Soving

Strikkedilla

Forelsket i forumet
Oktoberlykke 2019
Marshmallows 2022
Jeg lurer på hvordan natta er for dere? Hvor mye sover de små og hvordan løser dere det? Vi har en løsning nå fungerer medium bra. Er nysgjerrig på hvordan dere andre gjør det? Er førstegangs så alltid fint med litt tips og triks fra andre :)

for tiden gjør vi det sånn:
Lille er 10 dager. Har ikke noe tydelig skille på natt og dag mtp søvnrytme men vi prøver å gjøre en forskjell for henne med å ha der stille og lite lys osv om natten. Hun vil ha mat ca hver 3.time hele døgnet. Om natten virker det som hun har større behov for å bæres eller sove på en av oss enn om dagen. Vi har en vugge på stua og en seng på soverommet. Jeg og mannen har delt natta mellom oss i 3timersintervaller for å sikre at begge får søvn. Jeg sliter med amminga og pumper, selv om jeg syns det er skikkelig kjipt at jeg ikke får det helt til ennå gjør det at mannen også kan mate om natta. Fordi hun sover lettere om natta har vi endt med at en av oss sover på soverommet uforstyrret mens den andre (prøver) å sove på sofaen mens hun ligger på stua. Bytter på hvem som er hvor ila natta.
jeg kunne tenkt meg å prøve å legge henne mer på rommet vårt slik at begge kan sove samtidig mens mannen er mest opptatt av at vi skal ha noe uforstyrret søvn. Vet ærlig talt ikke hva som er lurest. Ender stort sett opp med at vi får 3-6 timers søvn om natten hver så tenker at jeg ikke kan klage så mye på hvordan det fungerer
 
Tvillinger på 8 uker.
Skiller dag og natt med lys, og jeg snakker ikke med de om natten.
Bleieskift foregår i svakt lys. Når de har spist er det rett tilbake i sengen. Ingen bæring eller byssing. Holder en hånd på magen dems, eller stryker de over hodet når de gråter, nynner litt, så de vet at jeg er der.
Våkner for mat hver 3.t fortsatt.

Har fulgt dette helt siden vi kom hjem, og det er først nå, de siste dagene de har klart å sovne relativt raskt etter mat. Normalen er at de er våken 1 t ved måltid før de sovner igjen. Før var de våkne 1,5 t.
Så blir 1,5 - 2 t søvn på meg mellom slagene. Tar begge aleine om natten. Alltid gjort det.
Jeg sover på gjesterommet med de. Mannen sover på soverommet og tar seg av vesla på 22 mnd når hun våkner.


Det er rundt 4 mnder alderen kroppen klarer å skille natt og dag, så ha ikke de store forventningene til så små babyer.
 
Gutten vår blir straks 7 uker. Vi har hatt en viss rutine siden den dagen han kom ut. Han har mange våkne perioder på dagtid på alt mellom 5-60 min. De lengste duppene hans er på 1,5 time på dagtid da han har oftere behov for mat på dagen. Han har tydelig behov for stimuli og nærhet når han våkner, det har han ikke på natta. Rundt 18.00 sovner han på brystet og våkner igjen ca 21.00. Da går vi på badet og har på pysj, ny bleie og ammer han i mørket på soverommet. Legger han når han er ferdig å spise, da legger vi oss til å sove også.

Han har alltid ligget i sin egen seng inntil senga vår. I begynnelsen våknet han hver andre time for mat, nå våkner han hver fjerde time. Da bytter jeg bleie først også ammer jeg han sittende i senga i ca 5-10 min før han legges i sin egen seng igjen. Han sovner med en gang, og har aldri hatt behov for byssing på natta. Virker for oss som om han skiller mellom natt og dag på et vis siden han ikke er våken på samme måte som på dagtid. Vi står opp rundt 08.00, da har jeg fått ca. 8-9 timer søvn i løpet av natta. Og ja, jeg vet godt at så mye søvn er luksus og at fåtallet har det sånn som oss. Får rett og slett dårlig samvittighet overfor de som sliter med søvnen...

