Ikke nok melk?!

Pernille88

Betatt av forumet
Flere enn meg som ligger fortvilet over at babyen deres ikke blir fornøyd? Opplever aldri dette på dagtid, og hun går godt opp i vekt og har gode tisse og bæsjebleier, men på kvelden kan hun ligge på puppen i maaaange timer og virke som hun aldri blir fornøyd, føler hun tømmer meg helt! Jeg blir så fortvilet og aner ikke hva jeg skal gjøre :/ hun er stup trøtt, men så ufattelig urolig! Hun er 4 uker ...
 
Dette er helt normalt.
Kveldsuro er vanlig, og du kan lese mer om det.

Det er også sånn at melka på kvelden er fetere, men volumet i puppen kan føles mindre. Melka har like god, om ikke bedre, kvalitet på kvelden. Baby fyller opp fettlagrene til natta rett og slett.

Så bare slapp av og kos deg med baby på brystet. Det roer seg ned etterhvert :)

Hun legger godt på seg og har fulle bleier, det er indikasjon god nok på at du har nok melk :)
 
Hvis vektoppgangen er bra og hun har nok tiss/bæsjebleier har du nok melk, for det er fasiten :) Uro/fuzziness har stort sett andre årsaker. Puppen er ikke bare mat, men også trøst, sovemedisin, kos pg nærhet, derfor vil mange babyer søke pupp «konstant» for å få dekket alle behovene i perioder. Særlig på nyfødte er kveldsuro vanlig, da handler det gjerne om at de er slitne og vil roe seg for kvelden. At de henger i puppen er like vanlig som at «ingenting» fungerer. Min eldste var sånn som hang i puppen, min yngste var sånn som helst måtte ut i friskluft og gå tur, helst ammes i bæresela mens vi går tur de verste kveldene :)
 
Det høres ut som utviklingstrinn eller kveldsuro og er helt normalt med sånne ammeperioder på kveldstid en tid.
Her ble det bedre når vi tok babyen inn på stille soverom med dempet belysning, det var rett og slett for mye å være i stua for han.
Har du lest om utviklingstrinn? Tror det første treffer rundt 4 uker nemlig.
Lykke til :)
 
Det høres ut som utviklingstrinn eller kveldsuro og er helt normalt med sånne ammeperioder på kveldstid en tid.
Her ble det bedre når vi tok babyen inn på stille soverom med dempet belysning, det var rett og slett for mye å være i stua for han.
Har du lest om utviklingstrinn? Tror det første treffer rundt 4 uker nemlig.
Lykke til :)
Ja, vet hun er i første utviklingstrinn nå, og at det bare er for en periode :p bare føles ekstremt tungt på kvelden. Tar henne med på soverommet, hvor det er mørkt og stille, legger henne til puppen og bytter fram og tilbake i mange timer, igår kveld ble det vel nesten fire timer hvor hun lå på puppen konstant. Sovnet og når hun slapp puppen våknet hun igjen :/ men ja, det går over :)
 
Dette er helt normalt.
Kveldsuro er vanlig, og du kan lese mer om det.

Det er også sånn at melka på kvelden er fetere, men volumet i puppen kan føles mindre. Melka har like god, om ikke bedre, kvalitet på kvelden. Baby fyller opp fettlagrene til natta rett og slett.

Så bare slapp av og kos deg med baby på brystet. Det roer seg ned etterhvert :)

Hun legger godt på seg og har fulle bleier, det er indikasjon god nok på at du har nok melk :)
Ja, får prøve og kose meg med det :p er bare litt ubehagelig når jeg føler hun tømmer meg helt og brystene blir nesten litt sånn «såre» og tørre hvis du skjønner :/ helt øm idag ... nesten 4t lå hun på puppen igår kveld
 
Ä1
Ja, vet hun er i første utviklingstrinn nå, og at det bare er for en periode :p bare føles ekstremt tungt på kvelden. Tar henne med på soverommet, hvor det er mørkt og stille, legger henne til puppen og bytter fram og tilbake i mange timer, igår kveld ble det vel nesten fire timer hvor hun lå på puppen konstant. Sovnet og når hun slapp puppen våknet hun igjen :/ men ja, det går over :)

