St. Olav Hospital, Trondheim

Hva står det i artikkelen?

"Friske kvinner som venter friske barn får et nytt fødetilbud ved St. Olav. Her tilbys ikke epidural, men ribbevegg, pilatesball, telys og badekar. "

Videre:

"Det som tidligere var føde øst i femte etasje på kvinne-barn-senteret, er nå blitt til fire fødestuer. Her er tanken at fødsel, det er en helt normal del av livet og noe en kvinne kan gjennomføre med egen kraft, uten smertelindring, overvåkning og legehjelp.

Med veiledning og hjelp fra en jordmor, skal fødselen skje på naturlig vis....

Inne på fødestuene er det blomstrete gardiner, dempet belysning, telys og ribbevegg, og her er det verken sykehusseng eller fødeseng, men derimot en myk dobbelseng. Fra rommet er det dør til eget bad med badekar, og ingen blir overrasket om flere babyer vil komme plaskende til verden... "
 
Mulig jeg er veldig dum og må ha alt inn med teskje altså :wacky: Men hva skiller en fødsel på disse rommene fra en fødsel på en av de vanlige fødestuene uten bruk av medisinsk smertelindring?

Har sitert innlegget i adressa over. Men det skal være en så naturlig fødsel som mulig, med litt hjemmekoselig stemning med telys, blomster og eget bad med badekar :shy:

Jeg synes det er flott for kvinner som har hatt et komplikasjonsfritt svangerskap, og som ønsker dette:happy:
 
Jeg fødte på et av de nye rommene for et par uker siden. Så utrolig koselig at det var så hjemlig, det ga en annen trygghet :)

Da var du heldig! De åpna jo bare for noen dager siden. Tenker det samme som deg at det må føles veldig trygt hvis man har muligheten :happy:

Gratulerer så mye med den lille:Heartred:love7
 
Last edited:
"Friske kvinner som venter friske barn får et nytt fødetilbud ved St. Olav. Her tilbys ikke epidural, men ribbevegg, pilatesball, telys og badekar. "

Videre:

"Det som tidligere var føde øst i femte etasje på kvinne-barn-senteret, er nå blitt til fire fødestuer. Her er tanken at fødsel, det er en helt normal del av livet og noe en kvinne kan gjennomføre med egen kraft, uten smertelindring, overvåkning og legehjelp.

Med veiledning og hjelp fra en jordmor, skal fødselen skje på naturlig vis....

Inne på fødestuene er det blomstrete gardiner, dempet belysning, telys og ribbevegg, og her er det verken sykehusseng eller fødeseng, men derimot en myk dobbelseng. Fra rommet er det dør til eget bad med badekar, og ingen blir overrasket om flere babyer vil komme plaskende til verden... "
Rommet mitt hadde alt dette + epidural i sommer. Ikke dobbeltseng riktignok, men alt det andre
 
Rommet mitt hadde alt dette + epidural i sommer. Ikke dobbeltseng riktignok, men alt det andre

Det er vel litt av poenget, at det ikke tilbys epidural på denne avdelingen - så det er for de som ønsker en mest mulig «naturlig» fødsel.

Antar/håper det reflekteres i holdningene til jordmødrene som jobber der også - at de ser på fødsel som en kontrollerbar hendelse, ikke en situasjon med behov for medisinsk intervensjon.
 
Det er vel litt av poenget, at det ikke tilbys epidural på denne avdelingen - så det er for de som ønsker en mest mulig «naturlig» fødsel.

Antar/håper det reflekteres i holdningene til jordmødrene som jobber der også - at de ser på fødsel som en kontrollerbar hendelse, ikke en situasjon med behov for medisinsk intervensjon.
Jojo, tanken var bare å kommenter på at hele den smørbrødlista allerede eksisterte. Jeg opplevde alle jordmødrene jeg hadde som veldig åpne for alt, brukte både ball og ribbevegg og badekar og telys, før det til slutt ble epidural
 
Jeg visste ikke om rommene på forhånd. Det hadde nok noe å gjøre med at jeg skrev i ønskebrevet at jeg ønsket en så naturlig fødsel som mulig, uten medisinsk smertelindring, og at jeg ville føde i vann :)
 
Jojo, tanken var bare å kommenter på at hele den smørbrødlista allerede eksisterte. Jeg opplevde alle jordmødrene jeg hadde som veldig åpne for alt, brukte både ball og ribbevegg og badekar og telys, før det til slutt ble epidural
Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hva bruker man egentlig ribbevegg til i fødsel? Jeg antar litt annerledes enn man gjorde i gymmen på skolen? :p
 
Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hva bruker man egentlig ribbevegg til i fødsel? Jeg antar litt annerledes enn man gjorde i gymmen på skolen? :p
Jeg klamret meg fast i den nå og da :p
Veldig greit å kunne holde i forskjellige høyder når man står der og prøver å få tyngdekraften med på laget :D
 
Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hva bruker man egentlig ribbevegg til i fødsel? Jeg antar litt annerledes enn man gjorde i gymmen på skolen? :p

godt å ha noe å holde seg i, hehe. Jeg tvilholdt i senga mens jeg humpet på en pilatesball, men kunne godt vært ribbeveggen. Tenkte ikke så langt gitt :p
 
godt å ha noe å holde seg i, hehe. Jeg tvilholdt i senga mens jeg humpet på en pilatesball, men kunne godt vært ribbeveggen. Tenkte ikke så langt gitt :p

Regner med jeg finner ut av hvordan dette med fødsel blir om et halvt års tid når det (forhåpentligvis) er min tur til å sjekke inn på St. Olavs. Men virker forsåvidt fornuftig å ha noe med veldig mange ulike høyder som man kan holde seg i ja.
 