Jeg tror også at det kunne vært lurt å legge babyen på rommet deres :) Kanskje det kan hjelpe på søvnen til og med? Barn elsker rutiner, har dere noen fast måte å gjøre dere klar for natta? Dersom dere ikke har det er mitt tips å legge babyen til fast tidspunkt hver kveld, gjerne med faste stellerutiner først. Her vaskes han med klut eller bader hver tredje dag, får på pysj og bleie før vi børster håret hans med en myk børste. Han elsker å bli pjusket i håret og blir veldig rolig. Kanskje babymassasje eller noe hadde vørt tingen? Mannen din kan ha et godt poeng i at uforstyrret søvn kan være lurt, men det er kanskje ikke noe som vil fungere like bra langsiktig?

Men når det er sagt er jeg også tilhenger av at man rett og slett må gjøre det man kan for å overleve :p Dersom den nåværende løsningen er det eneste som fungerer for dere så er det slettes ikke noe galt med det :) Prøv å lytte til magefølelsen og gjør det som føles rett for deg!
 
10 dager her også :) Baby og jeg legger oss når vi synes tiden er inne. Hun kaver litt på kveldene og finner ikke helt roen i stua, så i går ble det leggetid 21.00 men det kan være senere avhengig av henne.

Vi sover alene, pappa bor på gjesterom da han har vansker med søvn fra før. Ammer til hun sovner og derfra er det 2/3-timers intervaller til vi står opp. Skifter bleie hver gang hun våkner og før hun får puppen, er så redd for sår stump og jeg klarer ikke gjenkjenne en bæsjebleie utenpå ennå :sorry: Har et lite lys på bak oss, for å se litt ved behov. Ellers er det dunkelt, stille og 19/18 grader på rommet. Hun sover godt gjennom natten utenom ammingen. Føler oss veldig heldige som har det så greit :shy:
 
14 dager her. Han sover i seng ved siden av vår. Og så er jeg oppe hver 2/3 time og ammer og bytter bleie. Mannen er tilbake på jobb så han prøver å sove seg gjennom våre turer opp på natten. Går som regel mellom 0,5-1 time fra vi står opp til han er i seng igjen og sover etter amming.
 
12 uker her, prematur. Vi skiller dag og natt med lys. Ingen voldsomme rutiner enda. Han er mye våken på kveld, så når det er leggetid for oss i 22-23-tiden ammer jeg i senga og legger han i bedside rett etter måltidet. Da sovner han relativt kjapt av seg selv. Han er sulten hver 2-3 time gjennom hele natta, men han våkner ikke skikkelig. Tar han bort til meg i senga for å amme, og etterpå blir han lagt tilbake i bedside. Sovner raskt videre da også.

håper vi kan få til en slags leggetid om ikke så lenge. Vi ha lyst til å prøve å skyve våkentiden hans til tidligere på ettermiddag/kveld, slik at han blir trøtt tidligere på kvelden. Spørs når vi får til det...
 
Lille er 4 uker, dersom han han sover går det som en drøm - men der er vanskelig da storesøster kommer inn hver natt nå.

Prøver å legge han i sin seng, men da kaver han og ender med å gulpe ut alt gjentatte ganger. Vi er flinke på raping, prøvd det meste og fortsetter å prøve. Men vurderer sterkt å samsove med han på gjesterommet med låst dør, samtidig som jeg ikke ønsker han skal sovne på puppen hver natt ..
 
Tvillinger på 8 uker.
Skiller dag og natt med lys, og jeg snakker ikke med de om natten.
Bleieskift foregår i svakt lys. Når de har spist er det rett tilbake i sengen. Ingen bæring eller byssing. Holder en hånd på magen dems, eller stryker de over hodet når de gråter, nynner litt, så de vet at jeg er der.
Våkner for mat hver 3.t fortsatt.

Har fulgt dette helt siden vi kom hjem, og det er først nå, de siste dagene de har klart å sovne relativt raskt etter mat. Normalen er at de er våken 1 t ved måltid før de sovner igjen. Før var de våkne 1,5 t.
Så blir 1,5 - 2 t søvn på meg mellom slagene. Tar begge aleine om natten. Alltid gjort det.
Jeg sover på gjesterommet med de. Mannen sover på soverommet og tar seg av vesla på 22 mnd når hun våkner.