Ja, det er utrolig intenst og slitsomt. Husker jeg grua meg til kvelden da der sto på som verst. Du er flink ❤️❤️❤️
 
Ja, vet hun er i første utviklingstrinn nå, og at det bare er for en periode :p bare føles ekstremt tungt på kvelden. Tar henne med på soverommet, hvor det er mørkt og stille, legger henne til puppen og bytter fram og tilbake i mange timer, igår kveld ble det vel nesten fire timer hvor hun lå på puppen konstant. Sovnet og når hun slapp puppen våknet hun igjen :/ men ja, det går over :)
Visst du syns det er stress å ligge slik i senga heile kvelden, så bygg deg godt opp i sofaen og finn noke på TVen og kose deg med, og gjerne litt mat eller snacks :happy: baby har ikkje døgnrytme enda så du må ikkje ligge på rommet liksom, her sitter eg på stua og ammer, har ho på meg heilt til eg merker at no finner ho roen og er klar for å sove litt, då går vi begge å legger oss så samsover vi så ho får amme videre der og vi begge for då sove fort 3-4 timer :) varierer alt frå kl 20 til kl 01 på når vi legger oss, følger hennes behov, ho blir 4 veker I morgen :happy:

Ingen fasit på at det er derfor ho sover så lenge om natta då, storebror sov aldri meir enn 15 min pga sjukdom så det her er heilt nytt for meg ;)
 
Vi er en uke eldre enn dere men sliter tidvis med det samme, en kveld nå og da. Sykt vondt i brystvorten etter noen timer med det opplegget der :dead: men, i natt sov hun 6+3 og da fikk jeg angst av det :hilarious: Krysser fingrene for at du får en god natt snart!
 
Visst du syns det er stress å ligge slik i senga heile kvelden, så bygg deg godt opp i sofaen og finn noke på TVen og kose deg med, og gjerne litt mat eller snacks :happy: baby har ikkje døgnrytme enda så du må ikkje ligge på rommet liksom, her sitter eg på stua og ammer, har ho på meg heilt til eg merker at no finner ho roen og er klar for å sove litt, då går vi begge å legger oss så samsover vi så ho får amme videre der og vi begge for då sove fort 3-4 timer :) varierer alt frå kl 20 til kl 01 på når vi legger oss, følger hennes behov, ho blir 4 veker I morgen :happy:

Ingen fasit på at det er derfor ho sover så lenge om natta då, storebror sov aldri meir enn 15 min pga sjukdom så det her er heilt nytt for meg ;)


For kveruleringens skyld, jeg måtte inn på soverommet fra 4-6 uker, ellers roet han seg aldri. Stua med lys fra lamper og tv var for mye, så det er rett og slett forskjell på babyer og ingen regel for når de plutselig får døgnrytme :) han hadde leggetid og døgnrytme fra 6 uker, men vi måtte ofte ligge ved siden av han såklart. Men man gjør det som fungerer best for en selv ❤️
 
For kveruleringens skyld, jeg måtte inn på soverommet fra 4-6 uker, ellers roet han seg aldri. Stua med lys fra lamper og tv var for mye, så det er rett og slett forskjell på babyer og ingen regel for når de plutselig får døgnrytme :) han hadde leggetid og døgnrytme fra 6 uker, men vi måtte ofte ligge ved siden av han såklart. Men man gjør det som fungerer best for en selv ❤️
Ja sjølvsagt, noken unga treng fred og ro allerede frå start av :) vi har heldigvis dimmer åå taklyset no så får det ganske lunt og koselig i stua, og har aldri høg lyd på TVen frå før :angelic: men merker veldig godt på begge ungane når dei blir overstimulert, det e aldri gøy :( viktigste e å finne det som funker for dere :happy:
 
Mini her er 10 uker og husker den tanken der! Men her var det bare kveldsuro, trodde jeg mistet melken og var helt på tuppa. Ikke så lett å være førstegangs når man får dårlig informasjon om sånt av helsesøster..
 
Back
Topp