Søvn og overskudd småbarnsforeldre

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Dere med småbarn: Noen som har noen gode tips å dele ift søvnmangel som følge av å ha småbarn? Både for å få mer søvn selv og hvordan takle lite søvn... Klassiske råd om å sove når barnet sover fungerer dårlig! Og bytte på ikke så lett på grunn av jobb situasjon og flere barn (gjør det så langt vi kan altså). Og barnet finner ikke ro hos andre (ift pass).
 
I alle fall å komme seg i seng nå.

Sove mens ungen sover er ikke for meg, jeg sover ikke godt på dagtid. Og når småunger sover er den tiden jeg fikk spist lunsj og kanskje gjort noe i huset

Men legge meg tidlig. Ja, 22 som leggetid for voksne er visst tidlig. Jeg har ikke små unger som holder meg oppe lenger, yngste er snart 4 og sover godt hun. Men jeg er på vei i seng.

Jeg vsr gruelig sen i går når mannen var på julebord, men jeg legger meg vanligvis mellom 22 og 23. Og altså har jeg allerede sovnet på sofaen og mens jeg la lillemor i kveld, så jeg er helt moden for senga
 
Legge seg tidlig. De mest intense periodene med nattamming legger jeg meg 2130 seinest. Ellers har samsoving vært et triks her - ungene våkner jo uansett så like greit å slippe å stå opp, da blir nettene mindre slitsomme.
 
I alle fall å komme seg i seng nå.

Sove mens ungen sover er ikke for meg, jeg sover ikke godt på dagtid. Og når småunger sover er den tiden jeg fikk spist lunsj og kanskje gjort noe i huset

Men legge meg tidlig. Ja, 22 som leggetid for voksne er visst tidlig. Jeg har ikke små unger som holder meg oppe lenger, yngste er snart 4 og sover godt hun. Men jeg er på vei i seng.

Jeg vsr gruelig sen i går når mannen var på julebord, men jeg legger meg vanligvis mellom 22 og 23. Og altså har jeg allerede sovnet på sofaen og mens jeg la lillemor i kveld, så jeg er helt moden for senga
Hah er jeg trøtt nok til å sovne kl 20 legger jeg meg kl 20 :p
 
I alle fall å komme seg i seng nå.

Sove mens ungen sover er ikke for meg, jeg sover ikke godt på dagtid. Og når småunger sover er den tiden jeg fikk spist lunsj og kanskje gjort noe i huset

Men legge meg tidlig. Ja, 22 som leggetid for voksne er visst tidlig. Jeg har ikke små unger som holder meg oppe lenger, yngste er snart 4 og sover godt hun. Men jeg er på vei i seng.

Jeg vsr gruelig sen i går når mannen var på julebord, men jeg legger meg vanligvis mellom 22 og 23. Og altså har jeg allerede sovnet på sofaen og mens jeg la lillemor i kveld, så jeg er helt moden for senga

Ja, skjønner jo at man må komme seg i seng! La meg første gang for kvelden for et par timer siden, og sovnet med babyen, men har allerede blitt vekket noen ganger, som vanlig.. Og er ganske desperat, så håpet derfor at noen hadde noen gode tips :D
 
Ja, skjønner jo at man må komme seg i seng! La meg første gang for kvelden for et par timer siden, og sovnet med babyen, men har allerede blitt vekket noen ganger, som vanlig.. Og er ganske desperat, så håpet derfor at noen hadde noen gode tips :D
Det går i det minste heldigvis over, om det er en trøst.

Sove når man kan, dele på når man kan, og ellers bite tenna sammen, det går over, er igrunnen det som har funket her i alle fall. Men vi har vært heldige, eldste sov ikke natten gjennom før han var to, da fikk han medisin for hosten og kløen som vekket både han og oss, og siden har han sovet godt. Jentene har jo vært babyer de også, men ikke hadde de kolikk og ikke hadde de astma eller allergi, så de sov mye bedre etter sånn den første tiden. Og nå sover jo alle tre, store som de er blitt.. Likevel er jeg trøtt og krabber i seng.

