En smule missunnelig

Er enig i at det er litt for lett å sykmelde seg nå til dags. Legen gir sykmelding nesten uten spørsmål, spesielt når det gjelder min lege. Jeg orker ikke tanken på sykemelding uten grunn. Sykmeldte meg i 3 dager i begynnelsen av svangerskapet, for jeg hadde sterke magesmerter og fungerte rett og slett ikke på jobb. Klarte ikke konsentrere meg og følte det ikke var forsvarlig å jobbe som sykepleier. Nå har jeg veldig lette graviditetsplager som å være Uggen og mye trøtt, sover ekstremt dårlig men jobber likevel 100%. Håper virkelig jeg klarer å gå så lenge som mulig på jobb uten sykmelding. Hater å sitte hjemme..
Meen, jeg skjønner veldig godt at noen må sykmelde seg pga sterk kvalme eller andre grunner. Alle er forskjellige.


Så flink du er! Jobber som assistent på sykehjem og har ikke hatt en eneste sykedag enda så langt. Men merker det er tyngre å være på jobb og tilstede når man er uggen...
 
Jeg tror virkelig ikke at flesteparten som er gravide og blir sykemeldt gjør det fordi det er så enkelt. Det har legene rett og slett ikke lov til å gjøre. Det må være en god grunn.
På min arbeidsplass blir alle gravide på ett eller annet tidspunkt sykemeldt og går over på permisjonspenger fordi det ikke er sikkerhetsmessig forsvarlig at de er på jobb grunnet utageringsfaren. Slik er set mange steder, i kriminalomsorgen, mange steder i helsevesenet og helt sikkert i en del andre yrkesgrupper. Ikke alle arbeidsplasser kan tilrettelegger for den gravide.
Jeg selv er leder og kan fortsette i jobb.

Videre så er det mange andre aspekter son spiller inn. Graviditet er ikke en sykdom, men som vi ser inne her er det veldig mange som sliter med en ulidelig kvalme og etterhvert andre plager som bekkenløsning osv.
De som sliter med en ulidelig kvalme har kanskje mer enn nok med å komme seg gjennom dagen, både fysisk og psykisk.
Så det og ta alle under en kam synes jeg blir helt feil.

Når det er skrevet føler jeg veldig med trådstarter. Jeg er selv i full jobb, driver med studier på siden (har eksamen 11.12 og 18-20 des) og spyr de fleste dager og føler meg rett og slett utmattet og har familie og barn. Jeg er dog så heldig at jeg får både lesedager, kan sitte hjemme å ha hjemmekontor og styrer dagen ellers selv (fleksitid), så det går på et vis. Jeg begynner og nærme meg de magiske 12 ukene nå og håper at kvalmen avtar noe snart. Sender deg uansett en styrkeklem og vi si at jeg heier på deg!❤️

Tusen takk! Lykke til du også! :HeartredEr enig med deg om sykemelding, er ikke det at jeg ønsker å være sykemeldt, men å ha fokus både på skolen, jobb og hjemmebane er mye når man er konstant kvalm og spyr.. Hadde holdt med en ting, hehe.
 
Meg fra fortiden typ 2014/2015 skjønner deg godt! Første svangerskapet mitt gikk jeg siste året på DMMH, og hadde attpåtil 6 uker praksis, lederuke, 3 uker prosjekt og praksis rapport som skulle leveres, alt dette i første trimester. :arghh:
Jeg var mye uggen, men ønska ikke å ta igjen praksis senere. Hadde en god praksislærer som jeg var ærlig med, som gjorde alt til en drøm for meg ❤️ Var jo snart i mål med utdanningen. Etter praksis var det juleferie, og jeg hoppa inn i 2. trimester, da var det tid for å skrive bachelor. Heldigvis bedret formen seg. :nailbiting: Og 14 dager etter at vi fikk vitnemålet, så kom snuppa.

