Begrense vektoppgang i svangerskapet

Tiriltoppen

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Julikulene 2020
Hei flotte damer her inne.
Syns det er så fint å ha funnet et forum hvor 99% av alle brukere er hyggelige og støttende. Tommel opp for damer som heier på damer!!

Jeg håper at jeg får en positiv test ila de neste dagene. Jeg har matlyst som en hest, og er livredd for å gå opp like mye som forrige gang (35 kg).

Hva er deres triks for å begrense vektoppgang mens dere er gravide?
Jeg er overvektig fra før, men lever stort sett en sunn og aktiv livsstil. Jeg har dermed ikke behov for å gå opp mer enn 6 kg (i følge det som står om overvektige gravide på nettet hvertfall) :p

Trenger masse gode tips! :D

Hiver meg litt på denne. Etter positiv test har jeg tenkt mye på hvordan jeg skal unngå de unødvendige kiloene:) til nå er tiltakene slik
- gå masse tur med hunden
- kun godteri i helgene
- unngå brus

Samme prøver jeg å finne proteinfylte og næringsrike måltider, uten at det er noe suksess. Er det sunt så smaker det ikke godt heller....

Men ønsker flere tips!

Jeg lurer på om det er litt tilfeldig. Spiser mye selv, er fysen også, så ikke bare sunn mat.
Jeg er overvektig I uke 26 nå, og gått opp 1 kg så langt. Skjønner det ikke og regner med jeg blir å gå opp mer fremover...
Eneste jeg gjør er å trene en dag i uka, men jeg har ingen plager.

Jeg tror også det det er litt avhengig av hvordan kroppen er før svangerskapet, hvor lett en har for å legge på seg osv osv. Uansett hvor flink man er til å spise sunn mat og være aktiv, så kan en likevel legge så seg mange kg.

MEN... Hvis man vil gå inn for å prøve å unngå disse kiloene, som kommer av at en spiser alt for store mengder mat og er inaktiv, så skader det vel ikke å bevege kroppen hver dag og begrense inntaket.

Jeg personlig bruker å legge på meg bare ved å se på sjokoladeplata. Nå er jeg i uke 28 og jeg har faktisk gått opp bare 2-3 kg. Jeg spiser sjokolade hver dag, men i små mengder. Men jeg prøver å gå meg en tur hver dag. Jeg er veldig spent på om kiloene kommer i full fart nå i siste trimester :depressed:

Jeg tror også det det er litt avhengig av hvordan kroppen er før svangerskapet, hvor lett en har for å legge på seg osv osv. Uansett hvor flink man er til å spise sunn mat og være aktiv, så kan en likevel legge så seg mange kg.

MEN... Hvis man vil gå inn for å prøve å unngå disse kiloene, som kommer av at en spiser alt for store mengder mat og er inaktiv, så skader det vel ikke å bevege kroppen hver dag og begrense inntaket.

Jeg personlig bruker å legge på meg bare ved å se på sjokoladeplata. Nå er jeg i uke 28 og jeg har faktisk gått opp bare 2-3 kg. Jeg spiser sjokolade hver dag, men i små mengder. Men jeg prøver å gå meg en tur hver dag. Jeg er veldig spent på om kiloene kommer i full fart nå i siste trimester :depressed:

Helt enig, jeg går også opp i vekt SYKT fort. Og jeg vet godt hvordan man skal gå ned/beholde vekta i teorien, men den sultfølelsen som var sist og som har kommet nå er direkte vond! :(

Håper jeg klarer å komme inn i gode rutiner og at jeg ikke blir så dårlig som sist, så kan jeg bevege meg litt mer også :p

Jeg lurer på om det er litt tilfeldig. Spiser mye selv, er fysen også, så ikke bare sunn mat.
Jeg er overvektig I uke 26 nå, og gått opp 1 kg så langt. Skjønner det ikke og regner med jeg blir å gå opp mer fremover...
Eneste jeg gjør er å trene en dag i uka, men jeg har ingen plager.

Wow, heldiggris! Håper jeg får mindre plager enn sist og at jeg klarer å holde meg i skinnet :p

Hiver meg litt på denne. Etter positiv test har jeg tenkt mye på hvordan jeg skal unngå de unødvendige kiloene:) til nå er tiltakene slik
- gå masse tur med hunden
- kun godteri i helgene
- unngå brus

Samme prøver jeg å finne proteinfylte og næringsrike måltider, uten at det er noe suksess. Er det sunt så smaker det ikke godt heller....

Men ønsker flere tips!

