En smule missunnelig

Mhla96

Forelsket i forumet
Junilykke 2020 ♡
Aprilspirene 2023
På dere som har muligheten til å sykemelde dere.. Ikke at jeg unner dere å være dårlig eller at dere er sykemeldt, kunne bare ønske jeg hadde samme mulighet.. er 9+6 og kvalmen har virkelig slått inn! Både morgenkvalme og litt opphold på formiddagen før den slår inn igjen etter 15... Og jeg er midt i verste eksamensperioden med 2 eksamener neste uke og 2 uken deretter. Og ikke orker jeg å lese en gang. Kunne virkelig ønske jeg kunne sykemeldt meg, men studie kaller:grumpy:

Et lite klageinnlegg fra meg, beklager :Heartred

Er det noen flere som studerer og er i samme dilemma ?
 
Jeg jobber 100% og tar et 20 stp fag på mastern, ved siden av. I tillegg til en 2 åring. Så er ganske travelt. Har sykmeldt meg en periode fra jobb, men nå er det eksamen. Så må bare henge i :p vet ikke hvem som takker meg i etterkant men. Siste faget før masteroppgave nå da!
 
Jeg jobber til vanlig 100%, er 50% sykemeldt denne uka pga kraftig sv.skapskvalme.
Har to fra før på 6 og 4 år, men de er 50% av tiden hos sin far.
Jeg tar nettbasert studie utenom, et toårig studie som jeg tar på tre år i tillegg til jobb, 120stp.
Vet fader ikke om det går, men ser litt lys i enden av tunellen nå faktisk, tenker at målet ikke er bra karakterer per nå., men å bestå.... Men jeg er f. ikke på om det går uansett til slutt da... en dag om gangen...


Da jeg var på det kvalmeste sleit jeg enda mer med motivasjonen siden man ikke fikk lest noe, sitter dag og natt det jeg orker nå og prøver ta igjen...... det er ikke lett da.. litt fortvila.....
 
Jeg jobber 100% har 2 åring og bikkje ved siden av, er temmelig sliten, men jeg har en rolig kontor jobb så for meg så funker det å sitte på kontoret.
Jeg skjønner at situasjonen er anderledes for folk som jobber i bhg eller som sykepleier feks.

Når det er sagt, så setter jeg jo spørsmålstegn ved andelen gravide som er sykemeldte. Som legen min sa forrige gang jeg var gravid og ikke hadde en eneste sykedag i løpet av hele svangerskapet.

Hun hadde vært lege i 20 år og hun kjente kun tiø et annet tilfelle der vedkommende ikke var syk en eneste dag, hennes inntrykk var at folk sykemeldte seg over en lav sko som gravide og at man ikke taklet noen ubehageligheter før man løp etter sykemelding.

Det synes jeg blir veldig feil
 
Når det er sagt, så setter jeg jo spørsmålstegn ved andelen gravide som er sykemeldte.

Hun hadde vært lege i 20 år og hun kjente kun tiø et annet tilfelle der vedkommende ikke var syk en eneste dag, hennes inntrykk var at folk sykemeldte seg over en lav sko som gravide og at man ikke taklet noen ubehageligheter før man løp etter sykemelding.

Det synes jeg blir veldig feil

Er forsåvidt enig med deg i at veldig mange er sykmeldt i svangerskap. Samtidig er det ikke vi som sykemelder oss. En lege må vurdere og faktisk si nei dersom det ikke er grunnlag for sykemelding.. Så hvis leger sitter med den meningen og opplevelsen bør de ta en runde med seg selv;)

På en annen side er det ikke alltid synlige grunner til at man blir sykmeldt. Jeg ble fullt sykmeldt 2 mnder før termin med første pga høyt blodtrykk, lav vekst hos babyen og fare for for tidlig fødsel. Ut i fra formen min kunne jeg fint jobbet hele veien og syns det var litt kjedelig å si til jobben og andre at jeg ikke kunne jobbe, jeg var jo frisk. Så jeg tenker at så lenge noen får sykemelding så er det en grunn til det.. :)
 
Er forsåvidt enig med deg i at veldig mange er sykmeldt i svangerskap. Samtidig er det ikke vi som sykemelder oss. En lege må vurdere og faktisk si nei dersom det ikke er grunnlag for sykemelding.. Så hvis leger sitter med den meningen og opplevelsen bør de ta en runde med seg selv;)

På en annen side er det ikke alltid synlige grunner til at man blir sykmeldt. Jeg ble fullt sykmeldt 2 mnder før termin med første pga høyt blodtrykk, lav vekst hos babyen og fare for for tidlig fødsel. Ut i fra formen min kunne jeg fint jobbet hele veien og syns det var litt kjedelig å si til jobben og andre at jeg ikke kunne jobbe, jeg var jo frisk. Så jeg tenker at så lenge noen får sykemelding så er det en grunn til det.. :)

Jeg tror nok leger kunne vært mye flinkere på å si... "jeg forstår at du er trøtt og kvalm, sånn er det å være gravid" men det er det jo ikke kultur for i Norge.