Denne gangen er formen mye verre. Heldigvis går det litt opp og ned, så jeg er sykmeldt slik at jeg har 1.5 fridag i uka og kontordag som tilrettelegging. Det hjelper! Har tross alt 18 tre- og fireåringer som skal ivaretas, følges opp, veiledes, observeres, lekes med, utfordres, det skal dokumenteres og skrives, foreldre skal også ha sin bit med veiledning og samtaler, det er skyhøyt tempo og man må gi mye av seg selv. Da fortjener barna at man er 100% når man først er der ☺️


Flink du var da og er nå! Ja er typ samme opplegg her og, bachelor etter jul, og termin noen dager etter vitnemålutdelingen hehe.
 
Fulltidsstudent og HELDIGVIS bare en eksamen før jul :hilarious: Likevel har jeg ingen energi til å lese når en forelesningsdag er over, og etter jeg har slappet litt av er jeg så dårlig at jeg ikke får lest uansett. Håper det blir litt bedre når denne uken er ferdig, og jeg kan lese på dagtid fra neste uke :) Har eksamenen 5 desember så «litt» tid enda :D

Masse lykke til :D
 
Studerer også å eksamener de neste ukene. Jeg er mye bedre enn i sist sv.skap så skal vel ikke klage. Men på de verste dagene skulle jeg absolutt ønsket jeg kunne ta en sykemelding ja. Vi får bare tenke at det blir verdt det tilslutt❤️

Ja, får det! Masse lykke til:Heartred
 
Feeel you! Hardt å være student akkurat nå :dead: har heldigvis bare en eksamen dette semesteret, men det er en semesteroppgave som skal inn 9.desember :banghead: skjønner ikke hvordan jeg skal bli ferdig haha! Men jeg satser ikke akkurat på en A, så jeg kommer vel i mål på et vis. HEIA OSS!

Lykke til! Ja jeg leverte semesteroppgave på fredag haha, trodde aldri jeg skulle bli ferdig jeg heller..
 
Du beskriver både min livssituasjon (minus hund) og meninger rundt dette. Nærmer meg nå snart to fullgåtte svangerskap uten sykemelding og både lege, arbeidsgiver og kollegaer er sjokkert over at jeg ikke har vært sykemeldt. Jeg syns det er en ukultur dessverre som ødelegger for alle de som faktisk ikke klarer jobbe.

Ja og ikke minst for kvinner i fruktbar alder som søker jobber..
 
Trådstarter: I feel u! Da jeg ventet førstemann for 4 år siden var jeg sykepleierstudent. Jeg var i praksis på sykehjem, hadde to deltidsjobber og tok to eksamener på denne tiden før jeg tok juleferie og permisjon. Første trimester hadde jeg riktignok sommerferie fra studiet, men full jobb. MEN da var jeg i form til det. Hadde et fantastisk svangerskap sånn sett. Hadde jeg hatt samme svangerskap som det hittil har vært, hadde jeg faktisk ikke holdt ut. Nå kan jeg heldigvis sykemeldes fra jobb, men tar en videreutdanning samtidig. Jeg har veldig lyst å være i form til å være på jobb igjen, og tenker å prøve gradert sykemelding hvis legen er enig. For meg er det helt uforståelig at noen kan ønske å sykemeldes bare fordi det er enklere når man er gravid...å føle seg totalt ubrukelig, være isolert hjemme uten særlig sosial kontakt over lang tid er ikke noe å trakte etter. Det var en gave å være i full sving forrige svangerskap! Hadde det mye bedre da, enn nå!
Ønsker deg lykke til med eksamener! Håper du holder ut og tillatter deg å senke kravene ift resultatet.:)
 