Det er rundt 4 mnder alderen kroppen klarer å skille natt og dag, så ha ikke de store forventningene til så små babyer.

oi, blir imponert over at du tar hånd om tvillinger alene om natta! Her er ei mer enn nok innimellom:hilarious:
Høres ut som du har laget rutiner som. Skal se om noe kan være hjelpsomt her, men som du sier; har begrensa forventninger til ei som er så lita. Takk for at du deler :)
 
Gutten vår blir straks 7 uker. Vi har hatt en viss rutine siden den dagen han kom ut. Han har mange våkne perioder på dagtid på alt mellom 5-60 min. De lengste duppene hans er på 1,5 time på dagtid da han har oftere behov for mat på dagen. Han har tydelig behov for stimuli og nærhet når han våkner, det har han ikke på natta. Rundt 18.00 sovner han på brystet og våkner igjen ca 21.00. Da går vi på badet og har på pysj, ny bleie og ammer han i mørket på soverommet. Legger han når han er ferdig å spise, da legger vi oss til å sove også.

Han har alltid ligget i sin egen seng inntil senga vår. I begynnelsen våknet han hver andre time for mat, nå våkner han hver fjerde time. Da bytter jeg bleie først også ammer jeg han sittende i senga i ca 5-10 min før han legges i sin egen seng igjen. Han sovner med en gang, og har aldri hatt behov for byssing på natta. Virker for oss som om han skiller mellom natt og dag på et vis siden han ikke er våken på samme måte som på dagtid. Vi står opp rundt 08.00, da har jeg fått ca. 8-9 timer søvn i løpet av natta. Og ja, jeg vet godt at så mye søvn er luksus og at fåtallet har det sånn som oss. Får rett og slett dårlig samvittighet overfor de som sliter med søvnen...

Jeg tror også at det kunne vært lurt å legge babyen på rommet deres :) Kanskje det kan hjelpe på søvnen til og med? Barn elsker rutiner, har dere noen fast måte å gjøre dere klar for natta? Dersom dere ikke har det er mitt tips å legge babyen til fast tidspunkt hver kveld, gjerne med faste stellerutiner først. Her vaskes han med klut eller bader hver tredje dag, får på pysj og bleie før vi børster håret hans med en myk børste. Han elsker å bli pjusket i håret og blir veldig rolig. Kanskje babymassasje eller noe hadde vørt tingen? Mannen din kan ha et godt poeng i at uforstyrret søvn kan være lurt, men det er kanskje ikke noe som vil fungere like bra langsiktig?

Men når det er sagt er jeg også tilhenger av at man rett og slett må gjøre det man kan for å overleve :p Dersom den nåværende løsningen er det eneste som fungerer for dere så er det slettes ikke noe galt med det :) Prøv å lytte til magefølelsen og gjør det som føles rett for deg!

Åh det hørtes deilig ut å ha slike netter! Jeg tror nok ikke jeg kan forvente det her :hilarious:
Jeg tenker og på det langsiktige, snart skal mannen tilbake på jobb og da blir det nok jeg som tar det meste om natta. Er sikker på st jeg sover bedre i seng enn i sofa selv om det sikkert blir kortere økter. Takk for gode råd og kos deg med søvnen!
 
:)
10 dager her også :) Baby og jeg legger oss når vi synes tiden er inne. Hun kaver litt på kveldene og finner ikke helt roen i stua, så i går ble det leggetid 21.00 men det kan være senere avhengig av henne.

Vi sover alene, pappa bor på gjesterom da han har vansker med søvn fra før. Ammer til hun sovner og derfra er det 2/3-timers intervaller til vi står opp. Skifter bleie hver gang hun våkner og før hun får puppen, er så redd for sår stump og jeg klarer ikke gjenkjenne en bæsjebleie utenpå ennå :sorry: Har et lite lys på bak oss, for å se litt ved behov. Ellers er det dunkelt, stille og 19/18 grader på rommet. Hun sover godt gjennom natten utenom ammingen. Føler oss veldig heldige som har det så greit :shy:

herlig at hun finner roen mellom måltidene! Hverken jeg eller mini har knekt den koden enda på natta, det går mye bedre på dagtid. Kanskje jeg bare bør snu døgnet mitt :hilarious: veldig fint å høre hvordan det er med deg angående dette også siden vi har like gamle :) gjør du noe spesielt for å roe henne?
Her syns jeg lukt hjelper mye for å skille bleier. Tiss lukter litt som popcorn og bæsjebleier lukter.....vel, noe helt annet :hilarious: bruker stort sett å treffe, men sjekker hvis jeg blir usikker
 