Jeg har bekjente som er sååååå trøtte. Men utpreget ekstremt b mennekser og legger seg ikke før godt over midnatt også når de skal på jobb, så da er det ikke så rart, tenker jeg
 
Dere med småbarn: Noen som har noen gode tips å dele ift søvnmangel som følge av å ha småbarn? Både for å få mer søvn selv og hvordan takle lite søvn... Klassiske råd om å sove når barnet sover fungerer dårlig! Og bytte på ikke så lett på grunn av jobb situasjon og flere barn (gjør det så langt vi kan altså). Og barnet finner ikke ro hos andre (ift pass).

Ting som hjelper på her:
  • Sunt kosthold med så lite sukker som mulig. Små mengder hvitt brød, ris, pasta og potet. Sunn mat gir stabilt blodsukker og mer overskudd. Synes dog dette er vanskelig selv, for ved søvnunderskudd har jeg bare såå lyst på litt sjokolade. Kroppen får større sukkersug på søvnmangel, så det er nok ikke så rart. I tillegg vil jeg "trøste" meg med noe. Om. Det også gjelder for deg så se om det kan finnes andre alternativer. En ekstra god te, litt oppskjært frukt eller hjemmelaget smoothie kanskje?
  • Trene 1 gang i uka, helst 2-3 men det er først nå som vi sover mer at det er noe tid og overskudd til det, men 1 gang fikk jeg v og til tid til før. Det behøver virkelig ikke være mye, det er gjerne her en joggetur på 15-20 min. Eller en tur i høyt tempo. Jeg får mer energi av å trene litt og gjerne i frisk luft om det er mulig.
  • Avlaste hverandre i helgene om det er mulig. Ha hver sin sovemorgen, eller hver sin natt med nattevåk (litt avhengig av hva babyen trenger såklart).
  • Dersom man ikke kan bytte på å sove ut, henter jeg også energi om jeg får 1 time alene på dagtid i løpet av en helg til bare å slappe av, høre på lydbok og drikke kaffe alene mens jeg lar resten av huset flyte.
  • Hvis babyen må trilles for å sove på dagen har jeg også hatt nytte av lydbok eller podcast komme litt bort i tankene mens jeg triller.
  • Tran og sana sol
Ellers håper jeg dere får mer søvn snart ❤️ det er så utmattende og særlig når det har stått på en stund og jeg klarer heller ikke sove særlig på dagen. Jeg var helt kaputt da sønnen min var 14 mnd, og vi først hadde hatt den vanlige våkningen ifbm amming de første 8 mnd, deretter de første sykdomsperiodene med hoste som iblant først til oppkast hver natt over lenger tid, ørebetennelse osv, og da våren nærmet seg og formen ble bedre, ble han veldig plaget med tannfrembrudd. Jeg gikk til slutt til legen for å sjekke at jeg ikke hadde noen mangler, men alle verdier var helt perfekt :hilarious:
men det kan du jo sjekke om det ikke er gjort, man trenger liksom ikke vitaminmangel på toppen av alt.
 
I alle fall å komme seg i seng nå.

Sove mens ungen sover er ikke for meg, jeg sover ikke godt på dagtid. Og når småunger sover er den tiden jeg fikk spist lunsj og kanskje gjort noe i huset

Men legge meg tidlig. Ja, 22 som leggetid for voksne er visst tidlig. Jeg har ikke små unger som holder meg oppe lenger, yngste er snart 4 og sover godt hun. Men jeg er på vei i seng.

Jeg vsr gruelig sen i går når mannen var på julebord, men jeg legger meg vanligvis mellom 22 og 23. Og altså har jeg allerede sovnet på sofaen og mens jeg la lillemor i kveld, så jeg er helt moden for senga

Legge meg lett 20.30-21.00 men eg står opp ca 5 kvar ukedag.
 
Har fire barn, hvor 3 av de er under 2 år.
Legger meg ofte tidlig, typ kl 20.30(oppe hver 2,5 t hver natt for å mate tvillingene, mating like ofte på dagtid også) sover når de sover på dagtid om jeg trenger det, da er de to andre barna i bhg og skole.
I helgene kan jeg sove en middagslur sammen med twinsa mens pappaen er med de to eldste.

Om natten prøver jeg på å ikke surfe på tlf mens jeg venter på at tvillingene skal sovne etter måltidene, for det gjør at jeg bruker lengre tid på å få sove igjen.

Jeg er B menneske. Trenger mye søvn, og er alltid trøtt uansett hvor lenge jeg sover. Selvom jeg er B menneske, lever jeg som et A menneske.
Ikke sovet en eneste natt sammenhengende siden midten av 2017.