Da jeg kom inn på de siste kontrollene fikk jeg spørsmål "ja vil du ha sykemelding nå da? Nåååå da?" Jeg bare nei, jeg er jo ikke syk. Ja jeg er gravid og det medfører ubehagligheter, men jeg er ikke syk.

Jeg googlet det og leste av 3 av 4 gravide er sykemeldte i løpet av svangerskapet. Det er jo et ekstremt høyt tall, som kanskje sier noe om at det også er kultur for å bli sykemeldt veldig lett i et svangerskap
 
Syntes det er dumt om noen som kan jobbe sykemelder seg bare fordi det er lett når man er gravid. Har man en god grunn, så er det selvsagt ikke noe problem å gjøre det delvis eller helt.

Om en gravid kvinne ber om sykemelding vil en lege gi sykemelding. "Hvilken lege tør å si nei til det" sa min lege.. Jeg har ikke sykemeldt meg og håper på å arbeide hele veien selv om det er kjekt med avslapping.
 
Jeg var kjempekvalm i går, men gjett hva er midt i en praksisuke og har ikke sjans til å ta igjen praksis så måtte bare karre meg avgårde... håper jeg kommer meg gjennom de siste dagene sv semesteret og klarer å levere ok på eksamen...
 
Er enig i at det er litt for lett å sykmelde seg nå til dags. Legen gir sykmelding nesten uten spørsmål, spesielt når det gjelder min lege. Jeg orker ikke tanken på sykemelding uten grunn. Sykmeldte meg i 3 dager i begynnelsen av svangerskapet, for jeg hadde sterke magesmerter og fungerte rett og slett ikke på jobb. Klarte ikke konsentrere meg og følte det ikke var forsvarlig å jobbe som sykepleier. Nå har jeg veldig lette graviditetsplager som å være Uggen og mye trøtt, sover ekstremt dårlig men jobber likevel 100%. Håper virkelig jeg klarer å gå så lenge som mulig på jobb uten sykmelding. Hater å sitte hjemme..
Meen, jeg skjønner veldig godt at noen må sykmelde seg pga sterk kvalme eller andre grunner. Alle er forskjellige.
 
Jeg tror virkelig ikke at flesteparten som er gravide og blir sykemeldt gjør det fordi det er så enkelt. Det har legene rett og slett ikke lov til å gjøre. Det må være en god grunn.
På min arbeidsplass blir alle gravide på ett eller annet tidspunkt sykemeldt og går over på permisjonspenger fordi det ikke er sikkerhetsmessig forsvarlig at de er på jobb grunnet utageringsfaren. Slik er set mange steder, i kriminalomsorgen, mange steder i helsevesenet og helt sikkert i en del andre yrkesgrupper. Ikke alle arbeidsplasser kan tilrettelegger for den gravide.
Jeg selv er leder og kan fortsette i jobb.

Videre så er det mange andre aspekter son spiller inn. Graviditet er ikke en sykdom, men som vi ser inne her er det veldig mange som sliter med en ulidelig kvalme og etterhvert andre plager som bekkenløsning osv.
De som sliter med en ulidelig kvalme har kanskje mer enn nok med å komme seg gjennom dagen, både fysisk og psykisk.
Så det og ta alle under en kam synes jeg blir helt feil.