:)
12 uker her, prematur. Vi skiller dag og natt med lys. Ingen voldsomme rutiner enda. Han er mye våken på kveld, så når det er leggetid for oss i 22-23-tiden ammer jeg i senga og legger han i bedside rett etter måltidet. Da sovner han relativt kjapt av seg selv. Han er sulten hver 2-3 time gjennom hele natta, men han våkner ikke skikkelig. Tar han bort til meg i senga for å amme, og etterpå blir han lagt tilbake i bedside. Sovner raskt videre da også.

håper vi kan få til en slags leggetid om ikke så lenge. Vi ha lyst til å prøve å skyve våkentiden hans til tidligere på ettermiddag/kveld, slik at han blir trøtt tidligere på kvelden. Spørs når vi får til det...

si i fra hvis du får til forskyvninga! Hadde vært spennende å høre om :)
 
Så fint å lese om hvordan dere gjør det! Jeg sitter oppe og grubler på en plan som kan få meg til å ende opp i senga :hilarious: føler dere har mange gode tips og fint å lese om når man uansett sitter oppe om natta og prøver å få tiden til å gå:sleep002
 
:)

herlig at hun finner roen mellom måltidene! Hverken jeg eller mini har knekt den koden enda på natta, det går mye bedre på dagtid. Kanskje jeg bare bør snu døgnet mitt :hilarious: veldig fint å høre hvordan det er med deg angående dette også siden vi har like gamle :) gjør du noe spesielt for å roe henne?
Her syns jeg lukt hjelper mye for å skille bleier. Tiss lukter litt som popcorn og bæsjebleier lukter.....vel, noe helt annet :hilarious: bruker stort sett å treffe, men sjekker hvis jeg blir usikker
Nei, sliter litt med å finne ut av hva som roer henne.. bærer, bysser og holder på :dead: Lurer på om det er for mange sanseinntrykk for henne, og at hun derfor sover så godt på soverommet om natten men ikke i stua på formiddag/kveld. I går ettermiddag skrudde jeg av alt lys og lyd, da sov hun et par timer på sofaen med meg. Skal fortsette og teste dette :) Og så kommer nok smokken inn i bildet snart :shy:

«Snodig» at vi har motsatte barn, kanskje din liker at det er litt lyd og liv rundt? :)

Forsøker å trene opp nesa, som en sporhund ;-)
 
Først av alt så er jo babyer veldig ulike, så det er vel ikke nødvendigvis det man gjør eller ikke gjør som avgjør nattesøvnen, tenker jeg. Men jeg tror likevel man med bevisste grep kan legge til rette for rolige netter for mange barn.

Vi har (banker frenetisk i bordet) vært ganske heldige til nå. Hun (nå 3 1/2 uke, vært ca likt fra en ukes alder ca) sover 3-4 timers økter om nettene, og våkner stort sett ikke mellom ammingene utover gryntene som sier meg at nå må puppen fram. Hun har dog ofte en økt med litt uro en gang mellom 22-01 (før hun får kommet helt ned i nattero), økten varer fra 15 min. til halvannen time, litt tilfeldig virker det som. Om natta er vi på soverommet jeg, baby og pappan, har det nesten helt mørkt og svalere enn i stua. Snakker ikke og har roligere bevegelser. Hun samsover med oss, vi har også sprinkelseng uten langside inntil vår seng, men foreløpig blir søvnen så mye bedre med henne i vår seng at vi velger det (hun har egen, liten dyne så klart). En forskjell jeg trooor har hjulpet alle mine tre barn til å merke forskjell på dag og natt, er at jeg på natt KUN ammer liggende i senga. Så med mindre hun bæsjer er vi ikke ute av senga mellom ca. 00 og 08 (+/- 1-2 timer i begge ender). Det betyr ikke at jeg hver natt sover uforstyrret i 8 timer altså, men syns at nettene som regel har en god ro. Får hun en «raptus» med uro rundt 22-01 som jeg nevnte, er det noen ganger kun byssing eller bæresele som løser det. Det gjør ingenting syns jeg, så lenge babyen er så liten, men når hun nærmer seg 3-4 mnds alder prøver vi nok mer og mer på å roe i seng (det har med de to forrige gått litt av seg selv også rundt den alderen). Jeg er et skikkelig dovendyr om natta, og tenker at jeg prøver å smitte/lære henne dette gjennom selv å være veldig rolig :p Ellers har jeg god erfaring med å gjøre kveldsstell/natt relativt likt fra dag til dag, barnet er før man aner det god til å plukke opp rutiner hos oss, og det er nyttig når man etter hvert skal lage et enda fastere mønster. Jeg tar stort sett det meste med baby, og mannen tar det som ev. måtte dukke opp med 3- og 6-åring. Hvis baby har en dårlig natt (det tror jeg det er lurt å regne med at de små har, så man ikke går i bakken av en sjokkerende dårlig natt), så tar mannen en økt eller to med bæresele.