Bevegelse og usunt i mindre mengder høres så lett ut, men kan være så vanskelig!!:p

Håpløst med alle hormoner ass. Krysser fingrene for at vi klarer oss nogenlunde :D

Med nr 1 gikk jeg opp 20 kg, men hadde dog mye vann i kroppen. Det ble oppdaget at jeg hadde svangerskapsdiabetes en uke før fødsel, jeg tenkte at jeg stort sett hadde spist sunt, men ikke vært fanatisk. Med nr to fant de ut tidligere at jeg hadde svangerskapsdiabetes og jeg var utrolig streng med maten, de siste 3-4 mnd spiste jeg ikke noe godis, ikke så mye som et potetgullflak en gang. Og da gikk jeg opp 13 kg, og babyen var nesten 4,4 kg. Nå har jeg akkurat oppdaget at jeg er gravid igjen og skal gjøre det jeg kan for å ha et stabilt blodsukker så godis-stopp er allerede i gang.

Med nr 1 gikk jeg opp 20 kg, men hadde dog mye vann i kroppen. Det ble oppdaget at jeg hadde svangerskapsdiabetes en uke før fødsel, jeg tenkte at jeg stort sett hadde spist sunt, men ikke vært fanatisk. Med nr to fant de ut tidligere at jeg hadde svangerskapsdiabetes og jeg var utrolig streng med maten, de siste 3-4 mnd spiste jeg ikke noe godis, ikke så mye som et potetgullflak en gang. Og da gikk jeg opp 13 kg, og babyen var nesten 4,4 kg. Nå har jeg akkurat oppdaget at jeg er gravid igjen og skal gjøre det jeg kan for å ha et stabilt blodsukker så godis-stopp er allerede i gang.

Ja jeg hadde ekstremt nye vann i kroppen jeg også. Men ga helt blanke i kostholdet og var totalt inaktiv :p
Hvordan klarer du å stå i mot når søtsuget og sulten er som verst..??

Hahahha jeg vet!! Eneste jeg ønsker meg nå er en stor, feit snickers!

Hahaha, sjokolade!!!!<3 jeg har dilla på sterk kebab da, så det er det jeg tenker på hele tiden :p jeg DØR om jeg ikke får positiv test, for da er kroppen min,totalt fucka :p :p

Ja jeg hadde ekstremt nye vann i kroppen jeg også. Men ga helt blanke i kostholdet og var totalt inaktiv :p
Hvordan klarer du å stå i mot når søtsuget og sulten er som verst..??
Spiste god mat og lagde meg ofte kveldsmat, som jeg digger. I tillegg spiste jeg en del bær som ikke påvirka blodsukker mitt så mye som frukt. Syns søtsuget er verst på begynnelsen jeg, etter hvert forsvinner det

Spiste god mat og lagde meg ofte kveldsmat, som jeg digger. I tillegg spiste jeg en del bær som ikke påvirka blodsukker mitt så mye som frukt. Syns søtsuget er verst på begynnelsen jeg, etter hvert forsvinner det

Takk for tips:) ja bær er bedre enn frukt sånn sett. Bær med kesam er jo digg også! Håper det forsvinner fort her også!!

Jeg skjønner ikke hva som skjer, for normalt legger jeg på meg bare av å se på en kake... :p
Men hadde vært greit om jeg ikke legger på meg så mye ja

uff, ja det er slitsomt ass. Urettferdig at andre kan spise hva de vil mens jeg må ha naziregime :( :p

Holde deg i aktivitet og ikke spise mer enn ellers

Enklere sagt enn gjort :p (spisedelen altså). Føles som jeg ikke har spist på flere dager :laughing002
Det er nok ikke enkelt.. jeg føler jeg til tider spiser konstant.. gjorde ikke det med nr 1 og 2

Hei flotte damer her inne.
Syns det er så fint å ha funnet et forum hvor 99% av alle brukere er hyggelige og støttende. Tommel opp for damer som heier på damer!!

Jeg håper at jeg får en positiv test ila de neste dagene. Jeg har matlyst som en hest, og er livredd for å gå opp like mye som forrige gang (35 kg).

Hva er deres triks for å begrense vektoppgang mens dere er gravide?
Jeg er overvektig fra før, men lever stort sett en sunn og aktiv livsstil. Jeg har dermed ikke behov for å gå opp mer enn 6 kg (i følge det som står om overvektige gravide på nettet hvertfall) :p

Trenger masse gode tips! :D

Jeg fikk svangerskapsdiabetes og gikk opp ca 11 kg. Hadde bmi på 22 i utgangspunktet. Mitt «triks» var å unngå alt som inneholder sukker eller raske karbohydrater, også frukt og juice. Spise mye grønnsaker og proteiner og lite kornprodukter, ikke poteter, ris, pasta. Tror nok ikke at jeg hadde orket å leve så restriktivt for å unngå vektoppgang. Var mange forsakelser, men med insulinkrevende svangerskapsdiabetes var det viktig å unngå høyt blodsukker som er skadelig for babyen.

Det er et enkelt regnestykke. Du må spise mindre enn du forbrenner. Du får litt høyere forbrenning når du er gravid, men hvis du blir litt mindre aktiv (pga slitehet eller andre plager) så går det opp i opp. Ellers er et tips å ikke ha godteri o.l i hus, men heller ha grønnsaker, litt vanskeligere å overspise på sunne ting.

Back
Topp