Når det er skrevet føler jeg veldig med trådstarter. Jeg er selv i full jobb, driver med studier på siden (har eksamen 11.12 og 18-20 des) og spyr de fleste dager og føler meg rett og slett utmattet og har familie og barn. Jeg er dog så heldig at jeg får både lesedager, kan sitte hjemme å ha hjemmekontor og styrer dagen ellers selv (fleksitid), så det går på et vis. Jeg begynner og nærme meg de magiske 12 ukene nå og håper at kvalmen avtar noe snart. Sender deg uansett en styrkeklem og vi si at jeg heier på deg!❤️
 
Meg fra fortiden typ 2014/2015 skjønner deg godt! Første svangerskapet mitt gikk jeg siste året på DMMH, og hadde attpåtil 6 uker praksis, lederuke, 3 uker prosjekt og praksis rapport som skulle leveres, alt dette i første trimester. :arghh:
Jeg var mye uggen, men ønska ikke å ta igjen praksis senere. Hadde en god praksislærer som jeg var ærlig med, som gjorde alt til en drøm for meg ❤️ Var jo snart i mål med utdanningen. Etter praksis var det juleferie, og jeg hoppa inn i 2. trimester, da var det tid for å skrive bachelor. Heldigvis bedret formen seg. :nailbiting: Og 14 dager etter at vi fikk vitnemålet, så kom snuppa.

Denne gangen er formen mye verre. Heldigvis går det litt opp og ned, så jeg er sykmeldt slik at jeg har 1.5 fridag i uka og kontordag som tilrettelegging. Det hjelper! Har tross alt 18 tre- og fireåringer som skal ivaretas, følges opp, veiledes, observeres, lekes med, utfordres, det skal dokumenteres og skrives, foreldre skal også ha sin bit med veiledning og samtaler, det er skyhøyt tempo og man må gi mye av seg selv. Da fortjener barna at man er 100% når man først er der ☺️
 
Jeg har forøvrig full forståelse at folk som er skikkelig kvalme og som spyr ikke orker å jobbe. Uansett jobb!
Kvalme må være det verste på denne jord...
Jeg har ikke kastet opp i svangerskapet, men har vært skikkelig uggen og bare det syntes jeg var forjævelig.
 
Fulltidsstudent og HELDIGVIS bare en eksamen før jul :hilarious: Likevel har jeg ingen energi til å lese når en forelesningsdag er over, og etter jeg har slappet litt av er jeg så dårlig at jeg ikke får lest uansett. Håper det blir litt bedre når denne uken er ferdig, og jeg kan lese på dagtid fra neste uke :) Har eksamenen 5 desember så «litt» tid enda :D
 
På dere som har muligheten til å sykemelde dere.. Ikke at jeg unner dere å være dårlig eller at dere er sykemeldt, kunne bare ønske jeg hadde samme mulighet.. er 9+6 og kvalmen har virkelig slått inn! Både morgenkvalme og litt opphold på formiddagen før den slår inn igjen etter 15... Og jeg er midt i verste eksamensperioden med 2 eksamener neste uke og 2 uken deretter. Og ikke orker jeg å lese en gang. Kunne virkelig ønske jeg kunne sykemeldt meg, men studie kaller:grumpy:

Et lite klageinnlegg fra meg, beklager :Heartred

Er det noen flere som studerer og er i samme dilemma ?
Studerer også å eksamener de neste ukene. Jeg er mye bedre enn i sist sv.skap så skal vel ikke klage. Men på de verste dagene skulle jeg absolutt ønsket jeg kunne ta en sykemelding ja. Vi får bare tenke at det blir verdt det tilslutt❤️
 
Jeg jobber 100% har 2 åring og bikkje ved siden av, er temmelig sliten, men jeg har en rolig kontor jobb så for meg så funker det å sitte på kontoret.
Jeg skjønner at situasjonen er anderledes for folk som jobber i bhg eller som sykepleier feks.

Når det er sagt, så setter jeg jo spørsmålstegn ved andelen gravide som er sykemeldte. Som legen min sa forrige gang jeg var gravid og ikke hadde en eneste sykedag i løpet av hele svangerskapet.

Hun hadde vært lege i 20 år og hun kjente kun tiø et annet tilfelle der vedkommende ikke var syk en eneste dag, hennes inntrykk var at folk sykemeldte seg over en lav sko som gravide og at man ikke taklet noen ubehageligheter før man løp etter sykemelding.