Skulle gjerne ha jobba mer, men kan ikke drive å spy på jobb
 
Trådstarter: I feel u! Da jeg ventet førstemann for 4 år siden var jeg sykepleierstudent. Jeg var i praksis på sykehjem, hadde to deltidsjobber og tok to eksamener på denne tiden før jeg tok juleferie og permisjon. Første trimester hadde jeg riktignok sommerferie fra studiet, men full jobb. MEN da var jeg i form til det. Hadde et fantastisk svangerskap sånn sett. Hadde jeg hatt samme svangerskap som det hittil har vært, hadde jeg faktisk ikke holdt ut. Nå kan jeg heldigvis sykemeldes fra jobb, men tar en videreutdanning samtidig. Jeg har veldig lyst å være i form til å være på jobb igjen, og tenker å prøve gradert sykemelding hvis legen er enig. For meg er det helt uforståelig at noen kan ønske å sykemeldes bare fordi det er enklere når man er gravid...å føle seg totalt ubrukelig, være isolert hjemme uten særlig sosial kontakt over lang tid er ikke noe å trakte etter. Det var en gave å være i full sving forrige svangerskap! Hadde det mye bedre da, enn nå!
Ønsker deg lykke til med eksamener! Håper du holder ut og tillatter deg å senke kravene ift resultatet.:)

Tusen takk for det!
 
På dere som har muligheten til å sykemelde dere.. Ikke at jeg unner dere å være dårlig eller at dere er sykemeldt, kunne bare ønske jeg hadde samme mulighet.. er 9+6 og kvalmen har virkelig slått inn! Både morgenkvalme og litt opphold på formiddagen før den slår inn igjen etter 15... Og jeg er midt i verste eksamensperioden med 2 eksamener neste uke og 2 uken deretter. Og ikke orker jeg å lese en gang. Kunne virkelig ønske jeg kunne sykemeldt meg, men studie kaller:grumpy:

Et lite klageinnlegg fra meg, beklager :Heartred

Er det noen flere som studerer og er i samme dilemma ?
Føler med deg. Her jobber jeg og er 30 % sykemeldt. Er livsnødvendig med muligheten for å sove litt på ettermiddagen før mannen og datteren min kommer hjem.
 
Jeg tror nok leger kunne vært mye flinkere på å si... "jeg forstår at du er trøtt og kvalm, sånn er det å være gravid" men det er det jo ikke kultur for i Norge.

Da jeg kom inn på de siste kontrollene fikk jeg spørsmål "ja vil du ha sykemelding nå da? Nåååå da?" Jeg bare nei, jeg er jo ikke syk. Ja jeg er gravid og det medfører ubehagligheter, men jeg er ikke syk.

Jeg googlet det og leste av 3 av 4 gravide er sykemeldte i løpet av svangerskapet. Det er jo et ekstremt høyt tall, som kanskje sier noe om at det også er kultur for å bli sykemeldt veldig lett i et svangerskap

Kan være enig i at det virker som om det er veldig lett å bli sykemeldt som gravid. Ei jeg kjenner hadde såvidt fått positiv test før hun lirte av seg "åh, da blir jeg nok sykemeldt snart også" - hva slags innstilling er det liksom??
Tror det kommer veldig an på legen også. Enkelte trenger bare å si "jeg må ha sykemelding", og så får de det. Mens jeg måtte krangle og argumentere mot legen min da jeg var 6 mnd på vei og ville gå ned fra 80% stilling til 60% pga bekkenplager, slik at jeg slapp å møte veggen og ende opp med full sykemelding. Jeg måtte nesten bli sint liksom!
 
Jeg ble sykemeldt så fort jeg fikk positiv test, men det var det legen som bestemte. Han sa jeg skulle ta det helt med ro, og være hjemme noen uker. Pga habituell abort. Startet å jobbe igjen denne uka 100%, men det funker ikke! Jeg fungerer ikke på jobb i det hele tatt. Jobber i en barnebolig, hvor barna trenger min oppmerksomhet hele tiden, for å unngå utagering. Det er sjelden vi får spist før langt utpå vakta. Når jeg har kommet hjem fra jobb, har jeg ikke orket å spise engang. Så blir nå 50% sykemeldt, og skal jobbe halve dager :) Kjedelig å være sykemeldt, skulle gjerne jobbet 100%, men jeg pusher ikke meg selv alt for mye disse månedene. Det tror jeg hverken er bra for meg eller babyen.
 
