bør det jo være «enkelt» å bare holde den fast
Tja, var ingen problem hos meg, opplevde det som en enkel sak.. Men mtp veninnen din, så er det sikkert ulikt. Her er det standard prosedyre, går utifra det er likt på alle fødeavd. når det gjelder tvillingfødsler.
 
Hvordan lå tv2 da?

De kan snu seg helt til timer før fødsel ja, men er vel heller uvanlig.
Ofte legger de seg ulikt, fødte selv tv1 i sete og tv2 i hodeleie. De lå slik fra rundt uke 29 :)

Er gravid med tvillinger i uke 27 nå. Og lurer på når det er for liten plass til at de kan snu seg inni der? Forrige gang vi var på ul lå tvilling nr 1 i seteleie.
 
Hvordan lå tv2 da?

De kan snu seg helt til timer før fødsel ja, men er vel heller uvanlig.
Ofte legger de seg ulikt, fødte selv tv1 i sete og tv2 i hodeleie. De lå slik fra rundt uke 29 :)


Får man valget mellom ks og vaginal fødsel om tv1 ligger i sete? :)
 
Får man valget mellom ks og vaginal fødsel om tv1 ligger i sete? :)
Der jeg hørte til ville de ha tv1 i hodeleie for å ha en vaginal fødsel.
Om man har født før kan det diskuteres ang vaginal/ks om tv1 er i sete. Om tv2 er i hode eller sete spiller ikke så stor rolle.
 
Får man valget mellom ks og vaginal fødsel om tv1 ligger i sete? :)

Om ikke ting har endret seg de siste årene, så nei.
Men de kommer til nok å ta bekkenmål med røntgen for å se om kroppen din "takler" å føde i sete.
Jeg hadde for lite bekkenmål, så fikk KS.
 
Last edited:
Back
Topp