Når går barna alene til og fra skolen?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hvor gamle er de når de går til og fra skolen alene? Hvor lang er skoleveien? Går dem med venner?
 
Eldste begynte å gå hjem i slutten av 3. Klasse.
Søstra gikk sammen med ham i 1. Klasse, av ulike årsaker ble hun/de kjørt en del når hun gikk i andre, nå går hun i tredje og går sammen med ei i klassen. Han går alene ti minutter senere, han gidder 1)ikke gå med de to skravlehønene og 2)ikke komme frem før rett før det ringer inn.
 
Gikk alene til skolen fra 2. klasse, og i slutten av 2. sluttet han på SFO og begynte og gå hjem også
 
Han gikk alene fra 2 klasse. Vi bor ca 3 min gangavstand, selv om 7 åringen bruker nesten 25-30 min hjem hver dag :p
 
Førsteklassingen min gikk alene fra dag 3. Flere i nabolaget her som går sammen og det er gangvei hele veien.
 
Gått alene siden 1.klasse. Gang/sykkelvei i 500 m. Godt belyst, og mange elever som går samme vei :)
 
Sønnen går i 1.klasse, og vi har tenkt at han skal begynne å gå hjem fra 2. klasse☺️Vi bor 7-8 minutters gange fra skolen, og det er mange barn han kan gå sammen med i nabolaget.
 
Våre går en drøy kilometer og krysser hovedveien som er godt traffikert på den tiden uten lyskryss, så det er ikke aktuelt å sende ut 1 klassinger alene her. Derav at de har fått i tredje klasse.
 
900m begge barna har gått fra dag to. Trafikkert vei men de kan de reglene de må kunne og ja jeg har fulgt etter noen ganger for og se om de gjør som de har fått beskjed
 
Gått alene siden han begynte i 1 klasse, nå :happy: Han har 10 min skolevei. Veldig fin og trygg vei.
 
Min tar buss til og fra alene, busstoppet er bare rett med postkassa vår da og personell fra skolen tar både imot og følger dem til bussen. Hun går i 1 klasse.
 
Blir vel fra 2. klasse tidligst. Vi har trafikkert vei rett utenfor ytterdøra. Er 40 sone men folk kjører gjerne 60 til tross for at det er både sving og høyreregel.
 
Vår begynte å gå alene like før Corona satte inn.(1 klasse), og fortsatte med det når skolen åpnet opp igjen. Vi har Explora-klokken med GPS, og ser hvor han er. 600 meter til skolen, men fire forskjellige veier å gå, med trafikk. Han ønsket selv å gå alene nå etter hvert. Vi henter eller gir beskjed til AKS når de kan sende han hjem. Da er det alltid en voksen hjemme til å ta i mot.
 
Ganske tidlig i 1. klasse. En del av klassekameratene begynte allerede på dag 2, han begynte å ta følge med dem rundt 1-2 mnd etter skolestart. Men han har ennå perioder hvor han foretrekker å bli kjørt. Har ca 1.5 km til skolen.
 
Back
Topp