Svangerskapspenger

Louise990

Blir kjent med forumet
Har hatt en samtale i dag ang og mulig søke svangerskapspenger. Er det noen ulemper med dette? Vil jeg få mindre permisjons tid etter fødsel? Tap av feriepenger og feriedager?
 
Bare fordel med svangerskapspenger va sykemelding.
Du opparbeider samme grunnlag for lønn og perm og ferie som om du hadde vært i jobb, men slipper bruke av sykemeldingskvota som man gjør om man er sykemeldt.
 
Fordel at du slipper å bruke Sykemeldinger som vil ligge i systemet i
 
Ingen ulemper :) Går på det for andre gang! Eventuelt så får man mindre i feriepenger enn om man var i jobb, men ift sykemelding så er svangerskapspenger det beste alternativet om du har rett på det :) Svangerskapspenger slutter samtidig som foreldrepenger tar over når foreldrepermisjonen, så det er en enkel overgang.

Feriepenger er avhengig om du får fra arbeidsgiver eller direkte fra nav. Jeg får direkte så etter jeg gikk ut av jobb, så får jeg feriepenger for de første 64 dagene av svangerskapspermisjonen, slik som når man er i foreldrepermisjon.
 
Er svangerskapspenger enkelt å få? Noe sted man kan lese seg opp?
I utgangspunktet ja om man fyller kravene, men mange leger og arbeidsgivere har liten erfaring og kunnskap om det. De fleste tenker sykemelding om man ikke kan jobbe. På Nav sine sider skal det stå, men også på arbeidstilsynet sine sider. :)
 
Har søkt om dette nå. Og arbeidsgiver har skrever under og papirer er sendt inn. Men arbeidsgiver har ikke sendt inn inntektsmelding og nav kan ikke behandle søknaden før disse er mottatt. Jeg har purret flere ganger. Men det skjer ikke noe. Er det noen som har erfaring med dette? Hva kan jeg eventuelt gjøre?
 
Har søkt om dette nå. Og arbeidsgiver har skrever under og papirer er sendt inn. Men arbeidsgiver har ikke sendt inn inntektsmelding og nav kan ikke behandle søknaden før disse er mottatt. Jeg har purret flere ganger. Men det skjer ikke noe. Er det noen som har erfaring med dette? Hva kan jeg eventuelt gjøre?
Tror ikke arbeidsgiver kan sende inn inntektsmelding før 4 uker før du skal i permisjon. Er noe med at det skal være oppdaterte tall. Så tror du bare må vente....
 
Har søkt om dette nå. Og arbeidsgiver har skrever under og papirer er sendt inn. Men arbeidsgiver har ikke sendt inn inntektsmelding og nav kan ikke behandle søknaden før disse er mottatt. Jeg har purret flere ganger. Men det skjer ikke noe. Er det noen som har erfaring med dette? Hva kan jeg eventuelt gjøre?
jeg har søkt om svangerskapspenger for 4 uker siden, riktig som du sier at de begynner ikke å saksbehandle før inntekstmelding er sendt inn... Litt avhengig av hvor stor bedrift du jobber i, jeg har egen lønnsavdeling og tok direkte kontakt med de, som sendte inntekstmelding til nav samme dag jeg snakket med de.. Men de på lønningskontoret mitt krevde kopi av søknadspapirer på svangerskapspenger før de sendte inn inntekstmelding, kan det være de trenger det? Og hvis du har vært sykmeldt i forkant nå så har de sendt inntekstmelding kanskje nylig, men denne gjelder ikke i forbindelse med svangerskapspenger søknaden om de tror det...
 
Jeg skal også søke om det nå. Men jeg får lønn direkte fra arbeidsgiver ved sykmelding og full opptjening av feriepenger. Vil jeg miste det da eller?
 
Tror ikke arbeidsgiver kan sende inn inntektsmelding før 4 uker før du skal i permisjon. Er noe med at det skal være oppdaterte tall. Så tror du bare må vente....
Ojsann, eg blandet med foreldrepermisjonen :bag:
Men sjekk på jobb hvorfor de ikke har sendt inntektsmelding? På gamle jobben min var regnskapsfirmaet som kjørte lønn ganske trege med det/fiksa bare en gang i mnd. Men fikk ordnet det fort når eg purra.
 
Back
Topp