generelt er bæresele (ergobaby/manduca i vårt tilfelle) noe som har vært vidundermiddel ved kveldsuro hos alle våre tre. De har alle funnet roen så mye bedre i selen enn ved vanlig byssing.
 
Vi skiller mellom natt og dag med bl.a. påkledning (ikke at han merker så mye til det da), han får pysj rundt sju når storebror legger seg. På dagen og kvelden så sover han i babynest på stua, på natta sover han i bedsidecrib. Jeg tar han på natta men mannen hjelper til når jeg trenger det. Etter måltid så sovner han som regel oppå meg, han liker det best. I helgene står mannen opp med fireåringen og da tar han med seg lille ut i stua så jeg får sove mer. Vi gir flaske så her deler vi på matingen når ikke mannen skal på jobb.
 
Nei, sliter litt med å finne ut av hva som roer henne.. bærer, bysser og holder på :dead: Lurer på om det er for mange sanseinntrykk for henne, og at hun derfor sover så godt på soverommet om natten men ikke i stua på formiddag/kveld. I går ettermiddag skrudde jeg av alt lys og lyd, da sov hun et par timer på sofaen med meg. Skal fortsette og teste dette :) Og så kommer nok smokken inn i bildet snart :shy:

«Snodig» at vi har motsatte barn, kanskje din liker at det er litt lyd og liv rundt? :)

Forsøker å trene opp nesa, som en sporhund ;-)

haha, til sammen er det verdens roligste (eller mest urolige) baby :hilarious: her sover hun gjennom tv og støvsuging og alt annet på dagtid men på natten virker det som hun er mye mer sensitiv, har mer vondt i magen og vil ha mer kroppskontakt. Hun får det som hun vil, men kanskje bedre rutiner gjør at hun er roligere.
 
haha, til sammen er det verdens roligste (eller mest urolige) baby :hilarious: her sover hun gjennom tv og støvsuging og alt annet på dagtid men på natten virker det som hun er mye mer sensitiv, har mer vondt i magen og vil ha mer kroppskontakt. Hun får det som hun vil, men kanskje bedre rutiner gjør at hun er roligere.
Høres veldig typisk baby ut da, den forskjellen du beskriver på henne mellom natt og dag.
 
Høres veldig typisk baby ut da, den forskjellen du beskriver på henne mellom natt og dag.

det er nok sikkert sant, hun er nok helt normal. det er ikke sikkert at det går an å få til noen endring heller men jeg tenker at hvis bedre rutiner fra meg kan gjøre at hun er roligere og slipper å plages er det verdt et forsøk :)
 
det er nok sikkert sant, hun er nok helt normal. det er ikke sikkert at det går an å få til noen endring heller men jeg tenker at hvis bedre rutiner fra meg kan gjøre at hun er roligere og slipper å plages er det verdt et forsøk :)
Ja, rutiner er nok positivt for henne uansett - og kan godt hende du nyter godt av det senere selv om du ev. ikke får endret på mønsteret nå.
 
17 dager. Her har han sovi oppå meg hver natt hvis ikke har han nekta å sove. De siste to nettene har han sovi ved siden av meg.

Jeg tar alle nettene, siden han bare vil ha pupp når han våkner. Han har et strekk hvor han sover 3 timer cirka deretter er det mat hver time etter det. Han sovner med en gang etter han har fått pupp. Legger oss halv 11 står opp halv 6-6.
 
Back
Topp