Vondt å amme

Papayacoconut

Forelsket i forumet
Oktoberskattene 2015
Novemberbarna 19
Når jeg ammer jenta mi gjør det vondt, det er veldig sårt med en gang hun fester seg på, mulig fordi jeg er sår (har ikke ordentlige sår eller blør), det gjør vondt under utdrivningen fordi den er veldig sterk. Hun setter ofte i halsen da. Hun har ikke leppene brettet utover, og om jeg prøver å ordne litt på det så klemmer hun dem bare sammen. Jeg kjenner at brystknoppen blir gnisset/vrikket på inni munnen hennes og hun mister vakuumet nesten ved hvert sug så det kommer sånn smattelyd. Når hun er ferdig er brystknoppen ofte litt hvit i tuppen, tror det er fordi hun suger så hardt. Den blir også leppestiftformet. Er vondt når bh-en gnisser og gjør veldig vondt å bli kald. Er veldig lei av å ha på bh 24/7 også fordi jeg lekker om jeg skal legge til noe mer.

Så jeg går mye og tenker på når jeg kan slutte å amme, selvom jeg egentlig ikke har lyst, fordi det er jo veldig koselig også, jeg vil det beste for henne, også koser hun seg så mye ved amming, men jeg orker ikke ha vondt hver 3 time hver dag i så mange flere mnd nå. Bolla har lagt fint på seg, så hun får i seg nok. Å pumpe hver 3 time er bare å glemme, jeg holdte på å bli deprimert av det da jeg gjorde det en periode i begynnelsen pga sår og trøske. Jeg følte meg veldig låst og fikk mye mindre tid til storebror. Jeg virkelig hater pumpa!

Så når er det ok å slutte? Vet jo at jeg velger det selv, men hva er liksom anbefalt at man piner seg til? 3 mnd? 4? 6? Når kan jeg med litt god samvittighet gi meg? Eller er det noe å gjøre med dette? Har jo prøvd det meste. Variere ammestilling, lufte brystene, purelan, kokosolje i ammeinnleggene, redusere produksjonen litt, brystskjold. Får alltid hele areolaen inni munnen hennes også, jeg har ikke så store brystvorter, og hun henger ikke og slenger på puppen liksom. Tror ikke hun har stramt tungebånd, men mulig hun har stramt leppebånd, selvom jeg ikke synes det ser noe særlig annerledes ut. Jeg kan jo selvfølgelig pumpe eller amme en gang om dagen for at hun skal få i seg litt morsmelk om det er mulig uten at produksjonen slutter helt?

Veldig mye spørsmålstegn i dette innlegget, og sikkert rotete, men svare den som orker :p
 
Det er sannsynligvis en grunn til at hun ikke dier ordentlig. Har dere hatt ordentlig ammeveiledning? Ikke typ «dette ser da fint ut», men fra noen som kan det. Når det er vedvarende vondt er noe feil, og stort sett kan det rettes på om dere får ordentlig hjelp.

har låsninger vært vurdert? Stramt tungebånd av noen som kan det? Kan du ha raynauds (kan forårsakes av ovennevnte problemer eller noe du har fra før av)

om du vil slutte eller jobbe videre er det bare du som kan avgjøre :) Hva som er riktig for deg vet bare du.
 
Det er sannsynligvis en grunn til at hun ikke dier ordentlig. Har dere hatt ordentlig ammeveiledning? Ikke typ «dette ser da fint ut», men fra noen som kan det. Når det er vedvarende vondt er noe feil, og stort sett kan det rettes på om dere får ordentlig hjelp.

har låsninger vært vurdert? Stramt tungebånd av noen som kan det? Kan du ha raynauds (kan forårsakes av ovennevnte problemer eller noe du har fra før av)

om du vil slutte eller jobbe videre er det bare du som kan avgjøre :) Hva som er riktig for deg vet bare du.

Ja har vært hos ammepoliklinikk, da satt det ei og kikka på oss under en hel amming, hun så ikke noe feil. Men da var det ikke like mye smatting og vrikking av brystknoppen tror jeg. Jeg har faktisk lurt på om jeg har reynauds da mamma og onkelens min har det litt. Vi skal også ordne en time hos fysio og manuellterapeut fordi jeg har lurt på om hun kan ha en låsning. Har ikke fått noen til å se på tungebåndet, men har sett selv, og vurdert ut ifra Google og bilder, kanskje ikke bra nok :p
 
Reynuds høres det ut som du har ja, men det gjør typisk aller mest vondt etter at man er ferdig med å amme og en stund etterpå. Noen ganger er det ingenting å gjøre med det, men det blir verre dersom sugetaket til babyen er dårlig.
Det eneste som kan hjelpe er å surre et ullskjerf rundt brystene, det skal ikke være stramt, men bare varme. En god ullgenser og Ammeinnlegg i ull kan også hjelpe.
For de fleste går dette over innen 3 mnd, for meg tok det litt over 4 mnd, men det ble sakte gradvis bedre.