Regner med jeg finner ut av hvordan dette med fødsel blir om et halvt års tid når det (forhåpentligvis) er min tur til å sjekke inn på St. Olavs. Men virker forsåvidt fornuftig å ha noe med veldig mange ulike høyder som man kan holde seg i ja.

Det gjør du nok :) Født to ganger på st Olav, to fine, men ulike fødsler :)
 
Jojo, tanken var bare å kommenter på at hele den smørbrødlista allerede eksisterte. Jeg opplevde alle jordmødrene jeg hadde som veldig åpne for alt, brukte både ball og ribbevegg og badekar og telys, før det til slutt ble epidural

Ja, skjønner det :) For min del (og sikkert de andre tilbudet er opprettet for) ønsker jeg å benytte en slik avdeling ikke for eventuelle ekstra «perks», men bare nettopp fordi det er lagt opp til at man skal klare seg uten epidural (som er noe jeg har sterkt ønske om å unngå pga angst/uvilje relatert til anestesi). Håper virkelig helsa holder så jeg får muligheten.
 
Jeg fødte ved at. Olavs i februar 2018, heldigvis på slutten, når det ikke var så travelt. Kun 1 fødsel til den formiddagen om jeg skjønte det riktig. Jm var til oss nesten hele tiden, og fulgte planen min til punkt og prikke (ettersom fødselen gikk som på skinner).
Og hotellet var veldig greit. Vi fikk være for oss selv, de så kun inn til oss ved vaktskifte for å hilse, og om vi lurte på noe. Alt i alt en super opplevelse.

Men jeg lurte også på hvordan man kommer inn på den nye fødeavdelingen? Må en søke? Aldri hørt om den før nå, og den virker å passe meg om dette svangerskapet går som smurt. Mye av det er fordi jeg har hatt god erfaring med badekar fra sist. Og en enorm angst for sprøyter, og da særlig epidural,av private årsaker, så det er noe jeg virkelig ikke ønsker. Håper de likevel har rens eller hva det het? De paddene med støt i.for de var gode.
 
Jeg fødte ved at. Olavs i februar 2018, heldigvis på slutten, når det ikke var så travelt. Kun 1 fødsel til den formiddagen om jeg skjønte det riktig. Jm var til oss nesten hele tiden, og fulgte planen min til punkt og prikke (ettersom fødselen gikk som på skinner).
Og hotellet var veldig greit. Vi fikk være for oss selv, de så kun inn til oss ved vaktskifte for å hilse, og om vi lurte på noe. Alt i alt en super opplevelse.

Men jeg lurte også på hvordan man kommer inn på den nye fødeavdelingen? Må en søke? Aldri hørt om den før nå, og den virker å passe meg om dette svangerskapet går som smurt. Mye av det er fordi jeg har hatt god erfaring med badekar fra sist. Og en enorm angst for sprøyter, og da særlig epidural,av private årsaker, så det er noe jeg virkelig ikke ønsker. Håper de likevel har rens eller hva det het? De paddene med støt i.for de var gode.

Hadde besøk av en kollega som nylig har født på de "nye" fødestuene. Hun hadde tenkt på at hun ønsket seg dit, men ikke uttrykt ønske om det til St Olav. Hun ble automatisk sendt dit sa hun.
 
Fødte her i august 2017. Førstegangsfødende med høyt blodtrykk og ei jente i magen som var ganske lita, to dager før termin. Vi fikk være på fødestua lenge før fødselen faktisk "starta" - var en tur i badekaret og tok også en totimers lur siden natta på pasienthotellet (vi har lang reisevei) ikke hadde bestått av mye søvn. Rundt kl 16 tok jordmor en sjekk, det var en travel dag så hun var mye ute av rommet. Endelig hadde jeg 4-5 cm og hun gikk for å hente TENS? til meg. Mens hun var ute gikk vannet, så samboeren min løp ut i gangen for å hente henne. Ny sjekk da hun kom inn, og da hadde jeg full åpning og var klar for å presse. En halvtime etterpå var barnet født, akkurat i det barnepleier rakk å komme inn. De praktiserer i utgangspunktet 2 jordmødre pluss barnepleier per fødende. Samboer fikk god veiledning fra jordmor og jeg følte det var mye god hjelp i han pga det. Ble en fin, privat men rask fødsel for oss, og siden dette var en fredag og jordmora hadde frihelg rakk vi ikke snakke sammen etterpå. Derfor ringte hun meg ei uke etterpå så vi fikk prata om fødselen. En overveldende positiv opplevelse, vi fikk god hjelp på barselavdelingen og god oppfølging både på barn og mor. Håper jeg får en like positiv opplevelse neste gang!
 
Hei,

Kan man føde i vann på vanlig fødestue på st. Olavs. Jeg vil ha epidural og kommer derfor ikke til å søke meg til abc klinikken. Men ønsker svært gjerne å føde i vann. Termin i september :)
 
Back
Topp