Ellers hjelper å være i aktivitet på dagtid, gjøre husarbeid, gå tur med vognen.. Setter jeg meg ned blir jeg helt ødelagt. Så sinnsykt trett.
En godis hjelper på i ny og ned, litt sukker kvikker opp når den verste trøttheten slår inn og jeg ikke kan sove. Etter en stund går det over og jeg merker ikke mer til trøttheten.

Vi har ingen hjelp med barna ift pass, henting /levering.. Nada.. så må bare stå i det uansett hvor trøtte vi er:dead:
 
For å overleve hverdagen med tre små (3 år, 2 år og 3 mnd) så har jeg funnet ut at energi tyver er viktige å eliminere bort så godt det lar seg gjøre. Så her er rutiner alfa omega. Vi har rutiner på så og si alt det praktiske.
Jeg er avhengig av frisk luft for å klare å holde meg våken så går alltid tur på morgenen med ungene så sant det ikke er fullstendig snøkaos, har brodder når det er is. Da holder jeg det gående frem til lunsj uten problemer. Etter lunsj sover jeg når minstemann sover. Hvis ikke minstemann vil sove kan jeg ikke sette meg ned for da kjenner jeg hvor trøtt jeg er. Da blir det ny trilletur ut, baking eller husarbeid.
Prøver igjen å sove 1-2 timer når ungene har lagt seg på kvelden før jeg spiser kveldsmat og har litt kvalitetstid med samboer.

Har venninner som også er hjemme med barn og det hender at vi bytter på å passe hverandres barn så den andre får sove litt. Den av oss som passer tar med ungene på trilletur (jeg har tvillingvogn ).
Sover litt mer de helgene samboer kan ta med alle tre ut. Ellers er jeg blitt vandt til å i kronisk underskudd av søvn. Husker ikke hvordan det er å være uthvilt :p
 
Barnevakten dere og barna stoler på er gull verdt. Sove på dagtid av og til hvis partner kan ta barna et par timer. Helt lov å legge det inn i kalenderen.

Jeg er introvert og avhengig av litt avkoblingstid alene med mannen på kvelden hvis jeg skal fungere. Om jeg legger meg klokken 21 får jeg mer søvn, men uten muligheten til å lade opp etter å ha sosialisert hele dagen blir jeg irritabel, knapp og generelt sett vanskelig å være med både for meg selv og andre. Da er det bedre med et par timers mindre søvn.
 
På kvelden etter du har ammet, prøv å la baby sove i stuen sammen med far. Er ikke alltid det går her, men om det går så sover jeg så utrolig tungt og godt. Og uansett hvor lite Jeg sover resten av natten, så føler jeg meg mer uthvilt etterpå .
 
Hold ut er mitt råd, det er helt grusomt og du tenker skal jeg noen gang få sove igjen. Jeg tenkte alltid ja da var det en mindre våkenatt og så frem til den dagen barna sov. Jeg måtte ha alenetid så tidlig i seng fungerte ikke for meg, dager på sofaen og noen lufte turer. Ellers satt jeg alt til side og stresset ikke med noe
 
Det kan jeg aldri gjøre, da er hele natten ødelagt dessverre.
Våkner 20-30 ganger ila natten allikevel... og sover ekstremt dårlig uansett.
Burde hatt søvnregistrering og hjelp til å sove men det får jeg ikke.
Uansett om jeg står opp likt hver dag, spiser sunt, lite sukker, ikke noe koffein, og legger meg til samme tid. Ingen skjermtid før seng heller. Våkner allikevel mange ganger og ligger våken.
Mannen og frøkna ligger ved siden av og sover, men jeg klarer det bare ikke. Så er jeg trøtt nok til å sove så sover jeg :p
 
Våkner 20-30 ganger ila natten allikevel... og sover ekstremt dårlig uansett.
Burde hatt søvnregistrering og hjelp til å sove men det får jeg ikke.
Uansett om jeg står opp likt hver dag, spiser sunt, lite sukker, ikke noe koffein, og legger meg til samme tid. Ingen skjermtid før seng heller. Våkner allikevel mange ganger og ligger våken.
Mannen og frøkna ligger ved siden av og sover, men jeg klarer det bare ikke. Så er jeg trøtt nok til å sove så sover jeg :p
Jeg har også store søvnproblemer, derfor kan jeh ikke legge meg for tidligv
 
Back
Topp