Jeg vet ikke hvordan brystene dine ser ut eller hva slags ammepute du har, men det er områder hvor man kan gjøre endringer for at babyen skal få bedre tak. Men det er ikke så lett å si hvordan det er hos deg bare via tekst. Det er jo mange som snakker om hamburgergrepet for å sikre at babyen har riktig tak. Dersom ikke det fungerer, ville jeg sjekket ut c-grep. Da holder og støtter du puppen på utsiden gjennom hele ammingen og det gjør det lettere for baby å ha riktig tak hele veien. Da trenger man en stabil ammepute, som helst er litt hard, eller man kan ligge å amme. Det var løsningen her for å unngå at babyen tok feil tak og lagde større sår.

Jeg ville ringt helsestasjonen på mandag og hørt om de har en egen ammeveileder der. Stadig flere har det, det er hs som har tatt etterutdanning på nasjonalt kompetansesenter for amming og de er gjerne oppdatert på der meste innenfor feltet. I tillegg kan de kontakte kompetansesenteret om de skulle være i tvil på noe område. Og her er det hvertfall sånn at de kommer hjem til oss og observerer ammingen. Så får man ammet i se omgivelsene man pleier å amme i.
 
Gode råd over her.
Raynauds høres absolutt ut som du har, men også flere varsellamper ift stramt tungebånd.
Holdt på gi opp ammingen selv med forrige før 3 mnd fordi det bare ble vondere og vondere.
Fikk sjekket opp, hjelp til å lindre mens vi ventet på å få klippet tungebåndet og da klarte vi redde ammingen. Ammer litt enda (16mnd nå)
 
Reynuds høres det ut som du har ja, men det gjør typisk aller mest vondt etter at man er ferdig med å amme og en stund etterpå. Noen ganger er det ingenting å gjøre med det, men det blir verre dersom sugetaket til babyen er dårlig.
Det eneste som kan hjelpe er å surre et ullskjerf rundt brystene, det skal ikke være stramt, men bare varme. En god ullgenser og Ammeinnlegg i ull kan også hjelpe.
For de fleste går dette over innen 3 mnd, for meg tok det litt over 4 mnd, men det ble sakte gradvis bedre.

Jeg vet ikke hvordan brystene dine ser ut eller hva slags ammepute du har, men det er områder hvor man kan gjøre endringer for at babyen skal få bedre tak. Men det er ikke så lett å si hvordan det er hos deg bare via tekst. Det er jo mange som snakker om hamburgergrepet for å sikre at babyen har riktig tak. Dersom ikke det fungerer, ville jeg sjekket ut c-grep. Da holder og støtter du puppen på utsiden gjennom hele ammingen og det gjør det lettere for baby å ha riktig tak hele veien. Da trenger man en stabil ammepute, som helst er litt hard, eller man kan ligge å amme. Det var løsningen her for å unngå at babyen tok feil tak og lagde større sår.

Jeg ville ringt helsestasjonen på mandag og hørt om de har en egen ammeveileder der. Stadig flere har det, det er hs som har tatt etterutdanning på nasjonalt kompetansesenter for amming og de er gjerne oppdatert på der meste innenfor feltet. I tillegg kan de kontakte kompetansesenteret om de skulle være i tvil på noe område. Og her er det hvertfall sånn at de kommer hjem til oss og observerer ammingen. Så får man ammet i se omgivelsene man pleier å amme i.

Tusen takk for utfyllende svar og gode råd! Hun er jo bare 2 mnd enda så kanskje det vil bli bedre hos meg også. Mye av det du nevner har jeg prøvd og jeg føler ikke stillingen er problemet, men skal prøve på det jeg ikke har prøvd enda. Og skal høre om de har egen ammeveileder der ja, da jeg ikke helt føler at det er helsesøsteren vi har sitt felt når jeg har spurt om ammerelaterte ting. :)
 
Gode råd over her.
Raynauds høres absolutt ut som du har, men også flere varsellamper ift stramt tungebånd.
Holdt på gi opp ammingen selv med forrige før 3 mnd fordi det bare ble vondere og vondere.
Fikk sjekket opp, hjelp til å lindre mens vi ventet på å få klippet tungebåndet og da klarte vi redde ammingen. Ammer litt enda (16mnd nå)

Så bra at det ordet seg for dere. :) Jeg synes det høres så fælt ut å klippe i munnen til den lille, hvordan var det rett etterpå? Og hvor fikk du sjekket det? Var det på helsestasjonen?
 
Jeg syns dette høres ut som et soleklart stramt tungebånd. Meld deg inn i støttegruppe for stramt tungebånd på fb, der er det vanvittig mye god info som helsesykepleier og leger flest ser ut til å mangle.