Det synes jeg blir veldig feil

Noen sykemelder seg fordi fordi de kan men mange gjør nok det også fordi de får det anbefalt. Jobba 100% til uke 32 ish med første. Da sa både sjefen, bedriftsjormora og legen at jeg burde sjukemelde meg fordi all fritid og fridager gikk med på å sove og å komme men nogen Lunde til å jobbe igjen. Man skal faktisk føde ungen og hadde jeg ikke vært sykemeldt 20-40% på slutten er jeg helt sikker på at fødselen ikke hadde gått så bra siden jeg hadde vært utslitt. Fødte 16 dager før termin så hadde hele 2 dager permisjon før gutten kom så man kan ikke ta for gitt at man har 3 uker til å slappe av på.
Med nr 2 ble jeg sykmeldt i uke 9. Var ikke forsvarlig å være 100% på jobb pga jeg hadde gjort masse feil (som faktisk kan koste liv) og da hadde ikke sønnen min hatt noen mor.
Nå med nr 3 er jeg 100% sykemeldt og vært det siden uke 6. Kvalme og bekkenplager ødelegger hele hverdagen og går jeg på jobb greier jeg ikke stå å lage middag, sitte på gulvet med ungene eller sove fordi det gjør så vondt.

Og en grunn til at flere og flere gravide blir sykemeldte er også det at flere og flere kvinner jobber fulltid/mye. Så man ser lettere gravidplagene fordi flere er i jobb og dermed blir sykemeldte.

Men å være gravid i seg selv er ikke sjukdom. Men mye graviditeten fører med seg er eller føles som det.
 
Feeel you! Hardt å være student akkurat nå :dead: har heldigvis bare en eksamen dette semesteret, men det er en semesteroppgave som skal inn 9.desember :banghead: skjønner ikke hvordan jeg skal bli ferdig haha! Men jeg satser ikke akkurat på en A, så jeg kommer vel i mål på et vis. HEIA OSS!
 
Jeg jobber 100% har 2 åring og bikkje ved siden av, er temmelig sliten, men jeg har en rolig kontor jobb så for meg så funker det å sitte på kontoret.
Jeg skjønner at situasjonen er anderledes for folk som jobber i bhg eller som sykepleier feks.

Når det er sagt, så setter jeg jo spørsmålstegn ved andelen gravide som er sykemeldte. Som legen min sa forrige gang jeg var gravid og ikke hadde en eneste sykedag i løpet av hele svangerskapet.

Hun hadde vært lege i 20 år og hun kjente kun tiø et annet tilfelle der vedkommende ikke var syk en eneste dag, hennes inntrykk var at folk sykemeldte seg over en lav sko som gravide og at man ikke taklet noen ubehageligheter før man løp etter sykemelding.

Det synes jeg blir veldig feil

Du beskriver både min livssituasjon (minus hund) og meninger rundt dette. Nærmer meg nå snart to fullgåtte svangerskap uten sykemelding og både lege, arbeidsgiver og kollegaer er sjokkert over at jeg ikke har vært sykemeldt. Jeg syns det er en ukultur dessverre som ødelegger for alle de som faktisk ikke klarer jobbe.
 
Jeg jobber 100% og tar et 20 stp fag på mastern, ved siden av. I tillegg til en 2 åring. Så er ganske travelt. Har sykmeldt meg en periode fra jobb, men nå er det eksamen. Så må bare henge i :p vet ikke hvem som takker meg i etterkant men. Siste faget før masteroppgave nå da!


Åå du er flink! ja er siste året her, bachelor over jul. Om det ikke hadde vært siste året så hadde jeg ikke stresset sånn for da kunne jeg jo tatt opp igjen fagene, men nå må man ha så så mange poeng for å få lov å skrive..
 
Jeg jobber til vanlig 100%, er 50% sykemeldt denne uka pga kraftig sv.skapskvalme.
Har to fra før på 6 og 4 år, men de er 50% av tiden hos sin far.
Jeg tar nettbasert studie utenom, et toårig studie som jeg tar på tre år i tillegg til jobb, 120stp.
Vet fader ikke om det går, men ser litt lys i enden av tunellen nå faktisk, tenker at målet ikke er bra karakterer per nå., men å bestå.... Men jeg er f. ikke på om det går uansett til slutt da... en dag om gangen...


Da jeg var på det kvalmeste sleit jeg enda mer med motivasjonen siden man ikke fikk lest noe, sitter dag og natt det jeg orker nå og prøver ta igjen...... det er ikke lett da.. litt fortvila.....


Shit så flink da! Ja jeg merker motivasjonen er på bunn nå når jeg er på det kvalmeste jeg og..
 
Jeg var kjempekvalm i går, men gjett hva er midt i en praksisuke og har ikke sjans til å ta igjen praksis så måtte bare karre meg avgårde... håper jeg kommer meg gjennom de siste dagene sv semesteret og klarer å levere ok på eksamen...

Lykke til! Stå på
 
Back
Topp