Jeg tror nok leger kunne vært mye flinkere på å si... "jeg forstår at du er trøtt og kvalm, sånn er det å være gravid" men det er det jo ikke kultur for i Norge.

Da jeg kom inn på de siste kontrollene fikk jeg spørsmål "ja vil du ha sykemelding nå da? Nåååå da?" Jeg bare nei, jeg er jo ikke syk. Ja jeg er gravid og det medfører ubehagligheter, men jeg er ikke syk.

Jeg googlet det og leste av 3 av 4 gravide er sykemeldte i løpet av svangerskapet. Det er jo et ekstremt høyt tall, som kanskje sier noe om at det også er kultur for å bli sykemeldt veldig lett i et svangerskap

Dette er jeg totalt uenig i faktisk. De aller fleste gravide blir kvalme, og jeg unner virkelig ingen å jobbe fullt mens de har det slik. Å gå gravid er en stor påkjenning for kroppen, og jeg synes det er nokså utrolig at noen klarer en hel graviditet uten en eneste sykedag (men noen er heldigere enn andre mtp plager). At de fleste ikke greier det, forstår jeg kjempegodt. Heldigvis er det ikke kultur for å si det du nevner i Norge. Man skal respektere at vi har ulike smertegrenser og tåler ulikt, og ikke minst at alle svangerskap er ulike. Å produsere et nytt liv er tross alt en stor jobb i seg selv. At så mye som 3 av 4 er sykemeldte sier heller noe om hvor tøft et svangerskap tidvis er, og det er verdt en ettertanke. At enkelte presser og pusher seg på jobb med kvalme, oppkast og smerter, er rett og slett Tullete. Jeg vil i hvert fall ikke ha et kjølig samfunn og en kultur hvor dette forventes.
 
Last edited:
Dette er jeg totalt uenig i faktisk. De fleste gravide blir kvalme, og jeg unner virkelig ingen å jobbe fullt mens de har det slik. Å gå gravid er en stor påkjenning for kroppen, og jeg synes det er beundringsverdig at noen klarer en hel graviditet uten en eneste sykedag. At de fleste ikke greier det, forstår jeg kjempegodt. Heldigvis er det ikke kultur for å si det du nevner i Norge.

Norge ligger nær toppen i mest sykemelding blandt gravide i Europa. Hvorfor er gravide i Norge sykere enn i andre land?
 
Norge ligger nær toppen i mest sykemelding blandt gravide i Europa. Hvorfor er gravide i Norge sykere enn i andre land?

Det kan f.eks handle om at Norge har et godt velferdssystem som ivaretar mennesker med behov for hjelp på en fin og empatisk måte. Det finnes nok veldig mange grunner til at kvinner i andre land ikke tar (har samme mulighet til å ta?) ut mer sykemelding. Det betyr derimot ikke at vi skal ha et dårligere system her hos oss.
 
Det kan f.eks handle om at Norge har et godt velferdssystem som ivaretar mennesker med behov for hjelp på en fin og empatisk måte. Det finnes nok veldig mange grunner til at kvinner i andre land ikke tar (har samme mulighet til å ta?) ut mer sykemelding. Det betyr derimot ikke at vi skal ha et dårligere system her hos oss.

Jeg er ikke uenig i det. Poenget mitt er bare at jeg synes det er feil når det nesten er en selvfølge med sykemelding bare fordi man er gravid. Legen min er også svært oppgitt over det, at enkelte gravide ikke tåler noe ubehag før det sykemeldes. Man dør ikke av å være litt små uggen på jobb eller ha et litt verkende bekken, man blir ikke verre av å være på jobb. Om man ikke ha en fysisk anstrengende jobb da, som bhg feks.
 
Back
Topp