Jeg slet med veldig like symptomer, og her sa hs at tungebåndet ikke var stramt. Etter jeg leste meg opp der fikk jeg komme på øre nese hals og baby (3mnd) ble klippet. Sånn bortsett fra resten av dagen da det var litt gråt pga smerter i munnen så ble ting umiddelbart bedre! Alle problemene våre forsvant relativt raskt, mine såre bryster trengte såklart litt tid, men det gikk over og vi ammet i 2 år uten ubehag. Har termin nå og kommer til å være mye mer obs på det denne gangen
 
Så bra at det ordet seg for dere. :) Jeg synes det høres så fælt ut å klippe i munnen til den lille, hvordan var det rett etterpå? Og hvor fikk du sjekket det? Var det på helsestasjonen?
De får lokalbedøvelse og er fort over. Er verre med all feilstilling og kompensering babyen har drevet med for å prøve få i seg mat før klipp.
Gikk privat til ammeveileder som jeg visste har veldig god kompetanse på stramt tungebånd og hvor det også er kiropraktorer som kan vurdere og hjelpe på stram muskulatur og feilstillinger etc.
Vel verdt pengene!
 
Du har nok reynolds, jeg har hatt dette med begge mine. Er utrolig vondt, så føler meg det. Rett sugetak er viktig, om du føler det blir feil tar du bare en ren finger i munnviken på baby for å slippe inn luft. Vareomslag før amming er anbefalt og drikke sort te. Det som hjalp på meg var å ta en pause midt i ammingen, jeg hadde en kopp med varmt vann og dyppet en klut i som jeg klemte over brystvorta før jeg fortsatte å amme. Det samme hjalp etter ammingen mot smertene.
Anbefaler deg å holde ut litt å se om det blir bedre, amming er så enkelt når det fungerer. Om babyen plages litt med sugetak så vil det også endre seg når de vokser litt.
Her gikk det over rundt 3 mnd alder.
 
Takk for svar :happy:
Ja. Mye som stemmer med stramt tungebånd. Spurte om det på helsestasjonen, de kunne ikke se noe men barnelegen sendte henvisning til øre-nese-hals lege. Så får se hva de sier der. Jeg la plutselig merke til igår at lille har jo faktisk litt hjerteformet tunge også.

På det grønne bildet med symptomer så er det bare 5 av dem vi ikke har..
 
Det finnes hjelp mot reynauds. Jeg har det og har fått adalat på resept etter anbefaling fra nka. Det hjelper også veldig å ta ibux og paracet sammen morgen og kveld. Nok til at jeg ikke hylgriner under og etter amming av smertene
 
Takk for svar :happy:
Ja. Mye som stemmer med stramt tungebånd. Spurte om det på helsestasjonen, de kunne ikke se noe men barnelegen sendte henvisning til øre-nese-hals lege. Så får se hva de sier der. Jeg la plutselig merke til igår at lille har jo faktisk litt hjerteformet tunge også.

På det grønne bildet med symptomer så er det bare 5 av dem vi ikke har..
Det er dessverre veldig dårlig kunnskap om stramt tb i det offentlige helsevesenet, og utføred ofte ufullstendige og dårlige klipp pga manglende kunnskap. Anbefaler deg å sjekke ut fb gruppa Norsk støttegruppe for stramt leppe- og tungebånd, der finnes utrolig mye god kunnskap og råd om hvor man kan søke kyndig hjelp. Vi holdt på å slite oss helt ut med amming, pumping, skjold, sår osv osv. Ble tipset om gruppa når frøkna var 4 mnd, klippa ved 5 mnd og det var en ny verden! Koster litt, men SÅ verdt det, også mtp alle senkomplikasjonene man kan utvikle av et ubehabdlet stramt tb.
 
Det er dessverre veldig dårlig kunnskap om stramt tb i det offentlige helsevesenet, og utføred ofte ufullstendige og dårlige klipp pga manglende kunnskap. Anbefaler deg å sjekke ut fb gruppa Norsk støttegruppe for stramt leppe- og tungebånd, der finnes utrolig mye god kunnskap og råd om hvor man kan søke kyndig hjelp. Vi holdt på å slite oss helt ut med amming, pumping, skjold, sår osv osv. Ble tipset om gruppa når frøkna var 4 mnd, klippa ved 5 mnd og det var en ny verden! Koster litt, men SÅ verdt det, også mtp alle senkomplikasjonene man kan utvikle av et ubehabdlet stramt tb.

Ja, har blitt medlem av gruppen. Så flott at det hjalp hos dere :) Men så kjedelig at det gikk 5mnd først da! Etter henvisning så fikk vi info at dem REGNA MED at vi kunne komme til øre-nese-hals lege i uke 15! :(
 
Back
Topp